Nieuport 17 BMI.

Ondanks de vermelding Model Scale kit, houd ik mijn verslagje maar hier.
Het word maar een samengesteld ARF je.
Daar ik nog een nieuwe Turnygie 1000 KV 600W in de kast liggen heb, was ik op zoek naar een geschikt bijhorend toestelletje.
Het mocht eens wat anders zijn als alledaagse toestellen, en mits ik nu in een vliegclub ben ook eens wat duurder in mijn budget.
Het gevaar om reeds met de eerste vlucht in de kliko te belanden is daarmee ongeveer met 50% verminderd.


Na wat twijfelen is de keuze gevallen op de Nieuport 17 van BMI.
Met een vleugellengte van 152,4 mm toch een redelijk toestelletje dat nog mooi kan vervoerd worden met een gewone auto.


Bij het openen van de doos lijkt de inhoud goed verzorgd te zijn, wat al sneller tot kopen aanspreekt.


Maar gelijk ook de aanbevolen 2x 9 gr en 2x 16 gr servo's meegenomen, net als de 2 verlengkabels en nog benodigde ESC voor de motor.
Handleiding is 4 talig, waaronder Nederlands en via foto's weergegeven.
Als hij nadien ook nog behoorlijk vliegt zal ik alweer een blij mens zijn.


Mits het een schaaltje is, ook een foto van het echte toestel.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Dit wil ik wel even meevolgen.
Heb ook al een hele tijd zitten uitkijken voor een dubbeldekker.

Is die 1000 kV niet wat hoog voor zo'n model?

Ben vooral benieuwd hoe de batterij vervangen wordt. Luikje boven (of onder) in de romp?
 
De batterij bevind zich vooraan onder de motor in de motorkap.
volgens de handleiding simpel te wisselen door het optillen van de motorkap.
Snap er op de moment nog niet veel van, maar dat zal wel komen als ik met de montage bezig ben.
Aanbevolen is een motor die 480 W levert, die ik heb 600 W, maar ik heb er geen idee van of deze de aanbevolen prop van 13x6,5 gaat ronddraaien zonder hoog stroomverbruik, meeste props die toegepast worden op deze motor zijn 11x7 tot 12x6.
Denk dus wel dat de motor bruikbaar is, ben helemaal geen expert in deze dingen en ga dan maar gewoon op het gevoel af.
Waar ik wat vrees voor heb is dat ik de ESC wat licht gekozen heb, had misschien beter een 60 A genomen en niet de 40A.
Maar dat zien we nog wel.
Nu ik hier toch aan het woord ben, maar meteen een vraag stellen.


De platte polyester scharniertjes zijn meegeleverd, echter heb ik daar nog geen ervaring mee opgedaan, worden met ca ingelijmd, zijn deze betrouwbaar? of houd ik mij beter aan de oude vertrouwde penscharniertjes heb dan wel gaatjes in de folie omdat ik er nog een pennetje doorsla om zeker te borgen.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Leuke kist! Ga ik volgen, ook benieuwd naar de kwaliteit van dat merk.

Polyester CA scharnieren zitten bij bouwdozen van TopFlite (ben er nu zelf een aan het bouwen), van 1.6m spanwijdte en 4,5 kilo vlieggewicht.. betrouwbaarheid lijkt me dus geen probleem. Ze zijn erg eenvoudig te installeren en zitten zelfs zonder lijm al aardig stevig vast.

Ik heb ze zelf op verschillende modellen gehad, o.a. een 2-meter zwever die al 10+ jaar dienst doet, nooit problemen mee en ze zitten ook op een 7,5cc 2-takt Robbe Puma.

Als ik 3D ging vliegen mee grote (brandstof) kisten, zou ik vanwege de stress en trillingen op de roeren voor andere scharnieren gaan, maar voor sport- en schaalvliegen in deze gewichtsklasse zijn ze uitstekend geschikt!
 
het plaatsen van de servo verloopt zoals bij meerdere toestellen.
Blokjes op het plaatje zijn van fabriek af aangebracht, een 16 gr servo past dan ook uitstekend, door het dikkere armpje diende ik het sleufje in het plaatje wat uit te halen.
Het aanbevolen verlengkabeltje is behoorlijk lang (70 cm) bemeten als je nog gebruik maakt van een Y kabeltje, 60 cm is dan ruim voldoende.
Op de handleiding is geen lengte gemeld van vijsjes voor het sluiten van het dekseltje, dit geeft even wat sorteerwerk om de bedoelde te vinden.
Gaatjes zijn voorgeboord, heb alleen de gaatjes in het dekseltje wat geruimd.


Koordje aanwezig.


Stekker met klitte band aan hoofdligger bevestigd, bij gebrek aan dubbel klevend tape


Sleufje iets uitgehaald en klaar om te plaatsen.

Rest hoeft geen uitleg.






Word wel eventjes opletten voor mij, heb nog nooit met kabeltjes op de roeren gewerkt, maar de quicklinks zijn regelbaar, zal dan wel meevallen.




Ondervleugel is net als de bovenvleugel tweedelig, morgen de struts eens plaatsen en bekijken hoe ik deze het beste demontabel maak, er komen ook nog spandraden tussen de vleugels.
Hier faalt de handleiding een beetje, foto had duidelijker gemogen.
Folie op de romp is minder goed geplaatst, hoop dat het nastrijken een beetje effect heeft.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe dag, een nieuwe start.


Onderstel met wielen geplaatst.


Of het was nog vroeg, of ik was een beetje verrast met de snelheid van de ca lijm, maar het had een beetje korter bij de romp gemogen, maar een beetje schuiven was niet meer aan de orde, heb de andere zijde dan ook maar zo gedaan.


Motor op het bokje geplaatst, is van fabriek af geleverd en dient niet zelf gelijmd te worden.
Moertjes zijn borgend met plastic ringetje, maar heb er toch maar een drupje ca op gedaan.


Het bokje word met schroefjes op de romp bevestigd.
Even een eerdere melding ongedaan maken aangaande de batterij.
Tussen het onderstel bevind zich een luik, daarlangs word de batterij geplaatst, niet zoals ik eerst melde door het lichten van de motorkap, verkeerd gelezen, de batterij komt wel een deel onder de motor, spanbandjes zijn aangebracht om deze op zijn plaats te houden.
Richtingroer en machinegeweer plaats ik op het einde, laat mij toe de romp nog op de rug te leggen.

Nu het prettige werk, de kabeltjes aanbrengen.

Johan.
 
Fraai kistje hoor!! deze gaan we volgen.

zou ik mogen vragen waar u deze kit vandaan heeft? vind het een erg intresante kist om mijn vloot mee uit te breiden...

Mvg,
Stephan
 
Nu de kabeltjes nog.
In de bouwdoos zijn er geen boutjes en moertjes voorzien om de motor op de bok te bevestigen, daardoor had ik 2 moertjes M3 te kort, ook van de houtvijsjes M3-10 mm ontbreken er 7.
Verder een zeer compacte bouwdoos met goed passende onderdelen.






Om het toestel te demonteren dienen 6 boutjes en 4 kabeltjes losgemaakt worden, de bovenvleugel delen is ook nog een boutje en een kabeltje.
Ondervleugel 2 breekboutjes.

Motor is 1 cm te lang om het mooi te houden, de 9 cilinder dummy is even verwijderd, gaan we nog een likje verf geven.
Nog vergeten,


Deze hoort er ook nog bij.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Spandraadjes tussen vleugels ook voor elkaar.


Hier moet ik het kabeltje nog even wat spannen, maar daar moet ik eerst even de vleugel terug voor afhalen.


Heb de kabeltjes wel strak, maar niet zo dat ze muziek maken als een luit, veronderstel dat dit niet nodig is, eerste ervaring weet je wel.


Van een afstandje niet zo goed te zien, kabeltjes zijn zeer dun.
Nu de besturing nog.

Johan.
 
Het hoogteroer in aangesloten met kabeltjes.
Maar ik ben er niet zo tevreden over, heb zo het gevoel dat ik het verkeerd heb aangepakt.
Graag jullie opinie hierover.


De aansluiting op de servo arm, servo werd eerst neutraal gezet.


Doorvoer van de romp, aan de binnenzijde zitten korte buisjes waar de kabels doorgaan.


Andere zijde.


Duidelijk is de insnijding te zien waar het kabeltje voor het richtingroer door de romp gaat, alleen denk ik hier het kabeltje te vervangen door dunne staaldraad.
Hier zit geen buisje aan de binnenzijde, maar een plaatje met lange sleuf in gewerkt.

Johan.
 
Dag Jonathan.

Denk dat jij de eer gaat hebben om hem in te vliegen.
Moet immers bij jou mijn VLM vliegbrevet halen.
Het is niet dat ik je probeer om te kopen hoor, tot binnenkort.;)
Straks nog eventjes langs Jo, is hij volgend weekend klaar, maak je lippen maar al nat.

Johan.
 
Aanbevolen is een motor die 480 W levert, die ik heb 600 W, maar ik heb er geen idee van of deze de aanbevolen prop van 13x6,5 gaat ronddraaien zonder hoog stroomverbruik, meeste props die toegepast worden op deze motor zijn 11x7 tot 12x6.
Denk dus wel dat de motor bruikbaar is, ben helemaal geen expert in deze dingen en ga dan maar gewoon op het gevoel af.
Waar ik wat vrees voor heb is dat ik de ESC wat licht gekozen heb, had misschien beter een 60 A genomen en niet de 40A.
Maar dat zien we nog wel.
Ga eens aan de slag met een calculator.
Gegevens van kist en setup in vullen en je kunt alle gegevens berekenen.
Het is de eerste keer wat puzzelen maar het is ideaal om er achter te komen wat je voor een bepaalde kist moet bestellen.;)
eCalc - propCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

Met een 13X6.5 APC slowfly prop 156 gr 1000kv motor 3S lipo 2500mAh lipo kom je uit op ongeveer 33A.
Even uitgaande van een totaal vlieggewicht van 1500 gram heb je dan ook ongeveer 1700gram static thrust en dat moet voldoende zijn.
De motor heeft het dan wel iets te zwaar maar een 600W zal daar geen probleem mee hebben.
 
Laatst bewerkt:
It depends on what battery and blade dimmensions you use. I run this motor with 3S Lipo 3300mah 35/50C. My experience: dimmension / thrust / minutes (mixed flight) 10x6 / 1700g / 15:30* 11x5 / 1900g / 13:00* 11x7 / 2323g / 10:30* 12x6 / 2444g / 09:00*
Had hier de mosterd vandaan, voor de 12x6 is een 80 A ESC ruim voldoende, die heb ik ook nog liggen.
Met tabellen kan ik niet zo goed overweg, maar zeer bedankt.

Ondertussen wat verfraaid, stitsching zal wel niet lukken, maar het is toch leuker om zien.


Zwarte pvc dummie eerst een metaalkleurtje geven.


En met wat brons afwerken, oogt wat beter dan zwart glanzend pvc, jammer dat het niet echt is.


Zo gewoon rubber vind ik ook maar niets, dan maar eens voor een lederen uitzicht zorgen.
Als het droog is kan de verhoging erop achter de opening.

Johan.
 
Vandaag de laatste werkjes gedaan.


Cilinders van pvc in de motorkap gelijmd, helaas een beetje verschoven tijdens het lijmen, zodat ik met de dremel wat materiaal heb moeten afnemen.


Richtingroer met staaldraadjes voor sturing voorzien.


Het luikje voor de lipo had ik nog niet getoond.
Morgen ontvanger plaatsen en esc, deze laatste dacht ik vooraan te plaatsen tegen de batterijbox, maar er is niet genoeg plaats tussen cilinders en de box, eronder al net zo, moet ik nog eens even bekijken.
Verder ook nog eens bekijken of we die lelijke servodraden uit de bovenvleugel wat kunnen wegwerken, ze werken nogal storend, word tijd dat ze eens een ontvanger met draadloze servo's op de markt gaan brengen.
Cg komt op 11,3 cm voorrand bovenvleugel, benieuwd of ik lood moet bijvoegen, hij weegt nu met motor, maar zonder lipo, esc en ontvanger 1735 gr, fabrikant geeft 1800 gr op.

Johan.
 
Uiteindelijk een plaatsje gevonden voor de esc, zonder over te gaan tot verlengen van de stroomdraden.
Boven de motor is de bedrading voor de batterij te kort, rechtstaand naast de motor sluit de motorkap niet, onderaan idem net als vooraan.


Bleef nog een mogelijkheid, heeft hij toch nog wat koeling.
Ben eens benieuwd of ik de motor werkend krijg, de esc is een E1 80A programmable brushless, met 3A bec van Jamara.
Hebt ge hier een programmeerkaart voor nodig om in te stellen of kan het via de zender? of is dat niet nodig als je niets specifieks wilt.
Zit geen papiertje bij.

Johan.
 
Programmeerkaart is meestal niet nodig.
Papiertje is wel heel nuttig voor de codes van deze regelaar.
Procedure is meestal zender aan zetten.
Volgas geven(gaskanaal om polen en of trim controleren)
Dan accu ontvanger aansluiten.
Na de beepjes meteen gas naar 0 stand.
Dan moet de motor op het gas reageren.

Ik heb al even naar de manual gezocht maar kon hem nog niet vinden.;)
 
Zou heb eerst eens proberen met motor en kijken wat motor doet.
Normaal standaard zou deze al ok moeten zijn.

misschien toestel eventjes vastleggen voor zekerheid...
grts Jonathan
 
Bedankt voor de tips.

Het volgende doet zich momenteel voor:
Na binden werkt alles, behalve de linker ailleron servo, als ik daar een 9 gr ipv de 15 gr servo in plaats werkt het wel.
Maar ik denk dat de lipo waar ik mee test te licht is, 3s 2100 mAh, in combinatie met de 80A esc, volgende week kan ik zwaarder halen.
Mogelijk kan ik mij toch maar best 4s lipo's aanschaffen gezien de 80 A esc.

Johan.
 
Back
Top