Zelf maken schroefaskoker

Wie kan mij uitleggen hoe een schroefaskoker zelf samen te stellen ?
Welke lagers heb je bijvoorbeeld nodig. Hardsolderen/zilversolderen is geen probleem maar ik zit een beetje te klooien welke lagers ik dan nodig heb.

Pendelaar.

ps:ik ben dus niet op zoek naar een antwoord: kun je ook kant en klaar kopen.
Ik ben een modelBOUWER................................
 
Wie kan mij uitleggen hoe een schroefaskoker zelf samen te stellen

Hoeveel ruimte heb je en hoe dik is je achtersteven?

full


Je kan in je romp een pijp plaatsen.
Dan maak je een askoker met naaldlagers (als je weinig diameter tot je beschikking hebt) of kogellagers (die zijn stiller) en keerringen (bijvoorbeeld lipseal).
Die askoker vet je goed in en steek je van binnenuit naar buiten door de pijp in je achterschip.
De eigenlijke askoker giet je eerst vol met dunne olie ter smering van de lagers, voordat je de laatste seal plaatst.

In de naaf van de schroef kan je eventueel een taatslager kwijt.

full

Doe zo'n zelfde lager aan de binnenkant voor het achteruit draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je goede kogellagers gebruikt, en je zorgt voor een borst op de as of een andere manier om de kracht goed naar de binnenring te geleiden, lijkt het me stug dat je taatslagers nodig hebt: een normaal kogellager kan redelijk wat axiale kracht verdragen, en je hebt, afhankelijk van de lagerdiameter toch "enige tot véél" tientallen kilo's stuwkracht nodig voor je een lager axiaal overbelast.

Dat taatslager, hoewel technisch natuurlijk wel het mooist, zou wel het laatste zijn waar ik me druk over zou maken....

Groet, Bert
 
afhankelijk van de lagerdiameter toch "enige tot véél" tientallen kilo's stuwkracht nodig voor je een lager axiaal overbelast.

Euhm bert,

Je vergeet even dat een schroefas doorgaans een mm of 3, 4, misschien in sommige gevallen 5 of groter is.. hoe groot zal dat lager dan zijn? en de kogels die erin zitten... dat gaat niet veel axiale kracht kunnen verdragen hoor. want daar zijn kogellagers in hun simpelste vorm NIET voor bedoeld(daarom heten dit ook radiaallagers) zet eens een kilo of 10 op n 4x8x4 lagertje en hij gaat binnen een uur draaitijd naar zn grootje.;)
 
zet eens een kilo of 10 op n 4x8x4 lagertje en hij gaat binnen een uur draaitijd naar zn grootje.;)

Een stuwkracht van 10 kilo per schroef is voor een schip wel enorm hoor!! Bij de meeste schepen is dat aanzienlijk minder. Toevallig heeft een 1:50 Happy Hunter (post #1321) (103 cm lange zeesleper) bouwer dit afgelopen week getest, en die kwam op 2,1 kg per schroef, en dat wordt echt als veel gezien.

Maar op zich, normale kogellagers zijn inderdaad niet bedoeld voor grote axiaalkrachten. Of het voor een schroefas kan zal afhangen van de boot (grootte, motor en schroef combinatie).

Groet,

Ad Bakker
 
Een stuwkracht van 10 kilo per schroef is voor een schip wel enorm hoor!! Bij de meeste schepen is dat aanzienlijk minder. Toevallig heeft een 1:50 Happy Hunter (post #1321) (103 cm lange zeesleper) bouwer dit afgelopen week getest, en die kwam op 2,1 kg per schroef, en dat wordt echt als veel gezien.

Maar op zich, normale kogellagers zijn inderdaad niet bedoeld voor grote axiaalkrachten. Of het voor een schroefas kan zal afhangen van de boot (grootte, motor en schroef combinatie).

ja klopt, maar bert had het over enkele tot vele tientallen kilo's. en die vlieger gaat niet op.
Maatje van mij had een Amsterdam van 102cm, met n 12V hectoperm icm een 4 blads 70 mm schroef(spoed onbekend) en die trok volgens het unster een kilo of 6.;) waar een wil is is een weg... Maargoed, die lagers kunnen niks hebben. beter is om er dan een klein druklagertje te gebruiken of meerdere radiaallagers achter elkaar.(zolang de buiten en binnen ringen goed contact maken)
 
Euhm bert,

Je vergeet even dat een schroefas doorgaans een mm of 3, 4, misschien in sommige gevallen 5 of groter is.. hoe groot zal dat lager dan zijn? en de kogels die erin zitten... dat gaat niet veel axiale kracht kunnen verdragen hoor. want daar zijn kogellagers in hun simpelste vorm NIET voor bedoeld(daarom heten dit ook radiaallagers) zet eens een kilo of 10 op n 4x8x4 lagertje en hij gaat binnen een uur draaitijd naar zn grootje.;)

Yup....

En jij vergeet, dat a) zoals eerder opgemerkt, 5 kilo stuwkracht héél veel is, en b) dat tamelijk veel rotorkopjes uit bijvoorbeeld de 450 klasse, gewoon zonder taatslagers functioneren en toch al gauw 15 kilo bladkracht opwekken die op een of twee lagertjes met 3 mm binnendiameter opgevangen wordt, inderdaad gewoon het bladgewicht simpel in twee kogellagertjes.

25 jaar geleden ging dat zelfs nog gewoon goed met een Hirobo Shuttle die de hoofdrotorbladen rechtsstreeks in twee kogellagers met 6 mm as diameter had hangen, blad-trekkracht rgens rond de 50 kilo als mijn geheugen me niet bedriegt.

Een 4x8x4 zal inderdaad niet heel veel meer dan 10 kilo kunnen hebben, maar de schroef die je in dat lager hangt, zal hooguit 2 kilo stuwdruk geven.

Ik kan ook de SKF lagerbijbel lezen, en daar staat keurig in aangegeven hoeveel procent van de radiaalbelasting als axiaalkracht toegestaan is.
Voor 90% van de modelbouwtoepassingen is die axiale belastbaarheid ruim voldoende (al eens een stuwlager in een brandstofmotor zien zitten?).

Groet, Bert
 
b) dat tamelijk veel rotorkopjes uit bijvoorbeeld de 450 klasse, gewoon zonder taatslagers functioneren en toch al gauw 15 kilo bladkracht opwekken die op een of twee lagertjes met 3 mm binnendiameter opgevangen wordt, inderdaad gewoon het bladgewicht simpel in twee kogellagertjes.

Ik ken geen 450's zonder druklagers hoor:confused:
 
Back
Top