Club Libelle 4,2m (1:3,6)

Dat moet wel een lekker gevoel geven aan, je grijns te zien.

Dit wordt misschien wel een nieuwe rage, romp knuffelen;)


groet


Terence
 
Na veel gepieker en overleg heb ik besloten de Libelle niet met deze vleugels en in deze toestand te gaan vliegen. Ik wil toch echt eerst de originele vleugels bouwen en daarvoor moet ik dus wel wat aan de romp gaan doen. Voor een deel moet die open om de vleugelpennen etc er goed in te krijgen. Uitleggen waarom is een beetje lastig, als ik aan de slag ga zal ik foto's maken en dan wordt het wel duidelijk.

Ik heb er geen haast mee maar ik ken mezelf; als ik eenmaal begin gaat het meestal vrij rap ineens. Stay tuned :-)
 
Inspiratie....

130316_Libelle_zps1c6a68a0.jpg


Dan weet ikhoe het ongeveer moet worden.
In tegenstelling tot wat ik dacht blijkt het oppervlak van de originele vleugels niet veel groter dan de Discus vleugels.
 
Arjan,

Dat ziet er toch heel behoorlijk uit, wel de mooie vleugelvorm van de libelle.

Ga je deze vleugels afmaken? Of toch nieuwe bouwen?

groet



Terence
 
Nee, deze zijn echt niet meer bruikbaar. Het hout is erg uitgedroogd en kapot. De dichte vleugel kan ik sowieso niet gebruiken omdat daar geen servo's in de vleugel zitten en die open vleugel is ernstig beschadigd. Ik ga gewoon nieuwe bouwen.

Heb vandaag een lijstje gemaakt van materiaal Dan schrik je wel even wat het gaat kosten... 130 euro hout (best veel duur triplex), 90 euro servo's, 40 euro folie, 15 euro kleine dingetjes.....maar dan heb je ook wat natuurlijk :-)
 
Club Libelle 1:3,6

Nee, deze zijn echt niet meer bruikbaar. Het hout is erg uitgedroogd en kapot. De dichte vleugel kan ik sowieso niet gebruiken omdat daar geen servo's in de vleugel zitten en die open vleugel is ernstig beschadigd. Ik ga gewoon nieuwe bouwen.

Heb vandaag een lijstje gemaakt van materiaal Dan schrik je wel even wat het gaat kosten... 130 euro hout (best veel duur triplex), 90 euro servo's, 40 euro folie, 15 euro kleine dingetjes.....maar dan heb je ook wat natuurlijk :-)

Heeft de fa. rippin geen bruikbare vleugels voor je?
Je kan er ook Salto vleugels met meer v-stelling opzetten.
Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat die vleugels er goed uit zien ;-)

Groeten, Maarten
 
Alles kan maar ik vind het wel leuk om de originele vleugels te bouwen. Spulletjes zijn besteld :-)
 
Alles kan maar ik vind het wel leuk om de originele vleugels te bouwen. Spulletjes zijn besteld :-)
voor een totaal prijs van...?

je telde 275euro uit... een aardige som vind ikzelf :rolleyes:

ben benieuwd naar het eindresultaat!
 
Die kant gaat het wel op ja. En dan heb ik de goedkoopste leveranciers gebruikt. Ben wel iets goedkoper uitgekomen omdat er bij Staufenbiel tot vandaag een aantal dingen in de aanbieding waren. Met name op de servo's scheelde dat wat.

Om je een idee te geven, dit gaat er in:

80-83 ribben, plankje triplex 2mm, 2x
84-102 ribben, plankjes balsa 2mm, 25x
103 rib, plankjes balsa 3mm, 2x
104-121 ribben, (uit 80 plankjes balsa 2mm)
122-123-124, Ligger vuren 5x2, 16x
125 sheerwebbing, (uit 80 triplex 2mm)
126 Balsa voorlijst, plankjes balsa 10mm, 3x
127 ligger, vuren 10x2, 3x
128 eindlijst vleugel, (uit 126 balsa 10mm)
129 voorlijst remklep, plankjes balsa 5mm, 3x
130 Beplanking, (uit 84 plankje balsa 2mm)
131 beplanking remklep, plankjes triplex 1,5mm, 2x
132 sheerwebbing, plankjes balsa 1,5mm, 4x
133 scharnierversterking, (uit 129 balsa 5mm)
134 scharnieren (wordt foliescharnier)
135 haakse armen, 6x
136 servo/armplaatjes, plankje triplex 3mm, 1x
137 vleugelpenhouders, messing rond 4, 1x
138 messing houders, 15x2 binnen, 1x
139 vleugelpenhouders, (messing rond 4mm)
140 vleugel eindlijst, (uit 126 balsa 10mm)
141 aileron voorlijst, (uit 129 balsa 5mm)
142 scharnierversterking, (uit 126 balsa 10mm)
143 Vleugeltip, plankje balsa 15mm, 1x
144 vleugelpennen, (staal 3mm heb ik nog)
145 vleugeltongen, (14x2 heb ik nog)

2x Hitec HS-82MG
2x Graupner C5077
servosnoer (5m, heb ik nog)
2x groene MPX stekkers (heb ik nog)
4m Oracover wit
8x roerhoorns
2m verenstaal 2mm
10x kwiklink
10x soldeerhuls
 
82 ribben, 160 sheerwebs (waarvan de helft uit triplex)...dat is wel even werk. Ik ga me niet haasten. Maar als ik begin werk ik meestal wel door.

Eerst nog te tekeningen zien te kopieëren en een fatsoenlijke bouwplank opsporen. En mijn hobbyruimte opruimen want daar kan ik mijn kont niet keren. Met het laatste ga ik zometeen beginnen :-)
 
Hey Arjan!

Qua tekeningen kopiëren heb ik goede ervaringen met Colorhouse in Almelo. Helaas is Roned in Deventer failliet, daar deed ik dat voorheen.

Als je de ribben in een CAD file hebt, of de tekening van de ribben in 1:1 digitaal formaat kan ik er wel een freestekening van maken. Dat scheelt je al weer wat werk misschien. Laat 't me maar weten indien ik je kan helpen.

In ieder geval heb ik nu al zin in je verslag! Succes!
 
Zo...tekeningen zijn gekopiëerd en gedigitaliseerd. Jaap, dank voor het aanbod maar ik ga het lekker met de hand doen. Er moeten flink wat zaken aangepast worden (nou ja moet niet maar dat wil ik) dus dat gaat makkelijker met de ribben bij de hand.
 
Zo...tekeningen zijn gekopiëerd en gedigitaliseerd. Jaap, dank voor het aanbod maar ik ga het lekker met de hand doen. Er moeten flink wat zaken aangepast worden (nou ja moet niet maar dat wil ik) dus dat gaat makkelijker met de ribben bij de hand.

Goed Arjan, dat wordt smullen voor ons hier op 't forum :)

Succes, en indien toch hulp gewenst dan weet je me te vinden!
 
Wrm maak je de vleugels niet van schuim, frezen, indekken etc. Want dit is een behoorlijke bestellijst. ? (offuh.... zeg ik nu iets doms :-) )
 
Nee je zegt niks doms. Dat is inderdaad makkelijker en goedkoper. Maar ik heb deze hobby niet om makkelijk en goedkoop tijdverdrijf te hebben :-)

Een ribbenvleugel maken vind ik véél leuker, ik heb geeneens de spullen om schuimvleugels te maken. Laat mij maar lekker ribbetjes snijden en liggertjes leggen.
Ik durf ook nauwelijks het profiel bekend te maken, dat is namelijk ernstig niet modern. Misschien gewoon uit de losse hand getekend, iets clark-Y achtigs. Nou...dat blijft gewoon lekker zo. Gewoon omdat het 35 jaar geleden door een oude meneer zo bedacht is (zie foto in het artikel in de beginpost) en ik vind het prima.
Ik pas wel wat kleine dingen aan, meest opvallend zal zijn de vorm van de remkleppen. die zijn op de tekening niet erg schaal en dat kan wat beter/mooier.

Dezelfde aanpak heb ik bij mijn Wik Salto toegepast. Volledig origineel, alleen de servo's in de vleugel en niet met lange stuurkabels naar de romp.

En zo beleeft iedereen modelbouw op zijn eigen manier. Voor het high-tech prestatiezweven doe ik aan F5J, dit is mijn verborgen afwijking hihi. Nu alleen niet meer zo erg verborgen.
 
Back
Top