Schultze en Graupner Falliet

Het vervelende is alleen dat consumenten wel hun beslissingen nemen op basis van dat verkeerd beeld van de werkelijkheid

Brutus,

Even ter illustratie mijn beeld van de werkelijkheid: ik neem mijn aankoop beslissing op de volgende basis; 1. prijs, 2. beschikbaarheid en 3. chinese makelij is niet perse alleen maar slecht, het kan tegenwoordig net zo goed of zelfs beter zijn dan nederlandse producten.

Denk even aan binnenvaartschepen, nachtzichtapparatuur en wellicht komt onze nieuwe onderzeebootgeneratie ook uit China, want in Nederland hebben we gewoon de apparatuur en de knowhow er niet meer voor.

groet,
Paul
 
Het zal niemand ontgaan zijn dat ik Graupner een warm hart toedraag dus ik baal er stevig van maar...is wat er nu gebeurt niet volkomen normaal in een liberaal/kapitalistisch systeem....? (ik ben bepaald geen econoom, ik kan er wel helemaal naast zitten)
 
Dat is nieuws van 2 maanden geleden...er is afgelopen week nog het één en ander met Graupner gebeurd hoor.
 
Brutus,

Even ter illustratie mijn beeld van de werkelijkheid: ik neem mijn aankoop beslissing op de volgende basis; 1. prijs, 2. beschikbaarheid en 3. chinese makelij is niet perse alleen maar slecht, het kan tegenwoordig net zo goed of zelfs beter zijn dan nederlandse producten.

Denk even aan binnenvaartschepen, nachtzichtapparatuur en wellicht komt onze nieuwe onderzeebootgeneratie ook uit China, want in Nederland hebben we gewoon de apparatuur en de knowhow er niet meer voor.

groet,
Paul

Ik heb NOOIT beweerd dat chinese makelijk per sé slecht is.... wat ik wel beweer, is dat de verhouding prijs/kwaliteit oneerlijk hoog is, door de volkomen andere omstandigheden.

Waar het (binnenvaart)schepen en andere nautische zaken aangaat, verzoek ik je, gevoeglijk je mond te houden als je niet weet waar je het over hebt....
Dat is mischien heel cru gezegd, maar ga maar eens op zoek naar de ex werknemers van de recentelijk ter ziele gegane Rederij North Sea Tankers (en dan met name de machinisten) en vraag dan nog maar eens of Chinezen goede schepen kunnen bouwen....

De zeeschepen van Chinese werven zijn letterlijk LEVENSGEVAARLIJK om op te werken (installaties die niet aan regels voldoen, systemen die niet werken), de binnenvaartschepen zijn niet sterk genoeg gebouwd (knikken, scheuren), etc etc....
Ik zit zelf in de Scheepvaart, mijn broer en veel mensen die ik persoonlijk ken hebben bij bovengenoemde rederij gevaren en het is gewoon bijna misdadig, dat deze schepen na het wapperen van wat bankbiljetten opeens "aan alle eisen voldoen".

En inderdaad.... we hebben er in NL eigenlijk de Know-How niet meer voor....
En een van de kernen van mijn betoog is: "HOE ZOU DAT NU KOMEN????"
Dat komt, omdat WIJ (de westerse consument) zo verzot op lage prijzen zijn, dat wij onze eigen kennis (de OORSPRONG van onze welvaart!!!!!) verkopen, nee, verkwanselen, en eens dat verkocht is, kan iemand anders daar zijn voordeel mee doen, vallen wij stil en anaf dat moment sterft de kennis bij ons langzaam uit.... En daarmee sterft dus langzaam de oorsprong van onze welvaart ook.

En dat proces is onomkeerbaar!!!!!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Het zal niemand ontgaan zijn dat ik Graupner een warm hart toedraag dus ik baal er stevig van maar...is wat er nu gebeurt niet volkomen normaal in een liberaal/kapitalistisch systeem....? (ik ben bepaald geen econoom, ik kan er wel helemaal naast zitten)

Ja.... en het zou ook geen enkel probleem zijn, als de Chinese bedrijven ongeveer bij benadering eenzelfde speelveld hadden....

Maar dat hebben ze niet.... China is nog steeds op communistische leest geschoeid, en dat houd in dat ze toch wat anders omgaan met mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieumaatregelen etc etc.....

En dus, in een liberaal kapitalistisch systeem, waarbij alle spelers hetzelfde systeem volgen zou het geen enkel probleem moeten zijn, want waar Graupner sterft staat weer iets anders op....

Dit is echter geen spelletje monopoly met voor iedereen gelijke regels, dit is een spelletje monopoly waar één speler altijd "verlaat de gevangenis zonder betalen" trekt, en verder volledig volgens zijn eigen regels speelt waar de rest allemaal strenge regeltjes moeten volgen....

Groet, Bert
 
In 2011, China’s gross national income per capita of $4,940 ranked 114th in the world; and over 170 million people still live below the $1.25-a-day international poverty line.
Ah, daar betalen ze dus al die Audi's en vakanties van...
 
Oké, hier een stukje ervaring "van over de grens".
In mijn civiele baan ben ik veiligheidskundige. Jawel, zo'n "Arbogoeroe".
Daarnaast ben ik reserve-militair. In die laatste functie ben ik een aantal keren uitgezonden naar het buitenland. En heb ik diverse fabrieken van binnen mogen bekijken. Als ik alleen maar op mijn vakgebied kijk, lopen de rillingen me nog over de rug. Open machines, nergens afgeschermd of zelfs met de meest elementaire veiligheidsvoorzieningen. Werkdagen van 12 uur. Verwarming van de werkplek? :rolling: Airco? :rolling::rolling: Sanitair? Poepen en pissen doe je maar in je eigen tijd. Flexwerken? Ja, dat dan weer wel: als jij je niet flexibel inzet (oftewel werkt wanneer de baas dat wil) kun je het hek aan de buitenkant bekijken. Voor jou 10 andere sukkels...
In financieel opzicht:Afdracht van belasting door het bedrijf? Lamenielaggu... Afdracht van steekpenningen, ja dat wel.

Kijk, op die manier kan zelfs ik goedkoop produceren...
 
Volgens mij kun je kletsen wat je wilt, maar het is gewoon een feit, dat concurentie goed is, maar uitsluitend als het EERLIJKE concurentie is.

Dat zou het geval zijn als er twee bedrijven zijn, die een min of meer gelijke prijs/kwaliteit verhouding hebben, en verder dezelfde bedrijfskosten hebben (level playing field).

Maar het word natuurlijk een héél ander verhaal, als een bedrijf in Europa aan strenge milieu-eisen moet voldoen, garanties moet geven op het geleverde product, sociale lasten moet betalen voor haar werknemers etc etc etc. en voor al die hoge kosten een acceptabele kwaliteit levert, en een bedrijf in china, gewoon straffeloos de directe omgeving tot een vuilnisbelt reduceert, geen rekening hoeft te houden met milieu, sociale lasten, weinig angst hoeft te hebben voor garantieclaims (wie stuurt een kapotte servo van 2 Euro terug naar China voor garantie??? Niemand, dus hoeft men zich daar in China ook geen zorgen over te maken).

Dan krijg je dusdanig grote prijsverschillen dat er geen sprake meer is van eerlijke concurentie.

Waarom niet?

Omdat de consument nu opeens een heel verkeerd beeld van de situatie krijgt: de consument accepteert 2 op de tien kapotte servo's, omdat dat nog steeds goedkoper is dan één "Europese" servo....
De consument krijgt het verkeerde beeld dat europese firma's geldschrapers zijn die misbruik van hu positie/reputatie gemaakt hebben.... Het tegendeel is echter waar: de chinese fabrikant maakt misbruik van zijn positie in de arbeidsmarkt en kan haar werknemers DWINGEN lage salarissen en slechte werkomstandigheden te accepteren.

Het vervelende is alleen dat consumenten wel hun beslissingen nemen op basis van dat verkeerd beeld van de werkelijkheid

Het is eigenlijk SCHOKKEND om te lezen dat mensen uithalen naar Europese bedrijven als geldschrapers, men zou zelf eens in zo'n chinees fabriekje moeten werken.... Een paar Euro per dag, slechte huisvesting, sterk vervuild milieu, lange werkdagen, etc etc....

Hier in Europa is het makkelijk: is de kantine niet in orde? toiletten niet schoon? te hoog geluidsniveau? slechte ventilatie? Is de koffie niet lekker?

Vakbondje er bij, stakinkje of anderszins protestje, en het bedrijf moet in de buidel tasten voor een oplossing....
Maar als er hogere productprijzen gevraagd worden omdat die door de vakbond/regelgeving/overheid afgedwongen verbeteringen/aanpassingen/milieumaatregelen WEL door iemand betaald moeten worden, DAN is het bedrijf een valse geldschraper????? Met als enige (en volledig onterechte) argument "Want in China kunnen ze het WEL voor een veel lagere prijs"....

Wil je klagen over het "geldschrapen" van de Europese bedrijven, De onterechte hoge winsten van je Local HobbyShop etc, dan moet je OOK accepteren dat wij al onze sociale zekerheden verliezen, al onze milieumaatregelen terugdraaien etc etc, want die sociale zekerheden en een schoon milieu, dat hebben ze in China ook niet...
Dan moet je ook accepteren dat wij ons gezin moeten zien te onderhouden van 5 Euro per dag.... dat wij helemaal geen geld hebben, om die mooie hobby artikelen te kopen.... want de gemiddelde werknemer in een chinese fabriek, die heeft ook het geld niet om zelfs maar een HK 450 te kopen.....

DAN PAS IS ER EEN LEVEL PLAYING FIELD!!!!!!

Zoals het nu is, worden Europese bedrijven ernstig in hun voortbestaan bedreigd, door ons eigen koopgedrag en als ze (die westerse bedrijven) dan uiteindelijk allemaal naar de bliksem zijn, dan is het opeens een Chinese fabrieksmanager die de kwaliteit bepaalt, niet meer een Europese. En vanaf dat moment kunnen we kwaliteit op ons buik schrijven, want dan telt alleen nog maar de laagst mogelijke prijs....

Maar feitelijk hebben we dan precies wat we al die tijd al wilden: de laagste prijs.... We zijn alleen volkomen uit het oog verloren dat we al die tijd ook nog wat kwaliteit wilden....

Groet, Bert

+1

Ik wil wel nuanceren, in die zin dat ik een dozenschuiver ook passeer. Maar iemand met een, op z'n minst gedeeltelijk, eigen product, da's iets anders. Als ik een schuimpje koop is het MPX, ook m'n zender best tevreden over...
 
Ik denk dat iedereen gelijk heeft. Er worden goede valide argumenten gebruikt. Maar ik denk ook dat het een ontwikkeling is die niet te stoppen is.

Als je als bedrijf enig bestaansrecht wilt hebben, moet je zorgen voor producten met een eigen identiteit, geproduceerd in een lage lonenland, en met een reële marge in de verkoop zetten. De klanten kennen immers steeds beter de werkelijke inkoopwaarde van producten, omdat ze zelf ook zakendoen met het verre oosten.

Kijk gewoon eens goed wat Staufenbiel doet. Zeer zeer zeer succesvol bedrijf, omdat men producten met eigen identiteit (Dymond) voor een scherpe prijs doorverkoopt. Robbe doet goede zaken met de roxxy regelaars, puur vanwege een goede prijs-prestatie verhouding. De klant weet: dit koop ik in China goedkoper, maar dan loop ik wel het risico op lange levertijden, invoerheffingen, en moeilijkheden met garantie. Dan is de geringe meerprijs van Staufenbiel zeer acceptabel!!

Graupner heeft te lang vast willen houden aan de oude structuur van groothandelaar. Hoe meer de tussenhandelaar/winkelier besteld, des te lager de prijs. Men had misschien beter de stap kunnen nemen om een aantal grote eigen filialen in Duitsland te openen, en de prijzen fors te verlagen. Op zich netjes dat Graupner de winkeliers (en modelbouwers) niet in de steek heeft gelaten, maar ik denk dat het nu hun einde betekend.
 
Ik denk wel dat je gelijk hebt Prop-er.

Die hele discussie had je 10 jaar eerder moeten voeren.
Toen waren er ook in Nederland nog succesvolle bedrijven.
Zo langzamerhand verdwijnt er steeds meer, zie dat ook bij mijn eigen firma.
Afgelopen 5 jaar grote verdwijning van banen bij deze firma uit Nederland.

Nu komt volgens mij heel veel uit China, is dit eerlijk?
Vast niet, maar wel de werkelijkheid.
En daar zijn ook veel bedrijven bij die nu in China produceren die dit eerst in Europa deden.
Misschien komt het wel doordat bij bedrijven tegenwoordig alles af hangt van de aandeelhouders en de bonussen.
Vroeger waren er wel directeur/eigenaren die wel veel deden voor de werkgelegenheid en binnen bepaalde grenzen ook erg om hun personeel dachten.
Zo'n man als bijvoorbeeld Frits Philips
 
Ik zit dit alles met verbazing (en een zak chips en colaatje) te lezen.
Veel mensen denken dat Chinezen kopieren en geen know how hebben.
Nog meer mensen denken dat de werknemers het slecht hebben en voor een hongerloontje werken.
Ook zie ik dat men denkt dat nog steeds een communistisch land is.

Ik ben vaak in China...
Er zijn 2 soorten China, Hong Kong / Shenzen, daar wordt vrijwel alle electronica ontwikkeld en gebouwd die wij gebruiken.
En dan het achterland.
Dat is echt nog het oude traditionele China.
Ik heb in Shenzhen een tijdje in een fabriek mogen rondlopen.
Een fabriek waar regelaars gebouwd worden en ook 1 waar noodstroomsystemen gebouwd worden die dan voor veel geld verkocht worden als europees product.
In beide fabrieken is het tip top in orde en menig europees bedrijf kan daar nog wat van leren.
Veiligheid, werkomstandigheden, salaris (wonen in HongKong is stukken duurder dan in bijvoorbeeld Amsterdam) maar ook een sociaal stelsel, scholing en eten, dat is daar allemaal normaal.
Ik ben jaren geleden in 2 fabrieken in de USA geweest (Tekin en Novak).
Nou.. als we het dan over derde wereld taferelen en slechte werkomstandigheden hebben dan moet je daar gaan kijken, slavendrijvers!

Voordat je commentaar gaat leveren over de omstandigheden in China zou je niet de info van de TV moeten halen maar daar gewoon eens gaan kijken.
Bij alle bedrijven ben je na afspraak van harte welkom.

GJ
 
Tja, dan zal ik wel weer toevallig net dat éne stukje China hebben getroffen waar de omstandigheden wel zo waren als je vaak op TV ziet (en toevallig ook dat éne stukje van Mexico, Saudi Arabie, Filipijnen...)
 
Je doet vast geen zaken met China, dan is je blik ook anders. :p

We zijn hier gewoon te laat met dingen regelen.
(daar zijn we goed in in NL)
 
graupner

heb in het verleden ook dingen bij graupner gekocht en de meeste zijn nog steeds in mijn bezit.
de laatste jaren vond ik echter dat er bij graupner een tekort was aan orginaliteit en dat ze van modelbouw afstand namen:veel rtr.
Elk jaar schuim ik de modelbouwbeurzen in duitsland af (op zich al een hobby)
wat me daar opviel is de onvriendelijkheid van het graupnerpersoneel en dit vertaalde zich ook aan het aantal standbezoekers.
Bij Graupner 2 a 3 bezoekers terwijl bij het immer zeer vriendelijke robbe/futaba peroneel aanschuiven was om een blik te kunnen werpen op de nieuwigheden.
Persoonlijk vind ik dit alles weer heeeeel jammer,er gaan weer een aantal jobs verloren
zucht

gr geert
 
Het zal niemand ontgaan zijn dat ik Graupner een warm hart toedraag dus ik baal er stevig van maar...is wat er nu gebeurt niet volkomen normaal in een liberaal/kapitalistisch systeem....? (ik ben bepaald geen econoom, ik kan er wel helemaal naast zitten)

Arjan, je zit er niet naast, dit is volkomen normaal (en ik ben wel econoom).
En ik verbaas me, net als GJVO, over wat hier zoal geschreven wordt (excuus aan Prop-er; ik had mijn tekst al gemaakt; is voor een deel "dubbel").

We hebben het hier over uitschakelingstendenzen (van de tussen- en/of detailhandel) en dat is niet iets van vandaag of gisteren.
Wat is de ontwikkeling hier: de markt is steeds transparanter geworden door de komst van de moderne communicatiemiddelen. Dit is de realiteit. Je kunt besluiten niet direct in een lage lonen land als China te kopen zoals sommigen in deze draad hebben aangegeven. OK, je helpt de Europese handel daar een beetje mee, maar de realiteit blijft.
Een tweede belangrijke factor in het Europese speelveld is, wederom door de toegenomen transparantie, de opkomst van een aantal zeer grote modelbouwwinkeliers die je verzendhuizen zou kunnen noemen (Lindinger, Schweighofer, Staufenbiel etc.). Zij hebben een belangrijk deel van de markt naar zich toegetrokken en kopen een groot stuk van hun assortiment direct bij de producent in. Dat stuk loopt dus niet meer door de traditionele Europese groot- en detailhandel.
Ik heb vanwege optredende uitschakelingstendenzen beroepsmatig meermaals groothandelsondernemingen moeten reorganiseren. Het gaat dan om een uiterst moeizaam proces van omvormen van een sterk verkoopgerichte organisatie naar een organisatie met nadruk op marketing en logistieke processen. De grote Europese modelbouwfirma’s (“inkooporganisaties”, zoals GJ ze in post 26 terecht noemt) moeten op zo efficient mogelijke wijze “dozen schuiven” en daarnaast, om een concurrentieel voordeel te hebben, hoogkwalitatieve artikelen ontwikkelen bij uitbestede produktie. En als je deze omvorming niet snel of onvolledig doorvoert (een paar jaar geleden ontsloeg Graupner al ruim een kwart van haar personeel), dan krijg je een probleem. Het is vaak ook een kwestie van kultuur in de onderneming die maar moeilijk kan worden omgevormd. Een zekere mate van arrogantie was Graupner in het verleden niet vreemd. Er waren tijden waarin je als winkelier blij mocht zijn om artikelen van Graupner te mogen verkopen.

Spijtig is dat Graupner bij de ontwikkeling van Hott eigenlijk voorbeeldig heeft geacteerd. Het (zeer goede) concept ontwikkeld in Europa; de technische ontwikkeling in Korea; de productie in China. Communicatie met de eindgebruiker via RC-Network perfect.
Maar door de ontwikkelingskosten en verliezen uit het verleden aangekomen op 13 miljoen schuld bij een omzetniveau van 25 miljoen, zie daar maar eens uit te komen. De conclusie is kennelijk snel getrokken dat dat niet kan.

Laten we voor alle betrokkenen (personeel, winkeliers en klanten) hopen dat er nog een voortbestaan komt.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top