Statische electriciteit bij belt-helicopters.

Niet naar kijken...

Setup doorlopen, alles goed zetten zoals de handleiding en de setup aangeeft
De heading hold verrampeneert de 0 intelling, dus die is maar zelden zichtbaar.

Kortweg, als het in de setup goed is, moet het goed zijn.
Als daar de endpoints goed gezet zijn (en jij er af bent gebleven) kan hier weinigfout mee zijn
Daar moet je na de setup ook vanaf blijven, naar mijn idee
Of je moet de pirouettesnelheid aan willen passen
 
Voorheen waren mijn endpoints bijna exact gelijk, rond de 105. Maar de staart had op die manier niet genoeg pitch om tegen de torque in te gaan in rate mode. Nu staat alles goed in rate mode maar wijn de endpoints 85 en 121
 
Voorheen waren mijn endpoints bijna exact gelijk, rond de 105. Maar de staart had op die manier niet genoeg pitch om tegen de torque in te gaan in rate mode. Nu staat alles goed in rate mode maar wijn de endpoints 85 en 121

Dat kan niet wat je nu schrijft: in rate mode heb je, als de heli door oorzaak van buitenaf niet roteert, de volle hekrotorweg tot je beschikking, omdat de gyro geen draaiing detecteert en dus ook niet tegenstuurt. Het bestaat niet dat je hekrotor dan niet krachtig genoeg is om tegen het rotorkoppel in te komen, want dat zou duiden op een ontwerpfout waar de hele serie van dat type last van zou moeten hebben. Er moet dan wat anders aan de hand zijn.

Tenzij jij met het woordje "Torque" iets anders bedoelt dan ik.

Waarom je endpoints veranderd zijn weet ik niet.

Groet, Bert
 
Vermoedelijk zit daar een fout: dat kan nl niet.
Ergens in je vbar setup moet jE eerst de endpoints ingeven, daarna moet je via de stick aangeven wanneer de eindpunten bereikt zijn.
Doe je dit verkeerd, kapt de vbar de beweging van de servo te vroeg af, waardoor je op de grond nooit de zijkanten van het pitchbereik kunt raken

Ga je daarna de enpoints aanpassen zonder de limits opnieuw in te stellen, zeg je eigenlij ktegen de gyro dat hij meer rotaties per sec mogelijk moet maken, dus loopt hij veel sneller in de hoek
Maar als de limit bij de setup al fout is ingegeven, zal hij nooit naar het einde van de servoweg lopen.. Dus kan hij niet de volle weg benutten, waardoor je dus problemen kunt krijgen met de houdkracht van de staart

Dus setup via de computer opnieuw
Endpoints op de waarde die de vbar setup aangeeft (zitten een paar voorbeelden in van veelgebruikte zenders, en anders staat er precies hoe je aan die waarde komt)
En daarna van de endpoints afblijven, en alleen aan de gain zitten...
 
oké, gisteren zat ik op mijn smartphone dus kon ik het niet vlot uitleggen, ten eerst gebruik ik endpoints terwijl ik limits bedoel, goed opgemerkt student. Ik moet limits zeggen (die je in de setup instelt), endpoints zijn uiteraard mooi 100% - 100%.

In rate mode is het mogelijk dat je een drift hebt met de draairichting mee, dus de staart naar links, dus compenseer je dan door de tailblades pitch te geven tegen de draairichting in. Als ik mijn bladen zo zet, dat hij een OP DE BENCH minimale drift heeft naar links zijn mijn limits dus een beetje omzeep, dit is dus in rate mode.

Ik ben ook verward met die pre-comp, want die verandert dus in stilstand de stand van mijn bladen, dus ik weet niet hoe ik mijn staart nu moet afstellen met die pre-comp.

Hier is mijn log, zitten een paar rare dingen in, vibraties komen van pitch pumps, init failed door mijzelf :oops:, channels missed en antenna switched heb ik geeeeeen idee van. Gebruik een DX8 met dsmx satteliet en telemtrie. Daar zit volgens mij ook een fout, hij bind niet lekker met die telemetrie erop.

Zippyshare.com - log.pdf
 
oké, gisteren zat ik op mijn smartphone dus kon ik het niet vlot uitleggen, ten eerst gebruik ik endpoints terwijl ik limits bedoel, goed opgemerkt student. Ik moet limits zeggen (die je in de setup instelt), endpoints zijn uiteraard mooi 100% - 100%.

In rate mode is het mogelijk dat je een drift hebt met de draairichting mee, dus de staart naar links, dus compenseer je dan door de tailblades pitch te geven tegen de draairichting in. Als ik mijn bladen zo zet, dat hij een OP DE BENCH minimale drift heeft naar links zijn mijn limits dus een beetje omzeep, dit is dus in rate mode.

Ik ben ook verward met die pre-comp, want die verandert dus in stilstand de stand van mijn bladen, dus ik weet niet hoe ik mijn staart nu moet afstellen met die pre-comp.

Hier is mijn log, zitten een paar rare dingen in, vibraties komen van pitch pumps, init failed door mijzelf :oops:, channels missed en antenna switched heb ik geeeeeen idee van. Gebruik een DX8 met dsmx satteliet en telemtrie. Daar zit volgens mij ook een fout, hij bind niet lekker met die telemetrie erop.

Zippyshare.com - log.pdf

Als ik het zo begrijp, is die precomp niet veel meer of minder dan een in de V-bar ingebouwde Revo-mixer? Lijkt me logisch dat die dan voor de set-up op enig moment uitgeschakeld moet worden. Zal waarschijnlijk wel automatisch gebeuren in set-up mode vermoed ik zo....

Tenminste: als ik een gewone heli instel, zet ik die revo ook eerst uit om de boel in te stellen qua limits, en activeer hem pas als een van de laatste stappen voor vliegklaar maken. Lijkt me vrij logisch dat de V-bar dat automatisch doet in set-up?

Hoe je die Precomp verder exact in moet stellen hangt af van welke pitchcurves je gebruikt. Bij pitch nul moet in elk geval de hekrotor ook nagenoeg nul zijn, met hooverpitch zo rond de tien graden. Als ruwe richtlijn. De rest hangt af van of je symetrische pitchcurve gebruikt of niet.

Groet, Bert
 
Ik heb net de kop eens dubbel gechecked op fouten, dit is wat ik tegenkwam, de schuldige? Dit is de buitenste lager van de bladhouder, ertussen zit een thrustbearing en aan de andere kant nog eens dezelfde bearing.

img.php


img.php
 
Via bluetooth hou ik mijn vibraties live in het oog, piek is 150 wat volgens mij perfect is.
beetje vreemd dat je log vol staat met extreme vibration warnings.
en wat is je verklaring voor die warmstarts? als dat tijdens de vlucht is dan kan je bec het niet aan of is er nog iets anders mis.
 
beetje vreemd dat je log vol staat met extreme vibration warnings.
en wat is je verklaring voor die warmstarts? als dat tijdens de vlucht is dan kan je bec het niet aan of is er nog iets anders mis.

Die warmstart kan eraan liggen dat ik opnieuw een bind gedaan heb ditmaal zonder telemetrie. Als bec heb ik een gryphon polaris, dat moet voldoende zijn.
 
Ergens in je vbar setup moet jE eerst de endpoints ingeven, daarna moet je via de stick aangeven wanneer de eindpunten bereikt zijn.
Even de handleiding erbij, je kijkt nu in die van een ander merk ;)

Edit: is dit trouwens een nieuwe setup / heli of heb je er alleen een Vbar opgezet? Wat is de historie van de heli? Misschien heb ik er overheen gelezen maar ik kon het zo niet vinden.
 
Laatst bewerkt:
Nieuw gekocht, eigenlijk is alles nieuw behalve de vbar. Ik snap er niks meer van, ik wil gewoon graag gaan vliegen, maar zo lukt het niet. Letterlijk alles in de staart is nieuw, op de belt na.

Heb net al maar weer geld erin gegooid en nieuw lagers voor in de kop en staart besteld, plus een nieuwe belt-tensioner, want die van mij is ook ronduit ruk (gekent warp probleem), als het hierna niet opgelost is weet ik het niet meer.
 
Joop, bij de vbar moest ik eerst de endpoints zo zetten zoals de setup aangaf... Handleiding is wat summier, de serup des te beter

Sandor, die staart en de precomb moet je jezelf niet te druk maken
Gewoon goed zetten tijdens de setup van de vbar, en verder alleen de gain of wat dingetjes in de computer aanpassen
 
ik wil gewoon graag gaan vliegen, maar zo lukt het niet.
Ik herken het. Nieuwe heli en graag willen vliegen. Ik kan je de hand schudden, ik ben zelf ook wel eens eens 3 weken bezig geweest om een heli goed te krijgen. Dus je staat hierin niet alleen.

Gezien alles wat inmiddels aangegeven is en wat jij aangeeft in je posts vat ik even samen:
100% tail travel -in de Vbar- van de staart servo = ok!
Geen extreme speling op de staart = ok!
Trillingen tijdens hoveren ongeveer 150 (Vbar) = ok!
Mechanisch loopt alles soepel = ok!
Mechanische werking tijdens draaien = ok!

Mijn volgende stap, gezien de ervaring die ik er mee heb, is het reduceren van de staartservo spanning. Volgens de specificaties van de servo is deze behoorlijk snel. En misschien wel te snel voor de regelaar in combinatie met de enorme staartautoriteit van de Compass Warp. En dan krijg je overcompensatie.

Ik weet niet wat de rest van je setup is en op welk voltage je de staartservo hebt draaien. Maar als het mogelijk is zou ik de spanning op de staartservo verlagen naar 4,8V.
 
Ik gebruik een gryphon polaris, die nu op 6V staat, ik kan 5.6V altijd nog eens proberen. Ik gebruik trouwens als regelaar een 60A YGE. Ik zal het dadelijk allemaal eens proberen, hierna kan ik de tailgrips nog eens wisselen aangezien ik die ook in reserve heb. Letterlijk de 50e keer dat het uit elkaar gaat :p
 
Of je verkort de servo arm...

Beide hebben hetzelfde effect, nl het verlagen van de mechanische gain.
Nog een dingetje met hetzelfde effect: kortere staartbladen.

Dit zijn gewoon echt ####*^*^{*] problemen..
Je blijft aan het testen, en het blijft terugkomen, tot je gillend een keer wat haar eruit trekt.
En opeens heb je wat gedaan, en blijkt het weg te zijn... En sta je bij het weer voorkomen van zo'n probleem weer voor een raadsel.

Ik heb het dus op mn 250 gehad, nooit weg kunnen krijgen. Ik ga nu nog eens een andere servo proberen.
Op die heli is echt alles aan de staart veranderd, en het bleef slechter worden

De 450 had het ook, is nu goed. Geen idee waarom, combinatie van factoren waarschijnlijk
De 600 heeft het ook even gehad, daar was het probleem na het vervangen van de 3g door een vstab over.
Dus blijkbaar gaat de vstab een stuk beter met trillingen van nitro om
 
Als de staart goed is en je hebt deze onder belasting getest dan moet je hem gewoon in elkaar laten zitten. Goed is goed!

5,6V kan je proberen maar levert waarschijnlijk geen zichtbaar verschil op. Voor een paar euro kan je een step down regulator kopen:
5.1v two-way step down voltage regulator K10381TA hobbymaniac.nl

Als ik me niet vergis zijn dit gewoon twee diodes. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Jup, gewoon simpelweg twee diodes. Kun je tussen de gyro en servo inprikken
 
Of je verkort de servo arm...

Beide hebben hetzelfde effect, nl het verlagen van de mechanische gain.
Nog een dingetje met hetzelfde effect: kortere staartbladen.

Dit zijn gewoon echt ####*^*^{*] problemen..
Je blijft aan het testen, en het blijft terugkomen, tot je gillend een keer wat haar eruit trekt.
En opeens heb je wat gedaan, en blijkt het weg te zijn... En sta je bij het weer voorkomen van zo'n probleem weer voor een raadsel.

Ik heb het dus op mn 250 gehad, nooit weg kunnen krijgen. Ik ga nu nog eens een andere servo proberen.
Op die heli is echt alles aan de staart veranderd, en het bleef slechter worden

De 450 had het ook, is nu goed. Geen idee waarom, combinatie van factoren waarschijnlijk
De 600 heeft het ook even gehad, daar was het probleem na het vervangen van de 3g door een vstab over.
Dus blijkbaar gaat de vstab een stuk beter met trillingen van nitro om
Standaard zitten er veel langere bladen op namelijk 70mm, nu zit er al 62 edge op. Ik snap niet wrm ze er 70mm bij leveren, die raken gewoon de grond.

Kan de belt hier iets te maken mee hebben? Dat is het enige dat nog niet verandert is.
 
Laatst bewerkt:
Je kan de belt visueel inspecteren maar verder zou ik me er niet druk om maken. Het lijkt er gewoon op dat je staart niet in balans is. Eerst even proberen op een lagere spanning en je bevindingen terug koppelen.

Beide hebben hetzelfde effect, nl het verlagen van de mechanische gain.
Het is niet de mechanische gain maar de dode tijd van de regeling. Ofwel, de reactie naar de regelaar output. En nee, het verlagen van de spanning naar 4,6V heeft een heel andere uitkomst dan je servo-arm verkorten. Je hebt namelijk ook te maken met de reactietijd van de servo.

Daarnaast is het belangrijk dat de tail travel in de Vbar op 100% blijft staan. Anders verziek je de regeling van de Vbar en ben je weer terug bij af.........

Daarom raad ik aan om de spanning te verlagen.

En misschien kan het zelfs zo zijn dat de servo gewoon niet geschikt is voor de taak zoals in deze post:
logo-800-tailwag-5
De huidige generatie heli's hebben namelijk een enorme staart autoriteit om het 3D-vliegen bij te houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om toch maar wat te vliegen heb ik vandaag wat lipo's erdoor gejaagd, wat vliegt dat ding als een droom zeg, niet te geloven. Was die staart nu eens strak :D
 
Back
Top