propeller

Hallo, vraagje,

waar aan kan ik zien of ik een links of rechtsdraaiende propeller voor mij heb liggen???

groet
 
het bovenste blad (als je de propeller rechtop en de tekst van je vandaan houdt) heeft dan de afgeronde kant naar rechts, en de scherpe kant naar links.
dit is het kenmerkende vleugelprofiel, wat dus door de lucht 'klieft' en een duwkracht genereert. de duwkracht is naar achteren gericht en dus tegengesteld aan je vliegrichting.
de draairichting van je propeller bepaal je door vanuit de piloten stoel te bekijken. als de propeller met de klok meedraait, is hij rechtsdraaiend en tegen de klok in, is hij linksdraaiend.

edit: ik zie in je onderschrift dat je een easystar hebt, bij dit soort vliegtuigen moet je je vanuit de piloten stoel dus even omdraaien om de draairichting te bekijken.
je kijkt altijd over de aandrijfas van je motor, naar je propeller toe. dan 'zie' je de draairichting.
 
Een rechtsdraaiende propellor is als normale schroefdraad, een linksdraaiende prop is linksdraaiende schroefdraad (bijvoorbeeld in de rechtertrapper van je fiets, en schroefdraad op een brandstof-gas-fles). Links- of rechtsdraaiend is een eigenschap van de prop. Bedenk ook dat de bolle kant, de kant met de tekst, altijd in vliegrichting moet wijzen. Bij elektro kun je altijd voor rechtsdraaiend gaan doordat de draairichting van de motor makkelijk te veranderen is.
Kijk ook eens bij www.varioprop.de.

Contraroterende props op een P51 Mustang racer. De voorste prop is linksdraaiend, de achterste prop is rechtsdraaiend.
Contrarotating.jpg



Onderste deel is normale/rechtsdraaiende schroef(draad), bovenste deel is linksdraaiend.
800px-Tuschefueller_und_Zirkel%2C_Castell%2C_vor_September_1972_sx1.jpg


Rechtsdraaiende scheepschroef
800px-Voroshilov_cruiser_propeller_at_the_Museum_on_Sapun_Mountain.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wingman en Ron bedankt voor de uitleg.

Maar toch heb ik nog een vraag.

Ik sta achter mijn easystar de prop zit met de tekst en de bolle kant naar voren gericht en draait van uit de zelfde positie gezien rechts om.
Lijkt mij goed als ik jullie uitleg lees.

maar ik heb deze prop als links draaiend gekocht,ik neem aan dat deze dan ook links om moet draaien? kan hem omdraaien maar dan zit de tekst en de bolle kant naar achter gericht, niet goed dus.
hier zit mijn twijfel?? maak ik een denk fout!!!

groet
 
Je hebt hem nu goed gemonteerd. Dat is eigenlijk het enige wat belangrijk is. Als je hem laat draaien moet de wind naar achter gaan (en de prop naar voren). Als het een linksdraaiende prop is zal hij daarvoor linksom moeten draaien (als je er van achter tegenaan kijkt), een rechtsdraaiende prop rechtsom.

Als je een borstelmotortje hebt kun je de plus en min op de motor omsolderen (niet tussen accu en regelaar omdraaien! Dan gaat je regelaar in rook op). Als je een borstelloos motortje hebt kun je 2 van de 3 motordraden omwisselen, dan draait hij andersom.
 
Hallo PH AJH,
Ik weet dat de prop nu goed zit, maar ik denk dat ik dat ik in verwarring ben gebracht door dat ik een links draaiende prop heb besteld en ik een rechts draaiende heb gekregen.

mijn vraag was dan ook hoe kan je dit zien als de prop voor je op tafel ligt.
deze vraag is volgens mij dan ook duidelijk beantwoord door wingman.

bedankt voor jullie hulp.

gr vleugel
 
Leg hem anders eens plat op tafel met de bolle kant naar boven en maak eens een foto? Dan kunnen we meekijken.
 
Brandstof motoren draaien bijna allemaal in tegenuurwijzerszin als je er langs de voorzijde op kijkt. Langs de achterzijde bekeken (wat de piloot zou zien) is dat uurwijzerszin (rechtsom dus)

Een rechtsdraaiende prop is standaard. Wentel je zo'n prop in tegenuurwijzerszin (van voorzijde bekeken) rond z'n as, dan zal je zien dat de stand van de prop bladen zodanig is dat de prop lucht "hapt" (de lucht achteruit duwt). De tegenreactie is even groot maar tegensteld... prop met motor en vliegtuig willen dus vooruit.

Voor vliegtuigen met brandstofmotor met een prop die duwt zijn er linksdraaiende props gekomen. De draairichting van een brandstofmotor kan je niet omkeren. Door de motor in z'n geheel naar achter te richten zou ie met een rechtsdraaiende prop het vliegtuig naar achter willen trekken. Met een linksdraaiende prop duwt het vliegtuig weer voor zich uit.

Bij elekromotoren (brushed en brushless) kan je de draairichting wel heel makkelijk omkeren. Als je hem eerst zo hebt aangesloten dat ie tegenuurwijzerszin draait (langs de voorzijde van de motor bekeken) kan je zoals hierboven gezegd 2 draadjes verwisselen op de snelheids regelaar en klaar. In dat geval volstaat een standaard rechtsdraaiende prop weer om het vliegtuig vooruit te duwen en niet achteruit te trekken.

Overigens een propblad heeft altijd een bolle en een vlakke zijde. Bolle of vlakke zijde naar voor heeft geen effect op de stand van het blad tov de as. Een rechtsdraaiende prop blijft een rechtsdraaiende prop, of je de bolle zijde of de vlakke zijde naar voor richt. Een prop wordt soms wel eens met de vlakke zijde naar voor gericht met de trekkracht wat te verminderen...
 
Helder verhaal Hans. nog even deze:
Een rechtsdraaiende prop blijft een rechtsdraaiende prop, of je de bolle zijde of de vlakke zijde naar voor richt. Een prop wordt soms wel eens met de vlakke zijde naar voor gericht met de trekkracht wat te verminderen...
Het effect is in feite hetzelfde als de vleugels achterstevoren op je vliegtuig zetten. Het kan wel (als je de rolroeren wel even naar de andere kant doet) maar het zal niet best meer vliegen.
 
Helder verhaal Hans. nog even deze:

Het effect is in feite hetzelfde als de vleugels achterstevoren op je vliegtuig zetten. Het kan wel (als je de rolroeren wel even naar de andere kant doet) maar het zal niet best meer vliegen.

Ik zou eerder zeggen: je vleugel achterstevoren én ondersteboven monteren. Invalshoek en luchtsnelheid zijn echter zo hoog dat je netto gezien toch nog steeds een opwaartse kracht (of voorwaartse in geval van prop) gegenereerd wordt.
 
Ook op een 2 motorige E-model zet ik een linker en een rechter prop (als die maat te koop is)

Je kan dan de motoren rechtuit zetten en hebt geen last van naar links vliegende modelen.

Mvg Johan
 
Om een antwoord te geven op de initiële vraag:

- leg je prop plat op tafel (maakt niet uit wat boven of onder is)
- kijk naar de prop (vanaf de tip)
- de stand van het blad bij een rechtsdraaiende prop is altijd van rechtsboven naar linksonder (en van linksboven naar rechtsonder bij een linksdraaiende)

Zie foto schroef schip hierboven
 
Back
Top