Club Libelle 4,2m (1:3,6)

PH_AJH

Forum veteraan
Gerrit, onze trouwe lierman tijdens de VGG-treffens, is een jaar of dertig geleden begonnen met de bouw van een H205 Club Libelle.
Voor wie niet weet wat dat is; het is een jongere variant van de Glasflugel H201 Libelle, met flaps en een T-staart.

800px-Glasflugel_H-205_Club_Libelle.jpg


In het blad RC Modelle van december 1980 stond een artikel en Gerrit heeft de tekeningen besteld.

Libelle_1_zps9531c8df.jpg


Libelle_2_zpse4185c02.jpg


De romp is opgebouwd uit spanten met gordingen, beplankt met balsa en afgewerkt met glasmat.
De vleugels zijn nooit zo ver gekomen; na jaren half afgebouwd op zolder te hebben gelegen bleken ze krom en beschadigd.
In plaats van nieuwe vleugels te bouwen heeft Gerrit ergens een set vleugels gevonden met vergelijkbare spanwijdte; 405cm, maar zonder flaps. Ik denk dat ze van een Discus oid zijn geweest. De romp is aangepast op deze vleugels.
Het toestel is al een poosje helemaal klaar maar heeft nog nooit gevlogen.

130310_Libelle1_zpscf349d37.jpg


130310_Libelle2_zpse121e49d.jpg


Ik heb Gerrit de afgelopen jaren al een paar keer opgestookt maar hij gaat er echt niet mee vliegen...dus heb ik hem vandaag maar opgehaald voor een grondige pre-flight check en hoop ik hem binnenkort achter de Rascal van Erik te knopen. Eens zien of het vliegt.....
 
Laatst bewerkt:
zoooo hoppa! Mooie aanwinst, en succes met vliegen!

edit: trouwens wel jammer van de vleugel hoor. Een vleugel in originele geometrie en met flaps zou deze kist zeker niet misstaan! Wie weet wat voor in de toekomst?
 
Is geen aanwinst maar een logé :-)
De tekeningen zijn aanwezig maar de romp is helemaal aangepast aan de koorde, het profiel en de vleugelverbinder van deze vleugels. De originele vleugels zijn aan de romp een paar centimeter breder, hebben een heel ander profiel en hebben de verbinder 15mm verder naar voren zitten. Dat zou dus ontzettend veel werk zijn (ik heb daar ook direct naar gekeken :-) )
 
Wat mij betreft mag het mooi weer worden...
Alles is klaar. Vliegklaar 5300 gram, 71g/dm2. Dat zal best goed gaan.
(en stiekum toch denken en piekeren over die vleugels.....)
 
(en stiekum toch denken en piekeren over die vleugels.....)

Hmm..

Arjan, pieker nog maar 's hard verder. Hoe langer ik naar de kist kijk hoe meer afbreuk ik de vleugels aan de kist vind doen. Vindt Gerrit dat zelf niet dan?

Kun je niet uit een stuk schuim een set nieuwe snijden, in ieder geval in de juiste geometrie. Het profiel en de aanvorming gewoon gelijk laten met wat het nu is. Ik weet 't daar gaat ook nog heel wat tijd in zitten, maar ik denk dat het de kist wel HEEL veel mooier maakt! (en hij is al zo mooi, nuja.. de romp dan..) Maar eerst de lucht in met die kist! :worship:
 
De Libelle is een prachtige zwever ...
Een clubmaatje is er ook één aan het maken nml. de Standaard libelle , althans het oermodel is klaar om een mal te worden.
Spanwijdte met opsteekvleugels = 6,8 meter
Schaal 1/2,5


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet meer te koop

Zo...ik ben de nieuwe eigenaar. Voordat Gerrit hem naar een andere liefhebber doet :-)

Ik kwam er achter dat de remkleppen achterstevoren in de vleugel zitten. Dat lijkt niet zo erg maar is het wel. Door de wind zullen ze iets naar achter gaan en dan kunnen ze niet meer naar binnen. Prima gelegenheid om 2 servo's door te laten fikken natuurlijk. Je hoeft echt maar héél icht te drukken om ze muurvast te zetten.....daar moet dus echt wat aan gebeuren.

Het zijn 37cm Graupner Doppel Teck kleppen. Het mooie daarvan is dat je ze helemaal uit elkaar kunt halen; de bladen kunnen er vanaf en je kunt de armpjes zo los klikken. Helaas kun je ze dan niet zomaar omkeren of naar de andere kant verplaatsen want.....

130311_Libelle001_zpsca315d42.jpg


Het brons kleurige armpje gaat naar de servo en loopt door een zwarte kunststof geleider. En dat moet dus naar de andere kant. Ik vressde dat ik de klepkasten er uit zou moeten breken want die zitten múúrvast verlijmd in de vleugel. Net als de servo's zelf trouwens.

130311_Libelle_zps9318ed4d.jpg


Gelukkig bleek de zwarte geleider los te wippen, die kan ik dus omdraaien :banana:
Met een beetje mazzel krijg ik het allemaal goed zonder complete nieuwe kleppen te hoeven installeren
 
Leuk voor je Arjan, wanneer ga je groter wonen?:)
Blijft ie voor de sleep of ga je de neus nog van een molen voorzien?
 
Deze blijft puur voor het slepen. Mijn ASW20 heb ik al als elektrozwever, dat is wel voldoende. Je moet niet teveel van hetzelfde hebben toch...?
Er is in mijn vloot eigenlijk niks wat overbodig is. Vind ik.


Moet ik het nog wel even met mijn vrouw over hebben, dat dan weer wel.....)

Er vliegt in Nederland trouwens één H-205 Club Libelle, de PH-527. Kom op speurneuzen, vind daar eens een foto van!
 
Er vliegt in Nederland trouwens één H-205 Club Libelle, de PH-527. Kom op speurneuzen, vind daar eens een foto van!


Klopt niet helemaal Arjan! Er vliegt er nog een in Nederland, maar wel onder duitse registratie. Namelijk die van mij:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oooooo en ik dacht dat jij een Standard Libelle had :hammer:

Here's the deal. Zorg voor een fris kleurenschema en ik maak die van jou na. Inclusief de juiste vleugels. En dan mag jij ook een keer sturen :thumbsup:

Gaaf zeg.
 
Arjan, kom hem maar eens van dichtbij bekijken, dan zie je hoe netjes hij in de lak zit. Ik hou het bij dit eenvoudige schema. Komend weekend begint ons vliegseizoen weer, en ik popel om hem weer eens uit te laten:D.

Max
 
Stimmt :-)

Goed nieuws voor mijn Libelle trouwens; na uitgebreide studie blijkt de vleugelverbinder gewoon op de juiste plek te zitten. Nieuwe vleugels is minder lastig dan ik dacht (maar wel een klus om de aanvorming op de romp weer goed te krijgen)
 
Stimmt :-)

Goed nieuws voor mijn Libelle trouwens; na uitgebreide studie blijkt de vleugelverbinder gewoon op de juiste plek te zitten. Nieuwe vleugels is minder lastig dan ik dacht (maar wel een klus om de aanvorming op de romp weer goed te krijgen)

Er is altijd wel iemand die je daar bij wil helpen;).

Is de geometrie van de vleugels hetzelfde als de standaard libelle Arjan?

groet


Terence
 
Ja, de geometrie wel. Maar de Club heeft grote remkleppen aan de achterlijst terwijl de Standard Libelle Schempp-Hirth spoilers heeft. Van die dingen die onderaan scharnieren, waarvan het achterste deel naar beneden gaat als een flap en aan de bovenkant een rand omhoog komt. Zoals de remkleppen van een Salto zeg maar, maar dan van romp tot aan ailerons.

Ik heb de originele tekeningen - het zijn geheel ingedekte ribbenvleugels, niet erg moeilijk te bouwen. Lijkt me leuk.

De klus voor wat de romp betreft zit er in dat die geheel met glasmat is overtrokken. Dus wegschuren en weer afwerken is een beetje werk.
 
Mooi dat je de tekeningen hebt, ik zag laatst een romp voor een 4 mtr. std. libelle en dat kriebelde wel heel erg.

Mooi ribbensetje(s) laten frezen en vleugels bouwen:p

als je plannen definitief worden hoor ik het graag

Terence
 
Back
Top