Hallo bouwers,
Enige tijd geleden hebben wij van een mede modelbouwer een Hai 2 over genomen. Het model is visueel in goede staat, er zijn geen herstelwerkzaamheden zichtbaar. Na het uitwegen van het model en het juist plaatsen van het CG aan de hand van de tekeningen van FMT, zijn wij met het model gaan vliegen.
Wat vrijwel direct opvalt is dat enorm veel uptrim nodig is om het model rechtdoor te laten vliegen. Het gaat hier om 10 tot 15% stuurvlak uitslag om level flight te behalen zonder constant te corrigeren!
Nu zijn wij totale nieuwkomers wat betreft Nurflügel modellen, wij vliegen in de regel met zwevers en electro zwevers.
Ter verduidelijking, deze uptrim is tijdens de gehele throttlecurve nodig. Het is niet het geval dat dit elke bij laag vermogen nodig is en er bij hoog vermogen juist down nodig is.
Is dit gebruikelijk bij nurflugel modellen of moeten wij de oorzaak elders zoeken?
Alle suggesties welkom
Enige tijd geleden hebben wij van een mede modelbouwer een Hai 2 over genomen. Het model is visueel in goede staat, er zijn geen herstelwerkzaamheden zichtbaar. Na het uitwegen van het model en het juist plaatsen van het CG aan de hand van de tekeningen van FMT, zijn wij met het model gaan vliegen.
Wat vrijwel direct opvalt is dat enorm veel uptrim nodig is om het model rechtdoor te laten vliegen. Het gaat hier om 10 tot 15% stuurvlak uitslag om level flight te behalen zonder constant te corrigeren!
Nu zijn wij totale nieuwkomers wat betreft Nurflügel modellen, wij vliegen in de regel met zwevers en electro zwevers.
Ter verduidelijking, deze uptrim is tijdens de gehele throttlecurve nodig. Het is niet het geval dat dit elke bij laag vermogen nodig is en er bij hoog vermogen juist down nodig is.
Is dit gebruikelijk bij nurflugel modellen of moeten wij de oorzaak elders zoeken?
Alle suggesties welkom
