t'is een kreng, maar..
Na een aantal vliegsessies met de Nimbus 4 is dat het eerste wat ik moet concluderen. Wat een kreng 8)
Deze slanke kist is beslist niet makkelijk te vliegen

maar, elk nadeel heb zijn voordeel.
De voorbije 3 weken (ik had vakantie

) heb ik een aantal keren kunnen vliegen met de Nimbus. En zoals dat bij mij meestal wel gaat met een nieuwe kist bracht dit invliegen het nodige gesleutel met zich mee. Volgens de vorige eigenaar vloog de kist perfekt maar daar bleek bij mijn eerste sessie niets van

; ik kon het ding amper fatsoenlijk in de lucht houden :shock:
De nodige testvluchten met verschillende zwaartepuntsliggingen en het aanpassen van de roeruitslagen bracht al enige verbetering in dit alles. De super slanke vleugels van dit toestel maken het niet makkelijk het geheel vliegend te houden waarbij de smalle ailerons niet direkt die korrektie opleveren die je verwacht. Op advies van enige anderen heb ik daarom op de vleugeltips een turbulator geplakt (zackenband) wat dit alles wat minder kritisch maakte.
Iets anders wat ik te horen kreeg was: Arno, je moet dit toestel vliegen met je richtingsroer !
Nou meende ikzelf, dat ik dat al deed, maar bij deze Nimbus is dat nog wat extremer. Dit ding moet je inderdaad alleen met je richtingsroer in de bocht leggen en daarbij je ailerons (flaps gebruiken om de hellingshoek te bepalen) Een eigenlijk ongewilde/ongeplande verbetering hierbij was dat ik de spleet bij het richtingsroer afgedekt hebt met een sluitband en op deze strook ook zackenband geplakt hebt. Hierop werd het richtingsroer minimaal 200% effektiever !!
Een laatste en puur praktische wijziging/verandering aan de Nimbus die ik nog gedaan heb, is de onderzijde van zowel de vleugel als het stab bekleden met een donkerblauwe folie. Witte en slanke vleugels zijn nou niet direkt optmaal zichtbaar. Deze donkere onderzijde is wat dat betreft een hele verbetering !
Tijdens een laatste vliegsessie, j.l. donderdag op een sleeptreffen in Wezeren - Belgie, heb ik een eerste keer echt voluit kunnen vliegen, waarbij ook de zonder meer goede eigenschappen van deze Nimbus naar voren kwamen. Het ding heeft een superbe glijhoek en met de flaps een tikkie omhoog kun je, je werkelijk bijzonder goed, gunstig en snel verplaatsen. Ook het uitvliegen van hele magere thermiekbelletjes, met de flaps een millimetertje of 2 omlaag, begint alsmaar beter te worden. Waarbij je er echter wel voor moet zorgen niet te langzaam te worden !
Dit goed uit kunnen vliegen van magere belletjes bleek ook wel uit het feit dat toen ik het treffen in Belgie verliet, en de organisator bedankte, deze man zich verontschuldigde voor het ontbreken van echte thermiek die dag
Daar had ik en mijn Nimbus de hele dag niets van gemerkt
Resume tot nu toe; het is zeker geen vervanger van mijn ASW 22. De Nimbus is een totaal andere kist, die totaal anders gevlogen moet worden maar heeft voldoende potentie om een goede thermiekbak te zijn !