Barry: ik kan me de vergissing voorstellen omdat jullie koningin Paola heette, maar het model dat je bedoelt heet PaolO (ontwerp van PAUL Rietbergen, dus ik denk dat daar de naam vandaan komt). In een ander topic (over de zelfbouw 2cc motor) zoekt jouw landgenoot Jef uit Hulshout daar een geschikt model voor. Misschien is jouw Paolo wel wat voor hem.
IPN haal ik altijd bij de kraam van Model Technichs op de Engelse Nationale Kampioenschappen voor (LB- en RC-) motormodellen, meestal in het laatste weekend van augustus op RAF basis Barkston Heath bij Grantham in de Midlands. Mij staat bij dat een 250cc blikje iets van 16 pond kost, maar ga het even na op hun website. Ik heb al voor heel wat mensen IPN meegenomen, maar vorig jaar ben ik voor het eerst in een jaar of 15 niet geweest.
Johaver: Ether wordt gebruikt om zijn lage ontbrandingstemperatuur. Je kunt dus ook een andere 'ontsteker' gebruiken met een relatief lage ontbrandingstemperatuur, maar ether heeft de laagste van allemaal. Doordat het mengsel door de opgaande zuiger wordt samengeperst loopt de druk op en daardoor ook de temperatuur. Als je maar iets gebruikt waarbij de temperatuur hoger oploopt dan de ontbrandingstemperatuur, dan zal je motor kunnen lopen. Hoe hoger de ontbrandingstemperatuur, des te hoger de eisen die aan je motor worden gesteld. Dat iets makkelijk ontbrandt als je er een lucifer bij houdt zegt overigens niets over de ontbrandingstemperatuur. De vlam van een lucifer is vele keren heter dan de ontbrandingstemperatuur van ether (67 graden geloof ik).
Dat een diesel wil lopen op 75% ether en 25% olie wil ik graag geloven, al zal de motor veel minder vermogen ontwikkelen dan met een zo groot mogelijk deel petroleum in de brandstof.
Dat een diesel wil lopen op 75% methylalcohol en 25% olie (wonderolie in dat geval omdat minerale olie niet met methylalcohol ofwel methanol mengt), met andere woorden gewone standaard glowbrandstof zonder nitro, kan ik echter uit eigen ervaring betwisten. Ik heb me wel eens bij het vullen van mijn branfstofflesje vergist en ik kreeg de dieselmotor echt niet aan. Wel start ik diesels uitstluitend met de vinger, nooit met een startmotor, niet in de laatste plaats omdat ik die niet heb ... Omdat diesels een betere passing moeten hebben om voldoende compressie op te bouwen zijn ze eerder verzopen. Als er zoveel brandstof boven de zuiger zit dat de zuiger er niet meer doorheen kan (vloeistof is in tegenstelling tot gas niet (merkbaar) samendrukbaar) zul je de drijfstang breken wanneer je er toch een startmotor tegenaan laat duwen. Het kan natuurlijk wel met een startmotor, zolang je zorgt dat de motor niet verzuipt en je voor lief neemt dat de motor kapot kan gaan en eerder slijt. De brandstof is niet alleen voor de ontbranding, maar ook voor de smering én koeling van de motor!!
Barry: prima als jouw motoren lopen op stookolie, maar de meeste Nederlanders stoken op gas en hebben dus niet zo'n tank. Dan is van de 3 normale componenten (ether, wonderolie en petroleum) de laatste toch echt het goedkoopst, dus hoe meer petroleum er in zit, hoe goedkoper de brandstof, maar óók hoe meer vermogen er uit gehaald kan worden, want de ether heeft zelf weinig kracht en heeft vooral tot taak de eigenlijke brandstof (in mijn geval petroleum) aan te steken. Daarom is het niet verstandig er meer ether in te doen dan nodig is om de motor te kunnen starten. In theorie is het overigens mogelijk te starten op brandstof met ether en zodra de motor loopt over te schakelen op brandstof die alleen uit petroleum en olie bestaat. Ik geloof best dat op die manier een diesel ook op methanol en olie wil lopen, zolang je hem maar eerst gestart krijgt.
Dat bepaalde brandstoffen een hogere calorische waarde hebben dan lampolie of andere gezuiverder petroleum kan goed zijn. Gerben (Packard) stelt dat hoe meer (hoe erger) de brandstof stinkt, des te krachtiger hij zal zijn. Ik ben geen expert op dit gebied, maar mij lijkt dat het nadeel van dergelijke brandstoffen kan zijn dat ze minder volledig en dus vuiler verbranden en daardoor meer kool achterlaten. Voor een sportmotor kan dat misschien geen kwaad, maar daarom gebruikt men bij teamrace heel bewust bepaalde brandstoffen (momenteel met name Shell D60). Dat is voor een sportvlieger niet nodig, maar om de kosten hoef je het in ieder geval niet te laten om petroleum of lampolie als basisbrandstof te gebruiken.
Afsluitend: wat mij als het over brandstoffen gaat keer op keer verbaast is de bijna onbedwingbare experimenteerdrang die sommige mensen hebben, alsof ze iets moeten bewijzen. Ik heb dat niet, ik maak graag gebruik van de ervaringen van anderen waardoor ik teleurstellingen kan vermijden, zeker als het om componenten gaat die, soms met enig zoeken, goed verkrijgbaar zijn. Voor mij blijft de beste brandstof voor mijn sportmotoren dus 25% wonderolie, 30-35% ether en 40-45% petroleum/lampolie met enkele procenten IPN.