wiebelen trex500 esp

Hallo,

Ik weet dat er al een eerder draatje is gemaakt over dit onderwerp, maar vond niet mijn antwoord daarin. Het gaat om dit draadje: trex-500-wiebelt. Net als in dit draadje heb ik een redelijke crash gehad. Het volgende is vernieuwd: Hoofdas vervangen, featheringshaft vervangen, peddelstang vervangen, staart grotendeels vervangen. Hoofdtandwiel vervangen. Tandwielen van 2 servo's vervangen. Gelijk metalen voor genomen. Alles met orginele onderdelen. Setup verder is 3 keer DS510 met metalen tandwielen en staartservo DS520. Staart reageerd verder stabiel geen probleem. Zonder rotorbladen is er geen trilling of afwijking van de hoofdas waar te nemen. Moet wel eerlijk zeggen dat het bladspoor nog niet helemaal optimaal is. Ook viel het me op dat de servo's met metalen tandwielen een heel klein beetje speling hebben. Had ik eerlijk gezegt niet verwacht. Het wiebelen is dus meer op en neer en heen en weer om de hoofdas dan dat de staart heen en weer beweegt. Kan het bladspoor er mee te maken hebben i.c.m. minime speling van de servo's?:confused: Als de rotorspeed beneden 50% draaid geen probleem. Bij 65% beginnen de problemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1: je hebt 2 problemen. de staart, hiervoor moet de gyro aangepast worden.
de tweede, de "wiebel" voorover/achterover, komt doorgaans uit een te laag toerental.
Als je met die 50 en 65 bedoelt dat dit de waarde van de throttle is, kan ik me dat goed voorstellen.
throttlecurve moet vanaf de 75 lopen, onder de 75 krijg je kans op een hete regelaar.

2: speling servo's: niet druk om maken. Dat zou een probleem zijn als de servo continu belast en niet belaste situaties meemaakt.
maar er hangt constant een heli aan, dus no problemo

staart is altijd een combinatie met je toerental, dus als je toerental omlaag gaat, moet je gain ook veranderen.
zelfde met toerental omhoog.
 
Hallo,

Ik weet dat er al een eerder draatje is gemaakt over dit onderwerp, maar vond niet mijn antwoord daarin. Het gaat om dit draadje: trex-500-wiebelt. Net als in dit draadje heb ik een redelijke crash gehad. Het volgende is vernieuwd: Hoofdas vervangen, featheringshaft vervangen, peddelstang vervangen, staart grotendeels vervangen. Hoofdtandwiel vervangen. Tandwielen van 2 servo's vervangen. Gelijk metalen voor genomen. Alles met orginele onderdelen. Setup verder is 3 keer DS510 met metalen tandwielen en staartservo DS520. Staart reageerd verder stabiel geen probleem. Zonder rotorbladen is er geen trilling of afwijking van de hoofdas waar te nemen. Moet wel eerlijk zeggen dat het bladspoor nog niet helemaal optimaal is. Ook viel het me op dat de servo's met metalen tandwielen een heel klein beetje speling hebben. Had ik eerlijk gezegt niet verwacht. Het wiebelen is dus meer op en neer en heen en weer om de hoofdas dan dat de staart heen en weer beweegt. Kan het bladspoor er mee te maken hebben i.c.m. minime speling van de servo's?:confused: Als de rotorspeed beneden 50% draaid geen probleem. Bij 65% beginnen de problemen.


blad spoor zorgt voor trillingen dus dit eerst verhelpen dan verder kijken

@Student een te laag toerental kan niet hij zegt namelijk tot 50% gas geen problemen bij 65% beginnen de problemen. (al duid een op en neer gaande staart hier wel op)

zit er geen onbelans in de bladen ?
flybar precies in het midden? paddels beide evenwijdig aan de paddel control?
speling op bladhouders ?
lagers nog goed?
om maar wat op te noemen:p

wat is je throttle curve?

gr Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1: je hebt 2 problemen. de staart, hiervoor moet de gyro aangepast worden.
de tweede, de "wiebel" voorover/achterover, komt doorgaans uit een te laag toerental.
Als je met die 50 en 65 bedoelt dat dit de waarde van de throttle is, kan ik me dat goed voorstellen.
throttlecurve moet vanaf de 75 lopen, onder de 75 krijg je kans op een hete regelaar.

2: speling servo's: niet druk om maken. Dat zou een probleem zijn als de servo continu belast en niet belaste situaties meemaakt.
maar er hangt constant een heli aan, dus no problemo

staart is altijd een combinatie met je toerental, dus als je toerental omlaag gaat, moet je gain ook veranderen.
zelfde met toerental omhoog.

De gyro heb ik op een analoge ingang staan en kan ik al vliegend (als ik dat zou kunnen) aanpassen. Heb hier ook al mee geexpirimenteerd. Het warm worden van de regelaar heb ik nog niet mee gemaakt maar ga ik wel in de gaten houden. De reden dat ik nog met een lage rotorspeed vlieg is dat hij wat softer reageerd. Bij hoge rotorspeed reageerd de heli redelijk agressief. Aangezien ik nog niet zo geoefend ben wil ik het rustig aan doen. bedank voor je reactie tot zover.
 
blad spoor zorgt voor trillingen dus dit eerst verhelpen dan verder kijken

@student een te laag toerental kan niet hij zegt namelijk tot 50% gas geen problemen bij 65% beginnen de problemen. (al duid een op en neer gaande staart hier wel op)

zit er geen onbelans in de bladen ?
flybar precies in het midden? paddels beide evenwijdig aan de paddel control?
speling op bladhouders ?
lagers nog goed?
om maar wat op te noemen:p

wat is je throttle curve?

gr Nick

De flybar zit volgens mij goed in de midden. Ik heb dit op 2 manieren gecontroleerd:
1: met een schuifmaat
2:zonder rotorbladen en peddels de heli zodanig neer gezet dat het uiteinde van de flybar recht tegen de muur komt. Halve slag gedraait en gecontroleerd of dat uiteinde van de flybar ook tegen de muur komt zonder dat de heli verschoven hoeft te worden. ik denk dat dit het dus niet is, even vanuit gaande dat de flybar zelf wel goed in balans is.

Ik ben er van uit gegaan dat de rotorbladen in balans zouden zijn maar ga dit controleren.

Alle lagers van de hoofdas zijn vernieuwd

Wat de throttlecurve betreft ik heb 2 vaste standen (normal en idle up 1). Dit zijn resp 50% en 65%. Bij 65% draaien de rotorbladen ongeveer 2200rpm (gemeten).

Bedankt voor je reactie
 
Bij hoge rotorspeed reageerd de heli redelijk agressief. Aangezien ik nog niet zo geoefend ben wil ik het rustig aan doen. bedank voor je reactie tot zover.

Ik zou het toerental iig verhogen, is je heli dan nog te fel verlaag dan je swashmix waarden voor aileron en elevator wat. Verder kan wat expo op de cyclic ook wonderen doen in jouw geval.
 
Ik zou een ander motortandwiel erop zetten
Die regelaar gaat pas netjes werken bij meerdan 75 %, eronder wordt hij niet vrolijk

Maar er zijn idd meer manieren om een heli tam te krijgen.
1 daarvan is gewoon de aileron en de elevator verkleinen, zoals gevaho al opmerkte
Zolang je maar niet te klein gaat, als je buiten vliegt, kun je dan met wind best eens verrast worden

Expo is dan een goede optie

Pitch verminderen kan ook

Maar eerst die hobbelop de staart eruit
Dan die op de elevator
Elevator gaat waarschijnlijk weg als het toerental omhoog gaat
Staart moet gewoon de gain even mee gevogeld worden
 
De flybar zit volgens mij goed in de midden. Ik heb dit op 2 manieren gecontroleerd:
1: met een schuifmaat
2:zonder rotorbladen en peddels de heli zodanig neer gezet dat het uiteinde van de flybar recht tegen de muur komt. Halve slag gedraait en gecontroleerd of dat uiteinde van de flybar ook tegen de muur komt zonder dat de heli verschoven hoeft te worden. ik denk dat dit het dus niet is, even vanuit gaande dat de flybar zelf wel goed in balans is.

Ik ben er van uit gegaan dat de rotorbladen in balans zouden zijn maar ga dit controleren.

Alle lagers van de hoofdas zijn vernieuwd

Wat de throttlecurve betreft ik heb 2 vaste standen (normal en idle up 1). Dit zijn resp 50% en 65%. Bij 65% draaien de rotorbladen ongeveer 2200rpm (gemeten).

Bedankt voor je reactie


ik vlieg met mijn 500er 2650rpm vooral met de dfc kop heeft ie graag meer toeren anders gaat bij mij ook de staart op en neer;)
 
Je hebt alles vervangen, maar niet de bladen. Weet je zeker dat die geen opdonder hebben gehad en dus een beetje uit model zijn, waardoor de trollingen ontstaan?
Groet
Martin
 
Doorgaans is het "wiebelen" geen trillingsdingetje, het is een overcorrectie om een vlieggedrag te corrigeren

Dit gebeurt omdat het toerental te laag is, of de rubbers te hard.
Bij een fbl heli kan het dan ook nog in de unit zitten.
Die rubbers en toerental zijn op elkaar afgestemt, daarom moet de ts eigenlijk even het toerental omhoog gooien om te zien of het dan nog aanwezig is
Weet je iig waar het vandaan komt
 
Je hebt alles vervangen, maar niet de bladen. Weet je zeker dat die geen opdonder hebben gehad en dus een beetje uit model zijn, waardoor de trollingen ontstaan?
Groet
Martin

Hoi martin, was ik vergeten, bladen zijn ook vervangen. Er is wel eens gezegd dat je die eerst uit moet balanceren, heb ik nog niet gedaan. Wil ik nog wel gaan doen.
 
Doorgaans is het "wiebelen" geen trillingsdingetje, het is een overcorrectie om een vlieggedrag te corrigeren

Dit gebeurt omdat het toerental te laag is, of de rubbers te hard.
Bij een fbl heli kan het dan ook nog in de unit zitten.
Die rubbers en toerental zijn op elkaar afgestemt, daarom moet de ts eigenlijk even het toerental omhoog gooien om te zien of het dan nog aanwezig is
Weet je iig waar het vandaan komt

De rubbers heb ik niet vervangen maar kwamen bij wel wat hard over. Ik heb deze heli namelijk tweedehands gekocht. Ga het eens proberen met hoger toerental. Zou vanmiddag aan de slag, maar het is zo mistig in friesland dat ik maar even ander keertje doe. In ieder geval bedankt voor de tip.
 
J,
Ok. Kan echt van alles zijn. Zou eerst maar een kijken of hij het zonder bladen ook doet. Is dat zo dan zou ik eerst naar de lagers van de mainas kijken ect. Dus eerst echt bais dingen en dan pas verder kijken...
Groet
Martn
 
het kan vanalles zijn idd, maar verhoog je toerental en het is weg. Zonder bladen gaat ie echt niet wobbelen hoor ;)
 
J,
Ok. Kan echt van alles zijn. Zou eerst maar een kijken of hij het zonder bladen ook doet. Is dat zo dan zou ik eerst naar de lagers van de mainas kijken ect. Dus eerst echt bais dingen en dan pas verder kijken...
Groet
Martn

Het op en neer wobbelen gebeurt pas als hij in de lucht is tijdens hooveren. Als hij op de grond staat te draaien staat alles stabiel. Maar ik ga, zodra het mogelijk is ( en dat is niet met windkracht 9 die ze voorspellen) alle tips uitproberen die in dit draadje genoemd zijn. Wordt vervolgd....
 
Dat klopt ook, op de grond kan hij het niet doen...
Toerental omhoog of zachtere rubbers in de kop
 
Voor als het helemaal niet lukt. Ik heb een e-boek geschreven om dit soort problemen gestructureerd te achterhalen. Pb in dat geval even je emailadres, dan mail ik het je (voor jou gratis uiteraard)
Groet
Martin
 
Eindelijk mijn heli kunnen testen. Met een hogere rotorspeed is hij inderdaad stabieler. Bij 70% throttle is het wiebelen verleden tijd. Dit nog eens nagelezen en berekend in het boek "help de staart van mijn helikopter doet vreemd" zie ook www.flyhoneybee.nl (bedankt martin).:banana:
 
Het uitbalanceren van bladen moet je altijd doen. Het gebeurd maar zelden dat ze beide gelijk zijn. Er zijn verschillende methodes beschreven op het forum en op youtube kun je het ook prima vinden.

Dat soort zaken altijd eerst op orde brengen voor je aan de afregeling gaat sleutelen.
 
Back
Top