Bouwverslag Giant 2 SMIT 1:50

mooi Jan,

wel een minimotortje ;)



Paul

Denk dat de gemiddelde havensleper jaloers zal zijn op zo'n motor;)

Jan,

Kijk eens op Modelbouwclub Epe bij open dag 2012.
Wij hebben als club sleepobject de giant 4 gebouwd.

Gr. Johnny Lloyd

Dat is een heel goed gelukt ponton John!
Bedankt voor de link.:D

Hallo Jan,

Ik lees al even mee in je Giant project. Ziet er fantastich uit en blijf je verslag volgen!

Zojuist las ik over het verven van de reling.
Zou je mij kunnen uitleggen waarmee je de reling hebt onvet/ onzout terwijl je deze al hebt gemonteerd?
Zelf heb ik reling klaarliggen van messing en koper, maar zoek nog naar een juiste voorbehandelmethode!

Thanks voor voor je hulp!
Dennis

Hallo Dennis,

Ik heb de reling eerst helemaal gesoldeert, toen afgenomen met een natte doek, 2 maal, en goed laten opdrogen, en volgende dag overschilderen.
Ik heb geen last gehad van resten S-39, verf blijft uitstekend hechten op het staal.

Wordt alweer een heel schip Jan. Ziet er weer puik uit, zeker voor een sleepobject.

Groet
Sjoerd


Bedankt Sjoerd!
Vrijdag vrij, dus weer lekker een lang klusweekend!



Jan
 
Vraagje...

Hallo forumleden,

Het weekend het onderwaterschip in de eerste kleurlak verf gerollerd, kleur was niet zoals ik had gehoopt, maar komt waarschijnlijk omdat de grondverf er nog doorheen schijnt, vandaar dat het weekend de 2e laag erover heen gaat, hier nog even en foto'tje:


Uploaded with ImageShack.us


En nu nog even een vraagje naar jullie kant, over het aanelkaar zetten van de 2 romphelften, heeft iemand een idee?
Zelf had ik in gedachten om door middel van een pianoschanier de bovenkanten aanelkaar te zetten, en met 2 schuifjes de onderkanten te verbinden, zodat hij niet naar binnen klapt.

Hoor het wel, dan zal ik er het weekend even aan werken, hij moet wel vaarklaar zijn voor de vaardag op de 14e in Drachten....



Jan
 
Dat idee kreeg ik ook via Bart in de PB voorgelegt(bedankt daarvoor)

Helaas werkt dat niet, want ik kan niet in de romp zelf komen, er zitten namelijk geen luiken in het dek, dus kan ik de bouten niet aandraaien van binnenuit.

Dan zal ik het denk ik toch maar houden bij een pianoschanier.






Jan
 
Pianoscharnier en luikschuifjes

Denk dat de optie van een pianoscharnier en twee schuifgrendels een goede is, maat de vraag is hoeveel grip de schroeven hebben in het vlak: ik denk namelijk dat zeker wanneer je het ponton gaat beladen dat er behoorlijk wat kracht op komt te staan (drijfvermogen, wet van archimedes). Wanneer de dikte van het vlak, de bodem van het ponton ontoereikend is om in te schroeven, zou je ook nog aan verlijmen kunnen denken, of een extra blokje hout onder de schuifgrendels.

Johan
 
Zelf had ik in gedachten om door middel van een pianoschanier de bovenkanten aanelkaar te zetten, en met 2 schuifjes de onderkanten te verbinden, zodat hij niet naar binnen klapt.
Lijkt mij niet verstandig om de schanier aan de bovenzijde te maken. Bij beladen zal het ponton dubbel willen klappen, en daar gaan schuifjes niets aan doen.
Schanier aan de onderzijde maken bied daar een oplossing tegen, en heb je zelfs geen schuifjes aan de bovenzijde nodig. Bij belading worden de helften alleen maar strakker tegen elkaar gedrukt.
 
Dat is inderdaad denk ik haast wel de ideale oplossing Adam, dan sluit het ook mooi naadloos aan.

Dan loopt mijn idee wel een beetje anders, had ik gedachten om het acherschip zo precies passend te maken dat het op het voordek past(en dat past nu dus ook zo)

Maar dan moet ga ik even wel wat royalere schanieren gebruiken, liefst dat ik de pennen er dan uit kan tekken, zodat ik 2 handzame helften overhou.



Jan
 
Scharnieren

Jan,
Ik heb een ponton, schaal 1:50 die bij de Happy Hunter hoorde. Zoals Adam ook suggereert, scharnieren aan de onderkant. Dan klapt het mooi dubbel en geen probleem met obstructies aan de boven kant.
grt
Hawser
 
Zorg dan idd wel dat de schroeven/ moeren oid's ook echt vlees hebben om zich in vast te zetten... anders zet je er een keer een groot gewicht op en breken idd de scharnieren onder je romp vandaan... en dan is t dag dag Giant... er komt behoorlijk snel veel kracht op de schroeven van die scharnieren.. suuk 6
 
Hallo,

Ik moet nog even doorwerken, om het de 14e te halen, maar schiet lekker op.


Uploaded with ImageShack.us

De dekken zijn nu in de kleur.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Mooie combi zo:D


Uploaded with ImageShack.us


Heb het nu ook voorelkaar met het schanieren, ik heb helaas toch wel voor een (stevige)pianoschanier gekozen, want dan kan ik het achterdek op het voordek laten klappen, waardoor ze veel compacter is geworden.
Maar dat maak ik jullie later nog wel even duidelijk met foto's.

Volgende week krijgt ze voor het eerste water onder haar kiel....




Jan
 
Geweldig mooie combinatie!

Hoe ga je hetoplossen met de bolders achterop de Giant?
Latje ertussen? Uitsparing in het voorste deel?
Of om vervoersredenen achterwege laten?

Wijs besluit om voor een stevig scharnier te gaan!
 
Geweldig mooie combinatie!

Hoe ga je hetoplossen met de bolders achterop de Giant?
Latje ertussen? Uitsparing in het voorste deel?
Of om vervoersredenen achterwege laten?

Wijs besluit om voor een stevig scharnier te gaan!

Dankje Johan!

Als hij opgeklapd wordt dan komt er even een stukje hout, of rubber onder de bolderkoppen, zodat ze het dek niet beschadigen.

Hopelijk niet nodig maar, kan je wz zijn sleephaak op afstand lossen?


Hoi Niels,

Ik kan de sleeptros(zat geen sleephaak op de WZ;)) niet loskoppelen op afstand vanaf de WZ. Vast is vast, en los is los.
Zou zo gauw ook niet echt weten waarom het nodig zou zijn?
Uit veiligheid bedoel je denk ik?



Jan
 
Yep, mocht een sleepobject zich om de een of andere reden zelfstandig willen maken dat je de wz kunt ontkoppelen...
(Bedenk me net dat dit eigenlijk het verkeerde draadje is, sorry.)
 
Gisteren gevaren met de Witte Zee en de Giant, ponton was waterdicht, en het schanieren werkte ook lekker.
Als lading heeft mijn neefje er nog even opgezeten:D


Uploaded with ImageShack.us

De assistentie van Robert met de Alpine was ideaal, met de wind en in de bochten zaaide het ponton behoorlijk af.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Ideaal dat schanier:D


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Owja, Pim
Je vroeg nog naar de trekkracht van de WZ, nou die is bar weinig.
Maarja, de echte trok ook maar 70 ton, en ik moet alles doen met een enkele schroef.


Jan
 
Back
Top