4,4m Discus

Lood smelten met 100 watt gaat niet lukken, maar als het lood met epoxy in de romp gelijmd is maak je wel een kans. Als je kans ziet om de klomp tot 60 graden te verhitten wordt de epoxy wel zacht.
Max
 
Ik heb alleen een verfbrander waarvan ik de temperatuur niet kan regelen. De neus wilde ik toch wel heel houden, ik denk dat het ouderwets breekwerk gat worden. Ik ga toch voorzichtig een poging wagen om het lood te verhitten. Niet alles in 1 keer, een kwartiertje voorzichtig verwarmen zou wel moeten lukken.

Het cockpit kapje mag ik zelf maken,die kan Marcel Trube niet leveren. Wel een kap van een DG 600, maar dat word een gok, en daar ben ik niet zo voor.
 
dan ben je twee uur verder met stoken en nog niet los.

Als je toch een motor met een asje uit de neus wil monteren, zou ik zeggen, boor een gat op de juiste plek van een mm of 6, neem een doorslag, zoek iemand die de romp goed vast houdt, en een forse tik met een moker erop.

Ik heb uit twee rompen het lood er zo uit gekregen.

Bij een niet, en toen ging alsnog de neus eraf met lood en al.

Succes met discussen.

Is het overigens niet tijd voor dat andere draadje, houdt het nog .......;)

Terence
 
Dat is het nou net, er zit aleen gat van 10mm :rolleyes: ivm de sleepkoppeling. Die is er inmiddels uit, maar de messing buis krijg ik er niet uit.En die messing buis zit zo scheef dat ik zelfs een 6mm as er niet eens fatsoendelijk recht er in krijg. Maar het lood gaat er defintief uit, die motor moet er in!

Voor mij houd het wel ff op, ik wil toch echt even mijn toestellen afbouwen voordat er iets nieuws gaat komen. Met een modellebnestand zoals ik nu heb mag ik niet klagen. (al weet ik niet hoelang het gaat duren. :mrgreen:)
 
Maak een iets groter gat in de neus (zolang kleiner dan de toekomstige spinner is er niets aan de hand).
Iemand anders houdt de romp goed vast.
Jij geeft met een dikke stalen pen, of goede kwaliteit hout (eiken) (dikker dan het gat van de sleepkoppeling) en een forse hamer klappen op het blok lood. Dat lood is verlijmd, maar epoxy op reeds uitgeharde epoxy hecht maar matig. Dat springt na een tijdje keurig los. En je zult er verbaasg va staan hoeveel zo'n epoxy romp kan hebben.

Maar niet eerst warm maken, want dan wordt de epoxy zacht en dan lukt het niet.

Zorg dat evt. servo's los van de roeren zijn (ri-roer) en de ontvanger en ander teer spul eruit is ...

Dirk.
 
Misschien ook een optie om met een dremel + freesje het lood eruit te dremelen. Dan word het wel lastig om al het lood eruit te halen, maar een groot deel zou wel moeten lukken, toch?

Jelmer
 
zo, de 775 gram lood is er uit. met lomp geweld zoals het advies was. Een paar tikken met de grote hamer en plopperdeplop zei het lood. Ik heb de hele romp gestript, zowat de enige goede manier om het goed te krijgen. Ophanging roer, alle servo's er uit, de vleugelbuis, alleen het intrekbaar wiel ging er niet uit. Die zit echt muurvast, en die laat ik mooi zitten...

Wielluikje is in de maak, de neus (het kleine dopje) zit permanent op zijn plek en is voorzien van een 6,5mm gaatje voor de motoras. Vanacht (ja, weer nachtdienst) ga ik de ophanging van het richtingsroer maken, de oude is niet echt mooi geworden na demontage. De servo voor het hoogteroer zit er ook niet meer in, dat was er eentje die 50 gram woog.

Goed, de sloopwerkzaamheden. met een hele hoop lijm in het vooronder...

IMG_0310_zpsb7c918ef.jpg


IMG_0311_zpsb717e35d.jpg


IMG_0312_zpsfc58771f.jpg
 
Komt goed, er is nog genoeg te doen. ;-)

De romp is aan de beurt, die wil ik ontdoen van haar verf. Dat kan op de schuurpapier manier, maar kan ik het ook met een of andere beitsmiddel doen? Het is namelijk nogal een lap wat geschuurd moet worden. Het liefst maak ik de romp volledig kaal voor een goede hechting. Over het laten spuiten, daar ben ik nog niet over uit. Ik heb een andere manier in gedachte, als dat goed uitpakt post ik het resutaat hier.
 
De romp heb ik inmiddels kaal, en dat heb ik ouderwets met schuurpapier gedaan. Wel een werkje, maar het resultaat is bevredigend. De aansturing van het richtingsroer heb ik compleet verwijderd, en besloten er een nieuwe voor te maken. de huidige voldeed wel, maar door de jaren heen was het optisch niet echt fraai meer te maken. Na contact met de vorige eigenaar weet ik bijna zeker dat de vleugels van Müller flachenbau zijn. Ik probeer de Discus weer vliegend te krijgen voor 2 juni, met de nadruk op ''probeer''. Ik heb geen behoefte aan haastwerk, daar deze kist beter verdient. Het mag niet ten koste gaan zal ik maar zeggen.

De buis van de vleugelpen er maar uitgehaald, die zat er scheef in.

IMG_0323_zps53f97e06.jpg


IMG_0324_zpscf6a1faa.jpg


En zo past het er toch wel netjes in.

IMG_0325_zpsfc864c32.jpg



Bijna zonder spleet. En er komt natuurlijk wel een wieltje in ipv een ijzerdraadje.

IMG_0326_zpsee905c54.jpg


Het gat waar de hoogteroerservo zat, en ik twijfel nog steeds om er een lichtere servo voor terug te zetten. Scheelt toch weer 30 gram in de staart. Maar even wachten op de stabilo, die haal ik vrijdag op.

IMG_0327_zpsd7e6d045.jpg
 
De romp heb ik inmiddels kaal, en dat heb ik ouderwets met schuurpapier gedaan. Wel een werkje, maar het resultaat is bevredigend.
....

De buis van de vleugelpen er maar uitgehaald, die zat er scheef in.
Ik heb onlangs mijn F3J opgeknapt (draadje "Reparatie Roofmus"). Ook helemaal kaal gehaald! Ik heb zo'n schuurmuis van Black & Dekker gebruikt.
Ik wil niet zeggen "een fluitje van één cent" maar met een uurtje was het toch klaar.
Tismaardatuhetweet ...

Die buis voor de vleugelpen zat er scheef in, en je weet bijna zeker dat het 'Müller' vleugels zijn. Müller-vleugels en scheve vleugelpennen lijkt me wat tegenstrijdig. Zoiets levert Müller niet af. Dan moeten de vleugels ook even scheef op de romp gezeten hebben ....
Stel dat de vleugels recht op de romp zaten, dan moeten de bussen in de vleugel net zo scheef hebben gezeten. Als je nu dan die buis in de romp recht gaat zetten, zitten de vleugels straks scheef ... En de bussen in de vleugel rechtzetten is een veel lastiger klus!

Ik zou nog even goed meten voor je nog meer sloopt.

Verder : mooie kist, en zo te zien gaat hij heel mooi en degelijk worden.

Dirk.
 
Dirk,

Ik bedoel de buis die in de romp zat, die zat er scheef in. De vleugels lijken enkel van Müller, de rest is eigenbouw. Ik ben mij er wel van bewust dat Müller zoiets niet zou afleveren. De vleugels zaten idd iets wat verkeer aan de romp, en dat heb ik nu opgelost. Het was niet veel, maar voor mij net genoeg om het te veranderen.

Verder : mooie kist, en zo te zien gaat hij heel mooi en degelijk worden.

Dank je, ik ga in iedergeval mijn best doen. (maar dat doe ik toch met al mijn modellen? ;-))
 
Laatst bewerkt:
Back
Top