lipo 5s 3600 mAh kan niet laden

hallo,

ik heb een aantal maanden terug een nieuwe lipo gekocht bij hobbyking en vandaag voor de eerste keer (sedert lang) gevlogen...

ik kon de lipo opladen via de functie 'lipo charge' niet via 'lipo balance' (heb op 0,5 ongeveer een 80 minuten laten laden)

maar na 6 minuten vliegen was de lipo 'leeg' (normaal kan ik er toch veel langer mee vliegen) en toen ik die achteraf wou opladen gaf mijn lader aan dat hij deze niet kom opladen...

dit geeft mijn lipo-meter aan:

cel 1: 1,54
cel 2: 5,10
cel 3: 5,09
cel 4: 5,08
cel 5: 5,15
all: 21,8

wat kan ik doen om deze te herstellen en dat ik er opnieuw mee kan vliegen?
alvast heel erg bedankt voor de hulp!!!
 
Het lijkt erop dat cel 1 is overleden. hier kun je weinig aandoen.
wellicht kun je heelvoorzichtig de spanning van cel1 opkrikken met een nihm staan alleen cel 1 laden en continu meten zodra je 3volt heb stoppen en over op een lipo stand.

LET OP!!!!!
Dit is geheel op eigen risico en kan bij onjuist monitoren tot brand of ontploffing overgaan. wees heel voorzichtig.

een veilige optie is om er een 4S pakket van te maken ipv 5S

EDIT: had even niet door dat de rest boven de 5 volt is.

Let op dit is een gevaarlijke spanning voor een lipo even na meten met een multimeter.
 
Laatst bewerkt:
Er is iets heel goed mis. Een spanning van meer dan 5 volt per cel is eigenlijk onmogelijk. Dat is één volt te hoog. Een cel met een spanning van 1,54 volt is ook niet goed.

De Li-Po heeft nu zijn beste tijd gehad.

Vergeet niet te onderzoeken hoe het mogelijk is dat de spanning van 4 cellen zo hoog is opgelopen. Normaal moet de balancer/lader dit voorkomen. Weet je zeket dat je de lader goed hebt ingesteld? Misschien per ongeluk op Ni-** of Pb ingesteld???
 
Zou in dit geval de "lipometer" ook niet geheel vertrouwen , een spanning van boven de 5V en dan vervolgens wel netjes dicht bij elkaar :?:

Ook het laden met 0,5 gedurende 80 min , 0,5 wat :?: Ampere , C :?: :?:

Als het ampere is verklaart dat de "korte" vliegtijd meteen...

Wat de accu betreft is er maar 1 goede manier , en dat is meten met een multimeter op de polen van de balancerstekker.
 
Ik heb dit soort waardes ook eens gehad Drie cellen veel te hoog en 1 cel 0,5 V

Bij mij was toen één van de kabeltjes van de balancer afgebroken op het printje van de LiPo ..

Anders even de tape en shrink van de LiPo halen, kijken en met een multimeter de cellen doormeten. Kijk wel uit voor kortsluiting als je alles open hebt liggen ..
 
cel 1 is ter ziele je kunt proberen om deze van het pakket te verwijderen en van de overige cellen een nieuw pakket maken
 
ik zal de lipo eens openen en nameten, geen idee hoe het komt, was de eerste keer dat ik ermee vloog en ben zeker dat ik de juiste instellingen gebruikt heb op de lader....

het lijkt me niet simpel om van een 5S een 4S te maken, iemand tips/links?

alvast heel erg bedankt!!
 
Ik heb dit soort waardes ook eens gehad Drie cellen veel te hoog en 1 cel 0,5 V

Bij mij was toen één van de kabeltjes van de balancer afgebroken op het printje van de LiPo ..

Anders even de tape en shrink van de LiPo halen, kijken en met een multimeter de cellen doormeten. Kijk wel uit voor kortsluiting als je alles open hebt liggen ..

heb ik ook al gehad ,1 kabeltje van balancer los en je krijgt van die waardes ;)
 
de lipo eens bekeken, geen draden die loszitten, op eerste zicht niks....

heb de lipo 2 minuutjes geladen als nimh en nu laadt hij op vlgs functie 'lipo balance'

ben benieuwd wat het zal geven naar flytime...
 
Zie
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> LiPo pack wiring
-> "This section explains how to measure individual cells in a Lipo pack using the balance connector. ..."
en
-> System wiring
Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

bat_measure_bg.gif

 
Laatst bewerkt door een moderator:
eerste keer (sedert lang) gevlogen...

ik kon de lipo opladen via de functie 'lipo charge' niet via 'lipo balance' (heb op 0,5 ongeveer een 80 minuten laten laden)

maar na 6 minuten vliegen was de lipo 'leeg'

en toen ik die achteraf wou opladen gaf mijn lader aan dat hij deze niet kom opladen...

dit geeft mijn lipo-meter aan:

cel 1: 1,54
cel 2: 5,10
cel 3: 5,09
cel 4: 5,08
cel 5: 5,15
all: 21,8
Heb je vroeger ook met lipos gevlogen?

Op de lader moet een laad en balans programma zitten.
Wat is het voor een lader?
Merk en type.?

6 minuten vliegen kan normaal zijn.
Dat hangt af van stroomverbruik de capaciteit en de laad toestand van de lipo.
En wat noem je leeg.
Echt leeg betekend bij een lipo dat hij verder onbruikbaar is dus weggooien.
Heb je een lipo cutoff in de regelaar?

De cel spanningen klopt ook totaal niets van.

Dit al eens gelezen?
Verplicht leesvoeer voor lipo gebruikers.

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik vlieg nu al enkele jaren met lipo-batterijen, dus ik weet wel een beetje hoe en wat....
mijn lader is een hobbyking eco six balance charger

ik heb de lipo eerst op 0,5A geladen en daarna nog eens een cyclus via de optie lipo balance....

ik heb een jaar geleden dezelfde lipo gehad en kon toen toch zo'n dikke 20min vliegen, dus ik vrees dat 6 minuten niet normaal is...

(de regelaar is een nieuwe turnigy plush 80A)

de nieuwe waarden zijn nu:
cel 1: 3,85
cel 2: 4,17
cel 3: 4,18
cel 4: 4,20
cel 5: 4,19
totaal: 20,6
 
Je weet dus het een en ander van lipos dus de cel spanningen moesten jouw ook al vreemd zijn over gekomen.
Die nieuwe waarden zien er wel normaal uit met uitzondering van cel 1.
Die is ernstig uit balans of defect.
Die zou apart geladen moeten worden en kijken of je hem op 4.2V kunt krijgen.
Daarna nog eens proberen maar als dat telkens opnieuw gebeurt dan is die cel defect.
Als tijdens belasten die cel weer instort kan dat de reden zijn dat na 6 minuten de regelaar ingrijpt.
Dan zijn er 4 cellen een stukje leeg en 1 cel op 0V en dat werkt niet.

maar na 6 minuten vliegen was de lipo 'leeg' (normaal kan ik er toch veel langer mee vliegen) en toen ik die achteraf wou opladen gaf mijn lader aan dat hij deze niet kom opladen...

Je lader wil dan ook niet meer starten voor dat cel 1 weer op een normale spanning is gebracht.
Cel 1 is zeer waarschijnlijk overleden maar misschien een gevalletje garantie.;)
 
Laatst bewerkt:
kan ik één cel apart laden? lijkt me geen simpel werkje :)

zal zeker morgen eens vliegen en kijken wat er zal gebeuren...
mailtje van hobbyking: geen garantie! zelfs geen korting op volgende aankoop...jammer!
 
Je kunt op eigen risico een hoofd aansluiting en de balans aansluiting van cel 1 gebruiken door er een spelt of koperen pennetje in te steken.
De stroom moet dan wel beperkt blijven maar kan wel wat hoger als met normaal balanceren.
Als die cel blijkt niet goed meer te werken dan blijft alleen nog maar de optie er een 4s lipo van te maken en er een ander een plezier mee te doen als je er zelf niets meer mee kan doen.;)
 
Back
Top