Na vijf jaar als stofvanger te hebben gediend heb ik vorige week mijn Gnat terug van het schap gehaald en hem vliegklaar gemaakt.
Veel moest er niet meer gebeuren maar door de bouw van mijn CNC-snijder is hij destijds even opzij gelegd maar dat even werd al gauw vijf jaar zo blijkt. Het grootste werk dat nog moest gebeuren was aansturing van de roeren en nog een paar kleine zaakjes niet meer dan twee avonden werk.
Gnat00001 by
Dirk Wouters, on Flickr
met op de achtergrond mijn gehavende Zlin
Vandaag was het dan zo ver, eerst had ik 4s maar bij gebrek aan een passende accu heb ik het dan maar op een 3s 3300mAh gehouden, met mijn goede 18jaar oude Lehner motor, één van de eerste brushless-motoren, trekt de al even oude Wemetec mini-Fan een goede 42A goed voor ongeveer 450W. Onze laatste Gants vlogen we een 15-tal jaar geleden met 12x 2Ah sub C cellen, dat moet net iets meer vermogen geweest zijn dan de 3s versie van nu maar dan met een gewicht van meer dan 1500gr, nu kom ik amper aan 1000gr dus moesten de 3cellen zeker volstaan voor enkele vluchtjes.
Vroeger was starten door de hoge vleugelbelasting enkel met een bungee mogelijk nu was het losjes uit de hand, hup en hij was weg en niet zomaar als een lamme kruk, nee hij vertrok als een pijl uit een boog, dit had ik echt niet verwacht. Na hier en daar enkele klikjes trimmen kon de fun echt beginnen, enkele snelle rollen, één laaaang gerekte trage rol of reuzegrote loopings, het kwam allemaal terug en ik wist meteen weer waarom we vroeger zo gek waren op de Gnat, met een goede aandrijving was het toen al fijne jet maar nu met een halve kilo minder is het een echt pareltje. Na vier minuten liep de wekker af en was het tijd om te landen, de eerste twee waren een beetje minder, ik kwam gewoon te snel binnen waardoor het eigenlijk meteen 3 à 4 landingen waren maar bij de derde en laatste vlucht van de dag was ze boterzacht.
Aangezien de prestaties zo overtuigend waren blijft het bij een 3s, misschien net iets meer capaciteit voor dat minuutje meer vliegtijd, maar een 4s accu met het bijhorend gewicht heeft hij zeker niet nodig ook al kan de motor het nog best hebben of hoe dat minder soms meer is.
Nu nog een mooi kleurtje en hij zeker en vast dikwijls mee gaan naar het vliegplein.
Dirk