Schultze en Graupner Falliet

was afgelopen zaterdag bij Verspaget in Eindhoven en ook die zei dat ze bij Graupner uitstel van betaling hadden gekregen.
groetjes piet
 
Het geeft toch wel te denken dat de concullega's Multiplex, Robbe en Simprop wel rond kunnen komen.

Denk ook aan de snelle opmars van Hyperion, met zeer innovatieve producten.

Horizon heeft inmiddels 20% marktaandeel, en timmert hard aan de weg, ten koste van het armlastige Graupner.
 
Idd, een goed bedrijf kan de concurrentie met China echt wel aan. Als je de juiste producten tegen de juiste prijs verkoopt dan is er prima van te leven. Als ik kijk wat mijn Chinese collega's (engineering werk) inmiddels verdienen dan ligt dat bijna gelijk met de lonen hier in Nederland. Ik sprak laatst in het vliegtuig een Chinese dame die in de export van tassen zat. Ze reedt zelf een Audi Q5 en vondt dat echt een vrouwen autootje. Haar man wilde er niet in gezien worden. De verhoudingen zijn sterk aan het verschuiven. Bedrijven moeten steeds verder China in om nog aan goedkope werknemers te komen. De Chinezen zijn dus met een goede inhaalslag bezig. Het duurt niet lang meer of hun prijsniveau ligt heel dicht bij dat van ons. Dan krijgen innovatieve westerse bedrijven weer een kans om te laten zien waar ze goed in zijn. Door productie te automatiseren komen de kosten lager te liggen dan die voor handwerk in China. Dat zie je nu al gebeuren! Goed, het is een moeilijke tijd voor sommige bedrijven, maar bv. Horizon laat zien dat het nog goed kan gaan!
 
Welk deel van de kostprijs van een product wordt bepaald door het salaris van de engineers en exporteurs?
Op de één of andere manier zie ik toch veel vaker beelden van arbeidsomstandigheden in China voorbijkomen die niet bepaald voldoen aan westerse maatstaven.
Heb zelf nog niet zo lang geleden te maken gehad met een bedrijf uit de Filipijnen. Hun werknemers verdienden als ik me niet vergis normaalgesproken 5 Euro per dag. Nu zaten ze 3 maanden in Nederland en kregen ze het dubbele. Ik weet ook dat er Nederlandse bedrijven hadden ingeschreven op die klus. Op de één of andere manier zijn die het niet geworden.
 
Ik sprak laatst in het vliegtuig een Chinese dame die in de export van tassen zat. Ze reedt zelf een Audi Q5 en vondt dat echt een vrouwen autootje. Haar man wilde er niet in gezien worden.

Leuk voorbeeld van misinformatie en vooral misinterpretatie, dit....
Ik denk dat er in NL al bijna net zoveel Audi's Q5 rondrijden als in heel China...... Ik weet uiteraard de exacte cijfers niet, maar aantal Q5 per inwonders zal hier in NL gerust enige duidenden malen hoger liggen dan in china.

Daarnaast: Je sprak die vrouw in het vliegtuig.... hoeveel % van de Nederlanders is in staat een vliegticket te kopen voor zoiets banaals als de tweede of derde vakantie van het jaar.... en hoeveel procent van de chinezen kan zich zelfs maar een treinkaartje veroorloven?

De rest van China is bij wijze van spreken al geslaagd in het leven als het met de fiets naar het werk kan i.p.v. lopend....

Er zit wel een kern van waarheid in hoor.... de prijzen worden in china steeds hoger en vroeg of laat worden wij weer concurerend, maar toch, voorlopig liggen de verhoudingen nog zodanig scheef, dat is niet voor te stellen....
En ik ben best wel een beetje bang, dat wij pas weer kunnen concureren met de "lage lonen landen" als wij noodgedwongen onze kinderen voetballen moeten laten maken voor de rijke consument in China, als je begrijpt wat ik bedoel.....

Groet, Bert
 
Persoonlijk vind ik het verhaal van Brutus toch niet helemaal kloppen.
Ten eerst zijn er ook in China bedrijven die net zo professioneel zijn als hier.
Laatst nog iets gehoord van iemand die bij een metaalverwerkingsbedrijf was die ook modelbouwmotoren bouwt.
Bedrijf zou zo hier kunnen staan.
Oke de lonen zijn daar nu nog lager dan hier, maar dat is volgens mij een kwestie van tijd.
Ook HK heeft sommige dingen ( ook echte merken) in hun assortiment zitten die hier precies zo te verkrijgen zijn. Hoe kan het dan dat ze dan in dollars de helft kosten van wat het hier kost.
Ik denk dat ze voor een groot deel de tussenhandel eruit gewerkt hebben, rechtstreeks van de fabriek af bestellen.
Dit gebeurt al veel meer bij bedrijven, ik weet dat hier een in Drachten een hal staat waar nu Proveiling of iets dergelijks op staat. Daar stond eerst iets anders in ra ra.
Fabriek geen tussen voorraden en liefst zo direct mogelijk aan de klant leveren. Het nadeel daarvan is dat je productiepersoneel heel flexibel moet zijn, als er meer vraag is moet er dus meer een harder gewerkt worden.
Dit zorgt er dus voor dat je tegen lagere prijzen je producten kunt leveren.
Ik geloof echt wel dat de speciale modelbouwwinkels wel blijven bestaan. Hoewel als ik iets bestel en dat duurt dan 3 weken voordat het er is ( 2 keer heen en weer rijden) dan is het toch makkelijker om dit gewoon zelf te bestellen ( internet).
Maar er zijn toch nog heel veel mensen die hun reparaties niet zelf kunnen uitvoeren, zie in de plaatselijke modelwinkel veel mensen die hun auto's laten repareren.
Weet dat er helicopters als service worden ingevlogen, Of niet Brutus.
En dat zijn nu net die extra dingen waar mensen voor komen.
Maar de slager of de bakker die precies hetzelfde bied als de supermarkt kan het wel schudden.
 
Een klein deel van de kostprijs natuurlijk, maar als de engineers meer gaan verdienen is dat voor de meeste werknemers zo. In de grote steden wordt inmiddels goed verdient, en dat is op straat te zien. Fabrieksarbeiders zijn niet gek. Als ze elders een paar centen meer kunnen verdienen dan doen ze dat. Dat betekend vaak opnieuw mensen inwerken of beter betalen.
 
Je moet 1 ding goed begrijpen.
Vroeguh:
Toen waren de mannen nog van staal en de boten van hout.
Alles past in de tijdgeest, wordt het daar altijd beter van.
Niet absoluut.
We kunnen steeds meer, kijk naar het internet, maar daarvan zie je ook de andere gevolgen.
Mensen kunnen makkelijker aan kennis komen, gaan vergelijken, of op een forum discussieren in plaats van de plaatselijke kroeg bezoeken en daar met elkaar naar wat gedronken te hebben in discussie te gaan.
 
Persoonlijk vind ik het verhaal van Brutus toch niet helemaal kloppen.
Ten eerst zijn er ook in China bedrijven die net zo professioneel zijn als hier.
Laatst nog iets gehoord van iemand die bij een metaalverwerkingsbedrijf was die ook modelbouwmotoren bouwt.
Bedrijf zou zo hier kunnen staan.

Natuurlijk zijn er ook specialistische bedrijven in China maar nog steeds lopen er op de werkvloer mensen die minder betaalt worden dan hier in de westerse wereld. Hou er rekening mee dat dergelijke bedrijven daar veelal zijn opgebouwd door hulp en invloed vanuit het westen om uiteindelijk goedkoop te produceren.
BTW, was dat metaalbedrijf in Sneek?

Oke de lonen zijn daar nu nog lager dan hier, maar dat is volgens mij een kwestie van tijd.
Ook HK heeft sommige dingen ( ook echte merken) in hun assortiment zitten die hier precies zo te verkrijgen zijn. Hoe kan het dan dat ze dan in dollars de helft kosten van wat het hier kost.
Ik denk dat ze voor een groot deel de tussenhandel eruit gewerkt hebben, rechtstreeks van de fabriek af bestellen.
Dit gebeurt al veel meer bij bedrijven, ik weet dat hier een in Drachten een hal staat waar nu Proveiling of iets dergelijks op staat. Daar stond eerst iets anders in ra ra.

Inderdaad, daar in de buurt geproduceerd en direct te koop in een webshop daar gelokaliseerd drukt de prijs enorm tov. de weg die het moet maken om het hier in de winkel te krijgen. Een container valt nog mee, dat gooit een paar centen per item op de prijs maar dan komt hier in Europa de opslag, het vervoer van en naar de distributeurs en de winkeliers. Panden met onderhoud, verzekeringen energiekosten en duurder personeel. Vergeet ook niet dat winkeliers veelal van officiële distributiekanalen moeten afnemen.
Overigens zie je bij HK de merk artikelen een stuk hoger geprijsd dan Turnigy producten, zegt dit wat over de winstmarges die de merkfabrikanten "stelen" of zegt dit wat over de omstandigheden en kwaliteit waarmee Turnigy geproduceerd wordt?
 
Over tijdgeest gesproken:D

DENK HIER MAAR EENS OVER NA!!

Bij de kassa van een supermarkt stelt de jonge caissière aan een oudere vrouw voor, dat zij voortaan haar eigen boodschappentas meebrengt, in plaats van een plastic tas te kopen.

"Want plastic tassen zijn niet goed voor het milieu", zo zegt ze.

De vrouw verontschuldigt zich en legt uit: "Wij hadden dat groene gedoe niet toen ik jong was!"





De caissière antwoordt:

"Ja, en dat is nou juist ONS PROBLEEM vandaag-de-dag: JULLIE generatie maakte zich niet druk om het milieu te sparen voor de toekomstige generaties!"

Ze heeft gelijk, onze generatie had dat groene gedoe niet in onze dagen.

Toen hadden we melk in flessen, frisdrank in flessen en bier in flessen, die we leeg en omgespoeld terug brachten naar de winkel.

De winkel stuurde deze dan terug naar de fabriek en in de fabriek werden deze flessen gesteriliseerd en opnieuw gevuld. Wij deden ècht aan recycling.

Maar we deden niet aan dat groene gedoe in die tijd!

Wij liepen trappen, omdat we niet over roltrappen en liften beschikten in elk gebouw.

Wij liepen naar de supermarkt en hesen onszelf niet iedere keer in een 300 PK machine, elke keer als we 2 blokken verder moesten zijn.

Maar ze heeft gelijk: wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd!

Babyluiers gingen in de kookwas, omdat wegwerpluiers niet bestonden.

We droogden onze kleren aan de lijn en niet in een energieverslindende machine die continu 220 volt verbruikt. Wind- en zonne energie droogden onze kleren echt - vroeger, in onze dagen.


Kinderen droegen de afdankertjes van oudere broers en zussen en kregen geen gloednieuwe kleren.

Maar de jonge dame heeft gelijk! Wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.

In die tijd hadden we - misschien - 1 tv of radio in huis en niet 1 op elke kamer.

De tv had een klein schermpje, ter grootte van een zakdoek en niet een scherm ter grootte van de bijenkorf.

In de keuken werden gerechten gemengd en geroerd met de hand, omdat we geen elektrische apparaten hadden die alles voor ons deden.

Wanneer we een breekbaar object moesten versturen per post, dan verpakten we dat in een oude krant ter bescherming en niet in piepschuim of plastic bubbeltjes folie.

We gebruikten een maaier die geduwd moest worden en functioneerde op menselijke kracht.

Wij sportten door te werken, zodat we niet naar een fitnessclub hoefden te gaan om op ronddraaiende loopbanden te gaan rennen, die werken op elektriciteit.

Maar ze heeft gelijk.

Wij hadden dat groene gedoe toen niet.

Wij dronken uit de kraan wanneer we dorst hadden, in plaats van uit een plastic fles, die na 30 slokken wordt weggegooid. Wij vulden zelf onze pennen met inkt,in plaats van elke keer een nieuwe pen te kopen.

Wij vervingen de mesjes van een scheermes, in plaats van het hele ding weg te gooien alleen omdat het mesje bot is.

Maar.. wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.

Mensen namen de trein of een bus en kinderen liepen of fietsten naar school in plaats van hun moeder als 24-uurs taxi servicedienst te gebruiken.

Wij hadden 1 stopcontact per kamer en niet een heel arsenaal aan stekkerdozen en verlengsnoeren om een dozijn apparaten van stroom te voorzien.

En wij hadden geen geautomatiseerde gadgets nodig om een signaal op te vangen van een satelliet die 2.000 mijl verderop in de ruimte hing, zodat we contact konden leggen met anderen en uit te vinden waarde dichtstbijzijnde pizzatent zich bevindt.

Maar is het niet in-en-in triest dat de huidige generatie klaagt over hoe verspillend wij 'oudere mensen' waren, gewoon omdat wij 'dat groene gedoe' niet hadden in onze tijd?


Stuur dit door naar andere "egoïstische" oudere mensen, die (niet) zitten te wachten op een les in het behoud van moeder aarde, gegeven door "intelligente" jongeren van deze tijd.



















































 
Goed verhaal Harold.
Alleen 1 aantekening
Wij vervingen de mesjes van een scheermes, in plaats van het hele ding weg te gooien alleen omdat het mesje bot is.
Slepen ze dat scheermes niet zelf dan vroeguh?

Heb ik nog persoonlijke aantekening koop een goed scheerapparaat van een nederlands firma. Helemaal puik
 
Persoonlijk vind ik het verhaal van Brutus toch niet helemaal kloppen.
Ten eerst zijn er ook in China bedrijven die net zo professioneel zijn als hier.
Laatst nog iets gehoord van iemand die bij een metaalverwerkingsbedrijf was die ook modelbouwmotoren bouwt.
Bedrijf zou zo hier kunnen staan.
Oke de lonen zijn daar nu nog lager dan hier, maar dat is volgens mij een kwestie van tijd.
Ik denk dat ze voor een groot deel de tussenhandel eruit gewerkt hebben, rechtstreeks van de fabriek af bestellen.
Dit gebeurt al veel meer bij bedrijven, ik weet dat hier een in Drachten een hal staat waar nu Proveiling of iets dergelijks op staat. Daar stond eerst iets anders in ra ra.
Fabriek geen tussen voorraden en liefst zo direct mogelijk aan de klant leveren. Het nadeel daarvan is dat je productiepersoneel heel flexibel moet zijn, als er meer vraag is moet er dus meer een harder gewerkt worden.
Dit zorgt er dus voor dat je tegen lagere prijzen je producten kunt leveren.
Ik geloof echt wel dat de speciale modelbouwwinkels wel blijven bestaan. Hoewel als ik iets bestel en dat duurt dan 3 weken voordat het er is ( 2 keer heen en weer rijden) dan is het toch makkelijker om dit gewoon zelf te bestellen ( internet).
Maar er zijn toch nog heel veel mensen die hun reparaties niet zelf kunnen uitvoeren, zie in de plaatselijke modelwinkel veel mensen die hun auto's laten repareren.
Weet dat er helicopters als service worden ingevlogen, Of niet Brutus.
En dat zijn nu net die extra dingen waar mensen voor komen.
Maar de slager of de bakker die precies hetzelfde bied als de supermarkt kan het wel schudden.

Mischien zeg ik dit héél cru, maar wat je nu zegt, zeg je alleen om voor jezelf te kunnen rechtvaardigen dat je spullen rechtsstreeks in China koopt.....

Probeer het zelf maar, maar ik zeg je dit:

NIEMAND hier in Europa, kan produceren, leveren of anderszins presteren wat "de chinezen" doen, voor een in Europa acceptabel loon. En als dat toch lukt, dan lukt dit NIET zonder fraude of ontduiken van regelgevingen.

Dat is gewoon volslagen onmogelijk, en dat komt maar door één reden: dezelfde reden waarom een zwartwerkende timmerman lagere prijzen hanteert als zijn witwerkende collega, maar toch in een Mercedes rijd, terwijl zijn witwerkende collega in een fordje Ka rondtuft:
En dat zijn die vermaledijde extra kosten, (sociale lasten, verzekeringen, pensioenen, milieumaatregelen, investeringen in arbeidsomstandigheden etc etc etc).

Ik heb geenszins de bedoeling Chinezen af te kraken als "onprofessioneel", of als economische schurken,en er zijn inderdaad bedrijven waar een (naar hun maatstaven) fatsoenlijk salaris betaald wordt. Maar zelfs dan, liggen de omringende kosten dusdaning veel lager, dat er gewoon niet tegen te concureren valt.

En daar zijn wij hééél blij mee.... wij hebben er HELEMAAL geen behoefte aan dat men in China om het milieu gaat denken. Wij hebben er helemaal geen behoefte aan dat ze voor goede arbeidsomstandigheden gaan zorgen.... kom nou, dan gaan alleen maar de prijzen van onze goedkope LiPo's en servo's en helicopters omhoog.... Moeten we weer op zoek naar de volgende goedkope leverancier.

Natúúrlijk kan zo'n modelmotoren fabriek er in china nét zo uitzien als hier.... net zulke mooie machines, net zulke mooie gebouwen, net zo goed schoongehouden werkplaatsen, etc etc....
Het "leren hoe dat moet" kost namelijk maar één vliegticket om een leergierige stagiaire naar Europa te sturen, en verder kost het in China slechts 10% van de bouwkosten hier, NUL procent van de vergunningskosten, NUL procent van de milieumaatregelen (als milieumaatregelen niet van de overheid verplicht zijn, is het milieubewust afvoeren opeens ook heel goedkoop, omdat in dat vakgebied opeens ook concurentie geldt) etc etc....
Dus hoe die fabriek er uit ziet, dat is gewoon kul, een non-argument....

Wat betreft de flexibele productie om onnodige voorraad te voorkomen, en dat we dat in NL ook moeten gaan doen.....
Wil jij echt flexibel personeel? Een productie die is aangepast aan de vraag en een beleid waarbij zodra de vraag morgen minder is, xx% van het personeel naar huis moet? Dat is namelijk volkomen in strijd met het huidige nederlandse ontslagrecht, wat gebaseerd is op iedere dag een vaste hoeveelheid werk....
Jouw Hypotheek is ook gebaseerd op dat jij voor langere tijd een gegarandeerd inkomen hebt.
Met andere woorden, als je dit principe in NL wilt gaan toepassen, dan ga je pas écht de poppen aan het dansen krijgen, want dan word de huizenmarkt onvoorspelbaar, een hypotheek afsluiten stukken duurder en je baanzekerheid reduceert.....

De stelling dat "een goed bedrijf kan de concurentie aan" is gewoon regelrechte quatsch.... dat is hetzelfde als zeggen dat "een goede atleet zonder doping maakt een prima kans tegenover een andere goede atleet die wél doping gebruikt".

Je stelt in je bovenstaande: "
Ook HK heeft sommige dingen ( ook echte merken) in hun assortiment zitten die hier precies zo te verkrijgen zijn. Hoe kan het dan dat ze dan in dollars de helft kosten van wat het hier kost."

Het antwoord is nogal simpel he? ze hebben de helft van de kosten niet..... Ze betalen niet mee aan JOUW sociale lasten (doet een LHS namelijk WEL....) ze betalen niet mee aan de verbetering van het milieu (maar jij moet over ieder in NL gekocht artikel WEL een verwijderingsbijdrage betalen) en degenen die dat artikel produceren en via internet rechtsstreeks aan jou leveren hoeven de nederlandse staat GEEN 40% inkomstenbelasting etc te betalen (en de eigenaar van jouw LHS wel.... maar jouw LHS moet eens proberen belasting te ontduiken, dan word zo iemand aan de hoogste boom opgeknoopt)


De kansen liggen volkomen ongelijk, het speelveld helt heel sterk af en er is van enige EERLIJKE concurentie, domweg GEEN sprake....
En zolang dat zo is, zijn we met zijn allen ontzettend stom bezig als we de "ik ben toch geen dief van mijn eigen portemonnee" filosofie blijven aanhangen, want dan ben je in plaats van een dief van je eigen portemonnee, een dief van je eigen economie, en je hebt maar heel weinig aan geld in een economie die tot stilstand komt....

Maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf weten....

Mischien kom ik nu heel ouderwets en rigide over, maar feitelijk is er maar een ding ECHT mis met het feit dat iemand via internet in China koopt, en dat is, als zo iemand ontkent dat er iets mis mee is....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
NIEMAND hier in Europa, kan produceren, leveren of anderszins presteren wat "de chinezen" doen, voor een in Europa acceptabel loon. En als dat toch lukt, dan lukt dit NIET zonder fraude of ontduiken van regelgevingen

We hebben in Drachten nog steeds een heel mooie scheerapparaten fabriek staan.

Wil jij echt flexibel personeel? een productie die is aangepast aan de vraag? Dat is namelijk volkomen in strijd met het huidige nederlandse ontslagrecht, wat gebaseerd is op iedere dag een vaste hoeveelheid werk....
Of je zorgt dan je fabriekspersoneel voor meer als 60% uit uitzendkrachten, zzp'ers bestaat en dat je voor het vaste personeel iets hebt zodat in de drukke perioden meer uren gemaakt worden en in de rustige periode's deze gekompenseerd worden/
 
We hebben in Drachten nog steeds een heel mooie scheerapparaten fabriek staan.

Klopt.... heb jij wel eens een goed chinees scheerapparaat gezien? Ik niet.... om een of andere reden zijn die dingen echt ongelofelijk klote.... Ik heb ooit in Singapore een Sharp scheerapparaat (gebaseerd op het Braun oscillereden principe) gekocht.... wat een ONDING!
Maar ik kan je verzekeren dat Phillips een heel goede reputatie heeft op heel veel gebieden, en in Azië verkoopt Phillips radio's etc etc (die allemaal ter plekke gefabriceerd worden, Phillips heeft overal wel fabrieken), maar GEEN (of uitermate weinig) scheerapparaten....


Of je zorgt dan je fabriekspersoneel voor meer als 60% uit uitzendkrachten, zzp'ers bestaat en dat je voor het vaste personeel iets hebt zodat in de drukke perioden meer uren gemaakt worden en in de rustige periode's deze gekompenseerd worden/

En wat gebeurt er met je loonkosten als je uitzendkrachten inhuurt? die gaan omhoog.....
Wat gebeurt er als je ZZP'ers inhuurt? die moeten meer vragen per uur dan een gewone vaste kracht, omdat ze ook andere afdrachten hebben.
Het enige wat je als werkgever/fabrikant dan omzeilt is de premie's voor werkeloosheid etc, en je word wat flexibeler, maar per gewerkt uur en per geproduceerde product-eenheid word het er alleen maar duurder op met uitzedkrachten en ZZP'ers....

Dat is echt maar een tijdelijke oplossing, die ook nog eens de continuïteit van een bedrijf zéér nadelig beïnvloed (je hebt namelijk geen enkele garantie dat na de "rustige periode" dezelfde reeds ingewerkte krachten terugkomen (die moeten namelijk wel hun boterham verdienen en dus ander werk zoeken).

Verder leunt een dergelijk "flexibel" systeem ZEER ZWAAR Op het sociale vangnet van uitkeringen, en dat houd weer in dat de staat veel meer belastingsinkomsten nodig heeft om al die uitkeringen weer te kunnen geven, en dát houd weer in, dat productie alsnog weer duurder word door al die lasten die er afgedragen moeten worden....

Allemaal dingen die in NL onvoorstelbaar zijn, maar in china kan iemand dus gewoon verekken als de productie effe op een wat lager pitje komt te staan....

Groet, Bert
 
Ja hoor er worden in China goede scheerapparaten gemaakt en wel in onze fabriek in Zhuhai.
En het leuke is dat we onderdelen daarvoor maken hier in Drachten, allemaal werk.

Dat met die flexibele krachten werkt gewoon zo, alleen inderdaad daar komen ze voor een deel toch ook weer op terug. Je laat toch elke keer kennis gaan.
Dus dan vaste productiekrachten in het hoogseizoen meer laten werken en in het laagseizoen minder ook dat gebeurt hier.
Je ziet gewoon dat heel veel werk nu tegenwoordig door ingehuurde krachten gebeurd. En dat is niet alleen in een fabriek maar ook vrachtwagenchauffeurs zal je een heel aantal als ZZP'er aantreffen vaak nog met de voorwaarde dat ze hun eigen vrachtwagen meenemen.
Grootste voordeel niemand is meer verzekerd van werk, dus mijnheer u wilt een hypotheek?
Dat gaat dus niet meer lukken, lossen we meteen het banken probleem op. Geen bank die meer een hypotheek aan de "gewone man" kan verstrekken.
Heb ik het nog niet eens gehad dat ze vinden dat bedrijven vaste medewerker makkelijker kunnen ontslaan.
Vakbonden, ik ben nog steeds lid, maar die hebben de langste tijd ook gehad. Hoezo overleg cultuur. Ze moeten de baricaden op niks niet handjeklap met de directie. Op de hoop om eens nog eens een mooie functie ( premier of burgemeester) ergens te kunnen bemachtigen.

Trouwens HobbyKing heeft nu ook een nederlands warehouse, is het dan wel goed om daar dingen aan te schaffen?
Hier zijn vast Nederlanders in dienst die onder een cao vallen.
 
De rest van China is bij wijze van spreken al geslaagd in het leven als het met de fiets naar het werk kan i.p.v. lopend....

Groet, Bert

Ik was vorig jaar een WE in Venetie, helemaal niks kunnen bezoeken omdat het daar vol liep met Chinezen die volgens jou allemaal met de fiets gekomen waren.
Eigenlijk vind ik veel reacties vrij denigrerend voor het Chinese volk. Ben je al eens naar een productie lijn van een westerse fabriek gaan kijken? Zo mensvriendelijk is dar nu ook weer niet.

mvg

Dirk
 
En ik denk dat jij Chinezen met Japanners verwisselt...
Denk je eens in hoeveel Chinezen er zijn. Als die allemaal even vaak op vakantie zouden kunnen gaan als wij, zou het letterlijk overal krioelen van de Chinezen.
En ik denk dat het eerder een belediging voor de vele miljoenen Chinezen is, die vanaf hun (vroege) jeugd tot hun dood 10 uur of langer per dag tegen een hongerloontje moeten werken, om te zeggen dat hier ook niet alles een groot feest is.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd naar Jan ( Corrien ) zijn mening hier over.

en iedereen die het heeft over de chinezen die rijden natuurlijk allemaal Opel of Mercedes ?
 
Back
Top