raptor 30 v2 3d

Gegroet forum leden bij deze vraag ik of het wel zo handig is om met een raptor 30 3d te vliegen want de meesten zeggen dat ze sloom in een uit een rol gaan enz. Is dit waar of kan je rustig sport/3d vliegen
 
je hebt nogal haast?

een .30 kan best 3d.
alleen mist hij gewoon het vermogen wat een .50 of .90 heeft.

Dus alles wat je doet, moet je goed naar de motor luisteren in hoeverre deze inzakt.
Dus figuren zoals een tic toc zullen "platter" moeten worden uitgevoerd. Dus dat de heli wat meer parallel tov de grond staat. Bij de grotere heli's zie je dat de heli bijna letterlijk op zijn staart blijft staan, dit vereist extreem veel vermogen (wat jij dus niet hebt)

Zo ook met andere dingen. Op het gemakkie, goed luisteren.
en houdt in je achterhoofd dat je hiermee wel perfect pitchmanagement onder de knie kan krijgen
op een heli met veel vermogen merk je het bijna niet als je een pitch fout maakt, de motor trekt hem er toch wel door. de jouwe zal dan eerder veel toeren verliezen, waardoor jij even tijdelijk de pitch aan zal moeten passen, of het figuur af moet breken.
Niet erg, gewoon wat meer geduld nodig.. en figuren hoger starten, je kan niet ff een beetje pitch bijgeven..
 
Bedankt student ik ga het niet doen ik wil zeker zijn van genoeg power

Waarom niet? Je "skills" verbeteren sneller, en méér, als je oefent met minder vermogen: Vermogen verdoezelt (zoals Student al aangeeft) iedere fout, dus minder vermogen dwingt je om preciezer te vliegen. En dat geldt niet alleen voor 3D maar voor letterlijk ALLE vormen van helivliegen: hoe minder vermogen je tot je beschikking hebt, hoe beter je gaat (moet) leren vliegen.

Groet, Bert
 
ik heb een Gaui NX4 (500er heli !)
en ik ben ook aan het beginnen met 3D met deze heli,
Wat al geschreven is :
Door het minder vermogen moet je gewoon jou vliegstyle aanpassen
en ook precies en vooruit plannend vliegen,
het is heel mooi, als je met klaar komt,
denk an die goede tijd met 3D masters met (700er) nitro heli's

groetjes van Heli-Uwe
 
Ik heb 700 size maars die red zelfs geen sportvliegen futura 5 kilo 10cc hij heeft het al moeilijk om een stall turn te trekken
 
Ik heb 700 size maars die red zelfs geen sportvliegen futura 5 kilo 10cc hij heeft het al moeilijk om een stall turn te trekken

Sorry.... maar dan moet je nog héél veel leren blijkbaar.... (of die motor is totaal versleten....)

Mijn SkyFoxen zijn bepaald "tam" afgesteld qua vermogen, maar daar is prima een stallturn mee te vliegen hoor....

Als je gewoon rond kunt vliegen, kun je een stall turn doen qua vermogen....

Groet, Bert

PS: die Futura is wel wat kleiner dan een 700 size hoor.... Zal zo tussen 600 en 700 in zitten....
 
Ik zal de throtle curve oomhoog zetten (ik weet niet of het goed is de os gilt al zo erg door de hooge toeren maak wel een keer een video over een week of 2 zit nu in frankrijk
 
Ik ga toch over een jaar of 2 over op electro veel minder mee te nemen geen gedoe bij het starten plug moet er vaak uit want de motor heeft snel een hydrolock
 
Ik ga toch over een jaar of 2 over op electro veel minder mee te nemen geen gedoe bij het starten plug moet er vaak uit want de motor heeft snel een hydrolock

Ook dat, ligt niet aan de motor, maar aan de gebruiker....

Raar he? Ik heb namelijk letterlijk NOOIT een hydrolock.... En al zou ik er een hebben, daar hoef ik de plug er niet voor uit te draaien.... Heli op de zijkant met de uitlaatpoort naar beneden, en een paar keer met de hand doordraaien, dan loopt de cylinder vanzelf leeg.

Wat je toerental betreft: Om een beetje vermogen uit die OS (of om het even welke 10 cc) te krijgen, zul je toch tegen de 16000 toeren moeten zitten. Dat is met vrijwel alle gangbare .60 heli's goed te doen.

Je toerental omhoog schroeven heeft weinig zin, als je de pitchcurve niet goed daarop afstemt, en het is al helemaal zinloos, als je de uitlaatlengte er niet op aanpast (als je een reso-pijp hebt tenminste).

Groet, Bert
 
Die hydro lock is echt raar ik heb altijd 1cm met lucht gevuld dus ik tank hem niet in een hydrolock het is de laatste maanden wel minder maar als het gebeurd zeer iritant
 
Ik tank altijd tot de nok toe vol (tot het de uitlaat in loopt....)

Zit je tank hoger dan de sproeier? Staat de motor met de as omhoog?

In geval van 2 x "ja", een brandstofkraan of slangklemmetje gebruiken als je de heli tankt, en dicht laten als je de heli volgetankt klaar hebt staan, anders loopt de motor vol.

Bij dat soort heli's zet ik als het nodig is, éérst de starter er op, en dan pas de brandstoftoevoer open. Als hij niet aanslaat, héél even de vinger op de uitlaat tijdens het starten.

Dan gebeurt er niks qua hydrolock....

Groet, Bert
 
Ja ik heb 2x ja maar ik gebruik al een kraantje

Als je een brandstofkraan hebt, en die ook (correct) gebruikt, zou hydrolock niet voor mogen komen.

Je doet dus wat anders fout, of je motor staat zo baggervet ingesteld, dat er domweg na afzetten te veel olie in het blokje zit.

99% van de brandstofheli's gebruikt een motoropstelling zoals de jouwe, en ik hoor weinig over hydrolock. Bij ons op het veld merk ik er héél weinig van, en bij ons is toch het overgrote deel "beginner" (anders waren we geen vliegschool :D :D :D)
 
Back
Top