TIM-Challenge februari 2013 (Tamiya M-chassis)

Kunnen de 'M-chassis' experts alvast wat setup-tips geven om de 'beginners' enigzins een aanvaardbaar startpunt te geven?

- veren
- olie
- rijhoogte
- diff
- whatever makes the M go fast.... ;-)
 
Ja Graag.
Zou gaaf zijn als we rond de 50 deelnemers zouden krijgen.
Maar das ff geduldig afwachten.

Er is nog wel ff tijd gelukkig.
 
Ik heb een mailtje gestuurd naar de organisatie of het mogelijk is om als extra klasse de TT-01''s toe te voegen,maar helaas blijft het alleen bij de m-chassis.....:|
 
Kunnen de 'M-chassis' experts alvast wat setup-tips geven om de 'beginners' enigzins een aanvaardbaar startpunt te geven?

- veren
- olie
- rijhoogte
- diff
- whatever makes the M go fast.... ;-)

Mijn set up M03:
Veren TRF Short Blauw voor en geel achter
olie 500 pistons 2 gaatjes voor en 3 achter
rijhoogte 3mm laagste punt.
standaard diff met putty
kogellagers uitspoelen en een smeren met teflon olie
klein beetje toe-out (1 graad ?)

Voor meer info kijk eens op deze site bij de hoofdstukken M03 en M05
rc-mini.net - your one stop R/C mini site
 
Laatst bewerkt:
Kunnen de 'M-chassis' experts alvast wat setup-tips geven om de 'beginners' enigzins een aanvaardbaar startpunt te geven?

- veren
- olie
- rijhoogte
- diff
- whatever makes the M go fast.... ;-)

Vorig jaar zetten diverse snelle rijders het differentieel op slot door de zonne- en planetenwielen er in aan elkaar vast te lijmen (daar heb ik metaallijm voor gebruikt) of een extra (4e) planetenwiel in het differentieel er tussen te zetten (die tweede optie heb ik wel overwogen en ik moest het planetenwiel wat bijvijlen om te laten passen, maar het leek mij niet zo top ivm onbalans). Ik heb het zelf ook gereden, maar vond het niet prettig rijden. Onvoorspelbaar bij bocht in en halverwege de bocht. Als het dit jaar weer is toegelaten, zal ik het opnieuw proberen. Bij de DTC is dit niet toegestaan.

Denk ook aan het minimum gewicht. Het was vorig jaar druk bij de fast-fitter naast de baan om strookjes balanceergewicht te halen/kopen/ruilen (pak koekjes voor in de pauze deed het goed).
 
Het diff locken is inderdaad “eigenlijk niet toegestaan” binnen de DTC...Je mag wel het diff heel strak uit-shimmen, en vullen met een “trage gel” oid, het behoud dan nog steeds de diff werking “reglementair gezien”, en de FWD modellen zullen het ervaren als zijnde “ge-locked”, want de banden zullen waarschijnlijk toch wel eerder al haar grip gaan verliezen.

Er staat nergens in het reglement beschreven, hoeveel kracht er op het diff uitgeoefend moet worden, voor een evt diff test, en nog een klein beetje diff werking, rijdt sowieso een stuk beter, plus het scheelt in slijtage…
 
Ga je hiermee eigenlijk niet voorbij aan het idee van de dtc?
Het strijden met gelijk materiaal.


En trouwens in de regels staat dat je een model moet bouwen volgens de handleiding. Daarin wordt niks genoemd over uitshimmen of dikke olie in de diffs.
 
Ga je hiermee eigenlijk niet voorbij aan het idee van de dtc?
Het strijden met gelijk materiaal.


En trouwens in de regels staat dat je een model moet bouwen volgens de handleiding. Daarin wordt niks genoemd over uitshimmen of dikke olie in de diffs.

@Snor, dit is even off-topic, want gaat over DTC. Ik noemde het alleen even, omdat WVr daar ook in uitkomt.

In de regels staat overigens: "Voor het M-chassis zijn alle opties toegestaan". Die shims kun je gewoon van Tamiya kopen (als ik het goed heb 53587 of 53587+1). Dikke olie ook (ik gebruik 'gewoon' een beetje Tamiya anti-wear grease en de volgende rijder gebruikt weer wat anders, misschien 54294 100.000 olie?).
 
Ga je hiermee eigenlijk niet voorbij aan het idee van de dtc?..Het strijden met gelijk materiaal…..En trouwens in de regels staat dat je een model moet bouwen volgens de handleiding. Daarin wordt niks genoemd over uitshimmen of dikke olie in de diffs.

Nee, met mijn aanwijzing ga ik niet voorbij aan het idee van de DTC…Nu zijn er rijders die toch “stiekem hun diff locken”, wat eigenlijk niet toegestaan is, terwijl men op “legale wijze”, hetzelfde doel kan bereiken…Ik probeer juist een stukje bewustwording aan te praten, en rijders te bewegen om niet als eerste naar de illegaliteit te grijpen, maar eerst de techniek te bestuderen…. :teacher:

Sommige handleidingen schrijven ook een bepaalde dikte shock olie voor, dan zou je hier ook niet in af mogen wijken…Hetzelfde geldt voor het diff, de technische werking blijft gelijk aan wat een differentieel moet doen, of je er nu dun of dik vet in het diff aanbrengt, het diff zal enkel zwaarder of lichter haar werk doen (meer of minder sperren)
 
Ik heb er zin in.
Laat het maar snel 24 februari worden :)

Iedereen met een M-chassis moet hier eigenlijk gewoon aan meedoen.
Is en blijft gewoon de leukste klasse die er is.
En hoe meer mini's op de baan hoe leuker!

Zie jullie tijdens de TIM.
 
Back
Top