Duitsland: Man overlijdt nadat RC-zwever tegen z'n hoofd vloog

Triest bericht.

Großes Unglück durch Modell Segelflugzeug in Stuttgart

Onze hobby is niet zonder gevaren, en dit is weer een herinnering dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen voor de veiligheid van anderen.


Het gaat hierbij om een oude vuilnisberg die tot recreatiegebied is omgevormd. Zeer waarschijnlijk werd er gevlogen vlakbij of aan de rand van het (enige) wandelpad.
Zonder enige af-/be-grenzing tussen RC-piloten en voorbijgangers.
Helaas zien voorbijgangers niet altijd de gevaren en plaatsen zij zichzelf vaak net op de gevaarlijkste plekken ( dan kunnen ze het beter zien).
 
Triest verhaal, en ik ben bang dat we dit soort zaken nog wel meer gaan krijgen.

Het is aan een kant wel eens goed om weer met de neus op de feiten gedrukt te worden. Ondanks veel waarschuwen nemen vele modelvliegers de veiligheid niet zo nauw...........
 
Inderdaad een triest verhaal.
Nou ben ik geen vlieger, maar een rijder.
En het vliegen verbaast mij eigenlijk heel erg.
Ik heb werkelijk nog nooit een model vliegtuig zien vliegen.
één keer een helikopter op (boven) de parkeerplaats bij Quartel
Maar als ik hier op de startpagina van het forum kijk, staan er eigenlijk altijd wel vliegtuigen of helikopters op.
Ik heb heet idee dat er veel mensen wel een vliegmachine hebben, maar er nooit mee vliegen.
Dan kunnen er ook geen ongelukken gebeuren.

Wat doen Hollandse modelvliegers met hun vliegmachines.
Het Duitse verhaal gaat volgens mij over een openbaar park.
In de parken waar ik kom (Den Haag) met mijn 2 kleuters rijden alleen maar wat modelauto's.
 
Of het een park is waar dit ongeluk gebeurde weet ik niet, maar het is wel een bekende hellingvliegplek. Als je over de snelweg A-81 naar het zuiden gaat dan kom je langs deze bult. Je ziet die bult direct vanaf de snelweg en je kan dan de modellen ook heel goed zien.

GHeiner_01.jpg


Dit is een erkende modelvliegplek

[quote van Grüner Heiner]
Der Grüne Heiner ist ein für den Modellsegelflug bis 5 kg Fluggewicht genehmigtes Fluggelände. Auf halbem Weg zur Startstelle kommt man an einer Karte vorbei, auf der die Pilotenstandorte gekennzeichnet sind. Bitte unbedingt daran halten, um Kanaldoppelbelegungen zu verhindern! Unten am Parkplatz darf der Sender nicht eingeschaltet werden. Es gibt zu jeder Tageszeit, auch wochentags, Piloten, die fliegen.

Max. Flughöhe: Dies ist die Höhe über Grund, die hier ohne Flugverkehrskontrollfreigabe genutzt werden kann. Oberhalb dieser Höhe beginnt über diesem Hang der kontrollierte Luftraum E. Näheres dazu siehe hier: Modellflug und Luftrecht. [/quote]
 
Dit is ook de reden waarom ik mensen nooit adviseer om te gaan wildvliegen. Tot 500 gram val je nog onder parkflyer en ben je nog met je WA verzekering gedekt. Zit je boven de 500 gram en veroorzaak je een ongeluk dan is de verzekering niet thuis en draai je zelf op voor de schade.
 
En het vliegen verbaast mij eigenlijk heel erg.
Ik heb werkelijk nog nooit een model vliegtuig zien vliegen.
Dat zal dan zijn omdat veel modelvliegers op aangewezen modelvliegvelden/stekken vliegen (zeker in Duitsland). En de zogenaamde wildvliegers zoeken over het algemeen ook plekken op waar weinig of geen andere mensen zijn. Vandaar dat je weinig modelvliegtuigen ziet als je niet weet waar je moet zoeken.

Maar zo'n helling is naast modelvliegstek ook wandelgebied en dan gaat het soms mis. Je ziet dat ook bij modelvliegvelden. Mensen die komen kijken zijn zich vaak niet bewust van de risico's. Ik vlieg bij een club in Ede op de hei. Daar zie je ook dat wandelaars steevast daar gaan staan waar de vliegtuigen het dichtst bij komen, dus vaak onder de aanvliegroute naar de landingsbaan. En dat is nou net de plek waar je ze niet wilt hebben. Als je aan het vliegen bent is het erg moeilijk én op je model te letten, én op voorbijgangers.

Ontzettend triest dat dit moest gebeuren. In de eerste plaats voor de familie van het slachtoffer maar ook voor de piloot. Die zal echt niet met opzet hebben gehandeld.


Dit is ook de reden waarom ik mensen nooit adviseer om te gaan wildvliegen. Tot 500 gram val je nog onder parkflyer en ben je nog met je WA verzekering gedekt. Zit je boven de 500 gram en veroorzaak je een ongeluk dan is de verzekering niet thuis en draai je zelf op voor de schade.
Dit is echt onzin. Verzekeraars en de wet maken voor modelvliegtuigen geen onderscheid in gewicht. Dat was héél lang geleden zo maar tegenwoordig ben je bij de meeste verzekeraars tot 20kg gedekt. Volgens de Regeling modelvliegen mag je met modellen tot 25kg vliegen.
 
Alweer iemand over die 500 gram regel die al heel lang niet meer bestaat. Over de verzekering kan ik heel duidelijk zijn. Die vergoed alleen als er niks verwijtbaars is. Ook als je aan het wildvliegen bent vergoed de verzekering hetw el als je maar alles hebt gedaan om een ongeval te voorkomen.......... Dit geld trouwens ook op de clubvelden.

Die bewuste plek in Duitsland is een officiele modelvliegplek.
 
een zwever? :o
en dan te bedenken dat heli's en motor vliegtuigen in verhouding nog wel gevaarlijker zijn...
 
Als een model genoeg massa, snelheid en iemand op de verkeerde plek van het lichaam raakt dan is een zwever net zo dodelijk. Vergis je niet...

Doet me ergens denken aan een ongeval een aantal jaar geleden bij de Duitse zweefvliegclub ( het echte werk) op vliegveld Oerlinghausen. Daar kwam een lierkabel na een lierstart op een naastgelegen fietspad terrecht waardoor een meisje die daar toevallig fietste omkwam toen de kabel weer werd ingelierd. Risico's kan je nooit helemaal uitsluiten wanneer vliegbewegingen grenzen aan wegen, wandelgebieden en fietspaden.

Ongeluk zit in een klein hoekje. Blijft gewoon erg triest... :-(
 
Laatst bewerkt:
een zwever? :o
en dan te bedenken dat heli's en motor vliegtuigen in verhouding nog wel gevaarlijker zijn...


wat een spijtig drama..

tja een zwever.. Weet niet of je ooit op de wasserkuppe geweest bent..
Sommige modellen zijn gewoon vliegende wapens he.. vol gfk/carbon, goed wat lood in de neus, 3, 4m span en meer.. daar hangen ze dan heel hoog boven de vallei, niks aan de hand..
Tot ze duiken en langs de helling komen scheren, er zijn er zeker die gemakkelijk tegen de 200kmh gaan en veel sneller zelfs, ook al klinkt dit missch ongeloofwaardig maar dat is het zeker niet..

Goeie raad, onderschat dit NOOIT, maar dan ook echt nooit.

heb het personlijk zelf meegemaakt hoe kort ze op de kuppe met deze toestellen soms bij de mensen komen met een fluitend geluid en zeer hoge snelheden van toestellen die 3kg en meer wegen.. en ik ben daar eerlijk in, van zoiets krijg ik schrik. en eigenlijk maar goed ook want ze zijn zeker zo gevaarlijk als heli's of acro.

en dit, dit zijn ook zwevers, maar niet die balsa thermiek modellen die jij in gedachten hebt die rustig hun belletjes zoeken, maar vol gfk/carbon racemachines die zeer wendbaar en zeeer snel zijn en die dodelijke gevolgen kunnen hebben in de verkeerde omstandigheden. (zonder zeker deze modelpiloot te beschuldigen want ik was er niet bij dus kan ik onmogelijk weten wat er gebeurd is)

pas op ik vlieg ook en ook op de helling en vind het prachtige toestellen maar je moet in je achterhoofd blijven houden dat dit ook (zeker) gevaarlijke model(zwevers)vliegtuigen zijn.

Men beste wensen voor het nieuwe jaar en laat aub deze man zijn dood niet voor niets geweest zijn, probeer allen waar je ook vliegt het zo veilig mogelijk te houden..
 
Vreselijk verhaal.

Overigens mijns inziens belangrijk dat provincies en gemeentes inzien dat modelvliegers ook een plekje verdienen zodat er veilig gevlogen kan worden.

Volkert
 
Het is met name bij hellingvliegen waarbij dit risico het meest reeel is. Er wordt steeds op andere plekken (afhankelijk van de windrichting) gevlogen, gestart en geland. En er is heel vaak sprake van medegebruik. Dat is op de Maasvlakte en zoals al genoemd op de Wasserkuppe helemaal het geval. Daar vliegen al decennia vele luchtvaartdisciplines in elkaars nabijheid. Tel daarbij de wandelaars en kijkend publiek op en het veiligheids risico dient zich aan.

Het is aan ons (model)vliegers om daar rekening mee te houden. Dat is niet altijd makkelijk en voelt soms mischien onterecht maar het publiek kent de risico's vaak echt niet.

Gelukkig gaat het maar heel, heel erg soms mis. En dan is het enorm schrikken en wordt er gekeken naar verantwoordelijkheden en naar risico's. Dat is ook wat er in het Duitse krantenartikel staat: er gaat gekeken worden of er sprake is van verwijtbaar gedrag. Dat is terecht en moet gebeuren.

Aansluitend kan dan bedacht worden of en welke maatregelen redelijk en wenselijk zijn om herhaling te voorkomen. Wat wij als (model)vliegers er in ieder geval weer van moeten leren is dat wij verantwoordelijk moeten blijven omgaan met onze hobby en zoveel als maar mogelijk moeten zorgen voor veiligheden.

Voor een groep mensen daar in de buurt van Stuttgart is het nieuwe jaar heel zwart begonnen.

Erik
 
Afgelopen zondag op de Maasvlakte ging het ook bijna mis 20 seconden eerder een landing hadden we ook in de krant gestaan.
De maasvlakte is wel mooi vliegen maar er komen ook te veel wandelaars en die gaan dwars door de duinen
 
tja het is inderdaad aan de piloten om hun aan te passen, je kan moeilijk van te veel wandelaars ofzo gaan spreken, dat is die mensen hun hobby, iedereen heeft het recht om te doen wat hij graag doet..
met missch wel al of niet het feit of ze natuurlijk dwars door een missch beschermd (verboden) gebied zoals duinen wandelen..

Maar rekening houden met anderen is altijd een goeie eigenschap natuurlijk zo wel langs hun kant dan langs de onze maar zoals al gezegd, mensen die deze (helling) hobby niet kennen hebben geen flauw benul hoe gevaarlijk zo'n toestel kan zijn..

dus is het aan ons om wat aan te passen en dubbel voorzichtig te zijn, zeker ook met kinderen, via google heb ik nog meerdere (jawel ook dodelijke) ongevallen tegen gekomen, het gebeurd gelukkig heel weinig maar we moeten toch onze kop erbij houden, altijd en de risico's zo klein als mogelijk maken..

Het zal net jou maar overkomen hé..
 
Het ongeluk bij de club in Eibergen ja... Betrof toch een persoon die op een plek stond welke niet toegankelijk was voor onbevoegden?
 
Yep en daar zat ik met mijn Uhutje. maar veel van die ongelukken komen omdat kijkers niet weten wat er kan gebeuren maar dit geld ook voor sommige piloten. Vergeet nooit dat we niet met speelgoed bezig zijn ook een schuimpje kan gevolgen hebben.
Voor mij is dit voorval een goede leerschool geweest en daarom ben ik zondag gestopt omdat het te druk werd.
 
Zelfs op de maasvlakte is het tegenwoordig snel te druk, bizar verschil met maar 5 jaar geleden!
Gelukkig kan ik er vaak door de weeks en tijdens kantooruren rondhangen, dan is er geen sterveling.

Justus
 

neem je dit serieus???
die lui van de televaag kennen niet eens het verschil tussen modelbouw en speelgoed... :-|

niks aan de hand..
Tot ze duiken en langs de helling komen scheren, er zijn er zeker die gemakkelijk tegen de 200kmh gaan en veel sneller zelfs, ook al klinkt dit missch ongeloofwaardig maar dat is het zeker niet..

Goeie raad, onderschat dit NOOIT, maar dan ook echt nooit.

ben niet bekend met RC zwevers, dus dit klonk voor mij nieuw.
niettemin heb je gelijk v.w.b. de massa en snelheid van zo'n ding...
 
Back
Top