dit was 'm en dit is de nieuwe ......

Na 6 jaar en bijna 700 (688 ) gelogde starts werd mijn ASW 22 het slachtoffer van een "Hangkantenrasierer" :(

mg9o.jpg

En dit wordt zijn vervanger. :D

km3q.jpg


Een Nimbus 4 uit de HKM stal.
De plannen voor een ASW 22BL lagen klaar maar de overeenkomsten zijn wel eenduidig :)
 
Laatst bewerkt:
Arno,

Dat ziet er erg mooi uit (even de site bekeken van HKM), ook de ASW 22 in geel vind ik wel erg mooi.

Succes met bouwen, hebben we weer het een en ander te lezen:p

groet


Terence
 
Arno,

Dat ziet er erg mooi uit (even de site bekeken van HKM), ook de ASW 22 in geel vind ik wel erg mooi.

Succes met bouwen, hebben we weer het een en ander te lezen:p

groet


Terence

Te bouwen valt er weinig aan de Nimbus :)
T'is een tweedehandsje, maar duitse tweedehandsjes zijn meestal niet zo heel erg slecht ;)
De bedoeling is het om zaterdag mijn systeempje (ACT) onder te brengen in de Nimbus en om zondag te vliegen :)
 
Te bouwen valt er weinig aan de Nimbus :)
T'is een tweedehandsje, maar duitse tweedehandsjes zijn meestal niet zo heel erg slecht ;)
De bedoeling is het om zaterdag mijn systeempje (ACT) onder te brengen in de Nimbus en om zondag te vliegen :)


Dan zullen we het moeten doen met je inbouw, afstel en vliegervaringen, maar ook die zijn vast interessant.

Terence
 
prachtige vervanger... de nimbus 4 is mij het nauwst aan het hart van de moderne kisten!
 
prachtige vervanger... de nimbus 4 is mij het nauwst aan het hart van de moderne kisten!

Voor mij was iets anders doorslaggevend ;)
De plannen liggen klaar om een ASW 22BL te bouwen in schaal 1:4. Mijn keuze voor de ASW werd bepaald door de vleugelvorm. Ik wilde wel eens aan de slag met een dergelijk slanke vleugel.
Konstruktief een uitdaging maar ook vliegtechnisch gezien niet bepaald een watje :rolleyes:
Deze Nimbus 4 komt heel dicht in de buurt van die ASW 22BL. De ASW22 zou een spw. hebben van 6.64 meter, de Nimbus is 6.6 meter. De 22 heeft een vleugelslankheid van 38.2, de Nimbus 4 komt uit op 38.9. Akelig identiek allemaal.
Het enige compromis wat ik heb moeten sluiten is het vleugelprofiel. Dat is bij de Nimbus een HQ met 3% welving waar ik een minder sterk gewelfd profiel voor ogen had. Nou ja, je kan niet alles hebben ;)

Maar mooi is ie wel :)


rzy.JPG



hxmb.jpg
 
Laatst bewerkt:
idd, arno, de slanke vleugels laten me ook iedere keer watertanden... dat is waar de nimbus me mee verleid heeft :D
ik val op extremen... neem nu de dfs habicht, een serieuze lap vleugel, en de nimbus, het tegenovergestelde... :)
(déja vu!)

alvast veel vliegplezier! t gaat een plaatje zijn in de lucht! :schrik:
 
Mooie kist en met 6.6 Meter ook nog eens een behoorlijke zwever.
Wel jammer van de gele ASW 22.
Ik had de gele ASW 22 noch niet gezien.
Bevalt me eigenlijk wel heel goed en is wat anders als altijd dat (scale) wit.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Groetjes,

Jordy
 
Mooi hoor Arno. Ik had er ook 1 gezien op RC-Network. Aangezien ik mijn ASW heb gecrached in Tongeren ben ik ook op zoek naar een tweedehandsje.
Heb de Nimbus zien vliegen vorig jaar bij BIGGS. Jammer dat er een zeer lelijke propellor op zat aan de voorkant. Deze nimbus is vooral transportvriendelijk.
Ben benieuwd hoe het vliegt.:)
 
Mooie kist en met 6.6 Meter ook nog eens een behoorlijke zwever.
Wel jammer van de gele ASW 22.
Ik had de gele ASW 22 noch niet gezien.
Bevalt me eigenlijk wel heel goed en is wat anders als altijd dat (scale) wit.

De eerste 2 jaren zag de ASW er zo uit:
iwdu.jpg


De onderzijde was bij zowel de witte als de gele variant donkerblauw. Lang geleden heb ik ergens in een symposium gelezen dat donkerblauw onder nagenoeg alle condities de meest optimale kleur is waar het de zichtbaarheid betreft. Het geel met blauwe onderzijde was wat dat betreft ook best ok maar het wit met blauw is te prefereren.
Denk dus dat de Nimbus op termijn een blauwe onderkant gaat krijgen :)
 
Het enige compromis wat ik heb moeten sluiten is het vleugelprofiel. Dat is bij de Nimbus een HQ met 3% welving waar ik een minder sterk gewelfd profiel voor ogen had. Nou ja, je kan niet alles hebben ;)

HQ's hebben de onhebbelijkheid niet/slecht te reageren op thermiek-stand (flaps 4-6 mm omlaag). Daarom adviseerde meinHerr HQ himself al bij de 2e versie van zijn Diamand, hoog gewelfde profielen te nemen, en alleen de speedstand te gebruiken. Geen (extra) thermiekstand dus.
Dat werkt alleen bij voldoende vleugelbelasting. >80 is voldoende.

Zo gek lijkt dit dus niet. Zolang je maar geen thermiek-vliegfase met flap een beetje naar beneden gaat gebruiken. Ik praat dus niet over flaps full down tbv. het landen.

Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Mooie nieuwe kist Arno!
Hoe verhoudt deze machine zich ten opzichte van de ASH-31?
Formaat, inzetbaarheid, e.d.
 
Laatst bewerkt:
Arno die gele ASW van je heb ik in Boxmeer wel eens gezien, die vloog in mijn herinnering goed. Begrijp ik goed dat die door een midair aan zijn eind is gekomen?
Groet, Maarten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
t'is een kreng, maar..

Na een aantal vliegsessies met de Nimbus 4 is dat het eerste wat ik moet concluderen. Wat een kreng 8)
Deze slanke kist is beslist niet makkelijk te vliegen :confused: maar, elk nadeel heb zijn voordeel.

De voorbije 3 weken (ik had vakantie :D) heb ik een aantal keren kunnen vliegen met de Nimbus. En zoals dat bij mij meestal wel gaat met een nieuwe kist bracht dit invliegen het nodige gesleutel met zich mee. Volgens de vorige eigenaar vloog de kist perfekt maar daar bleek bij mijn eerste sessie niets van :rolleyes: ; ik kon het ding amper fatsoenlijk in de lucht houden :shock:

De nodige testvluchten met verschillende zwaartepuntsliggingen en het aanpassen van de roeruitslagen bracht al enige verbetering in dit alles. De super slanke vleugels van dit toestel maken het niet makkelijk het geheel vliegend te houden waarbij de smalle ailerons niet direkt die korrektie opleveren die je verwacht. Op advies van enige anderen heb ik daarom op de vleugeltips een turbulator geplakt (zackenband) wat dit alles wat minder kritisch maakte.

fl2p.jpg


Iets anders wat ik te horen kreeg was: Arno, je moet dit toestel vliegen met je richtingsroer !
Nou meende ikzelf, dat ik dat al deed, maar bij deze Nimbus is dat nog wat extremer. Dit ding moet je inderdaad alleen met je richtingsroer in de bocht leggen en daarbij je ailerons (flaps gebruiken om de hellingshoek te bepalen) Een eigenlijk ongewilde/ongeplande verbetering hierbij was dat ik de spleet bij het richtingsroer afgedekt hebt met een sluitband en op deze strook ook zackenband geplakt hebt. Hierop werd het richtingsroer minimaal 200% effektiever !!

bmz3.jpg

Een laatste en puur praktische wijziging/verandering aan de Nimbus die ik nog gedaan heb, is de onderzijde van zowel de vleugel als het stab bekleden met een donkerblauwe folie. Witte en slanke vleugels zijn nou niet direkt optmaal zichtbaar. Deze donkere onderzijde is wat dat betreft een hele verbetering !

Tijdens een laatste vliegsessie, j.l. donderdag op een sleeptreffen in Wezeren - Belgie, heb ik een eerste keer echt voluit kunnen vliegen, waarbij ook de zonder meer goede eigenschappen van deze Nimbus naar voren kwamen. Het ding heeft een superbe glijhoek en met de flaps een tikkie omhoog kun je, je werkelijk bijzonder goed, gunstig en snel verplaatsen. Ook het uitvliegen van hele magere thermiekbelletjes, met de flaps een millimetertje of 2 omlaag, begint alsmaar beter te worden. Waarbij je er echter wel voor moet zorgen niet te langzaam te worden !

Dit goed uit kunnen vliegen van magere belletjes bleek ook wel uit het feit dat toen ik het treffen in Belgie verliet, en de organisator bedankte, deze man zich verontschuldigde voor het ontbreken van echte thermiek die dag ;)
Daar had ik en mijn Nimbus de hele dag niets van gemerkt :rolleyes: :rolleyes:

Resume tot nu toe; het is zeker geen vervanger van mijn ASW 22. De Nimbus is een totaal andere kist, die totaal anders gevlogen moet worden maar heeft voldoende potentie om een goede thermiekbak te zijn !
 
Laatst bewerkt:
uiteraard kan ie geen vervanger zijn, het lijkt me gewoon een heel nieuwe uitdaging als ik uw verhaal lees :)
ik ben er wel stikjaloers op :o de nimbus 4 is een juweeltje!

het is mooi hoe kleine veranderingen een heel nieuwe kist tevoorschijn halen!
 
Arno, heb je nu alleen aan de bovenzijde, voor de ailerons, de turbulatoren aangebracht?

Ik kan me een artikel uit Aufwind herinneren dat dit ook/juist aan de onderzijde van de vleugel zou moeten gebeuren.
 
Arno, heb je nu alleen aan de bovenzijde, voor de ailerons, de turbulatoren aangebracht?

Ik kan me een artikel uit Aufwind herinneren dat dit ook/juist aan de onderzijde van de vleugel zou moeten gebeuren.

De turbulatoren zitten nu alleen aan de bovenzijde. Maar ik hou deze in gedachten Berrie ;)
Dat is zeker een keer een experimentje waard :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top