[Bouwverslag] Zelfbouw alu quadcopter

Nog even 4 plaatjes en rubbertjes gemaakt voor onder de motoren. Ze zijn niet allemaal even mooi maar dat hoeft niet :p.

IMG_5526_zpscbe8a277.jpg



Verder niet veel gedaan nog, ik wacht nog op het andere pakje van hobbyking.


Ik heb hier nog een MultiWii Pro + GPS met MegaPirate er op, en een FrSky D8R XP Rx en een 9XR Tx liggen......

Ik zit nog op m'n frame en ESC's te wachten.
(vrijdag kreeg ik een brief van PostNL waarin stond dat ze graag de waarde wilden weten.....ivm met eventuele toeslagen....waarde was maar US$ 27, dus dat kan nooit veel worden....) :rolleyes:
De 9XR heb ik nu inmiddels in gebruik met de Phantom, waar nu een Frsky D8RII+ in zit, met XP 27ms firmware.
 
Dat dempen van de motoren gaat enkel helpen als je de bouten waarmee ze vast zitten ook isoleert van het frame, zodat er dus geen directe weg is van de motor naar het frame. Dat kan je doen door de gaten iets groter te maken en er dan een stukje siliconen buis door te steken waar dan de bout door gaat, zodat de bout het frame niet rechtstreeks kan raken. Zo heb ik het al eens geprobeerd, maar ik merkte eerlijk gezegd geen verschil in vibraties, al kan dat wel gelegen hebben aan een het (schuim)rubber dat ik gebruikte, dat misschien te dun en zacht was.

Verder een tip die ik enkel maar gelezen heb; als je alu armen gebruikt, spuit er dan wat PU schuim in. Vermindert resonantie. Persoonlijk zou ik eerder houten armen gebruiken, dat ziet er misschien niet zo profi uit, maar is goedkoper, makkelijker in gebruik, absorbeert trillingen heel veel beter en bij een crash vangen ze het meeste van de impact op (door te breken) zodat je allicht enkel een euro kwijt bent voor een nieuwe houten arm.
 
Inderdaad die rubbers gaan niet helpen, omdat je schroeven alle vibraties geleiden. Sterker nog het kan zelfs je vibraties versterken, omdat de schroeven iets meer "beweging" kunnen hebben.
 
Ik snap het niet, of je haalt bouten, moeren, onder- en bovenzijde door elkaar.....bovendien is een buis cilindrisch....

Zo genoeg muggen gezift voor vandaag!
Betreft die buizen...
Ga jij dit dan ook vermelden bij diverse bedrijven en zeggen dat ze het fout hebben ?
o.a.: Aluminium op maat - Vierkante aluminium buizen van Aluminium op Maat in iedere gewenste doorsnede en lengte verkrijgbaar!
Zo zijn er met "alu vierkant buis" nog wel meer hits te vinden.

Volgens mij is jouw alu profiel ook een slechte uitdrukking !
Tenzij je het alu vierkant kokerprofiel had genoemd :eek:

O nee, nog niet klaar! :teacher:
Ik denk dattie problemen heeft om de moer in het alu profiel vast te houden om de bout (hetzij met inbus- (met een "N"!!) of schroefkop) vast te zetten.
Punttangetje misschien? Of tijdelijk een spietje tussen zeskant en profiel.

Gelukkig kan je hier geen -1 krijgen voor je berichten....anders had ik zwaar in het rood gestaan denk ik.
Maar kritiek op Maaslanders is not done!
Wij komen voor elkaar op!

:2gunfire:

Inbus of imbus wordt klaarblijkelijk beide gebruikt, zoek het maar eens op.
Mij is kennelijk imbus aangeleerd en heeft voor mij verder geen meerwaarde.

Maar kritiek op Maaslanders is not done!
Ik zou dan wel eens willen weten waar ik mijn kritiek op heb geuit ?
Als een tip geven bij jouw als kritiek wordt bestempelt, ik zou zeggen... heel veel succes op een forum !

Back On_Topic:
@ Thijs,
Succes verder met dit project en ik zie je eerste vlucht wel voorbij komen :)
 
In mijn tabellenboek voor Mechanische techniek (ik doe een metaal techniek opleiding 'monteur montage onderhoud') word het wel degelijk aangegeven als vierkante buis. En inderdaad het is inbus*, in het tabellen boek aangegeven als cilinderkopschroef met binnenzeskant. Mijn docent zei, een bout pak je om de kop, een schroef in de kop
Maar dat is verder allemaal offtopic :P.

Dat dempen van de motoren gaat enkel helpen als je de bouten waarmee ze vast zitten ook isoleert van het frame, zodat er dus geen directe weg is van de motor naar het frame. Dat kan je doen door de gaten iets groter te maken en er dan een stukje siliconen buis door te steken waar dan de bout door gaat, zodat de bout het frame niet rechtstreeks kan raken. Zo heb ik het al eens geprobeerd, maar ik merkte eerlijk gezegd geen verschil in vibraties, al kan dat wel gelegen hebben aan een het (schuim)rubber dat ik gebruikte, dat misschien te dun en zacht was.

De gaten zijn ruim genoeg geboord, de bouten zitten er tenminste niet vast erin. Maar dit is allemaal nog in de experimenteer fase, als ik de rest van mijn spullen binnen heb** kan ik het goed gaat testen. Betreft het vol spuiten van PU schuim, eerst maar eens zien of hij vliegt :).

Ik zal tot ik de rest heb niet veel meer doen, voornamelijk brainstormen over het bevestigen van de motoren en FC.

*quote van wikipedia: "Men spreekt van 'binnenzeskantschroef'. INBUS = Innensechskantschraube Bauer und Schaurte ('Innensechskantschraube' is Duits voor 'binnenzeskantschroef'; Bauer und Schaurte (Neuss, Duitsland) heeft die gepatenteerd)."

**24ste vertrokken uit HongKong volgens track and trace, verder nog geen update?
 
De gaten zijn ruim genoeg geboord, de bouten zitten er tenminste niet vast erin.

Maakt weinig uit, zolang ze de buis kunnen raken (en dat zal minstens een deel van de bouten ongetwijfeld ook doen) helpt je rubber weinig tot niets. Als garbungel gelijk heeft maakt het de zaak misschien zelfs wel erger.
 
Als het helpt, dit is de track and trace van mijn laatste hobbyking order, via EMS:

26/07/2013 11:45 Delivered
26/07/2013 10:51 Processing at Delivery Office
25/07/2013 19:52 Departed from Destination Transit Centre
23/07/2013 10:21 Held by Customs at Destination
21/07/2013 19:50 Received at Destination Transit Centre
21/07/2013 19:50 Held by Customs at Destination
18/07/2013 16:48 Handover to Airline
18/07/2013 13:41 Processing at Air Transit Center
16/07/2013 14:21 Processing at Sorting Centre
15/07/2013 16:55 Acknowledged at Transit Centre
15/07/2013 15:19 Shipments in transit from Origin

En dit is een recent order via Singpost:

07-06-2013 INFORMATION RECEIVED
(This is not an acknowledgment of the physical receipt of the stated Registered Article)
10-06-2013 Despatched to overseas (Country code: BE)
15-06-2013 Arrived at overseas (Country code: BE)
17-06-2013 Product Delivered (Country code: BE)

(moraal van het verhaal: bijbetalen voor EMS heeft kennelijk geen zin).
 
Dankje, bij mij staat er nu dit:
Posting Date, Drop-off Point, Origin
23-Jul-2013 Air Mail Centre (Counter Section) Hong Kong

Date #, Location, Delivery Status
23-Jul-2013 Hong Kong Item posted and is being processed.
23-Jul-2013 Hong Kong Processed for departure.
23-Jul-2013 Hong Kong The item left Hong Kong for its destination on 24-Jul-2013

Hopen dan op een week tot 2 weken.
 
@ Marten77:

een vierkant alu kokerprofiel is ook een alu profiel....alleen had ik het wat minder gespecificeerd....net als een dikke, domme Hagenees ook gewoon een Hagenees is.

Bedrijven kunnen het ook fout hebben.....daar werken ook gewoon mensen.....en soms zelfs Hagenezen!
Ik werk bij een bedrijf met honderden km's buizen, in allerlei soorten en maten (die we dan weer leidingen noemen), maar nog nooit een vierkante gezien.

Imbus en inbus zal best door elkaar gebruikt worden....wil nog niet zeggen dat het correct is.

Zo nu weer lekker vliegen...... of knutselen als de wind niet gaat liggen.
 
Update van hongkong post.

31-Jul-2013 Netherlands Arrived and is being processed.
31-Jul-2013 Netherlands Pending customs inspection.

Ben benieuwd, hoop volgende week te kunnen ontvangen.

Trouwens 7 dagen onderweg geweest?? 24ste tot 31ste.
 
Ik heb vandaag de laatste doos mogen ontvangen, met frame en ESC's
Ik kan nu eindelijk aan de slag.

Ik moest wel wat bijbetalen.....17,50 euro.....
Ik kreeg vorige week een brief van PostNL met de vraag wat de waarde was.
Ik heb de waarde vermeld die in de invoice van HK stond: US$27.
Vrijdag brief teruggestuurd en vandaag kwam de doos aan.
Hij was verzonden met EMS.
Dat is dus niets sneller maar wel duurder....zeker met inklaringskosten.
 
Update!

Vanmorgen gekeken of er een update was bij de tracking van hongkong post, ja hoor! 'In transit' Stond er :).
Zonet half uurtje geleden klonk de deurbel, en daar stond de bezorger.

Ik moest 43 euro bijbetalen, 13 euro inklarings kosten en 30 euro belasting.
IMG_5527_zpse446d66f.jpg



Alles gelijk uitpakken en even op tafel gestald:
IMG_5529_zpse3d5641b.jpg
.

Dit was het effe voor nu, eerst maar weer verder knutselen. Misschien vanmiddag weer een update.
 
Laatst bewerkt:
Update duurde iets langer maar hier is ie. Ik heb voornamelijk door gewerkt en niet van ieder dingetje een foto gemaakt, vandaar dat het niet mega veel foto's zijn.

Nu ik de draden binnen heb gelijk maar de powerkabel naar het power distributie board gemaakt. Boogje naar onder het bordje door om...
IMG_5530_zps0a051b53.jpg


...tussen de plaatjes en armen voorlangs uit te komen.
Eerst natuurlijk de stekker erop gesoldeerd, ook een krimpkous eromheen gedaan ter bescherming.
IMG_5532_zps84a9b54a.jpg


Vervolgens alle ESC's voedingsdraden erop gesoldeerd.
IMG_5534_zpscaf89f11.jpg


En daarna met hot glue vol gesmeerd/gespoten. En nog even vlak gemaakt met de heatgun.
IMG_5535_zps93cd2ea0.jpg


Ik had de motorconnectors van de ESC's niet niet voorzien van een krimpkous dus met de heatgun gelijk alles voorzien van een krimpkousje.
IMG_5536_zpsbfdaaa06.jpg


De KK2.0 FC vast gemaakt met de kunststof afstandsbussen en bouten en moeren.
IMG_5537_zpsdfc4951d.jpg


Doordat de voedingsdraden naar het power distributie board omhoog in een boogje liepen kon ik de afstandsbussen die ervoor bedoeld waren niet gebruiken, niet hoe ik het wilde.
Met een langere bout opgelost, de moer heb ik met loctite vastgezet en de afstandsbussen ook met loctite op de schroeven gedraaid.
IMG_5538_zps5c9e8a4e.jpg


Even gekeken hoe ik de landingspoten wou bevestigen, onder het accu plaatje leek mij het beste zo kan ik er ook nog een camera eronder hangen.
Helaas zaten daar 2 bouten in de weg, dan maar even 2 grote gaten boren zodat de bouten erin vallen.
Vervolgens alles geboord en vastgezet.
IMG_5541_zpsa2dab917.jpg


De volgende dag alles aan elkaar gemonteerd, met borgmoeren.
IMG_5543_zps17fdb38f.jpg


En gelijk de LiPo alarm aan de landingspoot vast gemaakt.
IMG_5542_zpsb071e96c.jpg


Alle 4 de motoren bevestigd, uiteraard ook met borgmoeren. (was trouwens wel een k*t karwei, kon geen goede passende schroevendraaier vinden dus moest alles met een te grote of te kleine schroevendraaier vast draaien :-|)
IMG_5545_zps433c8a35.jpg


In de tussentijd had ik de ontvanger ook al met klittenband bevestigd en alle draden van de ontvanger en ESC naar de FC bevestigd.
Dit is hoe hij nu staat te wachten totdat ik de props erop kan monteren.

Ik heb de radio al ingesteld (heli mode, klopt dat?), de ESC's gekalibreerd en de KK2.0 ingesteld.
Binnenkort ook maar een flashtool kopen op dit moment staat er FW1.2 op.
 
Ik heb de radio al ingesteld (heli mode, klopt dat?),

Ik denk het niet. Standaard firmware voor de 9x is echt niet goed geschikt voor multirotors, maar je moet volgens mij "acro" gebruiken anders krijg je allerlei vreemde mixes. En in acro mode kan je dan weer de meeste andere knoppen niet gebruiken, zelfs de 3 mode switch niet dacht ik;

Aangezien je blijkbaar kan solderen, zou ik je van harte aanraden om je 9x firmware te upgraden naar Er9x of Open9x. Daarvoor moet je solderen en je hebt een usbasp nodig, maar het loont absoluut de moeite. Ik schrik nog elke dag van de schier oneindige mogelijkheden die Er9x mij geeft.
 
Ah, oke.
Ik zal hem zeker wel een keer upgraden eerst meer eens zien te vliegen.
Gelukkig hoef ik maar 1 knop te kunnen gebruiken en dat is om self level aan en uit te schakelen.

En als ik hem dan open heb bouw ik er ook een backlight in.

EDIT// Net even ingesteld in 'acro' mode. Effe alles bijstellen.
 
Kk bordje niwt met metalen bussen of schroeven monteren. Je hebt grote kans op kortsluiting en nu heb je ook 0, 0 trillings demping.

4
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pagina 2, 1e streepje: Klik

Als het hiermee niet lukt zou ik alles snel weer verkopen ;)

Ik heb dat bestand 2 dagen al open staan om alles door te nemen maar elke keer gewoon over dat punt heen gelezen :hammer:. Bedankt in iedergeval :).

@Pinky-II. Ik weet, ik heb de FC zelf ook bevestigd met kunststof afstandsbussen en bouten. (staat er overigens ook tussen ;)).
 
Back
Top