overstapdrama vd ez-hawk naar radian pro?!

hallo allemaal.
sinds ongeveer een jaar vlieg ik prima met de dynam ez-hawk.
(mede door het aantal nuttige tips van hier).
nu heb ik een paar wkn geleden een parkzone radian-pro aangeschaft.
dit zou een goede opvolger vd ez zijn.
echter,na 4x proberen (en 4 chrashes) begint de lol van dit mooie vliegtuig er echt wel af te gaan.
de schade heb ik gelukkig nog met de nodige purlijm kunnen repareren.
het cg punt heb ik div keren nagekeken en ligt goed.
echter na de handlaunch gaat het al snel mis.
eenmaal op een redelijke hoogte(40-50) meter,en na het uitzetten vd motor komt de radian al vrij snel in een snoekduik naar beneden en is zo goed als niet meer te corrigeren.
eea heeft een flinke crash tot gevolg.
dit is zo elke keer al gegaan.
zender en ontvanger zijn prima(spectrum).
wat zou ik evt niet goed kunnen doen,te weinig snelheid misschien?.
nogmaals,met de ez vlieg ik al geruime tijd schadevrij.
of zou de radian gewoon te hoog gegrepen zijn?.

bvd,gr patrick
 
Klinkt eerder alsof er iets niet goed is aan het vliegtuig. Maar dat is via een forum niet te beoordelen natuurlijk, als niemand kan zien wat het vliegtuig doet en wat jij doet.....Waar woon je ergens?
 
heb je wat D/R ingesteld?
mss heb je gewoon niet genoeg uitslag waardoor je onvoldoende kan corrigeren?
 
Ik zou zeggen:
- staan alle stuuroppervlakken (zonder input) op neutraal?
- heb je ontvangst getest?
- heb je gecontroleerd of alle stuuroppervlakken correct reageren op zenderinput?
(ook: is omhoog ook echt omhoog? rechts ook echt rechts? is bijv. hoogteservo niet lam?)

Aan een radian pro kan je verder niet veel fout doen, aangezien 'ie gemonteerd wordt geleverd. Voor de batterij is ook maar één plek, dus CG kan je niet fout doen.

Ik moet wel zeggen dat een radian pro een stuk minder direct stuurt dan niet-zwevers. Corrigeren is daarom een stuk lastiger.
In elk geval heb ik een aileron-> rudder mix erin gezet om dat iets te verbeteren.

Als je in de buurt woont help ik je met plezier.

Dave
 
Laatst bewerkt:
allereerst iedereen alvast bedankt vh meedenken en de reacties.

ehm,de ontvanger is een originele van spectrum.
deze heb ik al eens verwisseld met een andere spectrum om een defecte ontvanger uit te sluiten.
verder heb ik alle uitslagen op 0 gezet in "vrijstand".
roeren,rudder enz,check ik altijd voor ik ga vliegen zodat links zeker links,en rechts zeker rechts is ,enz.

het gekke vind ik dan ook dat ik met de dynam ez-hawk (ook een gemotoriseerde zwever) zonder problemen overweg kan.
zelfs loopings zijn geen probleem en vlieg ik probleemloos.
zou het nog een verschil kunnen maken dat de ez de motor op de rug heeft en de radian aan de voorkant?.
maakt verder toch niet uit lijkt me.
ik woon zelf in sprundel(noord-brabant) en ken verder geen mensen hier in de buurt die ook met dit materiaal vliegen,of er ook maar enigzins interesse in hebben.

alle suggesties en evt tips zijn dan ook van harte welkom.
gr patrick
 
"een verschil kunnen maken dat de ez de motor op de rug heeft en de radian aan de voorkant"

....dit is zeker een verschil, maar niet zodanig dat je opeens niet meer zou kunnen vliegen. Naar mijn idee moet er echt iets anders aan de hand zijn.

Even voor de zekerheid: ik heb destijds de metalen stuur-stangen voor rudder en elevator uit de (plastic, witte) buizen gehaald en schoon afgeschuurd. zodat dat deze soepeler lopen. Dit op advies van anderen. De stuur-stangen lopen namelijk enorm stroef en dit maakt de kans dat een van de servo's onvoldoende vermogen heeft om het stuurvlak te besturen (zeker wanneer er sprake is van extra weerstand tijdens het vliegen).
Ben ik begrijpelijk?
 
hoi,
bedankt vd tip,

dat zou idd ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
ik ga er vd week mee aan de slag,en hoop hier resultaat mee te kunnen behalen.
ik vind het nl echt zonde dat zo"n mooie radian al na een paar vluchten totaal in de vernieling zou liggen.
ik laat het zeker nog weten hoe dit verder afloopt.

gr patrick.
 
hallo iedereen.

bij deze allemaal nog bedankt vd nuttige info.

het is gelukt om de radian stabiel en goed controleerbaar te krijgen.
heb vandaag al een 2uur gevlogen bij een redelijke wind en het verliep probleemloos.
ik heb vd week de stuurstangen geschuurd en gesmeerd,deze liepen idd redelijk stroef.
verder heb ik de motor een aantal graden "gedompt".
dit met een erg goed resultaat,het gedrag vd radian is erg goed nu.
ik zou zeggen,bijna vergelijkbaar met de ez,of de easystar.
SUPER!.

nogmaals bedankt,groeten,patrick.
 
hallo iedereen.

bij deze allemaal nog bedankt vd nuttige info.

het is gelukt om de radian stabiel en goed controleerbaar te krijgen.
heb vandaag al een 2uur gevlogen bij een redelijke wind en het verliep probleemloos.
ik heb vd week de stuurstangen geschuurd en gesmeerd,deze liepen idd redelijk stroef.
verder heb ik de motor een aantal graden "gedompt".
dit met een erg goed resultaat,het gedrag vd radian is erg goed nu.
ik zou zeggen,bijna vergelijkbaar met de ez,of de easystar.
SUPER!.

nogmaals bedankt,groeten,patrick.


Ik zie de Radan PRO als mijn volgende vliegtuig, nu zou ik graag willen weten of de motordomp noodzakelijk is om dit vliegtuig goed te laten vliegen, de stuurstangen zal ik uit voorzorg in iedergeval glad maken als dit nodig is:cool:

Jan
 
Ik zie de Radan PRO als mijn volgende vliegtuig, nu zou ik graag willen weten of de motordomp noodzakelijk is om dit vliegtuig goed te laten vliegen, de stuurstangen zal ik uit voorzorg in iedergeval glad maken als dit nodig is:cool:

Jan

hoi jan.

ik ben nu al heel wat vlieguren verder met de radian pro,en ik moet zeggen dat het dompen vd motor bij mij wel hielp.

echter ben ik er in de loop vd tijd ook achter gekomen dat het toch ook gedeeltelijk aan mn eigen stuurmanskunst lag.

ik heb ondertussen nog een gewone radian bijgekocht,en die moet je met opstijgen ook af en toe wat 'down' geven,doe je dit niet (dit deed ik ook niet bij de pro) dan overtrek je hem snel,allereerste reactie van mij was dan om van het gas af te gaan,met een kanteling voorover als gevolg.

dit op een vrij geringe hoogte zorgde voor de nodige schade,wat erg zonde is voor zo'n mooie radian.

ik moet er wel bij zeggen dat de gewone radian me heel wat beter bevalt dan de pro-serie.
is een stuk gemoedelijker,en ik mis de ailerons totaal niet.
daarbij is de gewone radian al snel een ons lichter geloof ik,en dat is natuurlijk mooi meegenomen voor een glider.
ik heb er nu met mn radian al een vlucht of 30 opzitten,en gelukkig schadevrij.
ik hoop dat je hier iets aan hebt,
groeten patrick.
 
hoi jan.

ik ben nu al heel wat vlieguren verder met de radian pro,en ik moet zeggen dat het dompen vd motor bij mij wel hielp.

echter ben ik er in de loop vd tijd ook achter gekomen dat het toch ook gedeeltelijk aan mn eigen stuurmanskunst lag.

ik heb ondertussen nog een gewone radian bijgekocht,en die moet je met opstijgen ook af en toe wat 'down' geven,doe je dit niet (dit deed ik ook niet bij de pro) dan overtrek je hem snel,allereerste reactie van mij was dan om van het gas af te gaan,met een kanteling voorover als gevolg.

dit op een vrij geringe hoogte zorgde voor de nodige schade,wat erg zonde is voor zo'n mooie radian.

ik moet er wel bij zeggen dat de gewone radian me heel wat beter bevalt dan de pro-serie.
is een stuk gemoedelijker,en ik mis de ailerons totaal niet.
daarbij is de gewone radian al snel een ons lichter geloof ik,en dat is natuurlijk mooi meegenomen voor een glider.
ik heb er nu met mn radian al een vlucht of 30 opzitten,en gelukkig schadevrij.
ik hoop dat je hier iets aan hebt,
groeten patrick.


Al met al maakt dit de keuze er niet gemakkelijker op;) maar ik blijf een voorkeur houden voor de PRO, deze kan je na een halve looping met de rolroeren weer rechtop zetten, en dat doe ik ook regelmatig met mijn andere vliegtuigen met rolroer, je kan er gewoon wat meer kunstjes mee uithalen dan zonder rolroer:D

Jan
 
Back
Top