@ Rhelie: je hebt gelijk.... echter van erg veel motoren is een "heim-versie" te krijgen naast een (op de as na) identieke gewone versie.
en qua collective pitch: mispoes helaas! De Kavan Jetranger was de eerste seriematige CP heli, in datzelfde jaar (1973 dus) kwam de Graupner-HB Bell 212 TwinJet uit, die ook CP was, en Schlüter had rond die tijd als upgrade ook al een CP kop beschikbaar voor de Gazelle.
De kop van Graupner-HB was verreweg de beste van het stel, maar alle drie stuurden ze maar heel matig.
@ Heliboy:
Dan heb je een Kavan Jet Ranger staan, en daar moet je niet mee gaan vliegen.... is geen origineel onderdeel meer bij te krijgen, in originele set-up vliegt het ding naar huidige maatstaven erbarmelijk, vertoont (ook naar huidige maatstaven) behoorlijk hoge slijtage aan alle onderdelen: Kavan adviseerde iedere maand alle servo's open te maken en de potmeters schoon te maken van het slijtagestof.
Als je er wel mee wilt vliegen: NIET zwaarder gaan dan een motor van plm 1.7 pk. Dat MOET een 10 cc zijn, anders kom je niet uit met koppel en toerental, dus je bent veroordeeld tot zéér oude motoren, OF je moet de carburatuer zodanig begrenzen, dat je nét fatsoenlijk uit een hoover weg kunt klimmen.
Maar ik zou het niet doen, die oude rotor was niet erg degelijk.... (en de rest van de heli ook niet).
Ik heb er een gehad, en ik heb er nooit mee durven vliegen: de assen en tandwielen leken wel van peperkoek, er zaten maar sporadisch kogellagers in, de hekrotor aandrijving was héél eng dun (met name de "koppelingen" d.m.v. een platgeslagen buisje om een platgeslagen stuk 2 mm rond), alle stuurstangen waren maar 2 mm, de draaipunten in de kop bestonden uit springpins, kortom: LEVENSGEVAARLIJK....
Dat is overigens geen hangmechaniek hoor,,,, dat is iets heel anders: Het Hangmechaniek was de Heim doorontwikkeling op de Kavan Jet Ranger, wat uiteindelijk de Star Ranger is geworden. Ewald Heim heeft een Kavan Jetranger leeggesloopt, en gekeken hoe dat allemaal beter kon (er zijn nog een hoop afmetingen van de Kavan Jet Ranger terug te vinden in de eerste Heim, en zelfs nog in de huidige Vario mechanieken. O.a. de afmetingen van de hoofd-as, de kegeltandwielen van de hekrotor, en de afstand tussen hoofdas en motor-as)
Negeer overigens de opmerking over tandwielen wisselen maar: die opmerking ging uit van een oud Heim Hangmechaniek: die hadden niet al te sterke tandwielen, niet sterk genoeg voor een moderne 10 cc motor. En Vario (die datzelfde mechaniek tot op de dag van vandaag in sterk gewijzigde vorm nog in de SkyFox gebruikt) heeft daar véél betere tandwielen voor die er min of meer direkt in passen...
Groet, Bert