Trex250SE fbl dfc weinig vermogen.

Prioriteiten stellen ;)

Ik reageerde even op de goedbedoelde aanbieding van de motor. Niks mis mee maar je moet wel zeker weten dat de rest goed is. Vandaar mijn reactie.

En werken moeten (of gezien de economische omstandigheden: mogen) we allemaal. Anders geen centen voor de heli ;-)
 
Prioriteiten gesteld vandaag!:cool:
Rond 11 uur uit bed en dan nog ff wat nuttige dingen thuis en daarna volledige aandacht voor 250. De regelaar opnieuw geprogrammeerd - timing op middle ipv high. Lagers en verbindingen voorzien in wat vettigheid. Nieuwe versie firmware in mijn 3GX ingeschoten en opnieuw geprogrammeerd. (vreselijk ding om te doen zo'n 3GX, doe liever een beastx) Het beestje heeft haar oude kick terug maar de staart krijg ik alweer niet echt strak. Vooral als ik hem op zijn kop flip gaat de staart even zijn eigen weg en het voelt niet echt alsof ik hem aan het sturen ben.
Heeft iemand ooit een T-rex 250 strak gekregen met een DS420 servo op de staart?
 
Heeft iemand ooit een T-rex 250 strak gekregen met een DS420 servo op de staart?

ja 1fb en 1 fbl:p maar niet met een 3gx geprobeerd, denk dat een staart strak krijgen niet zoveel met die servo te maken heeft. die 250 luistert nauw en kunnen verschillende dingen zijn die het veroorzaken. wrijving door slider, slob op de slider stroeve servo stang, zwaar lopende bladhouders op 1 punt, te losse bladhouders, mechanisch niet 100% afgesteld, gyro niet goed ingesteld, etc .
 
De nieuwe 3Gx 3.1 software heeft in mijn ogen een klein nadeel voor de 250. Hoe lager de gain hoe lager de uitslag voor de heading hold mode :confused: Ga ik proberen uit te leggen.

Bij een Vbar gebruikt de servo zijn gehele "weg" voor de heading hold. Draai je de staart op tafel met de hand dan schuift de slider tot zijn (geprogrammeerde) eindpunt.

De 3Gx 3.1 lijkt de maximale slag te koppelen aan de gain instelling op je zender. Draai je de staart op tafel dan gebruikt de servo maar een klein deel van de beschikbare "weg". Je kan de slag wel vergroten met de "Rudder Locking Gain Adjustment" in de pc-software, maar dan krijg je al vrij snel een langzame wag er voor terug.

Draai je de gain op de zender omhoog, dan vergroot de slag voor de heading hold. Omdat de 250 meestal met een vrij lage gain vliegt kan dit dus een probleem worden bij bijvoorbeeld een snelle achterwaardse vlucht.

Nog een grappig fenomeen: als je bij delay niet instelt heb je toch delay :confused: In de pc-software zie je een waarde staan van volgens mij 30. Je moet bij delay altijd de rudder stick bewegen tot de led net begint te knipperen. Dan stel je hem in op 0 delay. Staat ook in de handleiding maar je moet het net even willen lezen. Even controleren dus waar jouw waardes op staan.

Zoals Daviddutch al aangaf kan je nog veel zaken controleren. En dan kan je ook nog spelen met andere staartbladen en een lagere of hogere bec spanning waardoor je de servo sneller of trager maakt. Een snelle servo is namelijk niet altijd de sleutel tot succes als deze niet nauwkeurig genoeg is.

Zelf vlieg ik de 250 met de korte staartbladen, 5,5V en "Rudder Locking Gain Adjustment" op 60.
 
De nieuwe 3Gx 3.1 software heeft in mijn ogen een klein nadeel voor de 250. Hoe lager de gain hoe lager de uitslag voor de heading hold mode :confused: Ga ik proberen uit te leggen.

Bij een Vbar gebruikt de servo zijn gehele "weg" voor de heading hold.

Nou ben ik ook geen fan van de 3gx en het is inderdaad wat lastiger instellen, maar dat van die servo uitslag voor de heading hold is in mijn ervaring onjuist. Ongeacht de gain slaat hij volledig uit mits je de eindpunten correct instelt en de heli mechanisch de uitslagen haalt. :confused:
 
Daar was ik al bang voor dat ik weer de enige zou zijn haha. Eindpunten staan goed, daar kan ik hem zo naar toe sturen. Maar als ik de heli rustig op de tafel draai zonder stick input komt hij niet aan zijn eind. De gain staat wel behoorlijk laag maar de heli vliegt er super mee:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien zorgt de werking op tafel dan voor wat verwarring, want onbelast schiet die bij mij ook niet gemakkelijk naar volle uitslag, maar ik heb de gain nu op 83% staan en hij houdt goed. Zo blijkt ook maar weer dat het bij iedere heli weer anders kan zijn. Met wat voor een headspeed vlieg jij?
 
de 3g heeft dat ook. op de tafel doet de swash niet zo gek veel. Maar in de lucht blijkt het wel afdoende te zijn.

Waarschijnlijk heeft het te maken met hoe "actief" een systeem zijn besturing regelt
de vbar gaat bij mij wel gewoon helemaal de hoek in.
 
Hm, excuseer. Dacht dat het over de rest ging

Staart gaat wel voluit..
Bij alle 3g's die ik heb..
 
Dat is ook zoals een gyro hoort te werken..... en daarom snap ik het ook niet. Maar als ik wat meer tijd heb ga ik de update nog een keer uitvoeren. Misschien is er een bit-je omgevallen of zo..... ik heb echt geen idee.
 
Inmiddels nog wat gevonden Tomekyo?

Het motor vermogen is terug na het herprogrammeren van de ESC maar de staart krijg ik voor geen mogelijkheid strak. Bij de laatste keer vliegen was het niet mee te vliegen. Ik werd er zo moe van dat ik mijn focus op mijn andere heli's heb gericht. Ik zal het binnenkort de boel opnieuw grondig aanpakken hoewel ik geen idee heb waar ik ermee moet beginnen???
Ik hou jullie ;)posted.
 
Hmm. Hij voelt alsof hij zijn eigen leven leidt. Toen ik de heli de laatste keer vloog waaide het een beetje (4B of zoiets) en de staart van de giro leek helemaal niet meer te houden. Ondanks dat hij in hh mode stond wandelde ie alle kanten op. Ik wilde de heli niet kapot vliegen dus ik zette hem neer en was ook helemaal klaar mee.
 
Ja, maar wat deed ie?

Waggelde hij in hoover?
Sloeg hij opeens 90 graden weg?
Sloeg hij spontaan alle kanten op?
Spontage hunt?

Alles heeft zijn eigen dingetjes waar het in kan zitten
Kan een trilling zijn, maar kan ook een stuk hardware zijn...
 
Ja, maar wat deed ie?

Waggelde hij in hoover?
Sloeg hij opeens 90 graden weg?
Sloeg hij spontaan alle kanten op?
Spontage hunt?

Alles heeft zijn eigen dingetjes waar het in kan zitten
Kan een trilling zijn, maar kan ook een stuk hardware zijn...

Ha!!! ik heb het opgelost. Heb die k.. 3GX eruit gegooid en een fubar erop. Hij heeft nog nooit zo strak gevlogen. De staart is echt super strak.

2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hoeft het echt niet te doen hoor. Die??????? te zetten. Lol. In mijn beleving vliegt de 250 nu wel zoals een helikopter hoort te vliegen. Met 3gx kreeg ik het niet voorelkaar. 1 ding aangepast moet ik eerlijk toegeven. Ik heb de balletjes een gaatje naar binnen verplaatst op de collectieve servos. Anders klopte de geometrie van de kop niet volgens de software.

2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top