rc beginnersvragn

Hallo,

Ben me al enkele weken aan het inlezen inzake rc offroad auto's.
Toch heb ik nog wat vragen waarbij jullie me misschien kunnen helpen.
Budget is 500 euro, short course trucks heb ik de meeste belangstelling voor.
Ik dacht aan de traxxas slash 2wd vxl of de hpi blitz flux brushless, ik lees overal dat die brushed motors echt snel op zijn dus misschien beter direct brushless gaan.
Zou er 2nimh batterijen en een snellader bij kopen zodat ik toch een uur kan rijden.
Koop ik nu best online bij een goeie winkel of ga ik naar de lokale zaak?
Was van plan om naar de lokale zaak te gaan maar werd daar niet echt vriendelijk ontvangen.
Ben van plan om later misschien wel te racen op een circuit vlakbij als ik wat ervaring heb.
Graag hoor ik jullie mening.
 
Welkom

Normaal zou ik een beginner een lokale zaak aanraden boven een webshop, maar als de lokale zaak niet fijn met klanten omgaat, is een goede webshop waarschijnlijk beter.

Gezien je vooronderzoek, heb ik er wel vertrouwen in.
 
Als je op circuit wilt rijden is 4x4 misschien leuker.Is eigenlijk een kwestie van voorkeuren natuurlijk maar het rijd wel makkelijker dan 2x4.
2x4 is op zijn beurt dan weer simpeler om aan te sleutelen en goedkoper.
Ga je gelijk voor brushless dan is een goede (lipo) lader en lipo's misschien een betere optie dan nimh.Je kan altijd nog de regelaar afstellen op halve power als het te snel mocht gaan in het begin.Later als je wat ervaring opgedaan hebt kan je dit gewoon terug zetten.Of je koopt nu al de goede lader waarmee je verschillende accu's kan laden (nimh,lipo,nicd,...) en probeert toch even met nimh,dan heb je achteraf enkel een lipo te kopen.Een goede lader is even een investering maar kan meestal wel jaren gebruikt worden,net zoals een goede zender (liefst met modelgeheugens,schermpje,...)
Traxxas is eigenlijk zeer leuk en stevig hobby "speelgoed".Er worden races gehouden met de slashes maar ik denk dat als je echt wil gaan racen met verschillende merken,je misschien beter een andere wagen bijkoopt op het moment zelf of nu al eens gaat kijken met wat ze daar rijden en zo info vergaren door mensen aan te spreken.Ze zullen je vast graag helpen met je keuze.Daarentegen is traxxas niet verkeerd hoor,veel onderdelen beschikbaar,zeer stevig dus leuk voor beginners,...Maar om races te winnen weet ik het eigenlijk zo niet.
 
Het zijn alleen de Traxxas Titan brushed motoren die snel weg zijn,andere merken komen met degelijke motren.

Brushless kan met NiMh maar neem dan LiPo. Een Traxxas NiMh kan maar 10C stroom verwerken terwijld de lichtste LiPo op het moment 25C kan verwerken. Het is geen verplichting maar als je je druk maakt over de levensduur van een motor, doe dat dan ook over de accu.

En inderdaad, ga naar een winkel, laat je voorlichten. Wat ze daar kunnen leveren is ook makkelijk voor je onderdelen.
 
Ok ik ga een andere lokale zaak opzoeken dan. Misschien koop ik nu beter een brushed versie om te leren rijden en te zien of de hobby me wel bevalt. Als het me bevalt koop ik later dan effectief een wagen om te racen en houd ik mn eerste om gek mee te doen. Dan neig ik meer naar de hpi dan de traxxas, is die firebolt een betrouwbare motor?
Met een brushed motor zoals de titan en de firebolt, welke batterijen neem je daar best mee dan?
Bedankt voor de replies alvast.
 
Ik zou eigenlijk altijd lipo nemen nu.Tegenwoordig zijn er heel veel regelaars,zowel brushed als brushless,met lipo afslag (een lipo mag niet onder de 3v per cel komen of deze is dood). Indien de regelaar dat niet heeft koop je een lipo saver bij a 5 euro per stuk.
Door de lipo zal de brushed motor ietsje sneller zijn dan met nimh en met lipo kan je langer rijden zonder dat de spanning inzakt.Dit gebeurt bij een lipo pas op het laatste echt dus je hebt heel de tijd zo goed als dezelfde snelheid waar je bij een nimh na een aantal minuten begint te merken dat die minder wordt.Een lipo kan je zwaarder belasten zoals eerder gezegd en deze kan je ook sneller laden.Of je nu beter eerst een brushed versie koopt weet ik niet,ken er velen die dit deden (onderandere ikzelf) om goedkoper af te zijn en uiteindelijk amper een maand later een brushless setje kochten.
Goedkoop = duurkoop verhaaltje :)
Ik ben ondertussen wel geleerd,beter gelijk deftig materiaal.
Natuurlijk als je niet weet of je het leuk gaat vinden...Het is een redelijk budget wat je moet besteden om eens te kijken of....Kan je niet met iemand eens mee gaan die al materiaal heeft ofzo? Zoniet,ben ik ook een beetje bang dat als je alleen moet rijden,het ook snel zal vervelen misschien.Toevallig geen kinderen om samen mee rond te knotsen?Zeer leuke vader/zoon hobby kan ik je zeggen :) Zo heb je vaders die de brushed versie kopen en na een maand sneller willen dus een brushless versie bijkopen en de brushed aan de zoon of dochter geven.Je kan ook je woonplaats invullen in je profiel,er zijn vast mensen hier op het forum die eens willen afspreken om samen te rijden.Dat maakt de hobby zo 10 keer leuker.
 
Het zijn alleen de Traxxas Titan brushed motoren die snel weg zijn,andere merken komen met degelijke motren.

Precies. Ik heb bijvoorbeeld een Absima Team C ECO 18T borstelmotor, van een tientje, op lipo, in een 4WD auto. Vaak vol gas wegrijden, etc, maar de motor doet het al heel wat ritjes goed. Als ik dat vergelijk met hoe het de meeste "Titans" vergaat, die ook nog eens duurder zijn, dan kan ik deze woorden van Roelof volledig onderschrijven.
 
Goedkoop=duurkoop, daar vrees ik wat voor. Heb geen kinderen, in de buurt is er wel een club waar ik eens een kijkje ga nemen binnenkort.
Lipo is dus wel een must zoals ik het lees.
Bedankt ik ben weer wat wijzer.

Ik zou eigenlijk altijd lipo nemen nu.Tegenwoordig zijn er heel veel regelaars,zowel brushed als brushless,met lipo afslag (een lipo mag niet onder de 3v per cel komen of deze is dood). Indien de regelaar dat niet heeft koop je een lipo saver bij a 5 euro per stuk.
Door de lipo zal de brushed motor ietsje sneller zijn dan met nimh en met lipo kan je langer rijden zonder dat de spanning inzakt.Dit gebeurt bij een lipo pas op het laatste echt dus je hebt heel de tijd zo goed als dezelfde snelheid waar je bij een nimh na een aantal minuten begint te merken dat die minder wordt.Een lipo kan je zwaarder belasten zoals eerder gezegd en deze kan je ook sneller laden.Of je nu beter eerst een brushed versie koopt weet ik niet,ken er velen die dit deden (onderandere ikzelf) om goedkoper af te zijn en uiteindelijk amper een maand later een brushless setje kochten.
Goedkoop = duurkoop verhaaltje :)
Ik ben ondertussen wel geleerd,beter gelijk deftig materiaal.
Natuurlijk als je niet weet of je het leuk gaat vinden...Het is een redelijk budget wat je moet besteden om eens te kijken of....Kan je niet met iemand eens mee gaan die al materiaal heeft ofzo? Zoniet,ben ik ook een beetje bang dat als je alleen moet rijden,het ook snel zal vervelen misschien.Toevallig geen kinderen om samen mee rond te knotsen?Zeer leuke vader/zoon hobby kan ik je zeggen :) Zo heb je vaders die de brushed versie kopen en na een maand sneller willen dus een brushless versie bijkopen en de brushed aan de zoon of dochter geven.Je kan ook je woonplaats invullen in je profiel,er zijn vast mensen hier op het forum die eens willen afspreken om samen te rijden.Dat maakt de hobby zo 10 keer leuker.
 
Vat het nu niet verkeerd op, lipo is niet echt een must maar wel fijner en moderner.
Ik hou je zeker niet tegen om nimh te gebruiken maar het is een beetje uit de mode laten we zeggen en lipo heeft meer voordelen.ik zeg dit gewoon zodat je niet dubbel geld kwijt zou zijn om uiteindelijk hetzelfde te hebben dan na 2 maand proberen en dan beseffen dat je toch verder wilt met beter materiaal.het is wat duurder maar dan heb je ook wat.vind je het toch niet leuk dan verkoopt een brushless wagen met lipo nog altijd beter dan brushed nimh ;)
 
Back
Top