Tips voor 2de Jet

Goedendag iedereen,

Mijn eerste EDF jet was een jetiger van hobbyking. Deze begint nogal te vervelen en ik wil wat meer uitdaging. Ik zou graag een EDF jet met een fan van 70mm (max 90mm) en ook moet het een schaalmodel zijn (F-16, F-18, 1-15 vind ik mooie modellen), snelheid van ca 100-120km/h ofzo. Model in foam.

Wat heb ik al:
- DX6I 6channel
- 80 watt lader (zou tot 6cell kunnen laden, het laden moet niet snel gaan)
- 7x 3s 2200mAh lipo's (misschien een idee om parallel te schakelen om 6cell 2200mAhlipo te bekomen.)

Nu heb ik al heel veel op het internet rondgekeken en ik kan maar geen keuze maken.. Mijn uiterste budget is 400 euro. (kit, electronica, lipo's)

Paar modellen die mij aanspraken:
- Dassault Alpha Fighter 70mm Ducted Fan EPO Plug-n-Fly (DE Warehouse)
- Dassault Alpha Fighter 90mm Ducted Fan EPO Plug-n-Fly (NL Warehouse)
- 90mm EDF JET w/ Air Retracts (Grey version) (PNF) (UK Warehouse)
- Durafly D.H.100 Vampire Mk6 EDF Jet w/retracts 1100mm (PNF) (UK Warehouse)
- de FMS modellen: Shenzhen Famous Electronic Tech Co., Ltd

Alle tips zijn welkom....

Bedankt,
Met vriendelijke groeten,
Jelle
 
Laatst bewerkt:
Je 2200's in parallel schakelen levert je te weinig capacitiet op voor een EDF 6s dus dat zou ik niet doen. Je moet al snel aan minimaal 4000 denken voor een 6s EDF.

Heb je al eens aan een model van Freewing gedacht? Zelf vlieg ik met heel veel plezier met een Freewing 90 mm Eurofighter:
Eurofighter Typhoon 360° - Electric RC Jets - ready2fly
Helaas van het najaar tegen een boom gevlogen, eigen schuld, maar ik haal zeker een nieuwe in het voorjaar.
Kijk ook maar eens op rcgroups voor meer enthousiaste reacties!
eRC Eurofighter - 360TV - Functional Canards - RC Groups
 
Bedankt voor de reactie.
Ik denk toch dat die jet iets te duur gaat worden.. En ook te groot voor wildvliegen denk ik..
Maar bedankt voor die site, ik ga de andere modellen eens bekijken.
 
Hallo Jelleee,

Ik ga dit draadje volgen, want ik kom er zelf ook niet uit wat te doen.

Zelf vind ik een scale vliegtuig ook het mooist en ook ik heb alleen maar 3S 2200mA lipo's. Volgens mij is EDF vliegen op 3S is het net niet, maar om nu weer een kist 4S of 5S lipo's aan te schaffen is ook weer wat. Ik ben alleen bang dat 6S zo zwaar wordt dat deze niet uit de hand kan vliegen en dat 2200ma dan goed is voor 2 a 3 minuten vliegen.

Je hebt het over 100 a 120km/h, maar zal je dat ook niet snel gaat vervelen? Mijn parkzone mustang hebben we al eens geklokt op 165km/h. Met een goede setup op 6S ga je al snel tot boven de 200km/h.

Ik heb het idee dat alles wat je RTF koopt altijd mager is qua setup. Het vliegt, maar daar is ook alles mee gezegd.

Zelf heb Ik heb wel eens zitten kijken naar de FMS F16, nog net handzaam en toch van schuim, dus licht. Het liefst zou ik een leeg schaaltoestel kopen van schuim en daar zelf een HETRC fan met motor inzetten.

Kijk voor de gein eens op JEPE helmond, Die verkopen ook heel mooi spul, en vooral goede en snelle setup.

Ben benieuwd welke adviezen je gaat krijgen.

gr Jerry
 
Hallo Crasher,

Ik heb eigenlijk niet zo'n idee hoe hoog die snelheden nu zijn..

Die FMS modellen zijn idd wel erg mooi en van goede kwaliteit.

Nu ben ik op die site die Lennart me aanbeveelde een leuk toestel tegengekomen op 4s, redelijk lage prijs met veel mooie functies (automatische opening van canopy, intrekbare landingsgestel), schaallook, geen underpowerde setup lijkt me..

T-50 Power-Version - Electric RC Jets - ready2fly

Alleen staat er niet bij hoeveel kanalen er nodig zijn.. Ik heb maar een 6 kanalen zender (heb ook nog wel een 7 kanalen liggen van mindere kwaliteit..)
 
@ Jelleee,

De snelheden zijn al snel hoger dan je denkt, een EDF op 3S dat voor je gevoel niet echt vooruit gaat doet al gauw 80 tot 100 km/h. (wind mee in duikvlucht)

Zelf ooit een Skyartec F16 gehad. In totaal ongeveer 10 minuten mee gevlogen en daarbinnen circa 15x gecrasht. Dit toestel had zoveel gebrek aan vermogen (werd ook steeds zwaarder door lijm en plakband) dat zelfs een ervaren piloot alle zeilen bij moet zetten om hem in de lucht te houden. Daarnaast was alles vanuit de fabriek dusdanig zenuwachtig afgesteld dat ie eigelijk niet te besturen was. De uitslagen heb ik uiteindelijk teruggebracht naar 20%!!
Als dit dan je eerste toestel is weet je eigenlijk niet of je wel verder moet in deze hobby (gelukkig toch gedaan).

Ondertussen veel vlieg ervaring op gedaan met parkzone warbirds, maar een snelle EDF blijft me trekken.

Op Aero-models.nl verkopen ze ook FMS toestellen op 4S. boven de 100,- gratis verzendkosten en gewoon in Nederland.

Wat ook een fijn toestel blijkt te zijn is de Parkzone Habu. Deze is kant en klaar niet echt goedkoop en is ook geen echt scale toestel. Voordeel is dat alle onderdelen los verkrijgbaar zijn. Een airframe kost ca 100,- en dan met een goede setup moet ie wel gaan denk ik.

Succes met de zoektocht en houd ons op de hoogte!

Gr Jerry
 
Hoi Jelle,

Ik weet niet wat je ervaringsniveau is met het landen van modellen met landingsgestel maar als je eerste model een handstarter is, dan zou ik ieder geval een toestel kiezen met breedsporig landingsgestel en relatief grote spanwijdte zodat de landingseigenschappen van de kist goedmoedig zijn.
Houd er ook rekening mee dat je een lange/vlakke en breede landingsbaan nodig hebt,liefst asfalt, dit omdat de edfjes meestal kleine schuimwieltjes hebben. De T50 valt hierdoor al snel voor je af denk ik.

Veel succes met je keuze.

Hans
 
Je 2200's in parallel schakelen levert je te weinig capacitiet op voor een EDF 6s dus dat zou ik niet doen. Je moet al snel aan minimaal 4000 denken voor een 6s EDF.

Sorry dat ik het zeg, maar dit is dus onzin.
Het is afhankelijk hoeveel je 2200 aan amperage kunnen hebben. Een 70mm fan kan ook een motor hebben voor een 6S lipo.
Als je motor dan een lager stroomverbruik heef op 6S, dan is het best mogelijk om met een 2200mAh pakket te vliegen. Houd wel rekening mee, dat 5 minuten vliegtijd krap wordt

Het is alleen niet aan te raden om voor 90mm te gaan, omdat je met je budget dan krap kan komen.

Als je 7x 3S1P 2200 hebt (geen idee hoeveel C)
Dan kan je deze ook parallel nemen en vervolgens in serie.
Je hebt dan wel maar 1 vlieg pakket, tenzij je nog 1 zo'n 2200 pakket bij pakt. Als je 6S2P maakt, dan heb je 4400mAh accucapaciteit, maar zoals gezegd. Geef even aan hoeveel C je lipo's zijn, dan is ook te zien of het zin heeft om dit te doen.
Als je lipo's 20C zijn, dan zou je theoretisch 88A mogen trekken. Zelf neem ik het bij EDF ruime overmaat op de accu belasting. Gemerkt dat de HK lipo's dit fijner vinden.

Hopelijk heb je iets aan deze info. Zelf vlieg ik niet met foam modellen, hoewel het er in de toekomst wel inzit dat dit gaat gebeuren (ze hebben flinke stappen voorwaards gemaakt de laatste tijden)
 
@hoeby: zoals je zelf al zegt, je houdt weinig vliegtijd over. :D Tuurlijk kun je ook vliegen op een 6s 1000 pakket als 30 seconden vliegen genoeg is. ;)

Maar geficiteerd topic starter met de Funjet! Lekkere rag bakkies, Enjoy!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee goeiedag,

ik vlieg zelf (is mijn eerste EDF) een Tomahawk viperjet EDF met een 70mm wemotec fan erin, met de accu 4S 3000mAh vlieg ik zo'n 5 a 5,5 minuten. Vliegt schitterend, alleen starten moet met een flinke gooi en liefst met een beetje tegenwind (Er zit geen landingsgestel onder/bij).

Ik vind zelf opstijgen en landen eigenlijk wel bij het vliegen horen, maar de meeste edf jets van 70mm of kleiner hebben zo'n kleine wieltjes inderdaad dat dat alleen op asfalt gaat lukken. Dus dan toch maar gooien en buiklanden:wink:.

Grtz Ferry
 
Back
Top