kijk hier door komt nou je hobby in gevaar

Bedankt Roel voor de uitleg, dat werpt een ander licht op de zaak. Wat overeind blijft is de indruk die je krijgt als je het ding ziet vliegen. Dat ziet er niet bepaald strak uit. Het komt gewoon niet professioneel over. Ik ben ook blij dat defensie nuttige dingen doet voor ons land. Daar betalen we met z'n allen voor.
Ik vraag me overigens wel af of deze kleine toestellen ook mee gaan op missie naar oorlogsgebied of dat ze alleen in NL worden ingezet?

Overheid / defensie = gebonden aan regels
hobbyisten = Hebben in grote mate schijt en lak aan alle regels.. (500mW en zwaardere vermogens heb ik voorbij zien komen, illegale frequenties. apparatuur zonder goedkeuring, geen mil specs. kan nog wel even doorgaan).

en dan zeuren op dat hun prutsers zijn die jullie hobby in gevaar brengen??? sorry maar dat is echt ego trippen... probeer maar eens een goede drone te bouwen met legaal apparatuur... en volgens alle regels die ervoor gelden. En nu niet de regels de schuld ervan geven dat jij je hobby niet kan uitvoeren.

Laatst bewerkt:
Raven is (bij mijn weten) niet ingezet in Uruzghan.
Toen vloog 101 RPVBt nog met de Sperwer.

Slechts de laatste paar jaren van haar actieve dienst was de Sperwer een succes. Met name in Uruzghan, waar de vliegtuigen van grote waarde waren om o.a. bevoorradingskonvooien te beschermen tegen IED's. Daarvoor werd het systeem geplaagd door allerlei mankementen, wat het moreel van de bedienaars absoluut niet ten goede kwam.

Momenteel vliegt personeel van 101 RPVBt met grotere UAV's (de naam weet ik uit m'n hoofd niet) in de Golf van Somalië vanaf marineschepen. Dit om de piraterij daar in te dammen. Het nut daarvan? Je Blue-ray-speler of je auto (made in Japan) wordt een stuk duurder als het schip wat 'm vervoerd helemaal om Zuid-Afrika moet varen in plaats van door het Suez-kanaal. Of hij komt helemaal niet aan...

De Raven wordt veel ingezet t.b.v. Nationale Operaties. Hulp bij calamiteiten of militaire steunverlening in het kader van de Politiewet. En dat is een succes.

Overigens: ik zal absoluut niet ontkennen dat er geen "mishaps" gebeuren bij de UAV's van Defensie.
Maar de uiterst negatieve toonzetting van de TS "Kijk hier door komt nou je hobby in gevaar" slaat in mijn optiek nergens op. Stemmingmakerij over de rug van mensen die wél op een correcte wijze om proberen te gaan met veiligheid.

Jullie hobby komt niet in gevaar doordat er eens per ik-weet-niet-hoeveel vluchten een Sperwer ongecontroleerd neerkomt, maar komt in gevaar door lui (hetzij hobbyisten hetzij "bedrijfjes") die zich geen biet aantrekken van enige vorm van veiligheidsdenken. "Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken."

Edit: Cheetah, niet ALLE hobbyisten / bedrijfjes lappen de regels aan welke laars dan ook. Er lopen hier ook mensen rond die hun zaken WEL voor elkaar hebben. Ook dat mag/moet gezegd worden. Je slaat in mijn optiek nu een beetje te ver door naar de andere kant...

hallo roel,

dat er ook mensen zijn die het wel volgens de regels doen besef ik mij ten degen. Maar de gene die juist hier hoog van de toren blazen waarom dat ding 50.000 euro moet kosten en dat ze het beter kunnen / hebben gezien dat het beter kan die wil ik wel eens zien of ze het ook binnen de kader van de wetgeving kunnen.

Ik ben zelfs overtuigd dat de technische betrouwbaarheid van de ravens vele malen hoger ligt dan 99,5% van alle home made drones.

Mil spec is iets dat de prijzen met een factor 10 al kan verhogen. Puur om het feit dat je aan veel strengere eisen moet voldoen dan enig andere klant ooit zal eisen. En daar kunnen ze in sommige situaties nog wel eens in doorslaan.

Een project civiel of defensie scheelt meestal tussen een factor van 5 en 10 in prijs.

Daarnaast is deze raven ontwikkeld voor meer dan alleen zomaar in nederland over de dijkjes. Ik ga der vanuit dat dit vliegtuig ook moet vliegen in afghanistan en soort gelijke landen. Je wilt niet dat de vijand hem zo kan uitpeilen en neer kan halen door allerlei signalen die er af komen.

Het bereik van zo'n vliegtuigje zal groter zijn dan wat de normale apparatuur kan. Dit niet eens door het vermogen te verhogen of illegale frequenties maar simpelweg door het feit dat de toegepaste techniek vele malen beter is en zich daarnaast ook nog eens vele jaren heeft moeten bewijzen voordat defensie het in gebruik neemt.

Wat nu bij defensie vliegt is mogelijk al 5 tot 10 jaar geleden ontwikkelt.
Dat de techniek niet stil staat is begrijpelijk maar voor defensie geen reden om voorop te lopen in die ontwikkelingen.

Ook is het kader waarin de opdracht van defensie gegeven wordt zeer klein. Afwijken op de opdracht betekent simpelweg dat ze het niet afnemen.

Ik heb in het verleden meerdere malen met defensie te maken gehad met betrekking tot mijn werkzaamheden. Ook in het huidige werk wat ik op dit moment doe. Defensie is alles behalve een makkelijke klant het enigste voordeel is dat het altijd goed betaalde opdrachten zijn juist door hun specifieke eisen pakket.

hallo roel,

dat er ook mensen zijn die het wel volgens de regels doen besef ik mij ten dege.

Prima... Juist daarom vind ik het erg jammer dat je generaliseert. Ook dát beïnvloed de stemming.

Defensie is alles behalve een makkelijke klant het enigste voordeel is dat het altijd goed betaalde opdrachten zijn juist door hun specifieke eisen pakket.
Het enige nadeel: ze betalen alleen zo vaak zo laat...;)

@roel,

ik heb mijn tekst iets genuanceerd. Het is niet de bedoeling geweest om te generaliseren echter hebben we het in deze tak van de modelbouw helaas wel over zeer grote aantallen.

Mijn neef zit in het Engelse leger, rang stand en titel heb ik geen idee van en doet er niet veel toe.
Wat ik wel interssant vind is dat hij gelegerd is bij een onderdeel dat dus die drone-vluchten doet. Hij heeft 30 man onder zich waarmee hij niet lang geleden 9 maanden in afghanistan heeft gezeten. Hun werk is die dingen lanceren, besturen, opvangen, en onderhouden. Als ik hoor hoe dat gaat en onder welke omstandigheden er gewerkt werd was ik best onder de indruk: 24/7 weer of geen weer en altijd werken!
De kleintjes schieten ze af en klikken ze op de computer naar de gps-coordinaten waar hij naar toe moet. De grote hebben ze RC-piloten voor ingehuurd die hem op laat stijgen en daarna overgeeft aan het commandocentrum. Bij terugkomst neemt hij hem over zodra hij in zicht is om hem netjes te landen. Maar die zijn 8 meter spanwijdte en wegen 140 kilo.

Ik denk dat niet 1 vrijetijds-piloot dat allemaal weet te beheren, onderhouden, vliegen en ook nog eens op afroep kunnen doen wanneer er maar vraag naar is enn dan ook nog eens de beelden kunnen leveren waar daadwerklijk om gevraagd wordt.

Ik ben al lang blij dat deze mannen niet alleen maar hoeven te wachten tot ze eens een keer uitgezonden worden met hier een daar een oefenvluchtje maar dat ze ook gewoon in nederland hun werk kunnen doen. DAT is goed gebruik maken van je middelen!

Roel: Dikke +1 van mijn kant!

Justus

p.s. ik moet de liefhebber nog zien die zijn 2 kilo zware kist zo in een veldje neer kan kwakken en hem daarna weer kan laten vliegen. Ik zie een Purpose-built apparaat wat precies doet waar hij voor gemaakt is!

De grote hebben ze RC-piloten voor ingehuurd
solliciteren gaat.

p.s. ik moet de liefhebber nog zien die zijn 2 kilo zware kist zo in een veldje neer kan kwakken en hem daarna weer kan laten vliegen.
Dat neer kwakken gaat mij al prima af.
Echter het betere kwakken is nu nog omgekeerd recht evenredig met de tijd die er nodig is om weer te vliegen. ;)

Ik moet eerlijk zeggen; de Raven lijkt zo besteld te zijn in HK met een FPV-longrange setje. Maar er zal best meer achter zitten.
Met alle respect.

Maar! :teacher:
Bij de laatste luchtmacht dagen in Volkel was de Reaper te zien.
m1nzh5nave5b.jpg

En die is wel heel erg mooi. De techniek en het toestel dan he!
Volgens een meneer met groene-, zwarte- & bruine vlekken op zijn nette pak werd er door onze defensie al mee gevlogen en waren er een aantal gekocht.
Ik kan niet wachten tot ze op de legerdump komen. :mrgreen:

klopt de "reaper" predator heb ik al eens op schiphol bij de politie hanger zien staan / vertrekken. Dit is van een nieuwere generatie drones.

het is ook niet alleen de luchtmacht die drones gebruikt, de politie gebruikt ze mogelijkerwijs misschien zelfs nog wel meer.

Oké stelletje "experts"...
Hier een paar redenen waarom men een Raven gebruikt en redenen waarom het ding veel duurder uitvalt dan jullie onovertroffen ;) machines.
.......................
QUOTE]

Roel; +1

ik werkte bij bedrijf "X" in hengelo, ikhebb ze daar toen ook vaak gezien, klopt helemaal
wat je schrijft.
het enige hongkong achtige wat er aan zit is een bollink van het rudder, en de prop was een gewone apc,

het is ook niet alleen de luchtmacht die drones gebruikt, de politie gebruikt ze mogelijkerwijs misschien zelfs nog wel meer.

De politie heeft zelf (nog) geen eigen toestellen, maar maakt wel regelmatig gebruik van die van defensie. Maar wellicht bedoelde je het wel zo.

Groet,

Ad

Back