Cockpitkap Robbe Focus, waar te vinden?

Al een geruime tijd ben ik in het bezit van een oude Robbe Focus 3m Zwever. Ooit gekregen van een van de forumleden. De romp (plura) is al een aantal keren gerepareerd en de cockpitkap is gescheurd. Je zou zeggen dat hij eigenlijk op is, maar ik blijf er enorm veel vliegplezier aan beleven. Ondanks zijn forse gewicht van 3kg doet het ding het nog steeds fantastisch aan de lijn, sleep en helling. Dus eigenlijk wil ik de hele handel deze winter helemaal kaal trekken en nog een keer helemaal opbouwen. Nieuwe servo's in de vleugels en de romp (S3001), de romp nog eenmaal helemaal strak trekken en spuiten en de vleugels een nieuwe folie behandeling.

Het enige wat nu echter lastig wordt is de cockpitkap. Deze is al op verschillende plekken gescheurd en niet meer te redden. Nu heb ik ooit eens vernomen dat er een bedrijfje was waar ook deze cockpitkap nog te bestellen is. Echter kan ik dit nergens meer vinden. Iemand een idee?
 
Let goed op met die plura romp, die vergeeld, door het verouderen gaat de weekmaker eruit wordt ie broos en kan de romp bij een normale landing letterlijk in 1000 stukjes breken. Wellicht is een nieuwe romp maken slimmer. Het is zonde van je nieuwe servo's tijd etc.
 
De romp is op dit moment echt sterkt zat. Ik durf er zonder problemen een homerun mee te slaan ;). Als ik hier aan zou twijfelen had ik er zeker ook geen geld meer in gestoken...

De wanddikte van de romp is ook bovengemiddeld. Als je hem vasthoud in vergelijking met de rompen van mijn andere 3m kisten, dan is hij echt opvallend veel zwaarder. Het grote vleugeloppervlak compenseerd dit weer aardig. Maar hij is inmiddels wel 800 gram zwaarder dan de handleiding doet vermoeden.

Een nieuwe romp maken is sowieso iets wat ik wel eens zou willen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit aan moet pakken. De kosten die je dan moet maken om slechs een enkele romp te verkrijgen zijn ook niet echt in verhouding denk ik. Maar leuk lijkt het me zeker.
 
Trube bedoelde ik inderdaad! Als hij het niet heeft heb ik wel een stuk pu schuim voor je, kan je zelf een mal maken om er ABS of PET overheen te trekken. (Zelf een mooi vormpje schuren.)
 
Wellicht is een nieuwe romp maken slimmer. Het is zonde van je nieuwe servo's tijd etc.

Deze kist was van mij voordat die over ging naar Discus. Los van het feit dat de romp idd loeisterk is, is de kist een opknapbeurt volledig waard want hij vliegt echt heel goed. Ik denk dat deze kist wel bewijst dat ABS rompen in bepaalde gevallen de tand des tijds goed doorstaan.

@Discus: het zal best dat het gewicht duidelijk meer is dan de catalogus opgave. Dergelijke opgaven moet je imho in de regel ook wel met een korreltje zout nemen. 3 kg voor deze kist is echt prima en dat moet hij ook wel hebben.
 
@Discus: het zal best dat het gewicht duidelijk meer is dan de catalogus opgave. Dergelijke opgaven moet je imho in de regel ook wel met een korreltje zout nemen. 3 kg voor deze kist is echt prima en dat moet hij ook wel hebben.

Hij vliegt inderdaad erg lekker. Zowel op de helling als in de Thermiek. De servo's zijn echter helemaal op. Het zou heel goed het vet kunnen zijn wat er in zit. Als je de handel aanzet en de sticks beweegd, dan bewegen de servo's eerst heel schokkerig. Na een aantal hele slagen verwijnt dit langzaam en loopt alles soepel. Alsof er eerst een condensator vol moet lopen om daarna pas goed te kunnen functioneren...
 
Gewoon overhaulen en van genieten. Die kist vliegt echt zo goed!
Servo's vervangen is wel het minste wat je kan doen, en de oude bewaren als spare.
 
materiaalmoeheid

Kan dit beamen.
Tijdens landing, niet eens zo hard is mijn pluraromp gewoon in drie stukken gesprongen.
Niks aan vleugel en stabilo.
Enkel te wijten aan het bros worden van de plura door ouderdom.
Het betrof een Robbe Vortex.
Heb er 25 jaar mee gevlogen.
Was dus van vele oorlogen thuis.
Heb romp kunnen lijmen met CA.
Maar deze is niet meer bruikbaar door materiaalmoeheid.


full



full
Let goed op met die plura romp, die vergeeld, door het verouderen gaat de weekmaker eruit wordt ie broos en kan de romp bij een normale landing letterlijk in 1000 stukjes breken. Wellicht is een nieuwe romp maken slimmer. Het is zonde van je nieuwe servo's tijd etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zoek ook nog n cockpitkap van n multiplex ls1 ,deze kan ik ook nergens krijgen ,die van mij heeft enkele kleine scheurtjes en is wat verweert door branstof :sad: n mal maken van gips en door hobbyin n kap laten trekken zou evt kunnen maar hobbyin kan dat alleen in klarzicht (blank) ik wil hem weer in orgioneel blauw das lastiger te trekken zeggen ze ,dus als iemand er nog een in n kast heeft slingeren houd ik mij aanbevolen :grin::wink:
 
Back
Top