Traxxas Rustler VXL & XL-5 DEEL 2

Maar de accu moet die stroom wel kunnen leveren aan de motor/ESC...


Precies, NiMh is niet echt in staat om sterkere brushless setups van stroom te voorzien, althans niet voor lange tijd, zonder te snel op te warmen. Ik heb een paar NiMh packs in een auto met brushless en die zijn na 7 minuten rijden echt goed warm, bijna heet. Als ze genoeg capaciteit zouden hebben gehad om 2 keer zo lang te rijden, en net iets mindere kwaliteit waren geweest, zouden ze beslist te heet zijn geworden, en dan gaan ze of "blazen" via het veiligheidsventiel, of als dat ventiel niet werkt, ploffen. Nu gaat het net goed, ook omdat ik de temperatuur tijdens het rijden af en toe controleer en stop als het te warm dreigt te worden. Dan gaat het goed, maar als je 5 minuten lekker zou gaan bashen op een warme dag, zou het voor mijn auto waarschijnlijk ook op schade uitlopen.
 
Hallo allemaal,

Kan iemand mij helpen, ik heb sinds kort een Rustler maar heb er nu problemen mee. Mijn tandwielen ratelen enorm en na twee seconden volgas te hebben gereden is mijn mijn spur gear (ik bedoel in ieder geval het grote tandwiel) versleten, er zit dan gelijk een platte kant aan het tandwiel. Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Vast bedankt
 
Waarschijnlijk stond je gear mesh niet goed. Dit is de afstand tussen je motor tandwiel en je gearbox tandwiel. De meeste mensen doen een stripje A4 tussen de vertanding en drukken de tanden dan tegen elkaar aan. Dan even de tandwielen draaien met je hand om zo overal het A4tje langs te laten lopen, dat is ongeveer de goede afstand tussen je tandwielen. Daarna uiteraard even goed de motor weer vast zetten. Dan als alles weer vast staat voorzichtig gas geven, en goed luisteren naar het geluid. Een goede gear mesh klinkt erg soepel en ratelt niet.

Persoonlijk vind ik afstellen op geluid fijner, maar dat is iets riskanter als je er wat minder ervaring mee hebt.
 
Klapperend geluid aandrijving

Hoi,

De Rustler (XL-5) van mijn zoontje maakt sinds gisteren een klapperend geluid.

Je hoort het alleen als de motor draait, dus niet als je aan de as zelf draait. Daarnaast lijkt het of er slechts een 1/4 aan vermogen wordt doorgegeven als je gas geeft.
Toen ik de eerste keer keek, bleken de schroeven van de motor los te zitten waardoor de pinion de spur niet meer raakte. Nadat ik die vast had gezet, kwam dat klapperende geluid.

Traxxas Rustler, klapperend geluid aandrijving - YouTube

Waarschijnlijk is er iets stuk binnenin, maar aangezien ik nog niet zoveel sleutelervaring heb dacht ik eerst maar eens hier te vragen of iemand een duiding heeft, voordat ik het hele zaakje ga open maken?
 
Klinkt als beschadigde tanden van je spur, veroorzaakt doordat de motor los is gekomen. Het kan ook zijn dat je nu spur en pinion te strak op elkaar hebt lopen. Je kan er een stukje papier tussen doen, en dan pas de motor met pinion tegen de spur schuiven, of, wat ik zelf ook prettig vind als nacontrole, pinion loshalen, zodat die vrij op de motor-as kan draaien, en dan de auto met de hand vooruit duwen. Je voelt dan alleen de weerstand van de transmissie, en dan kun je vergelijken of er veel verschil zit tussen met pinion op de as, en zonder. Bij goed afgestelde tandwielen voel je bijna geen verschil in weerstand.
 
Klinkt als een oude koffiemolen. Het geluid komt echt uit de motor zelf als je het mij vraagt. Hoe zien je tanden op de spur en pinkon eruit? Gehavend? Dat met een reepje A4 papier werkt hardstikke fijn. Misschien de motor voorzien van een paar druppels olie. Dat heeft toen bij mij wel geholpen. Je moet de motor wel 10minuten laten lopen om alles te verspreiden en overtollig eruit te gooien.

Of even bij de winkel na laten kijken waar je hem gekocht hebt, die weten het zo te vinden
 
Klinkt als beschadigde tanden van je spur, veroorzaakt doordat de motor los is gekomen. Het kan ook zijn dat je nu spur en pinion te strak op elkaar hebt lopen. Je kan er een stukje papier tussen doen, en dan pas de motor met pinion tegen de spur schuiven, of, wat ik zelf ook prettig vind als nacontrole, pinion loshalen, zodat die vrij op de motor-as kan draaien, en dan de auto met de hand vooruit duwen. Je voelt dan alleen de weerstand van de transmissie, en dan kun je vergelijken of er veel verschil zit tussen met pinion op de as, en zonder. Bij goed afgestelde tandwielen voel je bijna geen verschil in weerstand.

Ik heb ze nu iets losser gezet, strookje A4 kan er goed tussendoor. Het klapperende geluid is er nog steeds, al is het wel minder geworden.

...Het geluid komt echt uit de motor zelf als je het mij vraagt. Hoe zien je tanden op de spur en pinkon eruit?...

Als ik de motor/pinion helemaal los van de spur zet, dan klinkt de motor soepel, als een zonnetje;-) De tanden zien er ook nog goed uit.

Ik heb wel een aantal hele duidelijke instructiefilmpjes gevonden voor onderhoud/vervanging van de volledige transmissie, dus wellicht dat ik van de week toch maar een poging ga wagen.

RC "How To" Maintain/Clean/Change Transmission For 2WD RUSTLER SLASH STAMPEDE BANDIT [1]

Overigens, moeten de schroeven voor de motor met loctite vastgezet worden?
 
Laatst bewerkt:
Als ik de motor/pinion helemaal los van de spur zet, dan klinkt de motor soepel, als een zonnetje;-) De tanden zien er ook nog goed uit.
]

Even voor de duidelijkheid, met motor/pinion los van het spur bedoel ik dat spur en pinion wel elkaar raken, net als tijdens het rijden, alleen met het dunne inbusje wat het pinion op de motor-as klemt zo los, dat het pinion opm de as slipt. Als je dan de auto zachtjes vooruit duwt kun je goed voelen of je ergens tijden een omwenteling van het spur extra weerstand voelt.

Wat betreft de tanden, beste is van de zijkant te kijken, en dan vooral naar de vorm. Meestal worden de tanden op een plekje iets stomp, en dat geeft dan de tik.
 
Het is wel een veelvoudig item dat je bij een nieuwe auto alle schroeven wel even na moet lopen omdat er vaak en veel niet helemaal vast zitten. Met vet in de gear zal het wel net zo zijn. Niet dat dat het probleem oplost, maar wel een goed punt om even naar te kijken. De mijne was haast ontvet ipv vet. Succes met de transmissie
 
Ik heb sinds kort ook een rustler en totaal nieuw met RC auto's. Nu rij ik er regelmatig mee en daarna maak ik hem goed schoon met de compressor? Maar heb ik buiten dat nog andere onderhoud nodig? Vetten van de tandwielen? Alle tips zijn welkom..
 
Lagers voorzien van een druppel olie. Schroeven nalopen op loskomen. Speling op wielen checken. Rpm bumper erop zetten
 
Lagers voorzien van een druppel olie. Schroeven nalopen op loskomen. Speling op wielen checken. Rpm bumper erop zetten

Wat voor olie moet ik voor de lagers gebruiken? En hoe vaak moet dat?
de wielen voor bewegen wel iets.. hoeveel speling mag het zijn? Schroeven zitten vast.
 
Wat voor olie moet ik voor de lagers gebruiken? En hoe vaak moet dat?
de wielen voor bewegen wel iets.. hoeveel speling mag het zijn? Schroeven zitten vast.
Speling op je wielen kan vaak met een opvulringetje opgelost worden. Als de wielen over de as heen en weer bewogen kunnen worden, helpt een ringetje achter het pennetje waar je hex op vastzit.
 
zemetamy.jpg

Moet hier normaal geen olie,vet of iets tussen zitten?
 
Nee, die moeten droog zijn, olie of vet trekt alleen maar meer vuil aan en daardoor slijten de tandwielen veel sneller.
Beter is dus om ze droog te houden.
 
Back
Top