naar Aanleiding van Alternatieven voor verdunde houtlijm: textiel verharders. Paverpol, pretex, powertex.
Stand van zaken Interessant, moet ik zeker eens proberen. En dan hier meteen ook de nieuwste fotootjes van de Gnat. Momenteel liggen de werken aan de Gnat stil tot het volgende project operationeel is. Na meer dan 10jaar dromen ga ik deze droom nu eindelijk eens verwezenlijken, een echte cnc-styrosnijder, gedaan met malletjes zagen :-D
Na vijf jaar als stofvanger te hebben gediend heb ik vorige week mijn Gnat terug van het schap gehaald en hem vliegklaar gemaakt. Veel moest er niet meer gebeuren maar door de bouw van mijn CNC-snijder is hij destijds even opzij gelegd maar dat even werd al gauw vijf jaar zo blijkt. Het grootste werk dat nog moest gebeuren was aansturing van de roeren en nog een paar kleine zaakjes niet meer dan twee avonden werk. Gnat00001 by Dirk Wouters, on Flickr met op de achtergrond mijn gehavende Zlin Vandaag was het dan zo ver, eerst had ik 4s maar bij gebrek aan een passende accu heb ik het dan maar op een 3s 3300mAh gehouden, met mijn goede 18jaar oude Lehner motor, één van de eerste brushless-motoren, trekt de al even oude Wemetec mini-Fan een goede 42A goed voor ongeveer 450W. Onze laatste Gants vlogen we een 15-tal jaar geleden met 12x 2Ah sub C cellen, dat moet net iets meer vermogen geweest zijn dan de 3s versie van nu maar dan met een gewicht van meer dan 1500gr, nu kom ik amper aan 1000gr dus moesten de 3cellen zeker volstaan voor enkele vluchtjes. Vroeger was starten door de hoge vleugelbelasting enkel met een bungee mogelijk nu was het losjes uit de hand, hup en hij was weg en niet zomaar als een lamme kruk, nee hij vertrok als een pijl uit een boog, dit had ik echt niet verwacht. Na hier en daar enkele klikjes trimmen kon de fun echt beginnen, enkele snelle rollen, één laaaang gerekte trage rol of reuzegrote loopings, het kwam allemaal terug en ik wist meteen weer waarom we vroeger zo gek waren op de Gnat, met een goede aandrijving was het toen al fijne jet maar nu met een halve kilo minder is het een echt pareltje. Na vier minuten liep de wekker af en was het tijd om te landen, de eerste twee waren een beetje minder, ik kwam gewoon te snel binnen waardoor het eigenlijk meteen 3 à 4 landingen waren maar bij de derde en laatste vlucht van de dag was ze boterzacht. Aangezien de prestaties zo overtuigend waren blijft het bij een 3s, misschien net iets meer capaciteit voor dat minuutje meer vliegtijd, maar een 4s accu met het bijhorend gewicht heeft hij zeker niet nodig ook al kan de motor het nog best hebben of hoe dat minder soms meer is. Nu nog een mooi kleurtje en hij zeker en vast dikwijls mee gaan naar het vliegplein. Dirk
Nu begint iedereen te denken "Red Arrows schema" en ga jij natuurlijk iets anders doen (dat is een compliment BTW) Leuk jetje! Hou 'm heel ;-)
Oei, ben ik zo voorspelbaar maar je hebt gelijk ik heb wel wat in gedachten Ik heb ook al de oudere foto's van de Gnat weer online gezet want die blijken niet meer te bestaan op het oude adres, wie interesse heeft vind hier de foto's van de bouw https://www.flickr.com/photos/vonw004/albums/72157680167262876 Dirk
Eindelijk klaar, Zoals Dries al zei voor een Gnat in "Red Arrows" kleuren ben je bij mij aan het foute adres. Ik zag alles een beetje geler en ben bij de "Yellow Jacks" te rade gegaan, vroeg in de jaren zestig eigenlijk een beetje de voorlopers van de "Red Arrows". Eerst het voorbeeld by Dirk Wouters, on Flickr En dan de real stuff, gnat 1002 by Dirk Wouters, on Flickr gnat 1003 by Dirk Wouters, on Flickr gnat 1005 by Dirk Wouters, on Flickr En nog een update of beter gezegd upgrade, Ik was helemaal niet van plan om nog iets aan de set-up te veranderen maar bleek woensdag na enkele vluchtjes de motor er mee te stoppen. Ik had hier twee combinaties liggen van een mini-fan met Lehner motor, de ene wat heter dan de andere. Wat ik ook nog wel wist is dat ik de heetste van beide eens flink pijn had gedaan door hem op 4s te vliegen dat kon je zien aan de soldeer achterop de motor die grotendeels weg was maar hij liep nog, althans dat was zo tot woensdag namiddag. Nu was ik altijd van plan geweest om de andere motor te gebruiken die voor 4s voorzien was en ik ging er ook vanuit dat die er in zat maar dat was dus niet zo, daarmee dat ik ook zo verrast was dat de hele zwik zo goed vooruit ging op 3s alleen spijtig dat het niet lang geduurd heeft. Nu kon ik kiezen of te wel voor harde Euro's mij een nieuwe motor aanschaffen of de combinatie voor 4s gebruiken maar daarvoor had ik dan weer geen accu, tot 's anderdaags bleek dat in het 6s 4000mAh pakket van de X-24 een cell in kortsluiting lag. Met m'n soldeerbout, kniptang en breekmes in aanslag heb ik dat pakket dan snel omgebouwd tot een 4s pakket. Eerst wilde ik vandaag niet gaan vliegen omdat de voorspellingen maar zozo waren maar gelukkig bleek de weerman zich schromelijk vergist te hebben, hier was het volle zon en bijna windstil, kortom prachtig vliegweer, ik dus toch weg. De Gnat weegt nu duidelijk zwaarder maar het waait ook flink harder achteraan en handstart was nog steeds geen probleem. Hoewel ik eerder schreef dat minder soms meer is, en daar blijf ik ook wel bij, was nu meer ook echt meer, veel meer zelfs. Cruisen met half-gas gaat al erg hard en met vol-gas is het hek helemaal van de dam, dan lijkt het wel of je met de naverbrander aan onderweg bent en gaat het in alle richtingen eindeloos. En als extraatje krijg ik er nog een tweetal minuten vliegtijd bij door de flink grotere accu en het feit dat je niet steeds volgas vliegt, een win win situatie dus. Dirk
Een kleine Update, Vrijdag had een clublid een heuse radar mee dus konden we eens kijken hoe snel onze modellen gingen, M'n Curare was onderweg met een goede 160 per uur, er was ook een L 59 Albatros van BlackHorse models op 10s die haalde een dikke 170 en de Gnat die.... die ging bijna supersonic ... nee tuurlijk niet, maar Mach 0.18333 of te wel 217km/u zat er wel in. Maar jammer genoeg heeft de oude Lehner motor het een van de volgende vluchten opgegeven en ligt de Gnat er nu een beetje zielig bij. Ik heb hier nog een geschikte motor liggen maar het zou wel een stap terug zijn maar dat zie ik niet zitten dus ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe setup. Wat me zeer goed bevalt zijn de combo's van Hacker, een mini fan evo met één van hun motoren, nu nog de juiste uitzoeken en we kunnen voor een nieuw record gaan Dirk
Het was een 1525/12, vroeger had ik hem nog gevlogen op 4s maar toen waren het 2600mAh cellen en nu zitten er 4000mAh cellen in. Ik neem aan dat de langere vluchtduur door de grotere accu wel eens de oorzaak zou kunnen zijn, ik hield er ook wel rekening mee door zo nu en dan wat te cruisen op halfgas wat ook al niet zo heel langzaam was, maar zaterdag kon het niet hard genoeg gaan en was ik echt hard en laag aan het scheuren. De motor opnieuw wikkelen zal niet zo eenvoudig zijn, hoe ze het doen weet ik niet maar bij zo'n Lehner zit er geen ijzer in waar de wikkelingen op zitten dus zal er niet veel meer opzitten dan een nieuwe motor, een nieuwe Lehner kost me € 202,- toen ik destijds de Lehner kocht waren er nog niet echt alternatieven tegenwoordig is er wel wat meer keuze dus houd ik het wat goedkoper. Ik ga me één van de dagen een Hacker Stream-fan 70/3400 bestellen. Een combinatie van een mini-fan Evo met een Hacker motoren alles mooi geassembleerd en gebalanceerd en dat alles voor maar € 149,- Dirk
Wow.... da's best rap voor zo'n klein dingetje... Had niet verwacht dat dat Clark-Y profieltje zo hard zou willen gaan....
Het was meer een uit de hand gelopen camera test, maar toch wel indrukwekkend voor een kist uit die tijd!