2,6 meter zweefplezier - Multiplex Cularis

Ik wil ook een Cularis uitrusten en ik had dit als setup in gedachten:

SPINNER 54MM+BLATTHALTER CULARIS/EG PROMULTIPLEX
E-AKKU SANYO HR-3U 2700MAH FLACH UNI MIGSANYO
SCHALTERKABEL GRAUPNER STANDARD ORIGINALGRAUPNER
VERLNGERUNGSKABEL GRAUPNER 50CM GOLDT.GRAUPNER 2x
VERLNGERUNGSKABEL GRAUPNER 75CM GOLDT.GRAUPNER 2x
TURNIGY Plush 60amp Speed Controller

C 231 MICRO SERVO GRAUPNERGRAUPNER of HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo op de flaps en ailerons

Weet iemand wat de Graupner variant van de MPX Tiny S voor de rudder en elevator is?

Turnigy D3548/6 790KV Brushless Outrunner Motor of Turnigy Aerodrive SK3 - 3548-700kv Brushless Outrunner Motor of NTM Prop Drive 35-48 Series 900KV / 815W

Ik wil een Aeronaut klapprop maar ik weet niet welke maat, dat hangt natuurlijk van de motor af. Ik wil voor de lichtste motor gaan maar misschien dat een van die andere 2 beter is?

De accu hangt af van de motor, de lichtste motor kan op 3s, 4s of 5s. Ik wil de 4s omdat dat een compromis is tussen prestatie en gewicht.

Is UHU Por goed om ALLE delen te lijmen of mag ik alleen CA met activator gebruiken?
En heb ik epoxy nodig?

Als iemand denkt dat ik iets vergeet dan hoor ik het graag. Ik neem de versie zonder aandrijfset.

Ik hoop op jullie feedback!
 
Ik wil wel antwoorden, maar ik weet niet of je er wat aan hebt, jouw idee van setup is kennelijk heel anders dan waarmee ik mijn Cularis heb uitgerust.
Allereerst vraag ik me af waarom je dat 4pack batterijen wilt gebruiken voor je ontvanger en niet gewoon je ESC of een aparte BEC gebruikt op je vliegaccu.

Maak alles niet onnodig moeilijk (en zwaar)

Kijk anders even op mijn website, daar staat mijn bouwverslag en setup van mijn Cularis waar ik tot volle tevredenheid mee vlieg en met een 2200 mah 3 cel lipo meer dan genoeg vermogen heb.

Verder zijn er natuurlijk nog wel 1000 of meer goede combinaties te verzinnen, maar de onderdelen die jij beschrijft ken ik niet, dus durf ik ook geen mening over te geven.

Succes,
Jan
 
Dag Jan,

Ik zag in de review op RCgroups dat er een batterijenpack werd gebruikt voor de ontvanger dus vandaar.
Hoe werkt dat dan met een sbec? Ik dacht dat de batterijenpack er juist was voor als de vliegaccu leeg was..

En vwb mijn idee van uitrusten: Ik wil het liefst op 3s vliegen en de motor / prop / esc / accu setup moet minimaal 1600 gr stuwkracht leveren (neem aan dat dat genoeg is voor een makkelijke handstart maar corrigeer me als dat niet zo is). Maja er zijn zoveel motoren dat ik door de bomen het bos niet meer zie..

Je motor zie ik ook Turnigy D3536/9 910KV Brushless Outrunner Motor maar HK geeft een iets lager wattage aan. Wat voor prop gebruik jij?
En ik ga die MG16 servos ook halen.

Als iemand een suggestie heeft voor een HK setup (motor/esc/accu liefst 3s, 4s mag ook/aeronaut klapprop) dan zou ik het graag willen horen.
 
Het klopt natuurlijk dat je dan met een lege lipo nog kunt vliegen, maar dat pack kan ook leegraken dus heb je dan hetzelfde probleem.
Bovendien is het een flink extra gewicht en je hebt veel meer ruimte nodig, en zo ruim is de Cularis nou ook weer niet.

Die sbec sluit je op je lipo aan en die maakt daar 5 of 6 volt van.
De voeding hiervoor moet minimaal 7,4v zijn dus dat zit heel lang in je lipo, als je 3 cel dat niet meer redt kun je hem gelijk weggooien.


Ik gebruik een multiplex spinner en een aeronaut 12 x 6,5 klapprop en dat geeft voldoende vermogen om zonder mee te lopen het vliegtuig uit je hand te laten wegvliegen en voldoende snel te laten klimmen.

Succes,
Jan
 
Dag Jan,

Bedankt voor de replys!! Ik ga denk ik ook voor jou setup aangezien je genoeg power hebt en dat het op 3s kan.

En zitten die bevestigingsgaten van de motor op de goede plek of moeten die opnieuw worden geboord?

En met welke accu vlieg jij?
 
Hoi Gary,

Bij mijn motor zaten de gaten perfect en ik vlieg met 2200 mah 3 cel lipo`s. (div. merken, de meeste Zippy`s)
Dan klim ik een keer of 5 - 6 naar ongeveer 250 meter en heb ik pas pakweg 1000-1200 mah gebruikt, een beetje afhankelijk van de wind en tot hoever ik hem laat dalen natuurlijk, maar ik daal doorgaans niet verder dan een meter of 50, dan laat ik hem weer klimmen.

Ik heb op mijn zender een motorlooptijd van 6 minuten ingesteld, maar die 6 minuten heb ik nooit gehaald in die ca 5 x klimmen.

Die hoogte`s zijn de gegevens die de HoTT GPS module doorgeeft.

Succes,
Jan
 
Hoi Jan, neem aan dat het een 20c accu is (470w (max motor vermogen)/10v (gemiddelde spanning tijdens vliegen) = 47A, 47000mAh/2200mAh= 21c)
Verbeter me svp als dat niet goed is want ik probeer electro te begrijpen / berekenen zodat ik later alles zelf kan uitrekenen.

En vwb die SBEC, waarom zou een low voltage cutoff niet werken? Daarvan is toch de bedoeling dat de motor stopt maar dat er nog genoeg accu over is om te landen?
 
Zie post 36 over mijn ervaringen zonder ontvanger accu :[post36]

De Cularis op zijn startkar :

HPIM4332.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, dus een BEC alleen gewoon niet doen.
Een ontvanger accu geeft meer garantie maar ook meer gewicht en ruimte.

Hoe zit het dan met een SBEC? Is dat het beste van 2 werelden? Geeft dat garantie en bespaart het ruimte en gewicht?
 
Hoeveel maH is de jouwe? Maar als ik een ontvanger accu erbij doe he, trekt de ontvanger en de servos gelijk vanaf het begin stroom van de ontvanger accu of in eerste instantie van de vliegaccu tot het voltage daarvan te laag is?

En is het zo dat het voltage zakt als het amperage daalt (dus de accu leger wordt)/?
 
Ik ga ervan uit dat de lipo meer dan genoeg vermogen heeft om een ontvanger en een paar kleine servo`tjes van stroom te voorzien.
De meeste niet heel grote electro vliegtuigen halen de spanning voor de ontvanger van de aandrijflipo.

Dit kan dmv de esc (die heeft meestal ook een bec) en via een losse bec (ubec, sbec ...zit kennelijk een klein verschil in de werking)

Bij een brandstofkist is het anders, daar heb je immers geen aandrijflipodus moet je wel met aparte accu`s werken.

Maar zeker voor een zwever kun je lang genoeg je ontvanger voeden met je lipo.
Je gaat in principe omhoog, en als er voldoende thermiek is om lange vluchten te maken gebruik je na die ene start je motor niet meer.
Dan heb je veel meer vermogen over dan met je losse batterijsetje.

Maar dat is theorie, weersomstandigheden dat je echt een half uur of langere vluchten kan maken in thermiek komen zelden voor (alhoewel, ligt eraan waar je bent)

Grtz,
Jan
 
Ha,
zoals misschien bekend beheer ik al een aantal jaren de Database voor elektrozwevers. Daarin ontbreken de Cularissen!
willen jullie je gegevens beschikbaar stellen in DIT DRAADJE?
Je helpt er anderen een heel eind mee.
Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarnet de Cularis zijn buikje ook nog voorzien van twee laagjes glasdoek van 48 gr/m²

Kijk hier voor dezelfde werkwijze ... : [post816]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hebben er nog meer mensen last van de stugge elapor scharnieren voor aileron en flaps? Ik wordt er een beetje flauw van om die roeren heen en weer te bewegen en ze lijken niet echt soepeler te worden (servos brommen). Ik lees dat Amerikanen een deel van die scharnieren weg snijden. Iemand ervaring daarmee? Of weet iemand een andere manier om die scharnieren flexibeler te maken?
 
Van een vriend die werkzaam is bij MPX kwam de tip om deze in te spuiten met silliconen spray.Ik spuit altijd wat spray op een wattenstaafje en wrijf hiermee de scharnierlijn in.
 
Ik los het op met een v-vormig latje dat ik met schuurpapier heb beplakt. Snijden is redelijk kritisch, en met schuren kun je geleidelijk de juiste hoeveelheid wegschuren. Door de v-vorm komt er ook meer vrije ruimte voor het roer om te kunnen bewegen.
Max
 
Hebben er nog meer mensen last van de stugge elapor scharnieren voor aileron en flaps? Ik wordt er een beetje flauw van om die roeren heen en weer te bewegen en ze lijken niet echt soepeler te worden (servos brommen). Ik lees dat Amerikanen een deel van die scharnieren weg snijden. Iemand ervaring daarmee? Of weet iemand een andere manier om die scharnieren flexibeler te maken?

Gewone CA scharnieren plaatsen en het probleem is opgelost.... NIET de HobbyKing CA scharnieren gebruiken !! deze zijn te dik van materiaal ( 0,3 mm. ) en plooien niet zo goed
 
Laatst bewerkt:
Back
Top