De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Maar hoe je een poll maakt:confused:

Dat is niet zo moeilijk, ik wil dat best doen. Je hebt een mogelijkheid om een enquete te koppelen aan een discussie die je start. Een enquete heeft maximaal 10 aan te vinken opties. Verder kan je hem openbaar maken (wat in ons geval zou moeten), zodat je kan zien wie wat heeft gestemd. Verder kan je kiezen voor de optie dat meerdere vakjes aangevinkt kunnen worden.
Ik denk dat je het in tweeën zou moeten splitsen, eerst een poll over wie er zou willen komen, daarna eentje met een lijst van mogelijke data.
We moeten het dan hier eerst eens worden over de tekst. Hieronder een eerste concept. Als een andere aanpak de voorkeur heeft hoor ik het wel.

=======
Bijeenkomst bouwers van klassieke zeilschepen
--------------
Diverse bouwers van klassieke (17e, 18e, 19e eeuwse) zeilschepen hebben belangstelling getoond in een bijeenkomst waarbij de mogelijkheid is om eens informeel met elkaar over onze projecten van gedachte te kunnen wisselen. Voor zover mogelijk zouden deelnemers ook hun model (in aanbouw) of delen daarvan mee kunnen nemen om alles wat duidelijker over te kunnen brengen.
Bij de organisatie van zo'n samenkomst is het in eerste instantie van belang om te weten hoeveel deelnemers er ongeveer te verwachten zijn, en hoeveel daarvan daadwerkelijk een schip of onderdelen daarvan zouden meenemen.
Daarvoor is een enquete aan deze discussie toegevoegd, waarin u kunt aangeven of u in principe zou komen en of, en zo ja wat u mee zou nemen. Als uit deze enquete blijkt hoeveel deelnemers er te verwachten zijn, zal er een geschikte lokatie gekozen worden, en zal er via een vervolg enquete een datum worden "geprikt".
Gedacht wordt aan een locatie in Gelderland of Noord-Brabant, maar afhankelijk van het aantal reacties en de beschikbaarheid van ruimte zou dit nog kunnen wijzigen. Verder wordt gedacht aan ..........
(hierbij bijvoorbeeld een dag - bijv. zaterdag - en een dagdeel - bijv. een middag)
Als u nog aanvullende opmerkingen/wensen heeft dan kunt u deze in een reactie in deze discussie plaatsen.

ENQUTE
Zou u in principe aan een klassieke zeilschepen bijeenkomst deelnemen
O Ja, ik zou naar alle waarschijnlijkhei komen
O Ik zou een afgemaakt model meenemen
O Ik zou een model in aanbouw meenemen
O Ik zou onderdelen van mijn schip in aanbouw meenemen

============

Je kan aan zo'n poll ook nog een einddatum koppelen, bijvoorbeeld een looptijd van 2 weken.
Daarna zou je een poll kunnen starten waarin vermeld staat waar de bijeenkomst zal zijn, en met maximaal 10 data waarvan mensen kunnen aangeven of ze dan in de gelegenheid zijn om te komen. Bij een klein clubje is dat natuurlijk ook per PB af te handelen.

Je kan ook ervoor kiezen alles in één te doen, belangstelling peiling + data. Het probleem blijft de lokatie, als er zich onverhoopt meer dan 8 of 10 aanmelden is een "huiselijke" bijeenkomst moeilijk te realiseren.

Het is maar een voorzetje. Het is best wel een gedoe, en je zou er ook nog voor kunnen kiezen om het allemaal informeel, via PB te organiseren. Maar dan heb je natuurlijk wel de kans op scheve gezichten van mensen die niet uitgenodigd zijn.

Ad
 
Ik heb ook wel interesse in zo'n bijeenkomst. Ik heb eigenlijk maar één "maar" en dat is de lokatie. Als het bijv. in Ermelo zou zijn (wat genoemd is), dan moet ik afhaken. Daar ik in Zeeuws-Vlaanderen woon is de reisafstand dan veel te groot. Maar Eindhoven bijv. is wel te doen. Gr. Pietsan.
 
Ik denk dat je het in tweeën zou moeten splitsen, eerst een poll over wie er zou willen komen, daarna eentje met een lijst van mogelijke data.
We moeten het dan hier eerst eens worden over de tekst. Hieronder een eerste concept. Als een andere aanpak de voorkeur heeft hoor ik het wel.


Ik vindt dat al een mooie opzet hoor, en de vragen in deze poll vindt ik terzake doende.
Inderdaad is het volgens mij het handigste eerst eens te kijken wie er interesse hebben, zoals jij voorsteld.

Germt
 
Ben het Met Germt eens, laten we het niet ingewikkelder maken dan het is en eerst hier eens kijken met z'n hoevelen we zijn en voor wie het doordeweeks niet uitmaakt en wie er alleen op zaterdag kunnen. Dan weten we ook precies waar we het over hebben.
 
Om het simpel te houden is het inderdaad verstandig om eerst te inventariseren wie zou willen komen dan weten we over hoeveel mensen we praten en hoe groot de locatie zou moeten zijn.

Andy
 
Maar misschien dan ook met hetgeen de deelnemer evt. mee wil nemen.
Dus de 4 vragen die Ad al eerder beschreef.

Germt
 
Morgen nog even naar kijken, ik kom nu net thuis en heb niet zo veel zin meer.
Het is wel mogelijk om met behulp van Martin (Burp) als moderator om later een bestaande enquete uit te breiden met mogelijke data waarvan de mensen kunnen aangeven of ze dan kunnen of niet (afhankelijk van de vraagstelling). Je kubt altijd zien wie wat gestemd heeft, dus als er iets niet helemaal goed gaat kan je daar iemand nog via PB op wijzen.

Ad
 
Lijkt me leuk om te weten wat jullie van div.merken houtmodelboten vinden?
Prijs kwaliteit beschrijving.

Groetjes,
Frankwin
 
Gezien de reacties heb ik het eerste deel van de enquête geplaatst.

Ik heb me ook nog bedacht dat er wellicht Modelbouwverenigingen zijn met een geschiktte locatie die ze wellicht beschikbaar willen stellen. Flevoland (Biddinghuizen) is zo'n voorbeeld, maar wellicht te decentraal? Ik zoek nog wel verder.

Ad
 
Gezien de reacties heb ik het eerste deel van de enquête geplaatst.

Ik heb me ook nog bedacht dat er wellicht Modelbouwverenigingen zijn met een geschikte locatie die ze wellicht beschikbaar willen stellen. Flevoland (Biddinghuizen) is zo'n voorbeeld, maar wellicht te decentraal? Ik zoek nog wel verder.

Ad
Misschien heb ik als bouwer van De HMS Hood ook wel belangstelling om te komen kijken, want ik volg jullie ‘vroege zeevaarders’ al een hele tijd op het forum en vindt het machtig interressant om de voortgang van de schepen te volgen. En bovendien steek ik er als een enigszins gevorderde beginneling soms zelfs nog iets van op, ook al is de HMS Hood van een aantal eeuwen later!
 
Lijkt me leuk om te weten wat jullie van div.merken houtmodelboten vinden?
Prijs kwaliteit beschrijving.

Groetjes,
Frankwin

Dat is een lastige;)
Er bestaat een lijst met beschrijvingen van de div. merken.
Ik denk dat het uiteindelijk gaat om de ervaringen van de individuele bouwer.
Zelf heb ik alleen ervaring met Billing Boats, Panart en Corel en vindt dan Corel de betere houtsoorten hebben.
Ik raad je aan eens bij de Kombuis te kijken, daar staat een cijferlijst, beoordeling per merk.

Germt
 
Lijkt me leuk om te weten wat jullie van div.merken houtmodelboten vinden?

Tja, het zijn natuurlijk altijd momentopnamen, en zelfs tussen kits van hetzelfde merk en model kunnen wel eens verschillen zijn. Mijn ervaringen:

Mamoli - America, 2 mast schoener (1: 66) ??€ (was ook nog in gulden tijd)
Was een op het eerste gezicht een relatief eenvoudige kit, maar dat viel uiteindelijk best wel tegen. Materialen waren goed, maar detaillering grof uitgevoerd. Sindsdien is de kit wel vernieuwd en op een aantal punten verbeterd.
Beschrijving grotendeels alleen op de tekeningen in het Italiaans, met matige Engelse vertaling.
Historische correctheid is twijfelachtig (nu ik daar ingedoken ben ivm restauratie). Maar een erg leuke boot om te bouwen.

Mantua Panart #741 - Amerigo Vespucci (1:84) 650€
Goede materialen en veel mooie messing detailleringen. Behoorlijk complexe boot om te bouwen. Er zit weliswaar een 4-talige beschrijving bij, maar het Nederlands is erbarmelijk slecht (het bleek dat deze door een Waal was gemaakt, die naast het Frans het Nederlands er ook maar even bij deed).
Panart is de "top" lijn van Mantua, en dat is ook wel te merken. Er zijn ook wel overeenkomsten met de "mindere" lijnen, zoals de gepropageerde beplanking met wat zij noemen "hard balsa", dat daarna bespannen wordt met een viltachtig papier en met iets van spanlak wordt behandeld. Je hoeft dat echter niet te doen, want ze leveren ook het materiaal voor de "normale" dubbele beplankingsmethode. Ik weet niet op dat nog steeds zo is, ik heb het in ieder geval nooit gebruikt want het leek me drie keer niks. Ik weet niet of het nog steeds zo geleverd wordt.
Over de gelijkenis met de echte (die nog steeds vaart) weet ik weinig, ik heb daar niet echt research naar gedaan.

Mantua Sergal # 734 - Mississippi 1870 (1:50) 340€
Is van de wat goedkopere lijn van Mantua. Vreselijk leuke boot om te bouwen, maar over de kwaliteit van het hout was ik wat minder te spreken. Al het gelaserde houtwerk was perfect (evenals voor de Amerigo Vespucci). Ook hier weer de keuze uit de twee beplankingsmethoden, maar ik heb weer de gewone dubbele beplanking toegepast.
De handleiding was door dezelfde Waal vertaald, bagger dus. Maar met het Engels erbij kom je er dan toch wel uit.
Historische correctheid is moeilijk iets over te zeggen. Alle modellen van dit type schepen zijn sterk geromantiseerd. In werkelijkheid waren het veelal low budget boten, die het door slecht onderhoud dikwijls maar korte tijd volhielden.

Caldercraft - HMS Victory (1:72) 1060 €
Duur, maar wel perfecte kwaliteit. Hele mooie detailleringen, zowel van het messing etswerk (soms geprofileerd, dus meervoudig geëtst) als de gietstukken. Ik ben over het algemeen niet weg van dat grijze, zachte gietmetaal, maar dit is echt van hele goede kwaliteit). Houtwerk was ook mooi, soms met uitgefreesde details.
Handleiding uitsluitend in het Engels. Dat is met de scheepstermen wel eens vervelend. Nu ik me wat verdiept heb hierin weet ik het wel, maar dat heeft best wel de nodige moeite en tijd gekost.
De historische correctheid is denk ik wel gegarandeerd, omdat ze nauw hebben samengewerkt met de toenmalige conservator van het museumschip. Op een enkel punt heb ik ze nu wel betrapt op een vereenvoudiging, die waarschijnlijk te maken heeft met het gebruik van dezelfde onderdelen voor meerdere schepen uit de "Nelson's Navy" serie.

Mijn ervaring met merken is dus nogal beperkt. Bij geen ervan was ik achteraf teleurgesteld. Caldercraft springt er wel wat mij betreft op veel punten bovenuit, maar daar is de prijs ook naar.

Groet,

Ad
 
Houten bouwdozen

Inderdaad is dit erg persoonlijk. Ik heb een aantal gebouwd nu, en ook een behoorlijke verzameling ongebouwde liggen. Maar ik wil best mijn persoonlijke mening geven.

Artesania Latina: die hebben mooie boten in de verzameling. Maar mijn eerste bouw van de Botter 1912 viel wat tegen. Je krijgt plankjes en alles zelf figuurzagen. Nou, dat is ook een hobby, maar elk onderdeel zelf maken valt niet mee. Later met de San Fransisco II bijv. hebben ze heel mooie boten voor een goede prijs en waar je niet alle onderdelen zelf voor hoeft te zagen.

Mamoli: ja, daar ben ik totaal verliefd op. Denk aan de Friesland. Met die kits kun je hele mooie modellen bouwen. De kits kloppen goed en materiaal ok. Prijs is dan iets hoger.

Corel: ook die scoort bij mij heel hoog met de Halve Maan, de Sciabecca Livornese etc. Als ervaren bouwer kijk je ook naar het beslag nietwaar en dat is altijd dik in orde.

Billing Boats: dat wordt heel veel verkocht in Nederland. Dat komt denk ik doordat het in al die hobbywinkels ligt. De prijs gaat wel, hoewel niet echt goedkoop, maar het beslag laat te wensen over. Ankers van plastic, trapjes van plastic, etc. Dat is niet wat je als bouwer wilt: het moet echt lijken, en met die onderdelen is dat niet zo. Ik bouw de Gotheborg, en veel zelf maken. Nou ja, een beetje scratchbouwen schrikt mij niet af, maar andere bouwers misschien wel. BB heeft wel een groot scala aan soorten boten, en bijv. de Krabbenkotter is erg leuk bootje om te bouwen.

Constructo: ook veel klassieke boten, maar op een of andere manier spreekt het me minder aan. Mogelijk door het materiaal of de manier van bouwen dat het minder authentiek lijkt. Prijs is redelijk, en materiaal ook wel goed. Maar het is dus heel persoonlijk of je het mooi vindt.

Amati/Mantua/Panart: ja ik heb de boot Sovereign of the Seas. Wat kan je hiervan dan nog zeggen: de kit waar je alleen maar van kunt dromen, en kicken om aan te schaffen. Boordevol fraai beslag, maar de doos is wel 900 euri.

Dan hebben we nog de duitse buren met Steingraeber. Dat is import Italie en de doos wat aanpassen. Mooi maar heel erg duur. Dat begint bij 500 euro.

Er zijn nog (Amerikaanse - fout) Engelse merken als Caldercraft, maar dat zie je in Europa minder. Fraaie boten en behoorlijk duur. Met Occre heb ik geen ervaring.

Nu net bezig met een model van Euromodel uit Italie. Eerste indrukken zijn goed, maar de start met de kiel en spanten geven op dit moment problemen. Boten zijn erg fraai, maar men gaat wel uit van een ervaren bouwer die kan scratchbouwen.

Tot slot: ik kijk vaak op de site van Cornwall modelboats, die hebben bijna alles op dit gebied. Daar vind ik informatie, foto's, boeken etc.

Fred
 
Laatst bewerkt:
Er zijn nog Amerikaanse merken als Caldercraft, maar dat zie je in Europa minder. Fraaie boten en behoorlijk duur.

Caldercraft is puur Brits, hoor Fred. Is wel soms verwarrend. Wordt verkocht (geproduceerd?) door Jotika-ltd, maar on line verkocht door Ship Wright Shop. De hele "Nelsons Navy"" serie zijn allemaal schitterende boten.

En Euromodel heb ik maar niks over gezegd, want dat is een pre-historie kit.

Ad
 
@ Fred,

Vergeet de enquete niet!
Ik wil graag een schip van je zien;)

Germt
 
Misschien heb ik als bouwer van De HMS Hood ook wel belangstelling om te komen kijken, want ik volg jullie ‘vroege zeevaarders’ al een hele tijd op het forum en vindt het machtig interressant om de voortgang van de schepen te volgen. En bovendien steek ik er als een enigszins gevorderde beginneling soms zelfs nog iets van op, ook al is de HMS Hood van een aantal eeuwen later!

Van mij mag het hoor Bouwer,

Edit, misschien is een voornaam makkelijker;)

Germt
 
@ Fred,

Vergeet de enquete niet!
Ik wil graag een schip van je zien;)

Germt

En ik maar zoeken naar de enquete?! Maar de vragen van Ad wil ik graag beantwoorden:

ENQUETE
Zou u in principe aan een klassieke zeilschepen bijeenkomst deelnemen
O Ja, ik zou naar alle waarschijnlijkheid komen --> ik kom zeker!
O Ik zou een afgemaakt model meenemen --> Bij mij thuis? :)
O Ik zou een model in aanbouw meenemen --> De Ghoteborg + evt. Sovereign of the Seas, maar die is erg groot.
O Ik zou onderdelen van mijn schip in aanbouw meenemen --> Nee, wel wat literatuur en mijn kanonmontagemethode.

Is de belangstelling groot dan is mijn huiskamer niet geschikt. Maar 5 gasten is geen probleem zoals ik al eerder zei. En ik woon in Eindhoven.
 
Fred,

Het staat onder "schipperscafe"
Daar vindt je de enquete "bouwers van klassieke schepen"

Germt
 
Mannen bedankt voor de info.
Deze info zal is zeer handig voor de beginnende houtwormen.
Trouwens je kunt het eerst beter aan de vakmannen vragen ,en dan pas iets te kopen in de winkel.

Groetjes,
Frankwin
 
Back
Top