Mijn nieuwe setup voor easystar (I)

Hallo iedereen,

Ik vlieg al een 2-tal jaar met een easystar maar hij begint nu toch echt wel traag te vliegen (standaard 400 motor op lipo 2s). Ik heb mij ook een blizzard aangeschaft met bijhorende tuningset, die ik nu aan het bouwen ben. Men zegt mij wel dat deze hard kan gaan en om mij dus wat beter voor te bereiden ga ik eerst mijn easystar upgraden naar een stevige brushless uitvoering.

Na veel lezen en lang zoeken heb ik eens zelf geprobeerd een geschikte motor ed. te vinden:

- Motor : 2800KV (tussen 2 en 4s => ik wil op 3s vliegen want heb nog lipo liggen)
S2838-2800 Brushless Inrunner (2800kv)

- Esc : 30A (2 tot 4s)
Turnigy AE-30A Brushless ESC

- Prop : 6x4 (of 5x5, bestel ik ook om eens verschil te zien)
TGS Sport 6x4E Precision propeller

TGS Sport 5x5E Precision propeller

Wat denken jullie van deze setup?

Ik twijfel een klein beetje aan de motor omdat deze max 22A verdraagd en met 2800KV trekt hij dan misschien te veel stroom als ik de 6x4 prop gebruik. Met de 5x5 is dit waarschijnlijk beter en kan ik ook nog eens op 4s gaan vliegen als ik dat wil?

Greetz!
 
Dat motortje draai je vast niet snel kapot. Ik heb de 3800kv versie in mijn buggy zitten met een 60amp esc. Ook op 3s. Niet kapot te krijgen.
Kan ook behoorlijk wat hitte hebben.

En wat dan nog als die er mee ophoud? Kost geen drol (als je snel genoeg kunt landen):D
 
Binnenlopers zijn vaak behoorlijk zwaar.

Dit is ook al meer dan voldoende.
D2826-6 2200kv Outrunner Motor

Gisteren gemeten op 23A op 3S met 6x4 TGS sport. (@270W) maar dit motortje is maar 50 gram.

Deze props wel balanceren.


6x4 en 5x5 liggen qua belasting (stroom) ongeveer gelijk.
5x5 is meer speed, 6x4 meer thrust.

Lijkt mij idd een goed alternatief... Alleen snap ik toch iets niet goed:

Dit motortje staat aangegeven tot 342W en max. 34A,

Jij meet 23A op 3S met 6x4 prop (270W), en wat je effectief meet, klopt altijd.

Als ik nu de tool gebruik die 'lucw' doorgeeft en dit eens probeer na te rekenen krijg ik voor prop 6x4 : 122W P(out), P(in) geeft hij 177W aan bij een stroom van 16A.
Voor prop 5x5 : 132 P(in) en 97 P(pout) bij stroom 11,9A.

Dus ergens klopt hier toch iets niet?

Neem ik de motor die ik aangaf:

Prop 5x5 : 25A / P(in) 276W / P(out) 218W
Prop 6x3 : 28,75A / P(in) 320W / P(out) 244W

Dan haal ik toch een stuk meer vermogen uit de inrunner?
 
Weet niet wat er in die calculator staat. Wel echt zelfde motor geselecteerd ?

Die 350W is max. Dit zal wel met een 7" prop zijn
Ik heb de 6" heel iets ingekort wegens ruimte gebrek.
Half gas was 7A. Dat is nog ruim voldoende om te vliegen.

Binnenloper kan idd misschien meer vermogen leveren maar hij is dan ook 2x zo zwaar.
Een outrunner van 100 gram doet al 700Watt.

Stroom alleen zegt ook weinig. Gaat uiteindelijk om het propeller toerental.
Heb nog geen binnenloper gehad die met minder stroom net zo goed presteerde als een binnenloper met minder gewicht.
Binnenlopers zijn toeren motortje met in verhouding tot een binnenloper met minder koppel.

Vaak blijft het toerental bij de buitenloper hoger.
Maar goed er zullen vast wel goede motoren te koop zijn die hier beter mee om gaan.
 
Laatst bewerkt:
Binnenlopers zijn vaak behoorlijk zwaar.

Dit is ook al meer dan voldoende.
D2826-6 2200kv Outrunner Motor

Gisteren gemeten op 23A op 3S met 6x4 TGS sport. (@270W) maar dit motortje is maar 50 gram.

Deze props wel balanceren.


6x4 en 5x5 liggen qua belasting (stroom) ongeveer gelijk.
5x5 is meer speed, 6x4 meer thrust.

Heb nog wat zitten opzoeken en denk uw raad te volgen en voor deze motor te gaan. Heb wel geen idee wat ik moet verwachten. Vliegt deze nu een stuk sneller dan de standaard 400? En welke hoek kan hij ongeveer klimmen?

PS: zou het ook interessant zijn om bv een nog grotere prop, bv 7x4 ofzo eens uit te testen?

Thanx!
 
dat wat jij hebt uitgekozen is wel leuk, maar ook al geprobeerd op 3s? dat scheelt ook al best veel en ik weet dat speed 400 dat aan kan!

gr
 
Op 3s nog niet, maar was dit al van plan. Zal mij beetje inhouden op het gas en dan zie ik wel... Breekt hij, dan breekt hij. Ga er zoiezo een BL op zetten. Maar goed, kan toch moeilijk kiezen tss de 2 besproken motors. Welke vliegt sneller/beter/mooier... ??
 
Dsu jij wil de easystar overmotoriseren om je voor te bereiden op de MPX Blizzard. Dat gaat niet werken. De easystar heeft een maximale snelheid en die bereik je al snel met een 220KV binnenloper met een 5x5 prop. en dan maakt het niet veel uit of je hem op 3s of 4s vliegt. Veel meer snelheid zul je niet bereiken of je moet er heel veel vermogen in stoppen, maar dat houden de vleugels niet meer uit.

Maar daarnaast is de overstap van Easystar naar die Blizzard veel te groot. Zeker met die tuningssetup in de Blizzard. De Blizzard in met die setup is een kruising tussen een langzame f5d racer en een langzame F5b zwever. Natuurlijk zullen er nu wel weer enkele idioten gaan zeggen dat dit geen probleem is, maar ik weet wel beter. Ik vlieg de easystar in (mijn) getunde versie en heb ook de Blizzard gevlogen in getunde versie. Daarnaast vlieg ik nu F5B wedstrijden en heb ervaring met f5D modellen en vlieg pas 40 jaarr met modelvliegtuigen...................
 
Nee... even serieus.
Een EZ* heeft zijn beperkingen. Jue zult daar nooit een hotliner van kunnen maken. Het ding heeft, zoals TC01 al aangegeven heeft, een max van wat hij aan prestaties kan leveren.
Als je dat als voorbereiding wilt gebruiken op een MXP Blizzard, zul je nog verrast worden (maar misschien niet in positieve zin).

Willem.
 
Andere regelaar op gezet omdat die andere raar deed.
Turnigy plush 40
Gaf 26 amp aan.
Top snelheid 90 km h.
Beetje wind in de rug 120km gezien op osd.
30min gevlogen. Kan vast langer met zuinig vliegen.
 
Andere regelaar op gezet omdat die andere raar deed.
Turnigy plush 40
Gaf 26 amp aan.
Top snelheid 90 km h.
Beetje wind in de rug 120km gezien op osd.
30min gevlogen. Kan vast langer met zuinig vliegen.

Vandaag eerst nog eens gaan proberen op 3s. Je merkt wel wat verschil maar denk dat die permax 400 het idd niet lang gaat uithouden.

Ik ga ook voor jou setup met de 40A regelaar. Die raden ze op HK ook aan in combi met die moter. Ben eens benieuwd, bestellen dus! Ga ook een 6x4 en een 5x5 prop bijbestellen. En waarschijnlijk ook eens een 7", gewoon uit nieuwsgierigheid :D

Gr.
 
Dsu jij wil de easystar overmotoriseren om je voor te bereiden op de MPX Blizzard. Dat gaat niet werken. De easystar heeft een maximale snelheid en die bereik je al snel met een 220KV binnenloper met een 5x5 prop. en dan maakt het niet veel uit of je hem op 3s of 4s vliegt. Veel meer snelheid zul je niet bereiken of je moet er heel veel vermogen in stoppen, maar dat houden de vleugels niet meer uit.

Maar daarnaast is de overstap van Easystar naar die Blizzard veel te groot. Zeker met die tuningssetup in de Blizzard. De Blizzard in met die setup is een kruising tussen een langzame f5d racer en een langzame F5b zwever. Natuurlijk zullen er nu wel weer enkele idioten gaan zeggen dat dit geen probleem is, maar ik weet wel beter. Ik vlieg de easystar in (mijn) getunde versie en heb ook de Blizzard gevlogen in getunde versie. Daarnaast vlieg ik nu F5B wedstrijden en heb ervaring met f5D modellen en vlieg pas 40 jaarr met modelvliegtuigen...................

Beste,

dat was idd ergens mijn idee achter het overpoweren van de EZ. Ongetwijfeld heb je gelijk met wat je hier boven allemaal schrijft. Het is gewoon zo dat ik mijn EZ zoals hij nu vliegt beu ben en echt wel eens iets zoek met meer pit. In mijn vroegere club had ik eens iemand zien vliegen met een hotliner en ik was direct verkocht. Voor mij persoonlijk lijkt dat echt mijn ding. Ik hou van snelheid en van het prachtig vliegen van dit soort vliegtuigen. Ik wist ook onmiddelijk dat dit een brug te ver is voor mij (op dit moment toch), en heb dan maar proberen zoeken naar iets gelijkaardig, maar dan een paar trapjes lager. Zo ben ik op de blizzard uitgekomen.

Voor mij is het enkel de bedoeling om rondjes te kunnen vliegen, maar daarbij ook over de power te beschikken om een snelle klim/duik/passing te doen. Ik heb dit vliegtuig nu toch gekocht en ben hem aan het bouwen, dus ga hem zoiezo afwerken en dan zie ik wel. Ik ben verhuisd en woon nu dicht bij een club waar ze ook met hotliners vliegen (+ organiseren wedstrijd 1x per jaar). Ben dan ook van plan me daar in te schrijven en dan zie ik wel.

Dan nu mijn vraag voor u : wat raad je me dan aan? Want vroeg of laat wil ik zoiezo met mijn blizzard vliegen...
 
Regelaartje en motortje kosten weinig.
Koop gewoon een juiste setup. En later en setup voor je andere model.

6x4 werd het motortje nu wel warm maar dat was op de grond.
Regelaar heb ik voor het motortje geplaatst in de gondel.
Weinig plek bij de bixler maar het kan. Wordt deze ook gekoeld.
Motor draden heb ik nu kort gehouden op aanraden voor fpv maar normaal kan verlengen wel.
Accu draden nu verlengd maar wel 1000uF condensator bijgeplaatst voor de zekerheid.

 
Laatst bewerkt:
Zo wordt alles idd goed gekoeld... Ik was van plan om de motor draden te verlengen tot onder de canopy en de regelaar gewoon daar te houden. Weet niet of ik dan storing zou krijgen. Als het niet lukt probeer ik het ook op jou manier.

Waarom een condesator rechtstreeks op uw accu?
 
Achter de regelaar.
Zou moeten als je de accu draden te veel verlengt.
De ene regelaar kan er beter tegen dan de ander maar voor de zekerheid toch maar een condensator bij gesoldeerd.

Is FPV dus liefst een beetje zeker van de zaken zijn. Vandaar dat ik die andere regelaar er ook gelijk heb uit gegooid. Niet betrouwbaar en te heet dus klaar.
 
... Waarom een condesator rechtstreeks op uw accu?
Dat heeft geen zin want een accu is al een veeeel grotere condensator dan de extra condensator die gebruikt worden. Ze moeten zo dicht mogelijk bij de regelaar.

Veel info verzameld in
too long battery wires will kill ESC - RC Groups

Vraag over verlengen lipo naar esc draden en de 20cm regel
ESC capacitor uitgebrand, ESC werkt nog?
Condensatoren voor regelaars
Warme elko's...
te lange accudraden vernielen regelaars
 
Back
Top