Zeesleepboot Willem Barendsz

Hallo allemaal,

Ik zal hier het bouwverslag van mijn zeesleepboot Willem Barendsz gaan bijhouden.

Eerst maar iets over het schip zelf. Het was gebouwd door bij Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht in 1921 onder de naam Willem Barendsz. Dit in opdracht voor de rederij Wijsmuller en deed dienst voor de kust en in de haven van IJmuiden.

De lengte van het schip was 48.10 mtr.
De breedte 9.10 mtr
Diepgang 4.68 mtr

Het schip werd voortbewogen door een triple expansie machine van 1000 pk.

In 1928 werd het schip gekocht door L. smit & Co. En kreeg de naam Ganges.

Gedurende de 2e Wereldoorlog werd het schip door de bezetter in beslag genomen en Laz 10 genoemd. Het schip deed dienst als hospitaal hulp schip voor de bezetter. In 1945 werd het in Duitsland teruggevonden en weer in gebruik genomen.

1952 strande het schip op de maasvlakte door een tros in de schroef. In dat zelfde jaar is het schip gesloopt te Ouderkerk aan de Amstel.

Tot zover in het kort de geschiedenis van deze sleper.

Ik ben niet zo een heel ervaren bouwer maar heb wel vaker met modelbouw van doen gehad. Ooit een zweefvliegtuig gebouwd en nog vroeger de zwarte zee Smit Rotterdam. Ik hoop met het bijhouden van mijn verslag tips en adviezen te mogen ontvangen van de ervaren bouwers hier. Alles is welkom.

Ik heb de bouwtekening via NVM gekocht. Inmiddels zijn de spanten uitgezaagd en los op de kiel geplaatst. Ik heb dit in 4 mm triplex gedaan. Het model word ongeveer 62 cm lang. Ik wil het wel varend maken maar het zal ook als decoratie in de woonkamer gaan dienen. Ik woon dichtbij de sluizen in Velsen daarom is het leuk een stuk geschiedenis in het klein ten toon te stellen.

Zodra ik weet hoe zal ik ook foto's gaan plaatsen. Heb wel geduld want de bouw zal niet zo snel gaan daar ik helaas ook andere verplichtingen heb, werken en klussen aan onze woning.
 
Vast niet Jan. Het gaat om de ex-Ganges van Smit uit het stoomtijdperk. Lijkt een beetje op de Zwarte Zee II.

Hallo Pikey,

Mooi schip. Ben erg benieuwd naar je bouwverslag.

Groeten Paul
 
Hr. Ms. BV 35
(ex Ganges, Willem Barentsz)

Bouwwerf: Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht
Grootste lengte: 48 meter
Grootste breedte: 8,86 meter
Diepgang: 4,25 meter
Waterverplaatsing: 516 ton
Machine-installatie: 1 x triple expansie 3-cilinder stoommachine
Machinevermogen: 1.300 pk
Maximale snelheid: 9 knopen
Bemanning: 15 koppen
Bewapening: 1 x 5cm kanon
De Ganges werd in augustus 1939 gevorderd van L. Smit & Co`s Internationale Sleepdienst en als Hr. Ms. BV 35 in dienst gesteld door commandant LTZ 2 M. Dalmeyer. Op 14 mei 1940 voer Hr. Ms. BV 35 in de Zeeuwse wateren onder de wal van Tholen. De commandant was nog niet op de hoogte van de bezetting van dit eiland en werd door Duits mitrailleurvuur tot stoppen gedwongen. Vervolgens werd het bewakingsvaartuig opgebracht te Stavenisse waar de bemanning gevangen werd genomen. De Duitsers verklaarden het schip tot krijgsbuit en richtten het in als hospitaalschip. De aangepaste sleepboot ging daarop naar het Lazarett Verband, dat in zee gestorte piloten oppikte en verzorgde, als LAZ 10. In januari 1941 ging het schip over naar het Bergungsschiff Verband en werd het herdoopt in BS I. In augustus 1945 werd de verbouwde sleepboot teruggevonden in Duitsland waarna het vaartuig in oktober van dat jaar terugkwam naar Rotterdam. In de stad aan de Maas werd de Ganges hersteld en weer in de vaart gebracht. Op 18 januari 1952, tijdens de berging van het motorschip Radmar op de Maasvlakte bij Hoek van Holland, kreeg de sleepboot een tros in haar schroef waardoor zij strandde en verloren ging. Het wrak werd geborgen en voor sloop verkocht aan de firma Heuvelman te Ouderkerk.


images


images


image207ae9.jpg

weet niet of bovenstaande er ook van is, naam lijkt anders.

ganges3.jpg
 
Baggeraar,

Bedankt dit is inderdaad het schip waar ik het over heb. Bedankt voor het plaatsen van de foto's. Ik moet echt even kijken hoe ik dat kan doen.

Er zijn nog maar weinig foto's van bekend. De foto's van jou heb ik ook. Ik wist alleen niet dat het schip een bewapening had. Is ook slecht op de foto's te zien. Was het schip alleen gedurende de tweede wereld oorlog bewapend? Lijkt mij wel.

Een gedeelte van jou verhaal was bij mij bekend maar ook veel niet. Dit ondanks vele speurtochten op het net. Erg leuk leerzaam om te lezen.

Nogmaals bedankt voor de aanvullingen.

G,
Peter.
 
De stand van zaken tot nu toe. Hopelijk lukt het mij de foto's te plaatsen.

full


full


De spanten worden uiteraard nog verder bewerkt. Ik zal de huid, zo heet dat geloof ik toch, uit hout verder opbouwen. Het is de bedoeling dat het model varend word. Ik heb hiervoor een elektromotor aangeschaft. De schroefas en schroef zijn ook al binnen.

Tot zo ver maar weer.

Grt,
Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk weer wat tijd om verder te bouwen. De achterzijde kreeg ik niet echt goed dus heb besloten dat middels de stapelmethode te maken uit balsa hout. Ik heb wat blokken op elkaar gelijmd en dan schuren maar. Best een heel werk maar het begint ergens op te lijken.

full



Ik heb ook de schroefas erin gemaakt. Zit nog niet helemaal naar mijn zin maar het geeft mij een beeld van hoe het gaat worden.

full



De schroefas moet iets schuiner komen om de koppeling aan de motor te kunnen maken. Er zullen nog heel wat uurtjes scheuren in gaan zitten maar langzaam komt er vorm in.

Grt,
Peter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Peter,

Als ik je wat tips mag geven. Balsahout is niet echt het geschikte houtsoort om een stevige kont of boegvorm te maken. Het zijn de eerste stootplekken van een RC schip. Neem een harder houtsoort of multiplex plaat ervoor. Snuffel even wat bouwverslagen af hoe anderen een houtenromp bouwen.

Probeer ook de spantbreedte wat smaller te houdenen de gehele spantvorm aan de bovenzijde zoveel mogelijk dicht te houden tijdens het bouwen van de romp. Zodra de romp dicht beplankt is kun je de spanten aan de bovenzijde doorzagen. Voor je de spanten op de kielbalk verlijmd is het verstandig om de kopsekanten al voor te bewerken zodat deze met de rompvorm meelopen. Dan sluiten je planken beter aan en hebben een volledig draagvlak voor verlijming op de spanten.

Zie het niet als kritiek maar een steuntje in de rug.;-)

Groeten Paul
 
Hallo Peter,

Als ik je wat tips mag geven. Balsahout is niet echt het geschikte houtsoort om een stevige kont of boegvorm te maken. Het zijn de eerste stootplekken van een RC schip. Neem een harder houtsoort of multiplex plaat ervoor. Snuffel even wat bouwverslagen af hoe anderen een houtenromp bouwen.

Probeer ook de spantbreedte wat smaller te houdenen de gehele spantvorm aan de bovenzijde zoveel mogelijk dicht te houden tijdens het bouwen van de romp. Zodra de romp dicht beplankt is kun je de spanten aan de bovenzijde doorzagen. Voor je de spanten op de kielbalk verlijmd is het verstandig om de kopsekanten al voor te bewerken zodat deze met de rompvorm meelopen. Dan sluiten je planken beter aan en hebben een volledig draagvlak voor verlijming op de spanten.

Zie het niet als kritiek maar een steuntje in de rug.;-)

Groeten Paul


Paul,

Het is zeker geen kritiek voor mij maar prettig. Ik schreef al bij het begin van dit verslag te hopen tips te mogen ontvangen. Ik ben alleen maar blij met dit soort feed back.

Ik zal de spanten smaller maken en de bovenzijde nog "verbonden" met elkaar tot de beplanking klaar is. Dat voorbewerken van de kopsekanten is ook iets waar je als onervaren bouwer niet direct bij stil staat.

Het balsahout wil ik nog gaan bekleden met beplanking. Ik hoop dat dat voor voldoende sterkte zorgt. Ik wist even niet een andere manier de juiste vorm te verkrijgen. Best een lastig model dit wat de vorm aangaat dan.

Nogmaals Paul tips zijn welkom.

Grt,
Peter
 
Vandaag een vrije dag en dus weer wat tijd om verder te bouwen. Ik heb de spanten verder uitgezaagd en geschuurd.

full



Om te zien of alles een beetje uitgelijnd is heb ik, tijdelijk met klemmetjes, een laatje bevestigd. Leuk om te zien dat de vorm er in begint te komen.

full


De schroefas heb ik er even in gemaakt maar die zit niet naar mijn zin. Moet ik even verbeteren. Het roer heb ik nu grotendeels op maat en ga die de volgende keer plaatsten.

Waarmee lijmen jullie de schroefas doorgaans mee vast? Epoxi?

Grt,
Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Peter, ik zou je aanraden om zeker tijdens de eerste fase van bekleden/beplanken van de romp de kiel goed vast en recht op een plank te monteren. Verder planken om en om (bakboord - stuurboord) aanbrengen, dat vermindert de kans op kromtrekken. Als je de kiel los laat tijdens het beplanken dan is kromtrekken bijna niet te voorkomen.

Groet,

Ad
 
Hey Peter;

Volg de raad van Ad op! Wellicht nu ook de as uitlijnen en de motorsteun plaatsen. Nu kom je overal nog goed bij. Als straks de boeg dicht is gaat dat allemaal wat lastiger worden.

Groeten Sjaak
 
Back
Top