Wie herkent dit.....

Gaan we weer: Bruno, OS monteert al sinds de jaren tachtig stalen ringen achter de propeenemer. Je kunt IEDERE glijgelagerde OS die in de afgelopen 20 a 30 jaargeproduceerd is, gewoon met een electrische starter aan de gang helpen, zolang je even controleert of die ring niet mist...

Dat kon al toen ik als 14 jarig jochie mijn eerste "echte" vliegtuigen bouwde. Destijds verscheidene OSjes gehad (nog met kamzuiger, een stuk ouder dan die FP), en allemaal hadden ze zo'n stalen ring achter de meenemer. En als er niet eentje geplaatst is (of de vorige eigenaar heeft hem zoekgemaakt bijvoorbeeld....), dan ga je gewoon naar een automaterialen zaak of een garage en haal je een 0.5 mm stalen shim van de juiste diameter, en heb je het probleem ook opgelost.
full

Dit is mijn ondertussen alweer 15 jaar oude FP, en die stalen ring is af fabriek gemonteerd

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Brutus, je verbaast mij?

In al de jaren dat ik gebruik gemaakt heb van OS motoren heb ik nooit dit ringetje aangetroffen achter de prop meenemer, hoe kom jij hier nu aan?
Mogelijk werd het in die tijd niet meegeleverd met een nieuwe motor en werd het later een up date, maar ik zie het nut er niet van in.
En OS motoren goed afgesteld behoefden geen startmotor, paar slagjes aanzuigen en een tikje met gloeiplug aangesloten volstonden om ze te starten, zelfs op hun kop staand gemonteerd.

Johan.

Laatst bewerkt:
Alle OS motoren met glijlagers (in elk geval vanaf de jaren 70) zouden deze, dunne, stalen ring moeten hebben. Soms is deze door onwetenheid echter verdwenen.
Het hoeft dan inderdaad ook geen probleem te zijn om een startmotor te gebruiken. Of het verstandig is en noodzakelijk is weer een ander verhaal.
Ik gebruik zelf maar zelden een startmotor. Dat gaat echter meer om het principe. Ik vind dat een motor met de hand te starten moet zijn.
Ook een motor met kogellagers gaat overigens stuk met een startmotor als je het niet goed doet. Ik heb bij een OS 25 fsr (met kogellagers) meerdere keren een kromme drijfstang gezien door verkeerd gebruik van een startmotor.

Jan

stomme vraag, en gewoon even puur voor mijn idee: hoe kun je een startmotor verkeerd gebruiken?
hebben we het dan over tijdenlang domweg door blijven starten, of hard duwen oid?

Het gaat fout wanneer de motor flink verzopen is en deze dus niet wilt aanslaan. Dan wordt de startmotor gepakt om de motor te starten.
De in overvloed aanwezige brandstof komt dan in de cilinder terecht en aangezien vloeistof nauwelijks samendrukbaar is ontstaat er een vloeistof lock.
De krukas kan dan eigenlijk niet rondraaien waardoor er veel kracht op de drijfstang komt waardoor vooral bij keinere motoren de deze krom raakt.
Zet dus nooit een startmotor op een verzopen motor.
Dit kan wel wanneer de plug er uitgehaald wordt maar pas dan wel op want de brandstof komt er dan met gang uit.

Jan

Het gaat fout wanneer de motor flink verzopen is en deze dus niet wilt aanslaan. Dan wordt de startmotor gepakt om de motor te starten.
De in overvloed aanwezige brandstof komt dan in de cilinder terecht en aangezien vloeistof nauwelijks samendrukbaar is ontstaat er een vloeistof lock.
De krukas kan dan eigenlijk niet rondraaien waardoor er veel kracht op de drijfstang komt waardoor vooral bij keinere motoren de deze krom raakt.
Zet dus nooit een startmotor op een verzopen motor.
Dit kan wel wanneer de plug er uitgehaald wordt maar pas dan wel op want de brandstof komt er dan met gang uit.

Jan

En indien het een benzine motor betreft zet dan AUB de ontsteking uit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groet Hans

aha, dank...

Dat met die plug en rondvliegend nat spul heb ik in de heli vroegah nog wel eens gezien...
een meter ver kwam het

Brutus, je verbaast mij?

Zie ook:

Alle OS motoren met glijlagers (in elk geval vanaf de jaren 70) zouden deze, dunne, stalen ring moeten hebben. Soms is deze door onwetenheid echter verdwenen.

Je zou als fabrikant natuurlijk ontzettend, maar dan ook ONTZETTEND stom zijn, motoren te proberen te verkopen die niet geschikt zijn voor een startmotor, zeker als je een toonaangevende top-fabrikant als OS bent....

Net zoiets als dat Harley Davidson uit pure "kijk mij eens eigenwijs en stoer zijn" zou blijven vasthouden aan kickstarters....

Hoe dan ook, toen ik eind '70, begin '80 als jong ventje met de hobby begon, hadden de OS-jes van toen, al reeds allemaal die stalen ring.

De Enya 09 IV-RC die ik als jochie op mijn Graupner Miniprop had zitten (mijn eerste "echte" motor na de Cox) had die ring ook, en ook gewoon af fabriek....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Verkeerd gebruik van een startmotor op zo`n klein OS je : knijp de startmotor aan en ram hem dan op de spinner. Geheid dat er dan iets buigt, barst, of breekt als de motor verzopen is, of gewoon koud is. Je kunt best een starter gebruiken, maar gebruik dan ook je verstand, dan komt het best goed !

Ik doelde niet op de startmotorbestendigheid (16 x woordwaarde ;-) ).
Nee, als een spinner op zo'n klein motortje zulke zware slijtsporen vertoont, dan heeft die motor zich hevig verzet.
Hoogstwaarschijnlijk te veel brandstof, en dan gewoon doordrammen.
Start je zo'n motor met de hand, dan voel je dat onmiddellijk en neem je maatregelen om het teveel aan peut uit die motor te krijgen.
Daarvoor hoeft de plug er trouwens helemaal niet uit.
Daarna start 'ie meestal in een tik...
Dus nee, ik had het hier niet over axiale speling en de mogelijke gevolgen. .. ;-)

Als je het op die manier bekijkt zou je wel gelijk kunnen hebben.... Maar ik zie wel vaker zulke sporen zonder dat er sprake is van misbruik. Met name de oude sullivan startrubbers (natuurrubber), als ze ouder werden begonnen die behoorlijk te verweren en dan laten ze ook bij "normaal" gebruik behoorlijk vieze kleverige sporen na. Na een tijdje worden die zwart door het vuil wat er in komt.

En die sporen krijg je al als je de starter er niet helemaal recht op zet. Zonder doorslippen of doordrammen, krijg je dan al enorm veel wrijvingswarmte in de spinner en het rubber.
99% van de mensen die ik ken, klokken hun starter namelijk niet uit voordat ze hem tegen de spinner drukken....

Het zal gerust wel wat meevallen, ik zag in elk geval niks op die foto waar mij de haren van overeind gingen.... (nu heb ik ook wel nog maar heel weinig haar over, maar toch....)

Groet, Bert

Hallo,

Ik heb dit gekregen bij een Telemaster die ik via dit forum gekocht heb.
Het lijkt erop dat de motor het doet, althans dat denk ik :rolleyes:
En zoals je kunt zien is het een OS max LA25
Weet iemand waar dit vandaan komt?

dsc00822ao.jpg

Het lijkt me leuk om hier een passend kistje bij te maken

Groet Rolf (hij heeft een schatkamer met leuke krijgspulletjes)

dit werd destijds op een geier gezet zat in de vleugel standard al een bevestiging in gebouwd
maar dan stond er volgens mijn inderdaad een cox motor op

Verdomd, je kon wel eens heel goed gelijk hebben.
Als ik mij het goed herinner, was de Geier bedoeld voor maximaal 2.5 cc (kan er naast zitten) maar ik weet dat ik in de jaren '80 al op vliegshows in Dld Geiers zag met 6.5 cc en "unlimited vertical performance".

Maar een 0.8 cc Cox lijkt me wat licht voor een Geier.

Groet, Bert

Zo maak je oude herinneringen los.
Ik hoop dat het allemaal nog werkt, zou leuk zijn als het setje weer de lucht in zou kunnen.

Groet Rolf (hij houdt wel van wat nostalgie)

Back