Vintage zwever - brushless setup check

  • Topicstarter Topicstarter Bart78
  • Startdatum Startdatum
B

Bart78

Guest
Beste Forumgenoten,


Graag jullie gedachten bij een brushless setje wat ik in gedachten heb voor mijn vintage zwever.



Haar huidige uitrusting: Graupner ASW 22 B e. 2,70m, ca 2,2kg vliegklaar (voor plaatje van voorbeeld zelfde type, zie ; Graupner Asw 22 B Electric 270 (2.7m) turn-build - RC Groups)
Graupner Speed 700 turbo (gewicht 320 g) met 30A regelaar
Graupner prop 25-15 /10-6" (ook uit jaren 80 denk ik)
LiPo 2S accu 2000mA



Haar karakter: gaat redelijk omhoog (stijgingshoek ca 10 graden) maar aandacht erbij tijdens stijgen ivm kans op overtrekken. In ca 3 min op iets van 100m wat OK is voor mij. Probleem is dat accu te snel leeg gaat: net mogelijk om 2 keer omhoog te gaan, en landen moet daarna in 1 keer goed gaan.


De erg handige database of dit forum voor elektro zwever setup, bracht me bij onderstaand neefje van Multiplex. De redelijke power en lange uithoudingsduur spreken me aan.

merk Multiplex
type Alpha 27 GFK romp
(mm) 2700
(g) 2100
categorie T
motor Axi 2820/10
type BLO
kV 200
weight (g) 151
(%) 7,2
reduction 1
Power* B/C
ESC/regelaar Future Value 12.60e
prop 12x6 folding
merk Flightpower EVO25
type 3s1p 25C
(mAh) 3300
endurance** A
Eigenaar Alpha21
modelbouwforum.nl
43A statisch

Als brushless set up voor mijn zwever denk ik aan:


Motor:
Turnigy GliderDrive SK3 Competition Series - 3850 - 3.5 1400kv
Regelaar:
TURNIGY Plush 60amp Speed Controller (onderaan op dezelfde pagina als de motor)
Propellor:
Mijn huidige Graupner prop 25-15 /10-6" (?)
Accu:
Als het kan ver voorin ivm zwaartepunt bij deze lichtere motor. Moet nog kijken hoeveel ruimte ik voorin heb, maar ik denk aan:
Zippy-K Flightmax 4000mah 3S1P 25C Lipoly Battery

Graag jullie gedachten, bv mbt:
Kan deze motor direct drive aan met deze prop?
Deze prop of beter een andere voor betere efficientie?
Dit setje lijkt hetzelfde karakter teweeg te gaan brengen als mijn voorbeeld uit de database?
Andere tips :) ?

Hartelijk dank alvast voor jullie hulp!
Bart
 
Hi Bart,

de set-up die je beschrijft, lijkt me prima voor jouw model.
* direct-drive: no problem!
* de Turnigy heeft een iets hogere kV (1400) dan de Axi (1200), dus een kleinere prop is idd wel nodig. Een 11x6 zou ook kunnen, lijkt me maar ik zou beginnen met de 10x6

Het wordt wel wennen aan de stijgsnelheid: ik ga in <30 sec richting 150m. Zorg voor voldoende domping en/of mix hoogteroer! - de "hoge" snelheid wil de kist wel eens flink up trekken.
 
Ik zou een motor nemen met een lagere KV. Voor een zwaar en relatief langzaam toestel (een zwever die omhoog gaat) is dat efficiënter. Je kunt namelijk een grotere prop draaien.

Zelf heb ik voor een Climaxx van Hoellein, (1.6 kilo en 2.5 meter spanwijdt)e deze motor: HobbyKing 3542 Brushless Outrunner 830KV

Ik draai een 13 x 6.5 prop op een 3S accu en hij gaat erg goed omhoog. Ik denk dat dezelfde set up ook jou 2.2 kilo prima naar boven trekt. (was dat met de oude motor? Want dan mogen we er nu dus 150 gram vanaf trekken….)

Er is in de serie waar jij naar kijkt eenzelfde motor van 140 gram met een kv van 960. Met een 11 x 6 of 12 x 6 moet deze ook voldoende vermogen kunnen leveren op een 3S accu.

In jou situatie zou ik echter kiezen voor de zwaardere uitvoering van 180 gram en dan met een KV van 840. Turnigy GliderDrive SK3 Competition Series - 3858 - 4.6 840kv
Met een 4S accu en 14 x 6 prop ga je vervolgens compromisloos naar boven. Als je 3S accus hebt en niet in nieuwe wil investeren zou ik een 14 x 5 prop nemen.

Deze iets zwaardere motor geeft je wat meer ruimte als je later nog een iets grotere zwever wil vliegen, 4S accus zijn daar meer de standaard.

Met groet, Roger
 
Ah, merci heren!
Ik ga even kijken naar de gewichten van de motor opties en van de accu en accuplaatsing ivm gewenst zwaartepunt...
 
Dit wordt hem dan lijkt me:

Gents,

Op basis van jullie input qua hardware heb ik nog even een aantal maten in het toestel opgemeten en momentbalansjes gemaakt tbv goede uitkomst zwaartepunt.

Mijn voorkeur gaat uit naar een aandrijfsetje wat licht is en ook het zwaartepunt goed laat uitkomen, ik denk aan:

(als jullie een gedachte paraat hebben bij de onderschrifjes van de onderdelen, dan hou ik me aanbevolen :)

Motor (3542 830kV):
HobbyKing 3542 Brushless Outrunner 830KV
(goede recenties op HK ook, tov de nieuwe competition series lijkt me dit voor nu de meest betrouwbare keuze)

Controller (60A):
TURNIGY Plush 60amp Speed Controller (NL Warehouse)
!! (al vraag ik me af of ik ook voldoende heb aan de 30g lichtere 40amp versie!?)

Prop (13 x 6):
Carbon Fiber 13x6 Folding Propeller
(iets lichtere spoed dan Roger aangaf, op basis van boerenverstand leek me 6 ipv 6,5 voor mijn iets zwaardere toestel wel een aardige optie?)

Accu (3S 3700mA):
ZIPPY Compact 3700mAh 3S 25C Lipo Pack (NL Warehouse)
(lijkt me genoeg om een paar keer omhoog te kunnen, geen noodzaak om meteen een tweede accu te kopen als ik na 30min effe pause wil?)

Wat me niet duidelijk wordt op de HK site, is of ik nog connectoren moet knutselen aan weerszijden van de controller. Of zijn deze al aanwezig en van juiste type?
Accu: Discharge Plug: HXT4mm
Controller power input: staat niet aangeven
Controller power output: staat niet aangeven
Motor power input: 3,5mm bullet connector
Controller stuursignaal input: ik heb een Futaba ontvanger

Groet, Bart
 
Hi Bart,

de set-up die je beschrijft, lijkt me prima voor jouw model.
* direct-drive: no problem!
* de Turnigy heeft een iets hogere kV (1400) dan de Axi (1200), dus een kleinere prop is idd wel nodig. Een 11x6 zou ook kunnen, lijkt me maar ik zou beginnen met de 10x6

Het wordt wel wennen aan de stijgsnelheid: ik ga in <30 sec richting 150m. Zorg voor voldoende domping en/of mix hoogteroer! - de "hoge" snelheid wil de kist wel eens flink up trekken.

Hey Alpha21, dat gaat hard omhoog dus. Ik hou de demping van hoogteroer in mijn achterhoofd! Leuk om zo contact te hebben met mijn voorbeeld uit de database :)
 
...
Zelf heb ik voor een Climaxx van Hoellein, (1.6 kilo en 2.5 meter spanwijdt)e deze motor: HobbyKing 3542 Brushless Outrunner 830KV

Ik draai een 13 x 6.5 prop op een 3S accu en hij gaat erg goed omhoog. Ik denk dat dezelfde set up ook jou 2.2 kilo prima naar boven trekt. ...

Ha Roger, wat voor regelaar gebruik je, red je het met 40A misschien? En wat voor accu heb je, en welke vliegduur behaal je ermee?

Thanks, Bart :)
 
Bart,

Welke tegelaar erin zit weet ik niet meer... En helaas kan ik het niet bekijken. De regelaar ligt op de bodem van de romp en erboven heb ik een plankje geplakt waar de accu op ligt.

Ik denk echter dat ik zeker een hoger amperage heb dan 40. Ik vind het op het randje. Max efficiency ligt bij 36 amps. Met 13 x 6 prop zit je daar denk ik dicht bij, dus het kan wel maar 60 amps is een stuk veliger.

Als je er nog een hebt liggen zou ik deze testen. Gewoon een paar minuutjes voluit laten draaien en regelmatig voelen hoe heet hij wordt. Of je meet het amperage natuurlijk.

Lukt het niet dan is een nieuwe zo gekocht in nl warehouse.


Ik gebruik een 2200 MAmps accu. Daar heb ik er twee van. Ik trek ze nooit helemaal leeg. Na een keer of 4 / 5 omhoog wissel ik de accu en laad ik de eerste op. Ik heb tot nu toe zeker geen behoefte gehad aan zwaardere accus. 5 keer haal ik zeker, maar ik denk dat ik wel 7 keer omhoog kan met een volle accu. Ik vlieg naar zo'n 230 meter en zit daar (dit schat ik!) in minder dan een halve minuut. 7 keer omhoog is dus op 3.5 minuut motorloop....

Tijd om mijn natuurkunde even op te halen.

Als de motor 36 ampere trekt is dat dus eigenlijk 36 ampere per uur.

Ieder uur heeft 3600 seconden en is dus is het verbruik 1 ampere per 100 seconden.

Een accu van 2200 Mamps is de 2.2 amps geeft dus 2.2 x 100 = 220 seconden motorloop en dat is even iets meer dan 3.5 minuut!


Met bovenstaande berekening weet je dus ook meteen dat ik met een 13 x 6.5 prop zo 36 amps trek en met 40 amps regelaar zou je dus uit moeten komen. ( maar even testen of hij heet wordt zo ik altijd doen).

Ook blijkt dat 3700 amps accu voor jou erg ruim is. Ik zou zeker niet naar 2200 gaan maar 3000 of 3300 is zeker genoeg.

Nou, hoop dat je er wat aan had, met groet,

Roger
 
Model vliegt fijn - maar motorprobleem door test

Na een tijdje wachten op de douane en het inbouwen een update.
Het is geworden:
motor: HobbyKing 3542 Brushless Outrunner 830KV
prop: TGS 12x6.5F Precision Folding propeller
regelaar: HobbyKing 50A BlueSeries Brushless Speed Controller
accu: Turnigy nano-tech 3000mah 3S 25~50C Lipo Pack

Gewicht van nieuwe setje is 537g en daarme 133g minder dan het oude setje, gewicht vliegklaar is 2,01kg. Dat is bijna 10% minder als in de orginele beschrijving 2,25kg staat aangegeven :)

Op de motor wil hij goed steil omhoog, iets van 45graden halt hij wel ongeveer en dat is zelfs veel beter dan waar ik naar op zoek was. Inmiddels heb ik 2 avonden gevlogen, nooit langer dan 45min en de 2e accu nog niet nodig gehad. Volgas trekt de regelaar 22,5A weg bij de accu.

Met de vliegeigenschappen ben ik erg tevreden, voor het eerst kunnen spelen met de stijgwind langs een rij bomen :) Thanks voor jullie hulp nogmaals bij bepalen setje. Ik ga nog wat experimenteren met zwaartepunt.

1 probleempje echter:
Vanwege lage stroom bij volgas (volgens mijn meting 22,5A en 36A is motor meest efficient volgens HK) dacht ik dat het geen kwaad kon om eens te proberen hoe lang de looptijd van de motor is bij volgas met de 12 x 6,5 prop. Oververhitten zou hij dan niet moeten doen met cockpit eraf, er is voldoende circulatie rond de motor. Na 1,5 min volgas werd motor wel een beetje warmer dan handwarm, maar niks bijzonders. Toen nog eens 3,5min volgas, dus total 5min. Resultaat:
- accu handwarm
- regelaar koeler dan handwarm
- motor warm: maar iets van 3sec aan te raken ... en er zat speling op de motor-as...
De speling is na afkoelen minder, maar zit er nu nog wel. De motor resoneert er nu op bij ca 1/5 gas. Ook lijkt de motor nu soms te stotteren als ik >3/4 gas omhoog vlieg. Bij testen thuis kan ik dit gedrach echter niet reproduceren. Ik vertrouw hem nog wel maar een beetje baal ik hier wel van.:|
Heb ik iets over het hoofd gezien, of moet dit gewoon niet kunnen gebeuren met een dergelijke motor? Is dit een garantiepoging waard?

Groeten,
Bart
 
Als een motor op een zwever na de landing (dan is hij alweer een tijdje uit, en dus afgekoeld) nog te heet is om permanent aan te raken met de blote hand, dan ben je waarschijnlijk te ver gegaan.
De speling op de as doet vermoeden dat de lager aan gort zijn. :(
 
Als een motor op een zwever na de landing (dan is hij alweer een tijdje uit, en dus afgekoeld) nog te heet is om permanent aan te raken met de blote hand, dan ben je waarschijnlijk te ver gegaan.
De speling op de as doet vermoeden dat de lager aan gort zijn. :(

Hoi Dirk, ja er is iets niet ok meer. De lagers lijken me ook kandidaat voor eerste schade.
Ter verduidelijking: na het vliegen is de motor niet warm hoor. Hij was wel erg warm na die 5min bijna-continue voluit test die ik thuis deed. Daar heeft hij de speling opgelopen. Maar ik verwachtte niet dat die motor over de rooie zou gaan bij 22,5A (gemeten tussen accu en regelaar tijdens voluit test) terwijl hij bij 36A meest efficient zou moeten zijn volgens HK. Je zou dan toch zeggen dat 36A dan toch enkele minuten volgehouden moet kunnen worden? En dat zonder het installeren van additionele warmteafvoer hulpmiddelen (waterkoeling of koelribben oid). Beetje te veel vertrouwd op info van HK denk ik dan?

Of werkt de motor met een lagere spanning, waardoor de stroom door de motor hoger is dan de gemeten 22,5A?
 
Back
Top