kijk hier door komt nou je hobby in gevaar

Tja dat krijg je als je "professionals" aan het werk zet. Knappe landing ook ;-)

Ik snap niet dat defensie zich bezig houdt met dijk inspectie overigens.
 
Tja dat krijg je als je "professionals" aan het werk zet. Knappe landing ook ;-)

Ik snap niet dat defensie zich bezig houdt met dijk inspectie overigens.

ach dit is toch in en in triest!! oja en deze toestellen kosten ook nog eens 50.000 euro ..maar ja dat betalen jij en ik en onze medelanders dus waarom maken ze zich druk ..kijk ook hoe dat ''vaste'' hoogteroer recht overeind staat ,vleugel geen ailerons...en klopt , leuke landing ..plop valt zo uit de lucht .....pffff stumperts

kijk ook naar de beelden die dit toestel maakt ..op dit forum zie ik beelden die zijn echt bijna HD en daar mee moeten ze scheuren in een dijk vinden ?? of ik ben nu erg negatief.maar dan kunnen ze beter een FPV vlieger van dit forum vragen ..
 
Denk dat de jongens die met dit spul werken ook niet zo blij zijn hoor.
Maar je zit nu eenmaal bij defensie, wie gaat het in zijn hoofd halen om tegen zijn meerderen in te gaan.
Misschien zouden jullie FPV mensen de minister van defensie eens moeten uitnodigen voor een demonstratie van jullie spul.
Die man weet ook niet beter dan wat wapen fabrikanten hem aanbieden.

Johan.
 
Nee, defensie hoeft ook niet op te treden als een dijk doorbreekt.

Inspecteren en rampbestrijding zie ik los van elkaar. Een inspecteur van Het hoogheemraadschap zit naar de beelden te kijken. Dan zou ik verwachten dat dezelfde organisatie ook voor het vliegtuigje zorgt. Als ik die hele ploeg aan het werk zie en ik vergelijk dit met het werk wat een hobbyist in z'n eentje doet dan moet ik toch eeen beetje lachen. Laat iemand die goed kan vliegen over de dijk vliegen en HD en IR opnamen maken in stuur die naar de inspecteur ter beoordeling. Bespaard bakken belastingeld.
 
Als ik die hele ploeg aan het werk zie en ik vergelijk dit met het werk wat een hobbyist in z'n eentje doet dan moet ik toch eeen beetje lachen. Laat iemand die goed kan vliegen over de dijk vliegen en HD en IR opnamen maken in stuur die naar de inspecteur ter beoordeling. Bespaard bakken belastingeld.

:thumbsup:
 
maar ja dat betalen jij en ik en onze medelanders dus waarom maken ze zich druk ..kijk ook hoe dat ''vaste'' hoogteroer recht overeind staat ,vleugel geen ailerons...en klopt , leuke landing ..plop valt zo uit de lucht .....pffff stumperts
Knorrig gezeur jongens, helaas weten jullie ook niet alles:
het hoogteroer kan inderdaad zo hoog omdat dit toestel ontworpen is om te landen zoals gedemonstreerd.
Ja dus: plop valt zo uit de lucht is de bedoeling en wordt in de vrijevlucht wedstrijdklassen al sinds de 50tiger jaren toegepast.
het is ook de bedoeling dat het toestel dan uit elkaar valt om overbelasting af te wentelen.
Geen ailerons: waar zijn die voor nodig dan?
Als je :pffff stumperts schrijft zorg dan wel dat je weet waar je het over hebt.
 
ja knorrig gezeur idd , het gaat hier om 50.000 euro per toestel, en dat mag je mij dan eens uitleggen waarom het zo duur is en moet zijn,ik ken FPV vliegers die hebben toestellen met alles erop en aan ..met HD video en kosten rond de 2000 euro ..dat is altijd 48,000 euro minder?? het zijn jou en mijn belasting centen, en die beelden vanaf dat toestel!!! nou sorry hoor ,geef toe dat is toch bagger (zo filmpt mijn keycam voor 8 euro incl verzending) zo kun jij geen scheuren in een dijk vinden zoals hij vliegt .het lijkt wel een dronken eend en het is wind stil ...en dat voor 50.000 euri's

ja klopt knorrig gezeur :(

zo vlieg ik ook ......maar dan met windkracht 5 tot 6
[media=youtube]qsYlqE6jQLw[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is nu je punt? Dat je het toestel te duur vindt, de bestuurders niet betrokken genoeg zijn, hun crashes jouw hobby in gevaar brengen of vind je de toepassing van deze drones niet nuttig?

In geen van bovenstaande situaties kunnen wij er met zijn allen iets aan doen.
 
Wat is nu je punt? Dat je het toestel te duur vindt, de bestuurders niet betrokken genoeg zijn, hun crashes jouw hobby in gevaar brengen of vind je de toepassing van deze drones niet nuttig?

In geen van bovenstaande situaties kunnen wij er met zijn allen iets aan doen.

het gaat er mij om .waarom kost dit ''speeltje'' van (opstelten/defensie/) zoveel geld. en ja door dit gelul van die ''professionals'' zijn ze in den haag nu weer aan het lullen hoe gevaarlijk modelvliegtuigen/Drones zijn en over het bezit ervan en het gebruik
 
Wat dacht je van licenties en onderzoekskosten van de apparatuur die voorin het toestel zit? Als je zo'n toestel vast heb zullen de componenten geen 50k kosten nee.
 
ja knorrig gezeur idd , het gaat hier om 50.000 euro per toestel, en dat mag je mij dan eens uitleggen waarom het zo duur is en moet zijn,ik ken FPV vliegers die hebben toestellen met alles erop en aan ..met HD video en kosten rond de 2000 euro ..dat is altijd 48,000 euro minder?? het zijn jou en mijn belasting centen, en die beelden vanaf dat toestel!!! nou sorry hoor ,geef toe dat is toch bagger (zo filmpt mijn keycam voor 8 euro incl verzending) zo kun jij geen scheuren in een dijk vinden zoals hij vliegt .het lijkt wel een dronken eend en het is wind stil ...en dat voor 50.000 euri's

ja klopt knorrig gezeur :(

zo vlieg ik ook ......maar dan met windkracht 5 tot 6
[media=youtube]qsYlqE6jQLw[/media]

Een Raven systeem bestaat uit een grondstation en drie UAV's, kompleet met dag en nacht-camera's. Daarnaast is de actieradius van de systemen veel groter dan die van de gemiddelde hobby machines.
Je kunt de prijs van deze systemen niet vergelijken met die van een hobby/semi-pro kist. Alleen al goede nachtzicht-camera's zijn duurder dan een hobby drone.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
daarnaast heb je geen beelden gezien. Je hebt alleen een shot van een klein scherm gezien, dat ziet er altijd bagger uit.
Grote kans dat het werkelijke filmpje beter is dan je zou vermoeden.

Ze zijn wel eens raar bij de overheid, maar ze zijn ook weer niet op het achterhoofd gevallen.
 
Het problem met dit sort material id dat het via de oficieele kanalen aanbesteed dient te worden
zodra een fabricant de woorden defencie of overhijd hoort worden prijzen maal 100 gerekend
dus 5000 euro wat op zich al veel is want daar kan je een jet van kopen
word al gouw 50.000
en vaak word er gevlogen met aperatuur waar wij onze neus ophalen
en modellen worden ontworpen door geleerden die helaas geen modelbouw kennis hebben
stel je neemt een decaltlon van 2,5 meter
met een auto recovery system er in
en een 38cc zenoah met een tank van 1 liter
dan kun je ruim 3 kwartier hangen
en heb je genoeg lift voor een knappe kamera waar wij modelbouwers beschiking over hebben
inderdaat
er zou is bij defencie een demonstratie gehouden moeten worden wat er mogelijk is in de modelvliegwerold
en tegen welke prijzen het gelevert kan worden

ik heb nog een paar vluchten gezien met dit toestel
en 80 procent van de vluchten eindicht met brokken
 
... plop valt zo uit de lucht .....pffff stumperts ...
Wel zo handig dat het ding dicht bij me landt/valt, ik heb geen zin om te lopen als ik onder vuur lig. 1m99 en 102kg is een niet te missen doel voor een sluipschutter. Gelukkig heb ik wel een dikke schedel, maar dat zal voor de meesten hier geen verrassing zijn :mrgreen:

... vleugel geen ailerons ...
Kunnen dus ook niet kapot gaan Ben. KISS. Hele generaties modelvliegers zijn hun modelvliegcarriere met Taxi, Snoopy, Westerly enz. begonnen, toestellen zonder rolroeren.
 
Laatst bewerkt:
Oké stelletje "experts"...
Hier een paar redenen waarom men een Raven gebruikt en redenen waarom het ding veel duurder uitvalt dan jullie onovertroffen ;) machines.
1 Het SYSTEEM (Raven, grondstation, rand-apparatuur, camera's, dus niet alleen, zoals hier wordt gesuggereerd de UAV zelf!!)) kost meer dan bedrag X, hetgeen dus Europees aanbesteed dient te worden. Europese regelgeving.
2 Het ding wordt militair ingezet. Wapen-industrie. Kost op dat moment meteen factor X meer.
3 Het ding vliegt bedrijfsmatig voor Defensie. Moet dus niet alleen voldoen aan de civiele regelgeving, maar ook aan de militaire luchtvaarteisen. Kassa.
4 Bemanning moet opgeleid en gecertificeerd worden. Kost een aantal weken tijd. Tijd van henzelf als cursist, tijd aan instructeurs en overhead. Zelfs bij Defensie geldt: tijd = geld.

Verder is het ding bedoeld om te werken onder gevechtsomstandigheden. Dus, zoals Ron terecht opmerkt: keep it stupid simple. Wat er niet opzit kan niet kapot. Want in een missie-gebied is er geen geavanceerde TD; en daar moet het ding wel kunnen werken.

De landing is bagger, volgens jullie. Klopt. Zo is hij ook bedoeld. Er zijn geen mooie modelvliegveldjes in een missiegebied: je laat het ding letterlijk "gecontroleerd neerstorten". Daar is 'ie op gebouwd.

De beelden zijn ook prut, volgens jullie. Ik heb een aantal keren in een grondstation van een Raven meegekeken met de operator:
De kwaliteit van die beelden is best wel aardig. Als je, vliegend op een hoogte van 1 kilometer nog steeds een ingegraven IED kunt traceren valt het allemaal best nog wel mee met die beeldkwaliteit. Denken jullie nou écht dat Defensie op die beelden het achterste van haar tong laat zien?:rolleyes:

Als laatste: wat een Raven te maken heeft met een eventuele dijkdoorbraak?
Heel simpel: Jullie toch zo nodig dat je belastinggeld goed besteed wordt?
Nu helpt er eens een Defensie-apparaat mee aan het veilig houden/maken van Nederland en is het wéér niet goed.
De BV Nederland leunt steeds meer op Defensie als het een keertje écht fout gaat.

Voorbeelden?
Friesland en Groningen begin dit jaar: Potentiele dijkdoorbraken.
Inzet Ravens, een fotoverkennende F16, een aantal grondeenheden om het obligate handwerk te verrichten (zandzakken vullen dus)

De pyromaan in 't Zand, noord-oost Groningen. Twee weken lang hebben specialistische eenheden van de Landmacht in en rondom het dorp gelegen om het dorp en de inwoners te observeren en zo die pyromaan te pakken. Niemand in het dorp heeft hen gezien, toch wisten ze na 2 weken vrijwel alles, tot en met buitenechtelijke verhoudingen toe. Ook hier: inzet RPV's.

Potentiele rellen tijdens oudejaarsnacht: Inzet Ravens t.b.v. de politie Nijmegen

Bos, heide- en duinbrand blussen met een Chinook of Cougar, omdat de brandweerkorpsen er moeilijk bij kunnen.
Een crashtender van een vliegbasis inzetten bij een wat uit de hand gelopen brandje in het dorpje Moerdijk (Chemopack, remember??)

Enz enz enz. Een dijk inspecteren van bovenaf, hetzij met een Raven, hetzij met Recce-light onder een F16 gaat een stukje sneller dan een dijkgraaf te voet. En snelheid schijnt bij een dreigende dijkdoorbraak vrij belangrijk te zijn.
En aangezien geen enkel waterschap nog over een eigen UAV-systeem beschikt, valt men terug op... jawel: Defensie.
DAT heeft Defensie met een dijkdoorbraak te maken. Of andere calamiteiten.

Ja, sommigen van jullie hebben betere apparatuur. Waarschijnlijk ook goedkoper, jullie kunnen beter vliegen, hebben veel mooiere beelden.
Als je wilt dat Defensie betere UAV's aanschaft: prima, maar dan moet je nog meer belasting betalen.
Ik niet, want ik zit al in het hoogste tarief...

@ Johaver: tegenwoordig is de minister van Defensie een vrouw...
Wel een beetje bijblijven natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top