Vacuumpomp probleem

Hallo mensen,

Ondanks heb ik een veel onderzoek gedaan naar het maken van composiet vleugels, eindelijk een heel plan van een composiet zwever en alle matterialen binnen inc. Een koelkastpomp.... En nu begeeft hij het nu ik voor het eerst een staartsetje laat baggen.

Wat is er gebeurt:

Ik heb een uur om de vijf minuuten de pomp gecontroleert, alles verliep prima
Echter na dat ik een uurtje heb gegeten kwam ik terug en stond de pomp uit en was hij behoorlijk warm.

Normaal heeft de pomp een vloeistof om op te koelen maar ik hoor toch overal dat een koelkastpomp de manier is voor een vacuumpomp. Wat modificeren jullie er dan aan zodat hij koelt?

Hartelijke groeten, Robert
 
Echter na dat ik een uurtje heb gegeten kwam ik terug en stond de pomp uit en was hij behoorlijk warm.

Een koelkast pomp is niet gemaakt om continue te lopen.
Je moet hem altijd gebruiken met een drukschakelaar om de druk in te stellen en waardoor hij nooit meer dan de helft van de tijd mag lopen, anders wordt hij te warm en je kent het resultaat.

Een paar maanden geleden stond hier op het forum een draadje met veel info over electronische druk schakelaars.
Ik heb er na 20 jaar met een mechanische schakelaar te hebben gewerkt ook een gemaakt en het is heel confortabel.
Ik doe nog steeds met mijn eerste koelkast pomp.

Rick
 
Naaimachine olie erin, als koelmiddel. Met je zuigkant vd slang opzuigen tot het
er aan de blaas kant vd slang uitkomt. En die dan in een potje hangen. Dan kan je het
weer hergebruiken.

Zet er een pc koelfan tegen aan (wel een met een redelijke diameter) te koop bij pc
Winkels.

Makkelijkste is om er een kastje omheen te bouwen en dan 2 kanten open laten, handvat er
bovenop en klaar ben je ;)
 
Bedankt voor de reacties!

Een electronische vacuumregeling maken is me ook al vaker langsgekomen ja :-) is het daarbij ook mogelijk om er een tijdschakelaar aan te zetten en hem elke 5a 10min. Aan en uit te zetten?

@vw4style,

Naaimachine olie er in is een idee maar de logica er achter begrijp ik niet helemaal als ik hem wil gebruiken als vacuumpomp. Hoe kan ik er hem laten koelen als ik die slang nodig heb om de zak vacuum te trekken inplaats van de olie op te zuigen?
 
De MC Gyver schakelaar kun je makkelijk zelf maken koop een blikje gecondenseerde melk. Boor aan de zijkant twee gaatjes en laat de melk eruit lopen even uit spoelen en dan twee koperen pijpje in de gaten monteren. Dat koop je een NC switch ofwel een Normal closed schakelaar voor 220 volt deze monteer je zo op de deksel van het blikje dat hij ingedrukt is in normale toestand dan soldeer je een fase van je 220 aan de schakelaar. als je deze tussen je leiding zet en je zet de pomp aanzuigt hij ook het blikje vacuum en is de deksel hol je moet de schakelaar zo afstellen dat hij dan uit is. krijg je weer boven druk schakelt hij zelf weer in.
 
Heb onlangs zelf een vacuum drukschakelaar gemaakt volgens het schema wat ik van Dirk Schipper heb gekregen. Werk prima. Kost zo'n €30,- aan onderdelen. Nu stopt de pomp netjes bij -0,4 bar. Als je alle slangen en aansluitingen goed luchtdicht maakt, dan neemt de druk langzaam weer toe waardoor de pomp steeds voldoende is afgekoeld voordat hij opnieuw wordt gestart.
 
Ik heb koelkastpompen dagen achter elkaar laten draaien, zonder extra olie.
Ik had er alleen wel een fan bovenop gemaakt zodat hij koel blijft.
Als hij te heeft wordt trekken de membramen krom en sluit hij niet meer af, dus geen vacuum meer.
 
Met mijn eerste pomp had ik ook problemen. Die bleef hangen als hij te snel weer in moest schakelen.

Weet jij zeker dat de pomp goed functioneerde voordat jij hem 'oneigenlijk' ging gebruiken?

Met mijn tweede pomp heb ik al zoveel gemaakt dat ik niet eens meer kan tellen wat er allemaal in de vacuumzak heeft gehangen. Jarenlang met mechanische schakelaar, nu sinds kort met de electronische regelaar. Zoals Rick al aangaf, heel comfortabel!

Ik kan je sterk aanraden deze schakeling te bouwen!

[post60]

Effe opletten dat de aansluiting + en - van de LM358M op dit schema staat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nogmaals bedankt voor de reacties! :-)

Dat die membramen krom trokken is dus waarschijnlijk gebeurt.
De pomp heb ik gisteravond nogmaals geprobeert te starten waarbij de stroom een piekspanning heeft veroorzaakt en er dus een boel zekeringen door waren..... Niet leuk als er boven een hele batterij electronica staat waar mijnvader aan staat te werken..... Gelukkig geen schade!

Maar denken jullie dat ik het nog een keerje kan gaan proberen of moet ik opzoek naar een nieuwe pomp?

De pomp die werkte gewoon naar behoren, echter alleen een paar uur test gelopen meer niet.

Als ik dit zo lees moet ik eigenlijk toch echt die electronische vacuumregeling maken, toch zie ik er nog een beetje tegenop, er zit toch onderhand al meer als 150 euro aan epoxy vacuumzak carbon losmiddelen rollers glas...... Zo blijf ik bezig ;-) maar ik ga eens kijken of ik zoiets in elkaar kan knutselen maar verwacht niet dat het morgen klaar is!;-)
 
Mijn ervaring is dat sommige pompen niet goed starten als ze net gedraaid hebben.
Een oplossing was een keer een andere condensator gebruiken.
Bij 1 pomp werkte dat niet en de persoon in kwestie heeft toen een andere pomp gezocht.

Een drukschakelaar vind ik wel de beste oplossing om je pomp koud te houden.
Als de vacuum zak goed dicht is, dan slaat de pomp nauwelijks aan.

Het schemaatje eerder genoemd is te gebruiken, maar de druksensor is nog best prijzig.
Als je alles optelt en ook een netadaptor en kastje moet kopen dan red je het niet voor 30 euro, eerder 50 euro.

Een mechanische drukschakelaar met conserveblikje lijkt mij de goedkoopste oplossing.
(niet zelf geprobeerd) Wel alles goed isoleren, voor de veiligheid. Je zou de schakelaar natuurlijk een relais kunnen laten aansturen waar de 230V voor de pomp mee geschakeld wordt.

Heb je al mallen om wat te bouwen? Hou je ons op de hoogte?
 
Op een koelkastmotor zit een hulpwikkeling die de motor helpt opstarten.
Ook zit er een clixon die het allemaal uit laat schakelen als de inschakelstroom te hoog wordt (bimetaaltje wat heet wordt en contact verbreekt).
Dus als je de pomp aanzet en alle zekeringen slaan door dan is er wat meer aan de hand.
En als de pomp net gelopen heeft is de druk in de pomp te hoog en kan het zuigertje door de kopdruk niet meer omhoog, dus staat ie lekker te brommen en door de clixon slaat ie dan uit.

Ik heb eigenlijk nog nooit een drukschakelaar gebruikt, om te vacumeren in mallen trok ik altijd de maximaal haalbare onderdruk, hij stond dus 12 uur, of langer, te pompen met een absolute druk van 0,2 Bar (of nog lager, lag aan de acrylaatkit die ik gebruikte om af te dichten).

GJ
 
Ik heb eigenlijk nog nooit een drukschakelaar gebruikt, om te vacumeren in mallen trok ik altijd de maximaal haalbare onderdruk, hij stond dus 12 uur, of langer, te pompen met een absolute druk van 0,2 Bar (of nog lager, lag aan de acrylaatkit die ik gebruikte om af te dichten).

GJ

Is dit niet iets te veel voor de schuimkernen? Ik ben bang dat 0.2 bar continue, schuim zodanig platdrukt dat het profiel niet meer klopt.
 
Voor baggen is dit inderdaad te veel maar ik bouwde uit vormen dus dan kan je heel laag gaan.
De enkele keer dat ik iets minder vacuum wilde hebben maakte ik een gaatje in de toevoerslang en daar een kraantje op waarmee je dan valse lucht aan liet zuigen.
Je druk op de schuimkernen wordt dan lager.
En... sowiezo klopt je profiel bij schuimkernen al niet.
De enige manier om een exact profiel te krijgen is door en gefreesde mal te gebruiken.

GJ
 
De harde schuimen (Styrodur/Jackodur +/-32kg/m^2 kwaliteit) slurp ik altijd vol, 0.1-0.2 bar absoluut..

Ik heb zelf nooit getest of de vorm echt verandert onder zo'n drukverschil, het is meer een aanname.

Mijn redenatie is:
1 bar = 10000 kg/m2 = 1 kg/cm2
0.2 bar absoluut --> 0.8 bar verschildruk --> 0.8 kg/cm2
oppervlakte vleugelpaneel van 20 bij 50 cm --> 1000 cm2
totale druk op vleugelpaneel = 0.8 x 1000 = 800 kg
--> Dat is meer dan het gewicht van mijn auto op een klein stukje schuim. Gevoelsmatig lijkt het wel veel.

Heeft iemand wel eens getest/berekend wat het effect is van zo'n druk op schuim? Ik heb mijn XPS plaatjes van Hornbach zelf gewogen, het komt op 33kg/m3 uit. Maar geen idee van de drukvastheid van het materiaal.

En, wat zou het effect zijn van meer of minder vacuüm op de eindkwaliteit van de laminaat?

Vragen, vragen, ...
 
Ik heb zelf nooit getest of de vorm echt verandert onder zo'n drukverschil, het is meer een aanname....

Ik ben er tot nu toe altijd van uitgegaan, dat als ik de HARDE ligger niet terug zie na het baggen, de vervorming dus verwaarloosbaar is.

En, wat zou het effect zijn van meer of minder vacuüm op de eindkwaliteit van de laminaat?

Dat zou ik ook niet weten. Mijn gevoel, maar dat is niet meetbaar, zegt dat hoe meer lucht je weg zuigt, hoe beter epoxy in/om/aan het schuim gezogen wordt.

Vragen, vragen, ...

Misschien toch eens een proefje doen met minder onderdruk.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top