Kyosho Offroad Elektro algemeen

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Indoorvlieger, 21 feb 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het valt me op dat er weinig over Kyosho auto's wordt gepost hier. Zijn ze niet zo populair, of hebben de meeste rijders weinig te melden, omdat ze bijvoorbeeld weinig problemen hebben? Het blijft gissen. Vandaar dit topic, heb je een Kyosho elektro offroad, en heb je tips, ervaringen, zwakke punten, modificaties, allemaal welkom.


    Zelf ben ik momenteel af en toe bezig met de Lazer ZX-5, de vorige generatie 4WD 1/10 schaal (inmiddels opgevolgd door de FS-2) wedstrijdauto's. Deze is als kit, en als RTR verkrijgbaar (geweest).

    [​IMG]


    De kit-versie is meer op wedstrijden gericht, maar de RTR-versie is nog steeds verrassend goed uitgerust en heeft wat leuke vindingen:

    - Schokdempers zijn weliswaar van kunststof (op de bovenkap na) ipv volledig alu (zoals bij de kit wel het geval), maar werken soepel.
    - Zowel voor als achter worden geen "dogbones" gebruikt, maar CVD's, oftewel assen met kruiskoppelingen.
    - De ophanging is voorzien van turnbuckles, dus je hoeft geen draagarmen los te halen om de afstelling te veranderen.
    - De aandrijving heeft geen middendiff, maar wel een instelbare slipper clutch
    - Diffbehuizing voor en achter zijn identiek, scheelt weer reserve-onderdelen inslaan, en het is makkelijker sleutelen.
    - instelbare kogeldiffs voor en achter.
    - servosaver met afstelmogelijheid

    Voor een RTR toch een leuk lijstje, maar het gaat niet om de features, maar hoe het rijdt. En dat is wat mij betreft zeker ok. Ik heb de kitversie (gebouwd gekocht, ex-wedstrijdauto) waar een pittige brushless set in zit, en een RTR. De RTR is natuurlijk wat gemoedelijker, al is met de standaard G20 borstelmotor wel een snelheid van rond de 35 km/u haalbaar, wat voor RTR best aardig is. De brushless haalt wel het dubbele, maar ligt ondanks de flink hogere snelheid echt superstrak op de weg.

    Geen nadelen dan? Nou, wel eentje, er zit geen kapje om spur en pinion, dus er kan wel eens een steentje tussen komen. Voor zover mij bekend is daar geen hop-up part voor verkrijgbaar, dus dat betekent zelf wat knutselen. Het ontbreken van een middendiff zou ook als een minpuntje kunnen worden gezien, maar is misschien met wat handigheid zelf aan te passen?
     
  2. Ruy Horta

    Ruy Horta

    Lid geworden:
    3 jan 2011
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik heb zelf een Ultima DB en DRX VE.

    De DB is een prima 2wd op basis van de Ultima SC. Er zijn niet veel echte hop ups, maar met een paar alu onderdeeltjes is het prima. De brushed G20 is ook hier een goede RTR motor, maar upgrade naar brushless kan zonder problemen. RTR is de servo zwak, maar acceptabel.

    De DRX VE ook RTR prima, maar de servo is waardeloos. Hop ups niet strikt noodzakelijk, maar een beetje alu en stabilisatoren maakt het wat strakker. Bodies zijn duur en wat kwetsbaarder dan standaard bodies. Kruiskop ipv hex schroeven, en het meeste is zelftappend. Alle armen gelijk, dus voor achter en links rechts uitwisselbaar.

    Onderhoud is makkelijk, auto's zijn logisch opgebouwd en de meeste onderdelen slim ontworpen.

    Prima merk, meeste onderdelen met wat zoekwerk goed en goedkoop te krijgen. Soms kost het wat meer, maar zo vaak gaat het niet stuk.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Klinkt net alsof ik dat zelf had kunnen schrijven. Als ik onderdelen vervang, is het vooral voor de looks, of iets meer precisie, en niet omdat het oude onderdeel stuk was. Bij mijn Optima Mid (eerste Kyosho voor mij) heb ik alleen schade aan de spoiler gehad, en aan het kunststof voetje waar de antenne in klemt. En na verloop van tijd wat speling op de draagarmen.

    De servo is inderdaad geen hoogvlieger, maar voldoet als je het niet te gek maakt. De meeste merken bezuinigen daarop, zo lijkt het.

    Waar haal jij je onderdelen meestal vandaan? Het valt me op dat ze dichtbij huis soms nogal aan de prijs zijn. Ik heb sinds kort een 2e hands ZX-5 RTR, maar daarvan is (geen idee hoe de vorige eigenaar het voor elkaar heeft gekregen) de motor mount verbogen. Nieuwe kost in NL en Duitsland bijna een tientje, op eBay, vanuit de VS heb je er daar 2 voor. En de verzendkosten zijn maar een beetje hoger, waardoor het veel goedkoper is om het vanaf daar te laten komen.

    Zou dat de grote reden zijn dat ze wat minder populair zijn, of komt dat doordat andere spelers op de markt meer zichzelf naar voren hebben gepusht?
     
  4. Ruy Horta

    Ruy Horta

    Lid geworden:
    3 jan 2011
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik kijk voor Kyosho onderdelen meestal naar Amainhobbies in de good old USA.

    Als je slim koopt / kiest dan zijn de verzendkosten heel laag, wordt je gesnapt door de douane dan ben je nog redelijk goedkoop uit, blijf je onder de USD 25,- heb je daar nauwelijks mee te maken. Kijk naar de super saver en de goedkoopste verzendkosten.

    Wordt het groter kijk ik naar de Oosterburen - oa CMC Versand

    Maar RC Twente in NL heeft ook redelijke prijzen.

    ...oooooh, mogelijk standje van moderators onderweg :)
    Excuus bij voorbaat!!
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb de tips al in een document staan, dus als je wat moet aanpassen omdat het anders problemen geeft, ga je gang.


    Iets anders, heb je ook wel eens oudere auto's gehad? Zoals de Optima, of eerste generatie Lazer? Ik vind die belt drive auto's ook wel wat hebben, zit toch vaak een apart geluid in en meestal vrij stil. Al is de ZX-5 voor een auto met puur tandwielen en shaft drive 4WD ook best stil. Zal waarschijnlijk wel komen door de kardan-koppelingen voor en achter, in de aandrijfassen. Dus geen "gerammel" van de dogbones in de drive cups bij de wiel-assen.
     
  6. Ruy Horta

    Ruy Horta

    Lid geworden:
    3 jan 2011
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Amstelveen
    Geen ervaring mee sorry, ik kijk wel regelmatig naar de Inferno GT2 (VE) :)

    Maar ik heb al te veel en wil van alles!
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Geldt dat niet voor ons allemaal? ;)


    Vandaag een 2e hands Lazer ZX-5 weer rijdend gemaakt. Vorige eigenaar had de auto meer mishandeld dan op de foto's en uit de beschrijving was op te maken. Banden waren aan gort, echt finaal doorgesleten op de wangen, en zelfs de motorsteun bleek verbogen, waardoor de spur een beetje scheef was ingesleten. De G20 motor leek ok, maar bij beter kijken bleek de interne koelfan, die op het anker zit, afgebroken. Dus naast een nieuwe motorsteun, een nieuwe motor moeten monteren. Verder de normale zaken, zoals dempers schoonmaken en bijvullen, ontvanger inbouwen en regelaar weer vastzetten, etc.

    Daarna laatste controle, stuurstangen iets bijgesteld zodat de voorwielen op het oog recht stonden, met een beetje toespoor, en toen, rijden.

    De auto zoefde redelijk vlot over de parkeerplaats waarbij de transmissie erg stil was, ondanks het scheef ingesleten pinion. Acceleratie kon beter, maar de gebruikte motor (Duratrax Photon 19T) werd niet warm, dus het leek er niet op dat die te zwaar vertand was. Misschien dat de regelaar een soort Soft Start heeft, of de gebruikte NiMh accu heeft niet zoveel "punch" meer. Kijk ik nog wel naar.

    Wegligging was vrij goed, ondanks goedkope Conrad banden met velg, van net geen tientje per 4. Moest wel de spaken aan de binnenkant van de velg iets wegfrezen met de Dremel, omdat ze anders tegen de wielhouders liepen. En na nog een klein stukje afstellen van de stuurservo, reed de auto strak vooruit.

    Wel begon er na een tijdje rijden bij een bepaald toerental een bijgeluid te ontstaan, wat ook na smeren van de motorlagers niet weg was. Vreemd genoeg was er niets van te horen bij het vrij laten draaien van de wielen en dan gas geven. En de auto reed er niet minder om, en rolde erg ver uit als het gas los werd gelaten, wat op een soepel draaiende transmissie zou moeten duiden. Thuis de gear mesh nog maar eens anders afgesteld, misschien dat het scheef ingesleten spur de boosdoener is.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2013
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Als het de spur is zou hij het toch ook moeten doen, ook al is het minder, als je de auto optilt?
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dacht ik ook, maar misschien scheelt het omdat er dan geen belasting op is?

    In ieder geval was het geluid na opnieuw afstellen van de gear mesh weg. Nu nog maar een extra lipo bestellen, de prestaties met NiMh zijn leuk, maar niet leuk genoeg om lang interesse te houden...
     
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Er is dan geen belasting van de grond nee, maar er is altijd wel wat belasting, dus zou je denk dat hij in iedergeval een beetje moest doen.
    Nouja, mooi dat het weg is in iedergeval.
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Precies. Zal mogelijk toch ook te maken hebben gehad met het scheef ingesleten zijn van het spur. En blij dat het weg is, dat zeker, ik ben er zelf wel een fan van dat een auto zo stil mogelijk is.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Omdat de G20 motor bij de recent hersteld ZX-5 defect was, althans de interne koelvin lag eraf (en dan is het maar de vraag, is dat gekomen door een steentje in de motor, of door oververhitting?) heb ik nu een Duratrax Photon 19T erin zitten. Snelheid op NiMh (1600 mAh LRP Wildpack) valt me niet tegen, als ik vergelijk met auto's waarvan ik de snelheid heb gemeten, zit die tussen de 35 en 40 km/u. Voor een motor van 10 dollar, niet slecht. Koppel is wel een stukje lager dan de G20, je hoort dat de auto minder vlot op toeren komt. De motor wordt daarbij niet snel heet, dus hij lijkt het wel aan te kunnen, maar ik denk dat ik toch met iets kleinere pinion ga proberen, nu 24T, ik dacht die te vervangen door 22T. Wat ik dan aan topsnelheid inlever, pak ik wel weer terug als ik er een LiPo in zet.

    Maar eerst kijken naar een goede oplossing voor het grote probleem van de ZX-5, dat er snel rommel tussen spur en pinion komt. Met de brushless ZX-5 die ik heb, heb ik daar nog geen last van gehad, maar die gebruik ik vooral voor speedruns. Bij de Blast BX serie is er een optioneel kapje voor over de transmissie, die, met een kleine aanpassing, het vuil uitstekend buiten houdt. Maar voor de ZX-5 heb ik dat nog niet kunnen vinden.
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag nogmaals gereden met de Photon 19T motor erin, maar nu op Lipo. Acceleratie en snelheid waren duidelijk beter, al zou misschien er toch nog een tandje van het pinion af kunnen, voor meer "punch". Topsnelheid ligt voor mijn gevoel, vergeleken met mijn andere auto's, nu zeker op 40 km/u of net iets erboven.
     
  14. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi spul dat Kyosho, alleen vind het zelf een nogal duur merk t.o.v. andere merken. En heb ooit te horen gekregen van mijn locale hobbyshop dat levering van onderdelen wel eens een probleem is en dat het lang duurt voordat onderdelen binnen zijn.

    Ik heb nog zitten twijfelen om die Kyosho DB te kopen maar gezien het bovenstaande uiteindelijk toch niet gedaan.

    Ik rijd voornamelijk met Team Associated en HPI.
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat dure is volgens mij vooral doordat de prijzen in de EU zone hoog worden gehouden. Zie je ook met Lego, sommige dozen kosten hier het dubbele van wat er in de VS voor wordt gevraagd, en soms is Nederland zelfs al 10 tot 20% duurder dan Duitsland.

    Ik bestel mijn spares meestal in de VS of in Japan, levertijd is dan vaak ruim korter dan wanneer je het in een winkel dichterbij huis bestelt, en het spul is tot de helft goedkoper. De verzendkosten heb je er dan heel snel uit.

    Wat me, naast de relatief stille aandrijflijn, opvalt bij de auto's die ik tot nu toe heb gereden, is dat je moeite moet doen om de achterkant te laten uitbreken, terwijl bij andere auto's het juist de uitdaging is om te voorkomen dat de achterkant te snel wordt "omgegooid". Wil je met een Lazer meer bashen, dan moet je er hardere banden op zetten, dan breekt de achterkant sneller uit. Maar persoonlijk vind ik het strakke sturen wel prettig, voor meer sliden etc gebruik ik liever de LRP Twister, met 2WD wat "levendiger", of de LRP Blast BX. Het open spur/pinion van de ZX-5 maakt hem wat mijn betreft toch al niet de meest aangewezen kandidaat voor rijden over los spul. Ik blijf me erover verbazen dat ze geen covertje voor over de tandwielen hebben bedacht. De Fazer Kobra heeft het wel, en de FS-2 heeft de motor meer naar voren, waardoor er minder snel troep in kan komen.
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag eindelijk tijd om de2e ZX Sport, die ik al maanden geleden 2e hands had gekocht, van RC componenten te voorzien. Regelaar en motor lagen ook al maanden in huis, te wachten op aandacht.

    Gelukkig zijn de huidige gemiddelde RC componenten kleiner dan in de tijd dat de ZX Sport werd geïntroduceerd, dus het was vooral even zoeken naar de plek waarbij de bedrading het netst zou lopen.

    Na wat puzzelen, was dit het resultaat:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De auto is wel een beetje een allegaartje. De kap komt uit Dubai, de auto uit Duitsland, de ontvanger van Hobby King, de regelaar uit Hong Kong, en de accu is van LRP. De motor en voorbanden zijn origineel Kyosho, de achterbanden waarschijnlijk niet. De velgen zijn helemaal een apart verhaal. Die hadden origineel geen 12mm zeskant uitsparing, maar een veel grotere. Om ze toch met zeskant meenemers te kunnen gebruiken, heeft de vorige eigenaar de overtollige ruimte volgegoten met epoxy of zo. Het ziet er wat vreemd uit, maar lijkt minimaal net zo stevig als een normale velg met zeskant uitsparing.

    Vandaag ook nog even kunnen rijden. Na iets aan de stuurstangen afstellen reed de auto netjes rechtuit. Alleen de snelheid van de huidige motor is wat teleurstellend, zal in de buurt van de 25 km/u liggen. Dus daar zit nog wat werk te doen. En de auto leek scheef te hangen, dat bleek thuis aan verschil in lengte van de schokdempers te liggen. Dus dat is opgelost, nu nog een ander motortje proberen, wordt waarschijnlijk een Duratrax Photon motor, daar heb ik er nog eentje van.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Net even gereden met de Photon Speed 2 motor. Snelheid was een stuk beter dan met de Le Mans Stock 05. Acceleratie was zelfs erg goed, dus als de temps goed blijven van de motor, zou ik nog wel een tandje hoger kunnen op de pinion. Auto is met het huidige 20T tandwiel erg vlot op topsnelheid, beetje vergelijkbaar met de LRP Twister.

    Wat me verder opviel, is dat bij accelereren in de bocht, de auto een voorwiel van de grond tilt. Na het stugger zetten van de achtervering was dat wel beter, maar helemaal weg kreeg ik het niet. Voorvering stond al zo los mogelijk, maar heeft wel erg stugge veren. Misschien daar maar eens wat anders voor zoeken, maar dan moet ik er wel eerst achter zien te komen wat de hardheid van de huidige veren is. Ze lijken de standaard veren van de ZX Sport, althans ook dezelfde metaalkleur, maar voelen duidelijk stugger dan die op mijn andere ZX Sport
     
  18. spiker

    spiker

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Staphorst
    Indoor, wat voor setup zit er eigenlijk in die brushless lazer zx-5?
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Graupner DR Speed 7 turns, icm LRP regelaar. Timing op default waarden, dus niet het onderste uit de kan.
     
  20. tsunamies

    tsunamies

    Lid geworden:
    25 okt 2009
    Berichten:
    38
    Locatie:
    gent, belgie
    hey ikzelf heb 2x de kyoscho inferno race spec1/8 buggy en over het algemeen wel redelijk tevreden over:p rijden zeer goed juist de lange draaicirkel is wel wennen de banden kunnen niet zo heel veel meer draaien om korte bochten te nemen waarbij dit bij andere buggy's bv team associeted wel veel meer kan!!
    kwa garantie is het ook wat minder ben zelf mijn wagen ongeveer 5maand kwijt geweest door een technisch probleem dat in garantie was en daar was het antwoord " auto misbruikt,auto slecht onderhouden , wij wensen originele doos,........." dus toch proberen om niets te moeten geven gelukkig toch gemaakt in garantie na veel over en heen gemail en stukken zijn toch een wachttijd van een 2tal weken.

    maar niet vergeten ik heb er al héél véél plezier mee gehad vorig seizoen 2de plaats geeindigd in clubkampioenschap!!:p
     

Deel Deze Pagina