Gesponsorde rijders moeten hier al helemaal niet over zeuren! Sterker nog, als dat eenargument voor ze is moeten ze zich de ogen uit de kop schamen!
De spullen die zij gratis krijgen worden betaald doormde gewone rijder die het wel moet kopen! Zonder die rijders is er geen sponsoring. Ik erger me mateloos aan dit soort uitspraken. Sommige 'teamrijders' zijn dat alleen in naam en zetten zich niet of nauwlijks in voor de mensen die het mogelijk maken.
Volledig mee eens, kosten voor gesponsorde rijders mogen nooit een argument zijn bij regelgeving.
Wat een onzin. Dat er voor de vol gesponsorde rijders wat nadeel is, weegt geenszins op tegen de voordelen voor alle anderen. Om nog maar te zwijgen over het wegvallen van de ongelijkheid vanwege speciale banden die niet voor de gewone man te koop zijn.
Aangezien het hebben van de perfecte band voor de baan vaak veel meer uitmaakt dan de verschillen in ander materiaal, is een standaardband een heel goed idee.
Dat een leverancier met een goed product moet komen is evident. Te grote verschillen in kwaliteit zijn voor de naam van een leverancier natuurlijk heel slecht, en ikmga er dan ook van uit dat dit best in orde komt.
Het gaat mij niet om de eventuele voordelen voor de toprijder, maar om de nadelen die er voor iedereen
kunnen zijn.
Ik wil graag zelf kunnen bepalen of de banden die ik op mijn auto monteer goed genoeg zijn om mee te gaan rijden. Wanneer de grip hoog genoeg is kan bijvoorbeeld de mate van het afronden van de band al bepalend zijn of de auto wel of niet gaat traction rollen.
Dit is nu niet mogelijk, je kan alleen een set omruilen als de velg of band duidelijk beschadigd is.
Ik lees steeds maar weer dat je moet testen met de banden voor een setup. Dat je een nadeel hebt als je normaal niet met dat specifieke merk rijdt.
Wat een onzin. Je kunt niet spelen met shores of diameter. Die liggen vast. Dus hoe die band zich op het specifieke circuit gedraagt is een gegeven. Juist het niet hoeven zoeken naar de beste shore combi en diameter op een nieuw circuit (laat staan dat je dit met meerdere merken moet doen en in combinatie met smeren) maakt het alleen maar simpeler. Ook hier, vooral voor de gewone rijder.
Alle argumenten tegen de std band zijn interessant voor de toprijder, niet voor de hobbyist of semi gevorderde.
Het hele gedoe met shores en diameters valt inderdaad weg, maar je hebt ook nog zaken zoals velg/band breedte, offset en velghardheid.
Er zijn ook banden die simpelweg niet goed passen op bepaalde merken auto's.
Zelf gaf je aan dat met het laatste ek-a 1/10 je pas op de wedstrijd zelf weet wat voor smeersel goed werkt. En daarbij een setup met banden die in hier werken kan misschien helemaal niet werken op een andere baan toch? Of rij jij met 1 setup op alle banen! Ik denk dat er bepaalde mensen gewoon bang zijn dat ze bepaalde voordelen kwijt zijn als ze niet meer met hun eigen banden mogen rijden. Bij de F1 rijden ze toch ook met handout banden, om maar een vergelijk te verzinnen

daarbij lijkt hè mij juist goedkoper, geen gezeik met zoeken naar juiste band/ shore/ juiste smeersel, enz. Gewoon allemaal het zelfde! Eerlijker kan niet.
Wanneer je naar een andere baan gaat ga je daar meestal naar toe met een afstelling (waar banden ook bij horen) waarvan je weet dat het goed met elkaar werkt. Als het goed is heb je altijd een goede basis setup waarmee je op alle banen wel goed mee rond kan komen, voor de rest is het alleen fine-tuning.
Wanneer je nu naar een andere baan gaat en je hebt de verplichte banden niet getest van te voren en je auto gaat niet weet je niet gelijk waar dat door komt.
Met het smeren heb ik op de eerste dag zonder smeer gereden om de auto goed af te stellen en daarna pas begonnen met smeren. Op die manier weet je precies waar je het moet zoeken wanneer de auto niet gaat.
Bij de F1 is de kwaliteitscontrole van een iets ander niveau.
Het gaat mij voornamelijk om de kwaliteit en hoe ze denken die te kunnen garanderen.
Maar we gaan het zien, zal zelf mee doen aan het ek-b 1/10. Als het gewoon goed werkt zal ik dit ook gewoon verkondigen. Wegblijven omdat je denkt dat het niet werkt is ook niet de manier.