Wie herkent dit.....

Hallo,

Ik heb dit gekregen bij een Telemaster die ik via dit forum gekocht heb.
Het lijkt erop dat de motor het doet, althans dat denk ik :rolleyes:
En zoals je kunt zien is het een OS max LA25
Weet iemand waar dit vandaan komt?

dsc00822ao.jpg


Het lijkt me leuk om hier een passend kistje bij te maken

Groet Rolf (hij heeft een schatkamer met leuke krijgspulletjes)
 
Lijkt verdacht veel op een motorsteun voor bovenop een zwever. Zag je nog vrij veel in de jaren 90.

Motor starten, volgas zetten en de zwever gooien en klimmen tot de peut op was.

Zo te zien mist er wel een stuk van de steun voor wat betreft de hoogte. Deze steunen zaten vaak gemonteerd tussen beide vleugelhelften met de vleugelpen er doorheen gestoken.
 
OOOOOOO, wat mooi!!!!

het is een 4,25 cc tweetakt os max motor.
de smurfen motor van os,komt uit japan.
prima ding,trouwens.
loopt zeer betrouwbaar en is lekker stil.
het lijkt erop,dat de motor ,op een zwever heeft gezeten,
op de rug,tussen de vleugel,als een hulp motor.
ik heb ze ook,van.15 tot .46..
ze lopen het lekkerst op wonderolie en 10% nitro in de peut.
wat ga je er mee doen??
waar ga je ze voor gebruiken??
ga je er een model voor bouwen??
ga je dat helemaal zelf doen(kan je best)
hoe is het??
vriest het bij jullie ook??

passend kistje.tyro major,charter,taxi,pilot qb 25 h ,pilot qb25s,laser kolibri,alles waar een .25 in moet,keus genoeg!!

groet van Paul(die weer aan het bouwen is en de zolder zit weer op slot)

skol!!
 
motor steun

beste

het is een motorsteun van een oude zwever de bedoeling was dat de motor met een passtuk boven op de vleugel geplaatst worden doormiddel van elastieken.
de bedoeling was dat de motor het tankje leegdraaide en dat is ongeveer 10 min tot als de zwever op hoogte is en dan uitzweven.
normaalgezien heeft het motorje geen gasschuif.
met dit systeem heb ik leren vliegen over een kleine 20 jaar geleden nostalgie !!!
solo2.jpg
 
Over smurfen motoren gesproken, deze zat er ook bij.....

dsc00825hq.jpg


Dit is een OS MAX 10 FP. De uitlaat was stuk, maar die had ik nieuw als extraatje bij mijn Telemaster gekregen ;)
Deze voelt ook goed aan, maar misschien is het allebei niets.
Ik heb er absoluut (nog geen ) verstand van.
Maar voor beide , als ze goed zijn (hoe kom ik hier nu achter), zoek ik een echt apart kistje.

Groet Rolf ( die nu zijn eerste Telemaster aan het renoveren is)
 
normaalgezien heeft het motorje geen gasschuif.

Deze dus wel, zoals hier enigzins te zien is:

dsc00821ua.jpg


Ik vind het echt een leuk ding om iets aparts mee te doen (als ie goed is)
Suggesties zijn van harte welkom ;)

Groet Rolf (hij moet eigenlijk met pensioen om al zijn hobbies eens te kunnen praktiseren)
 
ik heb ook nog een .10 os liggen, gloedjenieuw in de doos..
Ik had het plan om er ooit eens een corsair voor te bouwen, maar dan moet ik eert een uitlaatje zien te vinden. Die was nl uit de doos ontvreemd

maar ik heb geen haast
nog teveel projecten op stapel
 
Wat detectivewerk:
Gezien de slijtsporen op de rode spinner is hier een startmotor gebruikt.
Wie een OS 10 met een startmotor aan de gang probeert te krijgen, heeft geen idee waar hij mee bezig is.
De aanwijzingen dat deze motor verder slecht behandeld is, zijn onmiskenbaar.... : :-( :
 
hoi rolf,

wat een leuke motortjes heb je daar zeg.
kun je leuke kistjes achter bouwen!!
de os .10 fp is van het zgn stationaire type,geen gasregeling,dus een redelijk konstant toerental.
kun je in een zwever van 2 tot 2,5 meter span gebruiken,of in een lijnbesturingsmodelletje.
ook kun je er een carburateurtje voor zoeken,kun je gasregelen.
past de tor leuk in een kistje van ong 1 meter.
gaat de motor nog rond??en vloeiend?geen zwaar gevoel?behalve als de zuiger boveninstaat??heb je een beetje brandstof??spoel de motor er eens mee door.
gaat alles veel soepeler.
loopt de zuiger bovenin een beetje zwaar?prima!!heb je nog een abc passing en een goede motor.
de .25 la is echt een wereld motortje!!lekker stil,heel betrouwbaar en zuinig.
is de achterdeksel nog gaaf?en dicht deze nog goed af??ze willen wel vervormen na het gebruik van synthetische olie in de brandstof.
gezien de groene kleurstof in de tank,lijkt de motor op cool power brandstof te hebben gelopen.
deze brandstof bevat synthetishe olie,ze lopen beide het best op wonder,of klotz olie met 10 tot 15% nitro.
lopen beide motoren soepel rond,dan kun je er nog lang plezier van hebben.
ik zou zeggen ,schroef ze op een teststand en draaien maar!!
van het net kun je de beschrijving binnenhalen,voor de afstelling en propmaten.
de motoren zijn van uitstekende kwaliteit,en zijn niet zomaar stuk te krijgen.
heel en vooral veel plezier ermee!!!;)
 
Laatst bewerkt:
Paul, je hebt geen pb maar een meeltje

Excuses voor het :offtopic:

:ontopic:
@Bruno: wat heb je nog meer voor aanwijzingen?

Groet Rolf (hij wordt nu echt nieuwsgierig)
 
@Bruno: wat heb je nog meer voor aanwijzingen?
Daarvoor moet je in de venturi kijken.
Op het aluminium zijn kleine, donkere vlekjes te zien.
Dit is meestal een aanwijzing dat de motor niet schoongemaakt en goed gesmeerd is na het lopen. Rauwe nitromethaan kan dit effect hebben op aluminium.
Het hoeft niet, maar het zou goed kunnen dat er in de motor meer van dit soort oppervlaktebeschadigingen zitten.
Zeker bij delen die wrijving ondervinden kan dit versnelde slijtage geven.
Nogmaals, het kan, maar het hoeft niet.
Dus even controleren en hopen dat het verder goed gaat.
Daar is het een te leuk motortje voor.
Maar de echte smoking gun is hier de spinner, die schreeuwt je toe: 'Barbaar aan het werk geweest'.
 
Bedankt Bruno,

Goede informatie, ik ga op speurtocht. Je zegt ook dat het een teken is dat de motor niet goed schoongemaakt en gesmeerd is na het lopen.
Heb je hier een advies over of is er een site waar ik zoiets kan vinden.
Je hebt het tegen iemand waar brandstofmotortjes totaal nieuw voor zijn.
Zo heb ik me in het begin verbaasd dat ik geen zuigerveren kon ontdekken :oops:

Groet Rolf (hij vindt het wel een erg leuke materie)
 
ff openmaken, en het interne aan een kritische blik onderwerpen.
liefst geheel uit elkaar, tot echt alles ernaast ligt.
Zuiger hoeft dan weer niet van de piston pen etc ontdaan te worden, dan moet je nl ook die veertjes meteen vervangen.

in deze staat kun je goed naar de bus kijken (groeven, rare plekken)
en naar de zuiger (gaten, pitten, raar oppervlak)
de cilinderkop (zie zuiger, en de zijkant waarmee deze contact maakt met het blok moet mooi recht en vlak zijn). De bouten in de kop willen wel eens gruwelijk vast zitten, en de kruiskop schroeven kunnen vaak niet gek veel hebben. met een beetje gevoel proberen te draaien. Lukt het echt niet, de bout even laten "schrikken" (pets met een klein hamertje op zn kop. let op, pets, het is geen spijker die door een stuk staal heen moet..), vaak komen ze daarna wel los. Of alles warmstoken, scheelt ook nog wel eens. liefst niet met een brander oid, gewoon in de over ivm heeeeel plaatselijk het alu uit laten zetten, en elders niet.
Lagers (vinger erin, beetje draaien en wrikken, voel je een beetje "zand" in het lager = vervangen. Loopt ie zwaar: ff beetje olie erin, hopen dat de aangekookte brandstofresten loskomen. daarna test 1)
Carb: ja... iig even opletten op hoeveel slagen alle naalden uitstaan, en alles even uit elkaar en schoonmaken. soms wil wonderolie of gewone olie de kanalen wel eens een beetje blokkeren.

verder alles gewoon schoonmaken, en met in elkaar zetten alles lekker in de olie zetten.
Zeker als je hem niet binnenkort gaat gebruiken.

Daarnaast, die spinner is EEN teken, maar zegt niet alles...
kan ook gewoon een zuinige hollander geweest zijn. Ik heb dit weekend een motor vervangen van mn trainer, en heb wel de spinner over gezet..
de spinner laat mooie startsporen zien, maar de motor heeft geen starter aan zijn lijf gehad..

Zuigerveren kunnen makkelijk ontbreken, gaat dan om klempassing
bus loopt wat taps bovenin, het ABC principe (al gebruiken fabrikanten nog wel eens andere metalen, waardoor de afkorting anders wordt)
zuigerveren zie je vrij weinig bij de kleine motoren
volgens mij vanaf 8 cc oid begint dat te komen
 
Student, ik ben helemaal blij met je informatie.
De manier waarop iets uit elkaar moet, pets op de bouten en/of warmstoken, ken ik ook van de "echte" motoren en is geen probleem.
Dat heet met gevoel sleutelen ;)
Ik ga maar eens met een vastgelopen oude Enya 60III model 7033 wat ervaring opdoen, beter dan in de vuilnisbak kieperen of een niewere motor verprutsen nietwaar.

ps waar kopen jullie mini ringsleutels en inbussetjes. Ik heb alleen spul van M12 t/m M32 en slagschroevendraaiers waar je baggermolens mee sloopt. :rolleyes:

Groet Rolf (hij wordt een mini sleutelaar)
 
Rolver,

Achteraan carterdeksel losmaken van die OS .10 FP.

Krukas kan door gebruik van een startmotor tegen dit deksel aangelopen zijn en dan is deze ingesleten in dat deksel. Die FP is uitgerust met een bronzen lager en radiale krachten (door het duwen met de starter) en bronzen lagers zijn geen goeie vriendjes.

Het hoeft geen drama te zijn maar ijzervijlsel in je carter is ook niet bevorderlijk.....


Stevo
 
Hoi Rolver.

Wat je vraag over imbusjes en ringsleutels betreft.
Deze kan je vinden in elke hobbyzaak, wil je echt degelijk spul dat niet na driemaal schroeven is afgesleten, ga dan naar een zaak die auto onderdelen verkoopt, meestal moet het besteld worden, maar je hebt dan ook garantie, denk dan eventjes aan Facom of Snap On.
PS. is dit tankje ook met een gloeidraadje aaneen gesmolten, herinner mij zo nog iets uit de jaren stilletjes dat ik gebruikte bij mijn eerste Sunny met een Enya 1,5 ccm, kan niet meer op de naam komen, maar het was Amerikaans spul, waar toen de markt mee overspoeld werd, het onderste steuntje moest je uit triplex maken, wat dan tussen beide vleugel helften werd gekneld.

Johan.
 
Hoi Rolver.

PS. is dit tankje ook met een gloeidraadje aaneen gesmolten,

Johan.


Hallo Johan,

Het is niet goed te zien, het lijkt gelijmd.
Het is in ieder geval niet te demonteren zonder geweld :cool:

Bedankt voor de tooltips

Groet Rolf (hij werkt graag met goed gereedschap)
 
hoi,
met het smeltdraadje een zeghmann tankje,inderdaad uit de usa.
ook bij robbe in het program gezeten.
draai eens aan de tank,rolf.
zit volgens mij in het rode deel geschroefd.

groet,Paul.(is op de zolder geweest,mooi man)







Hallo Johan,





t is niet goed te zien, het lijkt gelijmd.
Het is in ieder geval niet te demonteren zonder geweld :cool:

Bedankt voor de tooltips

Groet Rolf (hij werkt graag met goed gereedschap)
 
Back
Top