Traxxas Rustler VXL & XL-5 DEEL 2

Draden strippen, en alvast een beetje vertinnen, goed de tin door laten vloeien. Eventueel de metalen strips waar je de draden op gaat zetten even vertinnen. Tip van de bout tussentijds even afvegen, zodat er geen "oudbakken" soldeertin aan blijft zitten. Draad en strip tegen elkaar houden/klemmen, en dan met de bout verwarmen totdat het soldeer gaat vloeien. Eventueel een beetje soldeertin bijvoegen. En beste eerst oefenen op iets anders.

Je gebruikt wel harskern soldeertin?
 
Ik heb gedaan wat je zei indoorvlieger, het scheelde al enorm toen mijn soldeertip schoon was. Er zat zoveel oude troep op. Nu ging het letterlijk vloeiend :)

Nu het volgende; ik wil even zekerzijn dat ik mijn lipo heel houd, als ik de eerste x ga laden en dan op de goede waardes de accu laad.

Het gaat om een turnigy 5200mah 30/40C 2s2p lipo en een maxxtrax oplader. Klopt het dan als ik op 2.0A - 7,4V ga laden?

Ik las op de accu en laadtechniek tread dat een lipo niet lager mag dan 3,0V. Hoe vol komt hij na het laden?

Ik heb er net even 1 in de auto gedaan om te testen, maar dat is echt compleet anders dan met nimh accu's. Wat een kracht!
 
Yup een wereld van verschil, NiMH of lipo. En ook wat betreft je bout een wereld van verschil, punt schoonmaken scheelt alles.

Laden doe je met 4.2V per cel(8.4V op 2S dus), dit zal je lader automatisch doen als je hem op 7.4 (3.7v per cel, nominale spanning) zet. De meeste zetten de ESC op 3.5V cutoff voltage. 3V is aan de lage kant en zorgt voor een kortere levensduur. Tussen 3.5V en 3V zit amper capaciteit, dus je kunt beter gewoon op 3.5V afschakkelen.
 
Je kan die lipo zelfs op 10a laden. Charge rate is 2c. Dus je laadstroom=capaciteit accu x charge rate. Na het laden moet de accu ongeveer 8.4 volt zijn (2s). Dit is dus 4.2V per cel.
 
Yup een wereld van verschil, NiMH of lipo. En ook wat betreft je bout een wereld van verschil, punt schoonmaken scheelt alles.

Laden doe je met 4.2V per cel(8.4V op 2S dus), dit zal je lader automatisch doen als je hem op 7.4 (3.7v per cel, nominale spanning) zet. De meeste zetten de ESC op 3.5V cutoff voltage. 3V is aan de lage kant en zorgt voor een kortere levensduur. Tussen 3.5V en 3V zit amper capaciteit, dus je kunt beter gewoon op 3.5V afschakkelen.

Ik kan met mijn rc plus set van 3,0/3,7 afstellen, dus dat is mooi. Ik had hem op 3,0V staan.

Dat 10A verhaal snap ik niet zo, maar 5A is beter voor je accu toch?
 
Ja in principe is hoe lager de stroom waarmee je laad hoe langer de levensduur van je accu. Maar met 2C (10A) laden is niet zo'n ramp. Pas als je op het randje van de specs met 5C(25A) gaat zitten kan het de levensduur echt merkbaar inkorten. Ik laad persoonlijk zelf wel altijd op 1C, dan maar een setje accu's extra waardoor het langere laden niet hinderlijk is.
 
Ik heb gedaan wat je zei indoorvlieger, het scheelde al enorm toen mijn soldeertip schoon was. Er zat zoveel oude troep op. Nu ging het letterlijk vloeiend :)

Mooi, goed elektro solderen hoeft niet moeilijk te zijn, als je maar een paar basis dingen goed voor elkaar hebt. En extra voordeel van een goede soldering, je loopt geen kans op extra hitte-opbouw in je connectors. In extreme gevallen kan een slecht gesoldeerde of slecht passende stekker zo heet worden dat het soldeer weer smelt.

Wat betreft laden, ik zou maximaal 2C laden, dus in jouw geval 2x 5200 = 10.4 ampere. Maar 2 accu's en laden op 5A is meestal beter voor de levensduur. Wel opletten dat motor en regelaar niet veel heter worden als je langer met een fellere accu rijdt.
 
Maar wat is de capaciteit van je batterijen dan? Ik laad afhankelijk van de capaciteit en de C rate. Neem aan dat je daar wel rekening mee houdt?
 
Dan is 5A inderdaad een mooie stroom om mee te laden :). Ik laad zelf altijd op 7A, omdat dat de max is van mijn lader. Maar ik laad altijd 2x5,8Ah of hoger in parallel, dus dan laad je zelfs nog onder de 1C.
 
Nu heb ik het in 1 topic proppen van alle Rustler vragen nooit zo begrepen, maar als er dan nog veel posts over laden van accu's bij komen (waar toch echt een andere plek voor is in het forum), dan wordt nog lastiger zoeken.
 
Soms heb je het niet eens door dat je een vraag stelt in het verkeerde topic. Je wilt antwoord en de accu's Die genoemd worden passen in een rustler....
 
Over de passing kan je het inderdaad het beste hier vragen.
Alleen over hoe je ze moet laden en uitleg, is het duidelijker voor de mensen met een Rustler als je ze in het Accu en Laadtechniek gedeelte vraagt, waar je misschien ook wel beter/duidelijker antwoord krijgt.
 
Hallo allemaal,

Voor de speedrunners hier even een vraagje; welke accu's gebruiken jullie om met jullie rustler de 110 km/h te halen mijn record staat nu op 105, en dit zou ik graag verbeteren. Alvast bedankt.
 
Hallo,
Ik stam al wat langer met een probleem.
Ik heb een probleem met mij traxxas rustler xl-5, zodra ik gas geef beginnen beide achterwielen erg heen en weer te zwiepen.
Weet jullie heer het probleem van??
 
Back
Top