wie kent dit model zeilboot?

Ik heb deze zeilboot in mijn bezit, heb hem jaren geleden een keer 2e hands gekocht als kado voor mijn vader. Hij is helaas niet zo heel erg mooi gebouwd, en dan heb ik het over de afwerking van het dek dat met hout ingelegd is.

Ik zou graag willen weten welk model het betreft en wat er nog meer over te vertellen valt. Valt het model nog in een bepaalde category?
het model is 130cm lang en de mast is 212cm hoog.

groet,

Michel

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
idd, dat is hem.
Mijn exemplaar is bekleed met een houten dek, maar daar heb ik geen foto's van kunnen vinden op internet. Ik neem aan dat dit door een vorige eigenaar er zelf op aangebracht is, echter helaas zonder al te veel precisie. Ik zou het er vanaf kunnen halen en de romp volledig opniew schuren en lakken.
Ik moet nog kijken hoe het met de besturing zit, want de zender die erbij zat heeft het begeven en is ook niet meer van deze tijd. Ook zit er een railing op de romp die ik op foto's niet terug zie, deze zal er ook later door een vorige eigenaar op aangebracht zijn.
Er is redelijk veel op internet over dit model terug te vinden, waaronder zeer fraaie exemplaren, toch zijn er ook veel kanttekeningen over de prestaties van dit model te vinden, maar voor de hobby zal dit niet al te veel uitmaken.

bedankt voor de info.
 
ondanks dat het en oude dame is, ga je hier veel zeil plezier mee beleven. Ik vaar al wat jaren met haar en ondanks haar leeftijd kan ze nog best meekomen. Je heb erg veel bekijks als je met zo'n grote boot vaart!
Suc6 met haar herstel!
 
ik kende hem niet, maar een erg grappige boot vind ik. Beetje een vreemde eend in de bijt eigenlijk, erg vreemd ontwerp.

212cm mast op 130cm romp, da's een absurde verhouding. Da's een factor 1,63.

Mijn Alinghi doet met 170cm mast op 120 romp een factor 1,4 en mijn VO70 doet met 189cm mast op 142cm romp een factor 1,33 en dat zijn nogthans beide boten die "zwaar getuigd" zijn.

Bij klassieke toerjachten kom je vaak niet verder dan een factor 1,2

En dan die kiel, die visueel makkelijk 10 cm te ver naar achter staat. Is dat hoe men het vroeger deed? Want op een hedendaags ontwerp zou die kiel ruimschoots 10 cm meer naar voren staan... wat is de reden hiervan?


Nu wat dat dek betreft... is die romp van polyester/fiberglas of ABS plastic?
In dat laatste geval, is de kans erg groot dat het dek en de gebruikte lijm sterker zijn dan de ABS (die zowieso met de jaren wat broos wordt) en dat je eerder het ABS dek gaat kapotsleuren dan het hout eraf te halen...

Het lijkt mij veiliger om het dek gewoon erg goed op te schuren, plamuren waar nodig, en opnieuw te lakken zonder het hout eraf te halen. Goed plamuren en schuren, en een kleurtje en je ziet niet meer dat het dek niet zo geweldig was!
 
Als je mode gevoelig bent kan dat een reden zijn om wat nieuws te kopen.
Mijn zender en ontvanger en servo uit 1976 doen het nog perfect.(met nieuwe accu's).

Sluit ik me, als fervent gebruiker van oude zenders (al heb ik ook wat nieuwer spul) helemaal bij aan. Vaak is het inderdaad een kwestie van een nieuwe accu, de eventuele laag stof verwijderen, en het kan weer jaren mee. En bij de meer uitgebreide zenders kan het ook nog het overwegen waard zijn om hem eens door de technische dienst te laten nakijken.
 
Ik had wel begrepen dat, wanneer je meer informatie op het internet zoekt over dit model, de kiel erg (te) zwaar is voor het model, maar dat zou het overtuigd zijn kunnen compenseren.
Voor wat betreft het dek, ik zal dat eens op mijn gemak bekijken. Eerst eens zien of het hout er af te halen valt, of, dat de gebruikte lijm erg (te) sterk is, anders flink opschuren, opvullen en opnieuw lakken.
 
Moet hij steriel wit worden dan?
Dek is niet goed, reling is niet goed.
Heb je een boot die niet op een tupperware doos lijkt door deze extra's,. . . :confused:

de kiel erg (te) zwaar is voor het model, maar dat zou het overtuigd zijn kunnen compenseren.
Heb je er al mee gezeild?
Bij weinig wind zal hij niet overtuigd zijn en bij veel wind zal de kiel niet te zwaar zijn.

Als je nu gewoon zegt dat je graag sloopt en wat wilt herbouwen, doe dat dan gewoon en zoek geen smoesjes. :p ;)
 
De Pirol was destijds de M-klasse boot van robbe.

De boot zeilt goed en was met verschillende tuigen uit te rusten (A, B en C rig).
In de wedstrijden heeft de Pirol nooit een deuk in een pakje boter kunnen maken, andere ontwerpen van die tijd waren gewoon beter...

Groeten, Jan.
 
In de Robbe cat,van 1990 koste deze boot f.447,00 Ballast kiel f.117,00 Alu mast f.74,00
Nog een kleine aanvulling,wel niet van belang ,de pirol en plura hebben de zelfde romp,kiel en mast.De plura heeft een voor opbouw
gr.adrie
 
Laatst bewerkt:
In de Robbe cat,van 1990 koste deze boot f.447,00 Ballast kiel f.117,00 Alu mast f.74,00

Dat zijn geen misselijke prijzen, ik ben bezig het houten dek eraf te halen, kost wel wat moeite, maar het zal wel lukken, daarna flink schuren om de lijmresten te verwijderen. Het lijkt erop dat er 2 componentenlijm gebruikt is. Foto's volgen later,
groet,
Michel
 
Daar moet wel een goed zeilende boot van zijn te maken. Destijds werd de Pirol door Robbe gepresenteerd als het 'nec plus ultra'. In de Nederlandse modelbouwwinkels zijn her en der ook nog wel reserve-onderdelen van de Pirol te koop (wel even onderhandelen over de prijs lijkt mij ;-)).
 
En dan die kiel, die visueel makkelijk 10 cm te ver naar achter staat. Is dat hoe men het vroeger deed? Want op een hedendaags ontwerp zou die kiel ruimschoots 10 cm meer naar voren staan... wat is de reden hiervan?


Nu wat dat dek betreft... is die romp van polyester/fiberglas of ABS plastic?
In dat laatste geval, is de kans erg groot dat het dek en de gebruikte lijm sterker zijn dan de ABS (die zowieso met de jaren wat broos wordt) en dat je eerder het ABS dek gaat kapotsleuren dan het hout eraf te halen...

De positie van de kiel wordt, neem ik aan, enerzijds bepaald door de vorm van de romp, maar ook bepaald door de positie van de mast en de verdeling van de oppervlakten van de fok en het grootzeil. Het zal zoiets zijn dat beide drukpunten (als je dat zo mag noemen) van de zeilen en de romp met kiel overeen moeten komen. De neus van de romp is erg lang en smal en fungeert dan als het ware ook als een soort van kiel, vandaar dat de kiel zelf redelijk ver naar achteren staat? De positie van de mast is een op een rails van ongeveer 7cm verstelbaar. Waait het harder dan zal de mast wat naar achteren moeten, waait het minder hard, dan kan de mast naar voren, wat ik uit het verleden nog weet over zeilen.

Ik kan niet goed beoordelen of de romp van polyester gemaakt is, het lijkt van niet omdat de wand best wel dun is, zowel de buitenzijde als binnenzijde glad zijn en het dek en bodem naadloos in elkaar overgaan. Het zou dan abs kunnen zijn dat in een mal als het ware opgeblazen wordt?

Wat mij wel leuk lijkt is te exerimenteren met een soort van starre vleugel als zeil (sorry, ik doe ook aan modelzweefvliegen), het enige is dat een assymetrisch vleugelprofiel beter presteert, maar wat als je over stag gaat, dan zeil (vlieg) je als het ware op zijn kop? Bestaan er voorbeelden van dergelijke vleugelconstructies als zeil?

Het verwijderen van het houten dek gaat gestaag, iedere dag een beetje verder, foto's volgen als de klus geklaard is.
 
Waait het harder dan zal de mast wat naar achteren moeten, waait het minder hard, dan kan de mast naar voren, wat ik uit het verleden nog weet over zeilen

Dit is omgekeerd, bij harde wind krijg je meer snelheid en helling je schip wil dan oploeven omdat je zeilpunt buiten de romp komt te liggen om dit te compenseren mast naar voor, ook je drukkingspunt verplaatst zich naar voor bij hogere snelheid.
 
Dit is omgekeerd, bij harde wind krijg je meer snelheid en helling je schip wil dan oploeven omdat je zeilpunt buiten de romp komt te liggen om dit te compenseren mast naar voor, ook je drukkingspunt verplaatst zich naar voor bij hogere snelheid.

Je hebt gelijk...
 
Back
Top