Hallo allemaal,
Ik zal hier het bouwverslag van mijn zeesleepboot Willem Barendsz gaan bijhouden.
Eerst maar iets over het schip zelf. Het was gebouwd door bij Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht in 1921 onder de naam Willem Barendsz. Dit in opdracht voor de rederij Wijsmuller en deed dienst voor de kust en in de haven van IJmuiden.
De lengte van het schip was 48.10 mtr.
De breedte 9.10 mtr
Diepgang 4.68 mtr
Het schip werd voortbewogen door een triple expansie machine van 1000 pk.
In 1928 werd het schip gekocht door L. smit & Co. En kreeg de naam Ganges.
Gedurende de 2e Wereldoorlog werd het schip door de bezetter in beslag genomen en Laz 10 genoemd. Het schip deed dienst als hospitaal hulp schip voor de bezetter. In 1945 werd het in Duitsland teruggevonden en weer in gebruik genomen.
1952 strande het schip op de maasvlakte door een tros in de schroef. In dat zelfde jaar is het schip gesloopt te Ouderkerk aan de Amstel.
Tot zover in het kort de geschiedenis van deze sleper.
Ik ben niet zo een heel ervaren bouwer maar heb wel vaker met modelbouw van doen gehad. Ooit een zweefvliegtuig gebouwd en nog vroeger de zwarte zee Smit Rotterdam. Ik hoop met het bijhouden van mijn verslag tips en adviezen te mogen ontvangen van de ervaren bouwers hier. Alles is welkom.
Ik heb de bouwtekening via NVM gekocht. Inmiddels zijn de spanten uitgezaagd en los op de kiel geplaatst. Ik heb dit in 4 mm triplex gedaan. Het model word ongeveer 62 cm lang. Ik wil het wel varend maken maar het zal ook als decoratie in de woonkamer gaan dienen. Ik woon dichtbij de sluizen in Velsen daarom is het leuk een stuk geschiedenis in het klein ten toon te stellen.
Zodra ik weet hoe zal ik ook foto's gaan plaatsen. Heb wel geduld want de bouw zal niet zo snel gaan daar ik helaas ook andere verplichtingen heb, werken en klussen aan onze woning.
Ik zal hier het bouwverslag van mijn zeesleepboot Willem Barendsz gaan bijhouden.
Eerst maar iets over het schip zelf. Het was gebouwd door bij Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht in 1921 onder de naam Willem Barendsz. Dit in opdracht voor de rederij Wijsmuller en deed dienst voor de kust en in de haven van IJmuiden.
De lengte van het schip was 48.10 mtr.
De breedte 9.10 mtr
Diepgang 4.68 mtr
Het schip werd voortbewogen door een triple expansie machine van 1000 pk.
In 1928 werd het schip gekocht door L. smit & Co. En kreeg de naam Ganges.
Gedurende de 2e Wereldoorlog werd het schip door de bezetter in beslag genomen en Laz 10 genoemd. Het schip deed dienst als hospitaal hulp schip voor de bezetter. In 1945 werd het in Duitsland teruggevonden en weer in gebruik genomen.
1952 strande het schip op de maasvlakte door een tros in de schroef. In dat zelfde jaar is het schip gesloopt te Ouderkerk aan de Amstel.
Tot zover in het kort de geschiedenis van deze sleper.
Ik ben niet zo een heel ervaren bouwer maar heb wel vaker met modelbouw van doen gehad. Ooit een zweefvliegtuig gebouwd en nog vroeger de zwarte zee Smit Rotterdam. Ik hoop met het bijhouden van mijn verslag tips en adviezen te mogen ontvangen van de ervaren bouwers hier. Alles is welkom.
Ik heb de bouwtekening via NVM gekocht. Inmiddels zijn de spanten uitgezaagd en los op de kiel geplaatst. Ik heb dit in 4 mm triplex gedaan. Het model word ongeveer 62 cm lang. Ik wil het wel varend maken maar het zal ook als decoratie in de woonkamer gaan dienen. Ik woon dichtbij de sluizen in Velsen daarom is het leuk een stuk geschiedenis in het klein ten toon te stellen.
Zodra ik weet hoe zal ik ook foto's gaan plaatsen. Heb wel geduld want de bouw zal niet zo snel gaan daar ik helaas ook andere verplichtingen heb, werken en klussen aan onze woning.