Hij rijdt / glijdt! Met horten en stoten, letterlijk...
Vandaag kwam de RC set binnen, en dat was erg eenvoudig aangesloten. De ESC zat al op z'n plaats (originele Tamiya brushed), de stuurservo monteren was redelijk eenvoudig. Alleen was de standaard schroef van de servo niet lang genoeg voor de servo saver van Tamiya, en Tamiya levert een schroef voor plastic tandwielen. Gelukkig heb ik een enorme hoeveelheid boutjes en moertjes, gesorteerd, en het bleek gewoon M3. Dus dat was snel gefikst.
Dan de sturing ompolen en trimmen, geen probleem. Er zit een handleiding bij de zender, maar de bediening en het menu zijn redelijk intuïtief. De stuurservo lijkt wel redelijk traag, ondanks dat ze specs lijken te zeggen dat hij redelijk snel zou moeten zijn.
Dan de ESC. Daar toch maar even de handleiding bij, nog nooit zo'n ding van dichtbij gezien. Dat blijkt ook allemaal redelijk eenvoudig, gewoon het ding de uiterste standen van de zender leren. Ook weer gedaan. De auto even met z'n wielen van de grond om een steuntje, gasgeven, en ja hoor; de wielen draaien en nog de goede kant op ook. Ik durf niet volgas te geven, het ding staat op een wankel steuntje op tafel, en vliegen doe ik liever buiten met mijn modelvliegtuigen.
Dan de eerste meters, alles rijdt en reageert zoals het moet, alleen stottert het gas. Ik probeer de auto in een slip te gooien en dat lukt een beetje, maar niet van harte. Nog wat proberen, maar het lijkt alsof de ESC niet wil. Wegrijden lukt, maar meer gas niet. Ook in één keer volgas, om de boel eens lekker dwars te krijgen, gaat niet. De wielen draaien niet. Hoe langer ik probeer, hoe slechter het lijkt te gaan.
Tijdens het avondeten kreeg ik ineens een briljante ingeving; accuspanning. De accu ligt al twee haar half opgeladen in de onverwarmde schuur niks te doen. Misschien is hij gewoon leeg! Even de voltmeter erop; 4,7 volt. Verbazingwekkend dat het ding überhaupt functioneerde. Da's best weinig voor een 7,2V NiMH pack. Dus, hij ligt nu aan de lader op de 0,5A uitgang. Hoger heb ik niet. Over een paar uur even eraf halen en meten, en als de meting dan goed is ook even rijden, uiteraard.
In ieder geval functioneren alle systemen van de auto zoals het hoort. De accu is nog een puntje van zorg, als het laden niet werkt moeten er maar LiPo's komen. Daar vlieg ik ook op, nooit problemen mee. En ik ben (via het algemeen -> electronica forum) met een 'eigen' lichtmodule bezig. Idee en software van een forumgenoot, hardwareontwerp en uitvoering door mij. Wie weet...
Hugo