Vertandingen TT-01

Op de AMCA rijden we met 28/55 tandwielverhouding en een Carson Cup Machine motor in de TT-01. Gaat prima.
Motorkoeler: baat het niet, schaadt het niet...
 
Voor de mannen uit deventer, met welke 25t pinion rijden jullie eigenlijk? Gewoon de "alu" tamiya's? Ik gebruik meestal de robinson racings maar die gaan niet verder dan 24 met metric 49dp.
 
Carson heeft module 0.6 pinion's in staal

25T Artikel-Nr. CN-13433
28T Artikel-Nr. CN-11108

Iedere LHS die Tamiya onderdelen kan bestellen kan deze in principe ook leveren.

Andre
 
Als je de keuze hebt, beter geen aluminium nemen. Slijtage is best hoog en dan moet je spur en pinion vervangen. Bij staal en zeker in gesloten tandwielkast is slijtage te verwaarlozen. Ook is smeren overbodig.
 
Neem inderdaad bij voorkeur een stalen pinion. De aluminium slijten erg hard en nemen gaan dan ook invreten op het spur zodat je dan beide moet vervangen. Zoals Marten al zegt, de slijtage bij een stalen pinion is minimaal. Ik rij al een jaar of 5 met het zelfde 25tands stalen tandwiel. Ik heb er zelfs een 5 uurs race mee gereden en nog is ie niet versleten.
Belangrijk is wel , net wat Marten zegt, om niet te gaan smeren. Vet houd vuil vast en dan is het snel gedaan met je tandwielen. Ook al zit het bij de TT-01 allemaal in een afgesloten stuk. Er komt toch vuil bij. Enige wat ik smeer bij de TT-01 is het diff. Daar doe ik een paar druppeltjes naaimachiene olie in. De rest van de tandwielen draaien droog. Ook die hebben het een 5uurs race uitgehouden (878 ronden wat gelijk staat aan ongeveer 120 kilometer)
En toen waren ze al een seizoen gebruikt tijdens clubwedstrijden.
 
Laatst bewerkt:
Dit was ook de redem van mijn vraag :-) ik gebruik altijd robinson racing pinions van staal, goede ervaring mee. Echter hebben die tot 24t metrisch. @thijs, een stalen gaat niet harder hoor :)

Heb vanmiddag ff snel een 24/25 van tamiya gehaald (zondag racen) en bestel ondertussen wel een stalen, eerst deze maar oprijden dan. Kijken welke er het eerst gaat, spur of pinion :-)
 
@thijs, een stalen gaat niet harder hoor :)

Niet helemaal waar. Je komt vaak tegen dat de tandwielen het uitgillen, vaak zijn dat versleten aluminium pinions. Dit gegil duid op energieverlies. Bij staal komt dat niet snel voor. Dus met een nieuw aluminium tandwiel ga je even snel., daarna...
 
Niet helemaal waar. Je komt vaak tegen dat de tandwielen het uitgillen, vaak zijn dat versleten aluminium pinions. Dit gegil duid op energieverlies. Bij staal komt dat niet snel voor. Dus met een nieuw aluminium tandwiel ga je even snel., daarna...

Heb ook niet gezecht dat staal vs alu harder gaat. Masr 25 pion i.c.m een lipo gaat prima.

Overigens ben ik ook beginner en moet dus ook het fijne nog ontdekken.

M.v.g
Thijs.
 
Back
Top