turbine brandstof

Dat is wel enorm duur qua brandstof.... ben blij dat wij nog goedkoop vliegen nu :) Duurt ook niet lang :(
 
Zo maar even tussendoor,

het overstappen van Benzine en Nitro
naar Turbine zou ook hier niet goedkoop zijn, ..

ik vlieg grotere Helis met Nitro of Benzine (600er, 800er en 1100er)
en ben van plan een Alouette II met PHT2 te bouwen

groetjes Uwe
 
En dan is er eens iemand die voor weinig Jet A1 aanbied in kleine hoeveelheden voor de hobbyist, wordt ie meteen gekickt onder beschuldiging van commercieel gewin....
 
Vergeet de olie niet, heb heel wat Shell en BP verstookt en had vrij veel roet/kool vorming na een resp aantal uurtjes, met de olie die de laatste drie jaar is gebruikt zelfs geen koolaanslag meer maar mooi grijs allemaal inwendig.
Ger.

Nu ben ik wel nieuwsgierig.....welke olie gebruik jij dan?
Grtz, Hans
 
Hier in Alkmaar verkopen ze bij een benzinestation petroleum voor ongeveer 1,5 euro/liter. Zou dat te vuil zijn voor modelturbines?

Bij verschillende modelturbinefabrikanten wordt ook Castrol TTS aangeraden (2 takt olie). Lijkt me dus ook bruikbaar voor keramische lagers.

Ik ben alleen zelf (nog) geen gelukkige bezitter van een turbine, dus ik spreek niet uit ervaring... :-(
 
Ik heb ook gewoon petroleum van d pomp.
Ik filter hem wel een paar keer maar er zit "bijna"nooit rommel in.

ik heb vorig jaar bij een dumphandel in de buurt Turbineolie gekocht in blik met de spec AIRCR Turb engine synthetic MIL-L-23699C AM-1
van het merk HATCO

Kent iemand deze soort olie,hij mengt goed met petroleum en blijft dat ook.

Ik heb hem nog niet geprobeerd .
mvg Eric
 
Nu ben ik wel nieuwsgierig.....welke olie gebruik jij dan?
Grtz, Hans

He Hans.

Sinds een jaar of 4 gebruik ik Mobil DTE light, dit is flinter dunne doop loze olie, althans daar ga ik vanuit omdat ik vrij weing over deze olie kan vinden, een Belg wees mij erop dat hij deze olie gebruikte en dat al een poos naar tevredenheid.
Mijn ervaring in twee motoren, 1 heeft totaal 80 uur plus achter z'n kiezen o.a. in mijn oude XL Boomerang en in de XL Velox, de laatste 40 uur met de DTE.
De tweede motor, heeft dienst gedaan in de XLBoomie en staat al weer een poosje in de F86K, laatst nog een achter lagertje vervangen van deze motor, was echt op na 50+ uren, compressor lagertje was nog als nieuw, zit er nog steeds in.
Met de Shell en BP zat er beduidend meer roet aanslag in de motor, heb er nu ongeveer 50 liter DTE door gejast, beide motoren dan.
O ja, gewoon uit het handje balanceren, perrrrrrfect, geleerd van Martin.
Groet Ger. (can van 20 liter kost bij de plaatselijke bunkerboot 147 euries)
 
@Ger; Thanks voor de info!
Ik gebruik nu de Jet Cat turbine olie (met antistatische dopes). Ik denk dat ik dit nog blijf doen tot de eerste revisie. Ben benieuwd hoe het torretje dan van binnen uitziet. Dan maar eens verder kijken en misschien die Mobil DTE Light proberen.
Grtz, Hans
 
aanmerking: :offtopic:

vandaag wilde ik nitro-benzine kopen,
jerrycan 5 liter met 10 % nitro 38 €

schoone benzine (Aspen 2)
jerrycan 5 liter 23 €

ook dat zijn goede prijse, als je bv. kijkt wat een nitro zo weg saupt. :ontopic:

gr. Uwe
 
Even ter herhaling

---benzine 5 € vlieg ik 60 minuten
---nitro 8 € vlieg ik 30 minuten
---turbine-brandstof ... € vlieg ik ... minuten

kan me iemand helpen, de laatste intevullen ??

bedankt, Uwe
 
Misschien kun je dat beter niet doen Uwe.

Even naar mijn F-15 kijkend dan kwam ik op ongeveer dit uit:
---turbine-brandstof 8 € vlieg ik 6 minuten
(dit is dan 3ltr verbruik, nam bijna 4ltr mee).

Dat was ook nog met een gunstigere kero prijs die nu al naar de 2 euro aan loopt (damn moet nog steeds kijken).


2de keer Damn, zei toch dat het misschien beter is om niet te weten, maak wekelijks gemiddeld 4 vluchten per woensdagavond in het vliegseizoen.
Dus +/- 32 euro alleen aan peut per jet avond :-(



Snel deleten uit m`n geheugen deze waardes................................................
 
Hoi,
.
bedankt voor de info,
het gaat ook niet zo veel om te rekenen,
wat een vliegdag kost,
.
alleen maar even kijken,
ik kan tussendoor heel goedkoop met een benzine trainer vliegen:
1 liter benzine vlieg ik bijna 1 uur voor 4 of 5 €
.
(en als de eigenaar van de Ferrari rekent, wat nu eigenlijk
een kilometer met zijn boliden kost incl. service en en,
moet hij misschien zelfmoord plegen ....)
.
ne ne, het blijft een hobby,
en dat kost geld,
Maar het moet 'n beetje betaalbar zijn.
.
bedankt, Uwe
 
Reken met een turbine heli op 3 euro de liter brandstof. Met een zuinige heli (second stage motor) 6 liter per uur dus 18 euro brandstof per uur actief (vliegen 7 min, 3 min opwarmen en uitdraaien edg). 50 uur tot onderhoud a +/- 300 euro (wellicht overdreven), dus 6 euro per uur onderhoud. Totaal 24 euro per uur actief met een turbine heli.
 
Reken met een turbine heli op 3 euro de liter brandstof. Met een zuinige heli (second stage motor) 6 liter per uur dus 18 euro brandstof per uur actief (vliegen 7 min, 3 min opwarmen en uitdraaien edg). 50 uur tot onderhoud a +/- 300 euro (wellicht overdreven), dus 6 euro per uur onderhoud. Totaal 24 euro per uur actief met een turbine heli.

SUPER

niet alleen een antwoord die ik wil horen,
erder iets, wat realistisch klinkt,
en is het iets meer, is het ook niet zo erg,

ik kan dus mijn (droom) heli invoegen in de lijst van duur naar goedkoop


@butler: en @Pieter:

ook bedankt voor die leuken opmerkingen, ha ha

Mooi draadje trouwens, bij heli hebben wij amper wat over turbine.

groetjes Uwe
 
ik gebruik olie mobil dte light + petroleum bij ons te tanken in sommige benzine stations. Als ik het sommetje maak : petroleum +-1.10 euro/ L (denk ik ) x 20 = 22 euro , die dte light was +- 5 euro dus 27/21 = +-1.3 euro / L
 
Effe uit een ander draadje gevist....;)
Heren,

Wie gebruikt welke olie voor petroleum? Ik wil eigelijk wat andere brandstof proberen dan kerosine.
Maakt niet uit of je olie bij petrolium of kerosine giet, zelfde resultaat. Verbranding tussen kero en petro zal ongetwijfeld wel iets schelen als je het op een preciese testbank test, ik heb het nog niet ondekt. Ik brand bijna altijd kerosine omdat ik er voor weinig aan kan komen. Soms is die bron echter ook wel eens opgedroogd en dan koop ik een vaatje petrolium bij de brandstof boer en gooi daar dezelfde olie bij. De tank van 20 liter vlieg ik dan leeg voordat ik weer op kero overstap. Maar ik kan eerlijk gezegd geen verschil merken, niet in vermogen en ook niet in vervuiling van de turbine mbt de verbranding kamer. Dus ik zeg gewoon doen! :cool:

Groetjes,
Gerald

ps, voor wat het waard is, ik gebruik diverse aviation grade turbine olie door elkaar, exxon2380, jetoil II, Royco 500, Aeroshel 390, 555, 750. (restjes..) Deze maken onderling niet zoveel verschil. De meeste hebben goede ervaring met Mobil DTE wat je ook gewoon door petrolium kan gooien.
 
Back
Top