Reciever/gyro vraagje

In plaats van dure onderdelen voor de gecrashte wasp V4 te bestellen heb ik besloten om een HK 250 te bestellen om daar de motor en servo's enz op te plaatsten.
Deze dus :
HK-250GT Electric Helicopter Kit (Alloy/CF w/ Blades) (NL Warehouse)

Nu zou ik daar graag een spektrum compatibele reciever in plaatsen, deze dus:
OrangeRx R615 Spektrum/JR DSM2 Compatible 6Ch 2.4Ghz Receiver

Mijn vraag is of ik deze kan laten samenwerken met de skyartec gyro die op de wasp geplaatst is?
Deze dus:
http://www.skyartec.com/ProductShow.asp?ArticleID=1261
 
Zal even zoeken worden dan, de ontvanger van skyartec zelf is een 7 kanaals, de fiche met 1 gele draad komt op de ontvanger toe op kanaal 5, de gain... op de skyartec ontvanger is kanaal 7, de gear niet aangesloten
HS020B.jpg

SKY706RX.jpg


Op de spektrum compatibele ontvanger heb ik maar 6 kanalen en er staat geen "gain" aansluiting bij
28554.jpg


Ik gebruik de skyartec ontvanger/zender liever niet omdat de zender aan een pc moet gehangen worden om in te stellen, en er kan volgens mij geen DR/expo ingesteld worden op die zender...
 
spectrum is een beetje vaag her en der.
maar ik ben dan ook een futaba man :mrgreen:

gain wordt over de GEAR gestuurd bij spectrum.
 
Blijft wat twijfelen, de 6ch ontvanger is niet binnen, dus zou de 7 ch nemen,maar ook daar rijzen twijfels...

Op de originele skyartec ontvanger zit het zo:

CH1 = Ail = eerste servo swashplate
CH2 = Elev = 2e servo swashplate
CH3 = Thro = naar ESC
CH4 = Rudd = kabel 1 gyro
CH5 = Gain = kabel 2 gyro
CH6 = Pit = 3e servo swashplate
CH7 = Gear = leeg.

Op de spektrum compatibele zender staat het volgende bij:

Ch1 = thro is dus naar ESC
Ch2 = Ail is dus servo 1 swashplate
Ch3 = Elev is dus servo 2 swashplate
Ch4 = rudd dus 1 kabel gyro
Ch5 = gear dus kabel 2 gyro
Ch6 = flaps is dus servo 3 swashplate??

Ch7= aux dus leeg

Gaat het werken als ik de derde servo van de swash op de flaps aansluit of is dit een typische vliegtuig ontvanger?
20684.jpg


Deze vragen kunnen "dom" lijken maar ja, als je redelijk nieuw bent in deze hobby en je vind er niks over terug op het net dan moet je ze wel stellen he :rolleyes:
 
Er zit geen verschil in een helikopter en een vliegtuig ontvanger.
Het verschil wordt gemaakt door de instellingen in de zender ;)

Ook ik ben redelijk nieuw hierin maar zover ik nu zie zit er een 120graden ccpm op (als ik het fout heb graag corrigeren ;) )
Hierbij zitten de ail en de pit servo naast elkaar en de elev servo er achter.
Dan is het alleen nog wat gezoek in de spektrum zender om de mix en de kanalen eventueel te reversen om de juiste swashplate beweging te krijgen.
Hier heb ik bij een spektrum zender geen ervaring aangezien ik zelf dit gedaan heb op een futuba zender ;)
 
Er zit geen verschil in een helikopter en een vliegtuig ontvanger.
Het verschil wordt gemaakt door de instellingen in de zender ;)

Voorlopig nog niet.... Het zou me niet verbazen als dat in de toekomst wél gaat gebeuren (instellingen in de ontvanger) en deels zelfs al gebeurt, omdat er tegenwoordig al FBL gyro's in ontvangers zitten. Daarvoor moet je minstens de 120 graden CCPM mixing overhevelen van zender, naar ontvanger....

Persoonlijk vind ik dat een heel slechte zaak, maar daarin ben ik denk ik een van de weinigen.... :D

Groet, Bert
 
Op een originele spektrum ontvanger is ook geen sprake van aansluiting voor pit :confused: voor mij ook een raadsel waar de kabel van de derde servo op de swash naartoe moet...

399720_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
 
Lijkt me niet zo moeilijk: er is er nog ééntje over.... Aux 1 mischien???? :D

Ze zouden eens op moeten houden met die aanduidingen aill, elev, rudd, gear, etc etc.... Het leid er alleen maar toe dat mensen ophouden met nadenken, en bij de minste geringste afwijking, met de handen in het haar gaan zitten.
Een simpele index (1, 2, 3, 4 etc) plus een lijstje in de manual met wat je waar moet aansluiten bij welke configuratie, zoals Futaba doet, voorkomt een hoop vraagtekens....

Groet, Bert
 
Of het 1:1 gaat werken weet ik natuurlijk ook niet.... maar ALS het werkt, dan zal het toch via die uitgang moeten.... een andere is er niet, hee?

Groet, Bert
 
Back
Top