Durafly DH 100 Vampire 70mm Fan draadje

Stevo

Forum veteraan
Mensen,

Na de Hype Interceptor vond ik dat EDF gedoe dermate boeiend dat ik maar besloten heb om er nog één bij te halen.

Al enkele maanden floreerde op een ander forum een draadje over de Durafly Vampire.

Ik heb dit toestel menig maal gezien, zowel static in musea en al vliegend in North Weald en West Malling (DH Venom) en ik vond het eigenlijk best een mooie jet.

Het was ook de 2de operationele jet van de Britten naast de Meteor.

Nu kun je wel zeggen, dat ding lijkt op een paasei met 2 stokken in z'n zij en daar heb je dan beslist gelijk in;)

Verleden week andermaal gekwijld toen opeens de Europese vlag naast dit model kwam te staan8O Gelijk maar eentje besteld:rolleyes:

Durafly D.H.100 Vampire Mk6 EDF Jet w/retracts 1100mm (PNF) (DE Warehouse)

Als beginner met EDF had ik niet onmiddellijk zin om al een million dollar project te starten (en er ook de centen niet voor).

Vandaag was de postbode aangekomen met een pakketje (snelle service) en dit zat erin :

full


Geen schade door het transport. Morgen wat meer foto's en daarna een kleine assemblage verslag.

Stevo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel succes Stevo.

Is inderdaad een mooi toestelletje, zeker gezien in het tijdperk dat deze gebouwd werd.

Johan.
 
Johan,

Dank, het is ook eens een andere verschijning naast het andere geweld op het veld.

De ESC is van het Opto type. Een aparte Bec is bijgeleverd en voor gemonteerd.

Vanavond wat plaatjes maar eerst nog 8 uurtjes werken.

Stevo
 
Dit ga ik volgen vind het ook een parachtige kist, heb zelfs al een edf en een motor ervoor besteld :) let wel op de fan die erbij zit ook als je deze balanceert wil deze soms spontaan ontploffen soms al als je net 3 meter de lucht in bent... Weet je al welke setup erin komt?
 
Mex

Ik heb de PnF versie gekocht, alles zat erbij ,van motor over ESC tot servos en landingsgestel.

Dat van die goedkope fans die ontploffen heb ik wel ervaring mee:rolleyes:, heb er zelf al 3 versleten op de Hype interceptor tot ik er eens mijn werk van had gemaakt. Gaat nu inmiddels reeds 25 vluchten goed.

Ik ga eerst even de kat uit de boom kijken wat de fan doet, heb hem reeds doen lopen en het valt mee maar alles wordt nagelopen.

Stevo
 
Ben toevallig nog op een mooie foto gestoten.


Een plan kan je vinden op Uncle Willies plans, pagina 3 denk ik, jammer is deze er mee opgehouden.

Johan.
 
Inderdaad wel een mooi schema.

Dit is deze waarin de Durafly versie komt echter de 74 op de neus en de civiele immatriculatie zijn anders :

800px-Vampire_t11_wz507_g-vtii_cotswoldairshow_2010_arp.jpg


en dan meerbepaald XH292 en het wordt (voor de Belgen dan) nog leuker, DH 100 Vampire met immatriculatie XH292 staat in het legermuseum in Brussel :-) Ze slaan er dus niet helemaal met hun pet naartoe bij Durafly (HK)...

http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/ite/dh100.htm

Stevo
 
Die van jou is een latere versie, met langere spitsere neus en gewijzigde cockpit.
De piloot zat een beetje meer naar achter dan bij de eerste versie.
Hier zie je ook duidelijk dat door het langer maken van de neus, ook de staart verstevigd is, als jullie het draadje van Bart 83 zijn vliegboot lezen begrijpen jullie wat ik bedoel.
Maar blijft in ieder geval een mooi toestel waar je beziens gaat mee hebben, het is niet alledaags.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Correct Johan het is de Mark 6, weet alleen niet of die in Brussel ook een mark 6 is met dezelfde immatriculatie XH292 MAAR er klopt één en ander niet want XH292 lijkt een 2 zitter (side by side) aan de canopy te zien en mijn Durafly niet.


37214.jpg



Stevo
 
Laatst bewerkt:
Aan de kleurstelling zou je inderdaad van een lestoestel kunnen uitgaan.

Mogelijk zit er inderdaad een foutje in, maar wie maalt daarom, het toestel heeft zo ook al een fantastische uitstraling.
Mogelijk is het toestel pas later verbouwd tot tweezitter, gezien de bredere vorm van de cockpit.

Johan.
 
Zo, al wat huiswerk gedaan het zwaartepunt die Durafly opgeeft is "vliegbaar" maar iets te veel naar achteren om comfortabel te zijn.

Ook blijken de 2 tailbooms te flexen waardoor de instelhoek van de stab variabel wordt. Op een ander forum werd het opgelost door een carbonbuisje in de booms te verlijmen. Gaan we dus op voorhand doen.

Mijn Robbe twin air had het zelfde probleem, de romp flexte en daarmee veranderde ook de instelhoek van de stabilo. Werd aangepast door carbon liggers te verlijmen in de romp. Het is één van die ziektes van EPP modellen. Het materiaal is van nature gewoon niet stijf genoeg voor veel van onze toepassingen en ik heb ook geen zin om elke vlucht de boel opnieuw te gaan uittrimmen.....

Wordt dus aan gewerkt maar dat zal voor dit weekend zijn.

Stevo
 
Klopt dit zijn de 2 problemen die de vampire heeft maar zijn makkelijk op te lossen. Ik weet niet hoe het bij de rtf is (met retracts) maar bij de kit met carbon in de booms moet je minimaal een 3000mah 4s lipo hebben om goed uit te komen met het cg. De cg zit 2cm voor de cg die in de handleiding staat... Er klopt weer eens geen ene zak van en hobbyking doet er niets aan en de reviews van flitetest zijn altijd 'amazing easy to fly good for beginner i love it nice product' gelukkig is er rcgroups en dit forum. Ze hebben ook een aantal negatieve berichten van de kit verzie verwijderd omdat de edf daarvan spontaan ontploft...
 
Mex,

Klopt, ik heb 2 batterijen liggen beiden 4S, heb een turnigy 4S 3300 mAh liggen en een Rhino 3700 (scheelt 50 gr tussen de 2 en ze passen beide) dus daar kan ik nog wat mee spelen.

De meeste zwaartepunt problemen doen zich voor mensen die blijkbaar een 2200 mAh 4s gebruikt hebben, krijg je nooit genoeg gewicht in de neus (want eigenlijk heeft dit ding gewoonweg weinig neus) met alle gevolgen van dien.

De fan heb ik laten draaien en hij is niet in balans, het is geen drama maar het kan beter. De conus van de fan is aluminium die op de as van de motor gevezen word maar tussen de conus en de vijs zit 0,5 mm speling....kun je nog balanceren wat je wilt maar de conus zal nooit in het center draaien door deze speling.

Ik kijk niet meer naar die HK promo filmpjes want het gaat altijd gesmeerd, je moet wakker blijven met hun spullen. Ik vind het nog steeds geen geld voor heel veel vliegtuig. Het zit verschil zit altijd ergens in.

Ik ben aan het kijken om een ruddermod te doen, toestel heeft geen rudder maar daar wil ik wel een poging toe wagen, 2 x5 grams servos moet lukken als aansturing.

Stevo
 
Mex,

Heb je toevallig een link van je upgrade? Die change sun 10 blade fan schijnt super te zijn maar dan gaan de Ampéres dramatisch omhoog.

Stevo
 
Haha je heb het eerste al geraden de change sun 10 blads edf samen met een 2300kv motor ik ga zo even de link naar de motor opzoeken samen met wat test data. Met een 2300kv 4s 3000mah trekt deze 43amp en levert 1.3 kilo thrust. Maar pas inderdaad op bij een 2800kv ga je al over de 60amp met 1.6 kilo thrust. Van mij hoeft het geen super snelle jet te worden maar wel een leuke vliegtijd (en geluid) dus daarom komt er een 2300kv in.
 
Mex, dank voor de input:D

Nu maar even de fan verwijderd uit het toestel en het is van dattum, fan is gewoon statisch helemaal uit balans, zal deels schuren worden en druppeltjes CA toepassen want met schuren of CA alleen zal ik er niet geraken.....:rolleyes:

Ik vind het zonde dat ze gewoon nog steeds hun huiswerk ZELF niet maken bij HK, is het nu zo'n moeite om een fan netjes te balanceren?, vraag voor mijn part 10 Euro bij (wat de dagwedde is van een Chinees daar)....

Een toestel valt of staat met de aandrijving, zoals het er nu voorstaat en bij volgas springt die fan gewoon in stukken wat sommigen reeds mogen ervaren hebben.....PnF my ass :-) Ik zelf vind het onderdeel van de hobby om alles na te lopen en te verbeteren maar je kunt mij niet vertellen dat wie hem ook stock heeft gevlogen als test niet opgemerkt heeft dat de fan gewoon gigantisch ongebalanceerd was.

Stevo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hahaha op het einde draait die weer de andere kant op!? Bij hobbyking staat PnF voor 'Pilot not Flying' Dat weet toch iedereen.......:rolleyes: Ik denk als je er een hele rol ducktape op plakt dat die het nog niet doet :hammer: Ben wel benieuwd of het gaat lukken

De EDF

10 Blade High-Performance 70mm EDF Ducted Fan Unit

70mm10bladefan-main.jpg



Motor

Turnigy L2855-2300 EDF Outrunner (450w)

L2855-2300.gif



Heb ze nog niet binnen maar zijn onderweg.

Data voor deze setup

4S Test Results:

Turnigy L2855 – 2300KV
4S 3300 25C
Vm: 14.42
Ap: 43.44
Wp: 656.3
Thrust(kg) 1.3
g/w: 1.98



zie: Change Sun 10 blade 70mm (Test Results Consolidated) - RC Groups

4S Test Results:

Turnigy L2855 – 2300KV
4S 3300 25C
Vm: 14.42
Ap: 43.44
Wp: 656.3
Thrust(kg) 1.3
g/w: 1.98

Turnigy L2855 – 2300KV
4S 4000 40C
Vm: 14.82
Ap: 46.60
Wp: 704.5
Thrust(kg): 1.35
g/w: 1.92


Cyclone CP-480-3300kv
SkyLipo 4S 40C
Vm: 13.19
Ap: 89.57
Wp: 1297.0
Thrust(kg) 1.83
g/w: 1.41

Turnigy L2855 – 2800KV
4S 4000 40C
Vm 14.36
Ap 63.47
Wp 950.0
Thrust(Kg) 1.6
g/w: 1.67

Cyclone CP-480-2800kv
SkyLipo 4S 40C
Vm 14.78
Ap 69.55
Wp 1096.0
Thrust(Kg) 1.53
g/w: 1.39

Tacon 2858-2618kv
4S 30C
Vm: 15.00
Ap: 60.00
Ws: 778.0
Thrust(kg): 1.47
*g/w: 1.89

Turnigy L2855 - 2100kv
4S 3300 25C
Vm: 14.18
Ap: 35.32
Wp: 884.2
Thrust (kg): 1.3
g/w: 1.47

Turnigy XK2850-B-3000kv
SkyLipo 4S 40C
Vm: 14.43
Ap: 69.51
Wp: 1034.5
Thrust(kg): 1.70
g/w: 1.64

Turnigy L2226-3000kv
4S 25C
Vm: 14.3
Ap: 66.38
Wp: 949.8
Thrust(kg): 1.51
g/w: 1.59

HET RC 2w25
4S ??
Vm: 14.8
Ap: 59.4
Wp: 889.0
Thrust(KG): 1.48
g/w: 1.64

Turnigy SK3 Fandrive - 3516-3300kv
4S 3000 40C
Vm: 13.59
Ap: 87.5
Wp: 1215.0
Thrust(kg): 1.75
g/w: 1.44

5S Test Results:

Turnigy L2855 – 2300KV
5S 4400 65C
Vm 18.46
Ap 65.07
Wp 1248.0
Thrust(Kg) 2.0
g/w: 1.60

Cyclone CP-480-2800kv
SkyLipo 5S 40C
Vm 17.95
Ap 90.18
Wp 1675.0
Thrust(Kg) 2.06
g/w: 1.23

Turnigy L2855 – 2800KV
5S 4400 65C
Vm 17.74
Ap 82.84
Wm 1478.6
Thrust(Kg) 2.2
g/w: 1.49

Tacon 2858-2618kv
5S 30c
Vm: 18.00
Ap: 87.00
Ws: 1600.0
Thrust(kg): 2.13
*g/w: 1.33

Turnigy L2855 - 2100kv
5S 4400 65C
Vm: 18.82
Ap: 54.70
Wp: 1067.10
Thrust (kg): 1.8
g/w: 1.69

Turnigy XK2850-B-3000kv
SkyLipo 5S 40C
Vm: 17.65
Ap: 88.70
Wp: 1606.6
Thrust(kg) 2.1
g/w: 1.31

6S Test Results:


Turnigy L2855 – 2300KV
6S 4500 25C
Vm 20.79
Ap 70.4
Wp 1511.0
Thrust (Kg) 2.2
g/w: 1.46

Cyclone CP-480-2800kv
6s 2x Turnigy 3s 20-30c
Vm 16.54
Ap 85.28
Wp 1613.2
Thrust(Kg) 2.6
g/w: 1.61

Turnigy L2855 - 2100kv
6S 4500 25C
Vm: 21.86
Ap: 71.80
Wp: 1642.7
Thrust (Kg): 2.4
g/w: 1.46

E-flite BL32 inrunner
6S 3300 35C nonotech
Vm: ?
Ap: 85.0
Wp: 2000.0
Thrust(Kg): 1.81+
g/w: ?
*Eflight V15 shroud w/ cs 10 rotor
*Installed in plane
 
Ik probeer hem eerst te balanceren want die 10 blades fan staat in backorder.
Ik vrees echter dat het inderdaad gewoon te veel is. We gaan zien. Eerst maar even de nachtdienst aanvangen. De poging tot balanceren is voor dit weekend (als het slecht weer is want anders zit ik op het veld :-)

Bedankt alvast voor die link makker!

Stevo
 
De change sun is gisteren binnen gekomen en hoeft niet gebalanceerd te worden :) Het martiaal van de edf lijkt op die van auro naut cam carbon props een carbon versterkt kunststof. De behuizing zelf lijkt meer op een nylon versterkt kunstof en voelt heel taai aan. Heb de zelfde prop balancer als jij heb en de fan draaide zo netjes dat balanceren niet nodig is
 
Zo, dit weekend niet veel kunnen doen maar toch wat kleine dingen waarvan één niet onbelangrijk : De fan is (min of meer) in balans ! Een tip van iemand gekregen om met druppeltjes epoxy (in plaats van CA) te werken aan de binnenzijde van de fan, het gedeelte waar de motoras op komt is namelijk uitgevoerd in uitsparingen en in segmenten onderverdeeld. En het werkt:D

Ik hoor nu de fan blazen boven dat irritant getjierp:shock:

Ook maar het landingsgestel voorzien van een broekje :

full


full


Geheel wordt vastgezet met doorzichtige krimpkous

Stevo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top