Hugo's tamiya BMW Z4 drift car poging.

Snap de lol van het driften niet, ben meer van rondetijden :D

HK RX/TX zou ik links laten liggen, beter meteen voor Spectrum gaan.
DX3C + SR300 combo heb je voor rond de €120.

Ben ook begonnen met een HK GT2 set, lekker goedkoop maar al snel aan de kant gegooid. Valt niet lekker mee te sturen.

Laatst nog wel 2 orange ontvangers besteld om te proberen, stuk minder precies dan het SR300 origineel.

Ander onderdeel wat goed moet zijn om lekker te sturen is de servo.
Savox is the best, maar met de door HK geleverde BMS servo's kom ik ook goed de bocht door:
BMS-631MG Super Fast Servo (Metal Gear) 5.0kg / .10sec / 46g

Als je voor een Tamiya TT-01 gaat, neem dan de Type-R uitvoering.
Is al voorzien van upgrades die je toch gaat doen (oa kogellagers / alu cardanas).

Haertle Shop | TAMIYA 57982 XB SA TT-01 Type E "R" Version RC Auto Fertigmodell 1:10 | RC Autos

Grappig! Ben ook begonnen met een conrad gt2 setje.Heb nu ook net mijn dx3c binnen en heb ook gelijk 2 orange ontvangertjes besteld :D
weet niet hoe deze functioneren,is maar een test.maar voor bijna 10 dollar tegenover 45 euro voor een sr300 ontvanger kan je in mijn ogen niet gekl..t zijn :) Wat vind je eigenlijk juist minder aan de orange ontvangers als ik vragen mag? Is de range minder of reageren deze minder accuraat?
 
@HugoW
Of deze kant en klare:
Haertle Shop | TAMIYA 146607 XBS Schnitzer BMW E30 Sport Evo | RTR | 2,4 GHz | 1:10 | RC Autos

Accu laden en gaan :p

Jammer dat deze body niet los geleverd wordt, nog mooier zou een BMW2002 turbo of 635CSI body zijn. Iets met mooie auto's uit mijn jeugd.

@ Anthem2
Kon de ontvangers ook niet laten liggen voor deze prijs. Net als BMS servo's. Voor weinig mijn complete wagenpark voorzien van servo's en ontvangers. Geen gekloot meer met wisselen.

Minpunten die ik tegenkwam met deze ontvangers:
- stotterend gas met TEU-101BK borstelmotor-regelaar
- minder precies (grovere stappen) met bijvoorbeeld afstellen rechtuitstand
- Initalisatie duurt wat langer en gaat niet altijd goed (na reboot meestal wel)

Op zich een prima ontvanger voor brushless aangedreven auto's als je bovengenoemde nukken voor lief neemt. Binden aan een DX3 zender gaat probleemloos.
 
Nee, die body vind ik eigenlijk niks. Wel gek, want ik heb met een full size E30 gedrift, destijds. Alleen geen M3, want dat geld had ik uiteraard niet. De 2002 heb ik ook gereden, en zelf gerestaureerd. Vind ik alleen geen driftauto. Ik ga echt voor een lelijke jap, met spatbordverbreders en zo. En een kit, want bij die RTR zal toch het achterdif en de banden en zo glijklaar gemaakt moeten worden.

Hugo
 
Die m3 body vind ik persoonlijk nog altijd een van de vetste body's.
Als ik bij pk racing kom kan ik het elke keer niet laten om toch nog eens te gaan kijken en weer te twijfelen om die body aan te kopen.Het probleem is dat ik nu met plaatsgebrek zit maar vanaf dat ik terug meer plaats heb om alles te zetten komt er zowizo een extra tt01 chassis met deze body bij.En vanaf dan is het ook maar een kleine stap om gelijk de nieuwe m3 body er ook bij te kopen :p vind ik al even vet!
 
Voila, ik hoop dat het je kleur is:
Marktplaats.nl > tamiya bmw m3 e30 evolution body 1:10 tt-01 - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw | Auto's en Voertuigen

Even kort gesteld; ieder tt-01 chassis is goed? Ik kan zelf de lagertjes meteen vervangen door kogellagers als ik bouw, en de drift-aanpassingen zijn niet chassis-specifiek, zolang het maat op tt-01 basis is?

Dan nog de banden; van Tamiya kan ik alleen banden inclusief velgen vinden. Er werd in een ander topic (kan ik zo gauw niet vinden) ook gesproken over HPI driftbanden, en de nep versie daarvan die net zo goed zouden zijn. Past dat dan weer op een Tamiya velg?

Ik ga nu maar eens een e-bay lijstje maken met lagers, difs, etc.

Dank,

Hugo
 

Hoe verneuk je een mooie body..
Voor een blanco onuitgeknipt exemplaar houdt ik me aanbevolen (max 25 Euro). De M3 E30 body waar Anthem2 het over heeft is waarschijnlijk van HPI en die zijn te breed (200mm) voor een TT-01. Zou wel passen op mijn HPI Sprint2, maar daar heb ik al 3 body's voor.

Volgende body voor de TT wordt wellicht een Audi TT of moderne BMW M3 body.

Even kort gesteld; ieder tt-01 chassis is goed? Ik kan zelf de lagertjes meteen vervangen door kogellagers als ik bouw, en de drift-aanpassingen zijn niet chassis-specifiek, zolang het maat op tt-01 basis is?

Tamiya bouwtekeningen vind je hier:
RC Manual & Setting Sheet Download

Je kan een compleet setje lagers kopen (rond de 20 Euro) of bij een modelbouwwinkel de juiste maten los kopen. Lagers en andere verbetering kan je meteen toepassen tijdens de bouw.

Dan nog de banden; van Tamiya kan ik alleen banden inclusief velgen vinden. Er werd in een ander topic (kan ik zo gauw niet vinden) ook gesproken over HPI driftbanden, en de nep versie daarvan die net zo goed zouden zijn. Past dat dan weer op een Tamiya velg?

Ik ga nu maar eens een e-bay lijstje maken met lagers, difs, etc.

Meeste modelbouwzaken hebben Tamiya onderdelen ruim op voorraad en anders heeft Tamico Online Shop | Hier kaufen Tamiya-Fans gnstig ein
ze wel.

HPI wielsets en alle 1:10 wielsets passen op de TT01, heeft de standaard maat wielmeenemers. About wielmeenemers, zet ook maar een setje alu wielmeenemers op je boodschappenlijst ;)
 
de body waar ik het over heb is de bmw m3 shnitzer uitvoering.
die grijze is inderdaad verneukt :p
wil je goedkoop driftwielen,kijk dan eens op conrad naar carson driftwielen.
20 euro voor wielen op velg.
 
Standaard differentiëlen voldoen voor zowel racen als driften.
Voor een soepele werking klein beetje dunne olie gebruiken, stroef maken kan met het meegeleverde tubetje vaseline en sperren kan met CA-lijm.

Driften: achterkant stroef / sperren en voorkant soepel
Racen: voorkant stroef / sperren en achterkant soepel

Kogel / oneway / sperr diff opties links laten liggen, is allemaal weggegooid geld. Standaard planeet-wielen differentieel is goed genoeg.
 
De kogel is door de kerk, ik ben er zelf nog verbaasd over:

header_58393.jpg


Haertle Shop | TAMIYA 58393 BMW Z4 Coupe OnRoad Bausatz TT-01 | RC Autos

Ik ga wel een vreemde drifter kleurstelling bedenken, met felle kleuren en rare stickers en zo.

Qua difs zat ik inderdaad ook zo te denken. Bij de echte auto's lasten we de tandwielen aan elkaar (leuk, we reden ook gewoon op de openbare weg ermee!), dus een standaard Tamiya dif locken kan vast met een dikke druppel epoxy of smeltlijm. Voordif zal ik licht oliën, dank voor de tips. (off topic; wordt een racer met geheel gelockt voordif niet heel onderstuurd?)

Qua wielen shop ik even rond. Verzendkosten zijn ook iets om rekening mee te houden. Ik heb weinig meer nodig, zender en ontvanger zijn geregeld en accu en lader heb ik. Ik denk dat ik inderdaad on-line Tamiya spullen ga shoppen:
- Hun spuitbussen, vooral die fluorescerende. Denk ik nu nog. Ga ook even wat vragen op het subforum over kappen spuiten.
- Lager setje.
- En dan meteen de banden mee bestellen.
Er wordt hier en daar ook over short-shocks besproken, maar dat zien we later wel. Eerst het beestje maar eens bouwen en rijdend krijgen.

Zal ik dit topic maar hernoemen en hier ook het (minimale) bouwverslagje en mijn verdere avonturen, voor zover boeiend, plaatsen?

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Zo, de spullen zijn besteld. Om te beginnen alu main shaft en wielmeenemers, driftbanden en kogellagers. En veel verf. Helaas zal de hardware even op zich laten wachten, komt van ebay. Dus binnenkort eerst maar eens aan de kap freubelen.

Hugo
 
Zo, gisteren de kit en meeste parts binnen. Dus meteen begonnen met de bouw, in de pauzes op kantoor en gisteravond. Ik maak geen foto’s van alle stappen, alleen van de stappen waarbij ik van de handleiding afwijk. Zoals verwacht (althans door mij) is de Tamiya handleiding erg goed, en de pasvorm van de onderdelen ook. Dus van de standaard zaken geen foto’s.

Ik ben begonnen met het achterdif. Los in elkaar:
IMAG0357.jpg


Vieze zwarte kit erin:
IMAG0358.jpg


Volgende wieltje erop, en de boel even ronddraaien:
IMAG0359.jpg


En dicht! Wel even gemarkeerd dat dit het A(-chter) dif is.
IMAG0360.jpg

Het voordif is standaard, alleen met een olie in plaats van vet. Loopt erg licht.

Vervolgens de banden op de velgen. Ik heb niet de standaard banden gebruikt, maar de driftbanden van Tamiya. Ik las al ergens dat ik beter andere velgen kan gebruiken, met andere driftbanden, maar we beginnen hiermee. Om de banden erop te krijgen lijkt een crime, maar het is eigenlijk eenvoudig als je de truc weet. Even in een kannetje warm kraanwater (gewoon het warm vol open, ik denk een graad of 60):
IMAG0361.jpg


Na een minuutje hierin zijn de banden niet zacht, maar kennelijk wel iets uitgezet. Direct uit de kan op tafel gelegd, velg erop, en even aanduwen. Meteen even centreren op de velg, en klaar is kees:
IMAG0362.jpg

Even later zijn de banden afgekoeld, en zit het zo vast als een huis.

Het chassis begonnen, alu centrale as, kogellagers (1 te weinig in de set :evil: ) en alu wielmeenemers. Het in elkaar schroeven van het chassis is kinderspel, het past perfect. Nou ja, bijna alles:

De wielmenemers sluiten niet mooi aan:
IMAG0363.jpg


Je kan de assen heen en weer schuiven:
IMAG0364.jpg


Nou hem ik gelezen dat een tt-01 zonder speling helemaal niet goed rijdt, maar dit lijkt me toch wat veel. Ringetjes ertussen dan maar.

Zo staat het er nu bij:
IMAG0365.jpg


Vandaag maar eens knippen aan de kap. Het gevreesde spuitwerk komt dichterbij!

Hugo
 
als je eenmaal eens gereden hebt met die ringetjes tussen de wielmeenemers,kan je de ervaring hiermee dan ook hier posten? heb namelijk ook zoveel speling als jij en was ook aan het denken om er iets tussen te steken maar had ook al gelezen dat dit niet super rijd dus...twijfels :)
 
'k Heb nog niet gereden, maar zolang je geen spanning op je lagers zet terwijl je de wielen aandraait (dus nog een minimale speling over hebt), gaat het goed. Dit teveel aan speling merk je vooral als je van linker naar rechter bocht gaat, of andersom. De auto zwaait dan van de ene kant naar de andere. De wielen gaan alweer de goede kant op, terwijl de speling de rest van de auto nog de andere kant op laten bewegen.

Ik heb wel gelezen dat de rest van de stuurinrichting een beetje speling moet hebben, te strak (kogelgewrichten en zo) maakt de tt-01 nerveus. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar ik lees het op diverse fora in verschillende landen.

Hugo
 
Mijn zoon van 3, vanmorgen… Weer een zieltje verpest!
IMAG0366.jpg


Eerste poging tot een carbo-look. Ik heb vier wieluitsnedes van de kap, dus vier pogingen!
IMAG0367.jpg


Ontvet.
Tape aangebracht.
IMAG0368.jpg


Eerst een dunne mist zwart.
IMAG0369.jpg


Na 1 minuut een echte laag zwart.
IMAG0370.jpg


Na 10 minuten nog een echte laag zwart.
IMAG0371.jpg


Na 10 minuten tape verwijderd.
Dan een dunne mist gun metal.
Na 1 minuut echte laag gun metal.
IMAG0372.jpg


Na 10 minuten een backing (dikke laag) zwart.
Resultaat: redelijk. Gun metal is te grijs.
IMAG0373.jpg


Later nog twee stukjes gespoten:

Nummer 2:
Ontvet.
Tape erop.
Lichte zwarte mist.
Echte laag zwart.
Tape eraf.
Lichte gun metal mist.
Zwarte backing.
Resultaat: beter, maar nog steeds teveel grijs.

Nummer 3:
Ontvet.
Lichte zwarte mist erop.
Tape erop.
Echte zwarte laag erop.
Tape eraf.
Lichte gun metal mist.
Zwarte backing.
Resultaat: Eigenlijk wel goed, zo op het eerste gezicht. Ik zie wel dat ik beter moet ontvetten, maar qua kleuring vind ik dit wel de beste.

Wat foto’s:
IMAG0374.jpg


Monster 1:
IMAG0375.jpg


Monster 2:
IMAG0376.jpg


Monster 3:
IMAG0377.jpg


Al met al valt het me nog wel mee. ’t Gaat best makkelijk, en snel.

Hugo
 
Klopt. Die wil ik ook nog proberen, maar dat werkt lastiger in hoekjes en zo.

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond het vierde spuitproefje gedaan, met de methode met het matje.

Helaas is het resultaat wat ik verwachtte:
IMAG0378.jpg


Het principe werkt, maar de aansluiting van de mat op de body is erg moeilijk. Dit was een eenvoudig licht gebogen stukje. Hierbij was de aansluiting van de mat al niet perfect, en dat zie je duidelijk. Er zit ook spray mist waar het niet hoort. Als ik hiermee de bocht om moet op de hoeken van de kap, dat zal het niet worden.

Bij deze democratisch besloten (mijn vrouw vindt het ook); het wordt de methode van proefstuk 3.

Hugo
 
Back
Top