wat voor een motor is dit

Brandstof mengeling is ook altijd een pro of anti geweest.

Toen ik in een ander draadje melde dat ik enkel ether en ricinusolie gebruikte was het net of er sloeg een bom in.
Later ben ik over gegaan naar Methyl alcohol met ricinusolie, niet het blauwe spul dat men gebruikt voor ruitenwisser antivries maar de witte versie ervan.
Mijn dieseltjes hebben altijd goed werk geleverd.
Maar ik spreek dan wel over dieseltjes alla jaren 60, mogelijk zijn ze later nog meer aangepast en was een andere brandstof nodig.
Maar bij mijn weten moet een diesel het nog altijd van zijn compressie hebben en moet de brandstof spontaan ontbranden bij het samen drukken vanwege de hitte die hierdoor ontstaat.
Versnellers zullen daardoor wel een beter resultaat geven om te starten, maar of het gaat bijdragen aan performance heb ik toch twijfels.
Het draait of het draait niet.
En te veel compressie kan lijden tot breuk van de krukas.
Gebaseerd op eigen ervaring natuurlijk.

Johan.
 
Beste Johaver, lees ik dit goed? Dieseltjes lopen op een mengsel van uitsluitend Ether + Ricinusolie c.q. Methyl Alcohol + Ricinusolie? Géén petroleum, dus? Welke verhoudingen? Is Methyl Alcohol een serieus alternatief voor Ether? Het zou niet gek zijn maar ik heb er nog nooit iets over gehoord / gelezen en het klinkt als broodje aap maar dat bestaat ook wel ergens, natuurlijk. Ik zal het eens proberen (niet het broodje).
 
Er zijn een hoop mengsels denkbaar waarop een diesel wel wil lopen, maar waarop hij geen maximale prestaties levert en/of eerder en harder slijt dan nodig is. "Het draait of het draait niet" is misschien voor bepaalde toepassingen voldoende. Voor verzamelaars die motortjes alleen op een testbank later draaien is dat wellicht zo. Ook voor de motortjes van kleiner dan 1cc waarmee ik vrij vliegende sportmodellen vlieg maken de prestaties weinig uit. NB: met sportmodellen bedoel ik modellen die voor de fun worden gevlogen, dus niet in wedstrijden. Ook voor radio- of lijnbestuurde sporttoestelletjes zullen prestaties vaak niet doorslaggevend zijn, maar ook dan is een brandstofmengsel dat zich in de praktijk bewezen heeft wel aan te raden, want dat is ook van invloed op hoe makkelijk de motor te starten en af te stellen is, hoe zuinig hij loopt, de stank en zelfs het lawaai dat hij produceert.

Diesels werden tot begin jaren '70 gebruikt in de wedstrijdklasse F2D (lijnbestuurd combat) en worden tot de dag van vandaag gebruikt in de wedstrijdklasse F2C (lijnbestuurd teamrace). In die klassen maakt het wel degelijk héél veel uit hoe je brandstof is samengesteld en welke componenten je gebruikt. Net zoals Formule 1 in de motorsport veel ervaring oplevert die wordt toegepast op gewone auto's, is het altijd verstandig om voor sportdieseltjes gebruik te maken van de ervaringen uit de wedstrijdklassen.

Niet alles uit de wedstrijdsport is nodig voor sportvliegen. Voor de wedstrijdmotoren wordt lood gebruikt, maar voor sportmotoren is dat absoluut niet nodig of zelfs maar gewenst. IPN of dergelijke toevoegingen dragen wél bij aan makkelijker startende en afstelbare motoren. Nodig is het voor de meeste motoren niet, al ken ik echt wel voorbeelden van motoren die (in de toestand waarin ze verkeerden) zonder de juiste hoeveelheid IPN niet wilden lopen of niet wilden blijven lopen, en pas weer bruikbaar waren met een brandstof met IPN.

Er zijn veel discussies over dieselbrandstof, maar ik vind het toch echt het verstandigst om zoveel mogelijk aan te haken bij mengsels die zich bewezen hebben. Als je geen IPN of iets soortgelijks kunt krijgen kun je proberen dat weg te laten, maar zo lastig is het niet om te krijgen, zeker niet via de lijnbestuurders op dit forum.

Wat ether betreft kunnen de meeste mensen niet kieskeurig zijn, dus gebruik de ether die je krijgen kunt (het moet wel di-ethylether zijn!). 30% is wel het minimum, maar beter kun je standaard 35% gebruiken. Eventueel kun je voor hele oude of hele kleine motoren, of voor wanneer het erg koud is, 40% gebruiken, maar meestal is dat niet nodig.

Je kunt minerale of synthetische olie gebruiken, maar de mensen die veel met diesels vliegen zijn het er toch wel over eens dat het verstandig is het bij wonderolie te houden. Kogelgelagerde motoren die in goede staat verkeren hebben het minst nodig, maar minimaal 10%. Motoren met glijlagers of die nogal gesleten zijn hebben meer nodig, maar meer dan 25% is niet nodig. Dat percentage adviseer ik voor de normale glijgelagerde sportmotoren. Heb je een sportmotor met kogellagers, dan zou ik 20% gebruiken.

Deze percentages vul je aan met petroleum. Dat kan voor sportmotoren van alles zijn, maar het makkelijkst verkrijgbaar zijn gewone petroleum die je tegenwoordig het makkelijkst bij de bouwmarkt haalt, of anders kleurloze lampolie die je bij de Action, Kwantum, Blokker etc. haalt. Op de fles moet dan wel staan dat het om een aardoliedestilaat gaat, want er is ook lampolie op de markt die geen petroleum is. Ik weet dat diesels ook wel draaien als hier dieselbrandstof voor auto's wordt gebruikt, en misschien kun je ook wel slaolie gebruiken, maar waarom zou je het doen als petroleum en lampolie zo makkelijk verkrijgbaar zijn?

Vervolgens moet je zelf kiezen of je achter IPN en dergelijke aan gaat. Omdat ik het kan krijgen redeneer ik dan altijd 'baat het niet dan schaadt het niet".
 
Mengverhouding: 75/25.

Plaats eens een schaaltje of plastic dop gevuld met ether, methyl alcohol, petroleum en diesel naast elkaar, houd er vervolgens een brandende lucifer net boven, niet er in en kijk eens welke van deze stoffen het best ontbranden.

Maar ik begrijp wel de andere samenstellingen, zelf starte ik mijn motor altijd met het vingertje, nu gebeurd dat meestal met hulp van een startmotor, zelfs zonder brandstof krijg je de cilinderkop al warm gestookt door het snelle toerental.

Met Rum van 80° zoals deze van het merk Stroh en gestart met startmotor, zal het ook wel lukken, maar dat zou een dure brandstof zijn.:rolleyes:

Johan.
 
Hoi Fox 35;

Tja , daar heb je een zaak over die lampolie. Ik vind persoonlijk dat de motoren beter starten met lampolie of petroleum. Diesel of stookolie is zwaarder als ik het zo mag zeggen.
Maar Ether hebben we in de huisapotheek (kinderen en pleisters) Ricinusolie heb ik nog een paar liters van , en heb een tank van 5000 liter stookolie voor de Viessman verwarmingsketel. Dus hoef ik zo snel de deur niet uit.

Wel ondervind ik dat als je met stookolie werkt de calorische waarde omhoog gaat en de motor meer kracht levert. Verbeter me als ik het verkeerd heb. Ben niet echt een specialist zoals jullie , maar bezit een prachtige collectie van modelmotoren.

Ps , heb al sinds jaren een Paola staan , die nog nooit het luchtruim gezien heeft. Ooit eens gekocht op een lijnbesturingsdag in Nederland. Waar weet ik helaas niet meer. Is al zo lang geleden.
 
Dieselbrandstof

Mengverhouding 75/25 begrepen - het zal mij benieuwen hoewel ik er toch petroleum in ga gooien want geur is toch zoo belangrijk ... :cool:
 
Mengverhouding 75/25 begrepen - het zal mij benieuwen hoewel ik er toch petroleum in ga gooien want geur is toch zoo belangrijk ... :cool:
75/25 wat?
Gewoon 25 olie, 30 ether en 45 petroleum en daarvan 1,5% IPN nemen en niet je motor met teveel of te weinig van een brandstof component uiteindelijk beschadigen.
 
75/25 wat?
Gewoon 25 olie, 30 ether en 45 petroleum en daarvan 1,5% IPN nemen en niet je motor met teveel of te weinig van een brandstof component uiteindelijk beschadigen.

Waarom denk je dat de olie dient?
Gewoon om vlugger 1 liter brandstof te hebben?
Als het echt zo schadelijk is had ik geen 4 jaar gedaan met dezelfde motor.
En die heeft bij de volgende eigenaar ook nog lang zijn best gedaan.
Was een Frog 4cc.

Gelukkig is dit een forum en kunnen we elkaar maar spreekwoordelijk in de haren vliegen ;)
Grapje hoor, iedereen doet zijn ervaring op en wat goed is behoud men meestal, voor mijn tijd was dit de goedkoopste brandstof en de motortjes liepen er goed op.
Zal eens kijken of ik nog wat over de motor vind.


Uiteraard was een demper toen nog niet gebruikelijk.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Ha ha, 'in de haren vliegen', dat kan bij mij bijna niet meer.... :nooo: ;)

Maak je geen zorgen Johan, als oud-Amsterdammer ben ik altijd iets stelliger in mijn overtuigingen en zo komt het er dan soms ook uit....
En als anderen me daar op wijzen, dan moet ik daar ook maar tegen kunnen, toch?:D

Uiteraard loopt een diesel met alleen ether als brandstof, maar het is veel duurder dan de petroleum/kerosine mengsels. Ether heeft een heel lage calorische waarde, dus er zal maar weinig vermogen uit de motor komen.
De petroleum/kerosine is de eigenlijke brandstof, de ether is alleen maar de ontsteker en je probeert dus met zo min mogelijk uit te komen. Olie levert ook geen vermogen, dus je probeert het minimaal voor een goede smering noodzakelijk percentage te bereiken.
Het nitraat heeft een bijzondere eigenschap, het werkt bij stijgende temperatuur het te vroeg ontsteken van de ether tegen.
Dat levert het voordeel op dat de motor rustiger loopt en, nog belangrijker, warm is te starten op de loop afstelling. Zie hier het testrapport. dan zie je ook de aanbevolen brandstof: 40/30/30. Je ziet inderdaad vaak dat die hele kleine motoren wat meer ether prettig vinden om goed te ontsteken. Ook worden de relatieve passingstoleranties steeds groter en daarom heb je meer olie nodig voor afdichting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Barry: ik kan me de vergissing voorstellen omdat jullie koningin Paola heette, maar het model dat je bedoelt heet PaolO (ontwerp van PAUL Rietbergen, dus ik denk dat daar de naam vandaan komt). In een ander topic (over de zelfbouw 2cc motor) zoekt jouw landgenoot Jef uit Hulshout daar een geschikt model voor. Misschien is jouw Paolo wel wat voor hem.

IPN haal ik altijd bij de kraam van Model Technichs op de Engelse Nationale Kampioenschappen voor (LB- en RC-) motormodellen, meestal in het laatste weekend van augustus op RAF basis Barkston Heath bij Grantham in de Midlands. Mij staat bij dat een 250cc blikje iets van 16 pond kost, maar ga het even na op hun website. Ik heb al voor heel wat mensen IPN meegenomen, maar vorig jaar ben ik voor het eerst in een jaar of 15 niet geweest.

Johaver: Ether wordt gebruikt om zijn lage ontbrandingstemperatuur. Je kunt dus ook een andere 'ontsteker' gebruiken met een relatief lage ontbrandingstemperatuur, maar ether heeft de laagste van allemaal. Doordat het mengsel door de opgaande zuiger wordt samengeperst loopt de druk op en daardoor ook de temperatuur. Als je maar iets gebruikt waarbij de temperatuur hoger oploopt dan de ontbrandingstemperatuur, dan zal je motor kunnen lopen. Hoe hoger de ontbrandingstemperatuur, des te hoger de eisen die aan je motor worden gesteld. Dat iets makkelijk ontbrandt als je er een lucifer bij houdt zegt overigens niets over de ontbrandingstemperatuur. De vlam van een lucifer is vele keren heter dan de ontbrandingstemperatuur van ether (67 graden geloof ik).

Dat een diesel wil lopen op 75% ether en 25% olie wil ik graag geloven, al zal de motor veel minder vermogen ontwikkelen dan met een zo groot mogelijk deel petroleum in de brandstof.

Dat een diesel wil lopen op 75% methylalcohol en 25% olie (wonderolie in dat geval omdat minerale olie niet met methylalcohol ofwel methanol mengt), met andere woorden gewone standaard glowbrandstof zonder nitro, kan ik echter uit eigen ervaring betwisten. Ik heb me wel eens bij het vullen van mijn branfstofflesje vergist en ik kreeg de dieselmotor echt niet aan. Wel start ik diesels uitstluitend met de vinger, nooit met een startmotor, niet in de laatste plaats omdat ik die niet heb ... Omdat diesels een betere passing moeten hebben om voldoende compressie op te bouwen zijn ze eerder verzopen. Als er zoveel brandstof boven de zuiger zit dat de zuiger er niet meer doorheen kan (vloeistof is in tegenstelling tot gas niet (merkbaar) samendrukbaar) zul je de drijfstang breken wanneer je er toch een startmotor tegenaan laat duwen. Het kan natuurlijk wel met een startmotor, zolang je zorgt dat de motor niet verzuipt en je voor lief neemt dat de motor kapot kan gaan en eerder slijt. De brandstof is niet alleen voor de ontbranding, maar ook voor de smering én koeling van de motor!!

Barry: prima als jouw motoren lopen op stookolie, maar de meeste Nederlanders stoken op gas en hebben dus niet zo'n tank. Dan is van de 3 normale componenten (ether, wonderolie en petroleum) de laatste toch echt het goedkoopst, dus hoe meer petroleum er in zit, hoe goedkoper de brandstof, maar óók hoe meer vermogen er uit gehaald kan worden, want de ether heeft zelf weinig kracht en heeft vooral tot taak de eigenlijke brandstof (in mijn geval petroleum) aan te steken. Daarom is het niet verstandig er meer ether in te doen dan nodig is om de motor te kunnen starten. In theorie is het overigens mogelijk te starten op brandstof met ether en zodra de motor loopt over te schakelen op brandstof die alleen uit petroleum en olie bestaat. Ik geloof best dat op die manier een diesel ook op methanol en olie wil lopen, zolang je hem maar eerst gestart krijgt.

Dat bepaalde brandstoffen een hogere calorische waarde hebben dan lampolie of andere gezuiverder petroleum kan goed zijn. Gerben (Packard) stelt dat hoe meer (hoe erger) de brandstof stinkt, des te krachtiger hij zal zijn. Ik ben geen expert op dit gebied, maar mij lijkt dat het nadeel van dergelijke brandstoffen kan zijn dat ze minder volledig en dus vuiler verbranden en daardoor meer kool achterlaten. Voor een sportmotor kan dat misschien geen kwaad, maar daarom gebruikt men bij teamrace heel bewust bepaalde brandstoffen (momenteel met name Shell D60). Dat is voor een sportvlieger niet nodig, maar om de kosten hoef je het in ieder geval niet te laten om petroleum of lampolie als basisbrandstof te gebruiken.

Afsluitend: wat mij als het over brandstoffen gaat keer op keer verbaast is de bijna onbedwingbare experimenteerdrang die sommige mensen hebben, alsof ze iets moeten bewijzen. Ik heb dat niet, ik maak graag gebruik van de ervaringen van anderen waardoor ik teleurstellingen kan vermijden, zeker als het om componenten gaat die, soms met enig zoeken, goed verkrijgbaar zijn. Voor mij blijft de beste brandstof voor mijn sportmotoren dus 25% wonderolie, 30-35% ether en 40-45% petroleum/lampolie met enkele procenten IPN.
 
Foto is inderdaad niet de 4 cc, deze vond ik niet.

De 4 cc was wat dikker, maar had ook de bolkop.

Wat de brandstof betreft, het zal wel juist zijn dat er minder kracht van uitgaat als je enkel maar ether en olie gebruikt.
Maar we waren al tevreden dat we al 4 a 5 min. rondjes draaiden en de stuurlijnen mooi gespannen bleven.
Het recept stond er zo bij vermeld in het blaadje van toenmalige OS motoren.
Spreek wel over 1962.
Voor de glow plugjes was het: 25% olie, 70% methanol en 5% nitrobenzeen.
Nitrobenzeen is geen Nitromethaan om direct een misverstand te vermijden.
Nitrobenzeen was een starthulp, geen prestatie verbeterend.
Heb later de nitrobenzeen maar achterwege gelaten, het rook zoet naar amandelnootjes, maar bleek nogal giftig te zijn.:xmas:

Johan.
 
@ Johaver:
- ik ken eerlijk gezegd geen 4cc diesels
- ik ben verder eerlijke gezegd ook nog nooit OS diesels tegen gekomen. Ik kan niet uitsluiten dat ze er ooit geweest zijn, maar ik als er ooit redelijk wat in omloop waren geweest had ik ze tegen moeten komen. Áls OS diesels heeft gehad is dat in de begintijd geweest (zeg van eind jaren 40 tot hoogstens begin jaren 60) en heeft het ze niet echt succes gebracht, zodat je niet van ze mag verwachten dat ze de juiste adviezen geven.
- zoals gezegd, in de allereerste boekjes waarin modeldiesels worden behandeld worden voor bepaalde motoren brandstoffen met heel veel (60% of meer) ether en soms volledig ether geadviseerd, maar daar stapte men heel snel van af.
- Ik weet niet hoe het vroeger was, maar tegenwoordig is ether toch lastiger te krijgen én aanmerkelijk duurder dan petroleum, dus hoewel het makkelijker is 75% ether met 25% olie te mengen dan een mengsel met petroleum, zie ik er niet echt voordelen van.
- Terecht wijs je er op dat het gaat om een situatie waarin je blij was de lijnen strak te houden, maar afgezien van het feit dat ze vroeger vaak geen tiplood toepasten, wat al een hele hoop helpt, blijven je lijnen makkelijker strak wanneer je motor voldoende vermogen ontwikkelt, wat hij met puur ether (en olie) niet snel zal doen.
- Bovendien is de situatie nogal gewijzigd. Je zou F2C teamrace eens moeten zien!
- Ik weet niet of er meer mensen vroeger nitrobenzeen gebruikten, ik ken in ieder geval alleen de toevoeging van nitromethaan, al vanaf het begin. Volgens mij zijn alle benzeenverbindingen extreem kankerverwekkend, dus ik zal het niet snel gebruiken, als ik al zou weten hoe ik er aan moest komen.
 
@FOX35, knappe verhalen van je met niets dan waarheid erin. Alsook zeer leerrijk.
En het is inderdaad Paolo. Maar het is al zooo lang geleden. En me'n landgenoot komt deze ophalen.

OS-MAX diesel ben ik nog NOOIT tegengekomen. Al bestaan ze wel met een "kop" van Davis Diesel.........Maar deze japanners hebben deze helaas niet gemaakt. Anders stonden deze al in me'n vitrine :p:p:p.

Over brandstoffen heb ik altijd gehoord:
-Petroleum = gezuiverde diesel
-Kerosine = gezuiverde petroleum
-White spirit = gezuiverde Kerosine

En ja , ik heb al diesels laten draaien met een recept van, Ether-white spirit-wonderolie.

En me'n turbine draait ook vrolijk op white-spirit.

groeten

Barry
 
Back
Top