5 blade of 10 blade fan

Hallo,

ik heb een LX Mig 29 besteld, air flame only. Ik ga deze vliegen op 6s 4000. Mijn vraag is wat het verschil is tussen een 5 blade en 10 blade fan, buiten het geluidsverschil.

Is er ook een verschil in de vliegduur en het amp verschil?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
Verschil zit hem tussen "schreeuwen" van een 5 blad en de wooesh sound van een 10 blade die tamelijk in de buurt komt van hoe een jet moet klinken (maar smaken verschillen uiteraard)

Stevo
 
Meer bladen betekent meer ampdraw en dus minder vliegtijden maar wel een coole turbinesound. Ik ga het proberen met een RClander hawker hunter ARFje, hij wordt voorzien van shange sun 12blad 70mm fan en 2300kv/6s motor van freewing zou ongeveer 1.8kg aan stuwdruk op moeten leveren.
Ik verwacht deze week de CS fan binnen te krijgen,wordt interessant!

Gr.

Hans
 
dus een 10 blade geeft een mooiere sound maar mindere vliegtijd.dan is het mss beter om een 5blade te nemen want het is een twin jet volgens mij gaat het anders opstijgen en landen zijn
 
Of de amps omhoog gaan is niet alleen van het aantal bladen afhankelijk. Vooral bepalend is de spoed van die bladen. Stel dat bij de 10 blads fan de spoed maar de helft is van die van de 5 blads fan veranderd er niets aan het amperage....
Wel zijn de bladen van die "multi-blads" fans een stuk kleiner, dat helpt weer om de amps niet te veel te laten stijgen.
Maar het is een praktijk gegeven dat bij die meerbladige fans de amps -bij gebruikmaken van dezelfde motor- omhooggaan.
Daarbij daalt de efficiëntie van de fan ook nog eens (in de regel hoe meer bladen, hoe lager het rendement). dus je hebt meer vermogen nodig om dezelfde stuwkracht en efflux te halen.
Echt het enige dat in positieve zin verandert is het geluid...

Bij een twin edf op één lipo van 4000 mAh is je vliegtijd sowieso flink beperkt.... (ook bij een 5 bladige fan).
 
Of de amps omhoog gaan is niet alleen van het aantal bladen afhankelijk. Vooral bepalend is de spoed van die bladen. Stel dat bij de 10 blads fan de spoed maar de helft is van die van de 5 blads fan veranderd er niets aan het amperage....
Wel zijn de bladen van die "multi-blads" fans een stuk kleiner, dat helpt weer om de amps niet te veel te laten stijgen.
Maar het is een praktijk gegeven dat bij die meerbladige fans de amps -bij gebruikmaken van dezelfde motor- omhooggaan.
Daarbij daalt de efficiëntie van de fan ook nog eens (in de regel hoe meer bladen, hoe lager het rendement). dus je hebt meer vermogen nodig om dezelfde stuwkracht en efflux te halen.
Echt het enige dat in positieve zin verandert is het geluid...

Bij een twin edf op één lipo van 4000 mAh is je vliegtijd sowieso flink beperkt.... (ook bij een 5 bladige fan).

Spoed heeft niks te maken met het principe van edf. Een edf hoeft immers alleen maar volume van de ene naar de andere kant van de buis te transporteren in een bepaalde tijd. Omdat lucht ook een soortelijk gewicht heeft kan je dus direct het benodigd vermogen uitrekenen om een X volume door een gat te verplaatsen.
De spoed bepaald dan aleen toerental dus de kV van de motor. elektromotoren kunnen beter hoge toeren draaien als lage toeren met hoog koppel dus minder bladen met weinig spoed is efficienter. Meer bladen en weinig spoed gaat niet want dat geeft veel "propwash" dus moet de spoed hoger zijn dus het toerental lager en meer koppel. o.a hierdoor ga je dus meer stroom verbruiken.

Het verschil van 40 naar 60A klopt wel. Heb zelf metingen van midi vs jetfan90 van 70 vs 100A gemeten met dezelfde setup dus je vliegtijd gaat verschrikkelijk hard achteruit. een ander groot nadeel van meerbladige fans is dat de rotor moet blijven draaien als je ook langzaam over wilt vliegen anders wordt het een remklep als deze stil staat itt tot 5 of 3 bladige rotors waar je met stilstaande rotor nog goed doordendert. De werkelijke vliegtijden met meerbladige fans zijn dan ook veel korter als de oudere typen. het enigste voordeel is dat ze stiller zijn. Ze zijn dan ook zwaarder door dar er motoren in moeten die meer koppel moeten kunnen leveren, veel zwaardere en overbemeten regelaars, extra BEC en ontvangerakku en zwaardere akku.

Dat ze stiller zijn heeft ook een nadeel. de werkelijke landingsnelheid is niet meer in te schatten ahv toerental die je hoort dus ben je geneigd om met meer gas binnen te komen als anders dus moet je meerdere keren aanvliegen. dit kan dus ook leiden naar een noodlanding in de wei.

Was er al heel snel achter gekomen dat de Wemotec fans nog steeds zeer goed presteren met acceptabel geluid en kostprijs.
 
Back
Top