Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Per wedstrijd dus 5 x €19 = €95.- banden plus startgeld = ruim €100.-
Dat moet je investeren per wedstrijd voor 3 x 5minuten rijden + 30 minuten finale = 45 minuten rijtijd.
Na de eerste wedstrijd kan je die sets wel gebruiken voor de training voor de volgende wedstrijd, maar het blijft een boel geld.

Als het zoiets wordt weet ik zeker dat ik niet mee zal doen in deze klasse, da's me veel te duur. Da's ruim 5 x de kosten van een offroad wedstrijd! (set banden a €40~50 in 4~5 wedstrijden plus een 10-tje startgeld)...

Hallo Bart,

Startgeld is er niet per wedstrijd. Enkel de nomac bijdrage aan het begin van een seizoen bij inschrijving.
Qua banden denk ik dat je moet beseffen dat weinig mensen hier een probleem mee zullen hebben want vandaag zijn die kosten er ook al.
De 3 sets voor de kwalificatie zijn uiteraard niet opgebruikt na de kwalificaties en kun je dan de volgende keer gebruiken om op zaterdag te oefenen.
De 2 sets voor een finale hangt af van je rijderscapaciteiten. Een gemiddelde rijder zal misschien toekomen met 1 set maar de snellere rijders zullen de 2 sets nodig hebben.

Qua banden moet je er rekening mee houden dat wij niet op rubber rijden maar op foam. Bovendien slijt dit snel want de auto's kunnen op sommige parcours tegen meer dan 100 km/h door een 90° bocht. De snelheid is indrukwekkend en deel van de aantrekkingskracht van de klasse, maar ze heeft natuurlijk wel haar prijs :-)
 
Patrick; Als je in een finale rijdt met allemaal snelle deelnemers kom je gewoon tot een beter resultaat ,toch logisch ,inhalen kost gewoon tijd en de kans op een ongelukje is gewoon groter. Op dit moment willen de NK gangers toch ook allemaal in de snelste heat ? Kijk ook maar eens naar de subfinales van grote wedstrijden ,je ziet daar dat doorstromers vaak ook sneller gaan als ze in de hogere finale komen .

Kwalies; Ook in de grote racerij is een goede kwalificatie helemaal geen garantie voor een hoge eind klassering , je mag een plek hoger starten ,hoeft dus minder in te halen dus is een beter resultaat mogelijk maar zoals gezegt zullen de rijders die normaal gesproken altijd in de eindfinale staan hier niet over staan te juichen omdat ze bij uitval risico lopen lager te eindigen net zoals in het echie , maar er zijn toch heel veel rijders die niet zoveel in de eind finale's komen , die kunnen hoger eindigen omdat zij de race wel uitgereden hebben en die snelle jongen niet ,is het dan zo onredelijk dat die 'langzame ' een hogere eindklassering krijgt ? "To winn ,you have to finish first "

Geen NK en Nomac apart ,Martin heeft de argumenten goed omschreven.

Bij 1 finale (of a/b/c/) kan je in principe met 3 sets banden de race rijden en waarom kan je een auto niet afstellen op hogere banden ? De auto wat lager zetten, en de huidige motoren met een goed afgestelde koppeling hebben daar echt geen problemen mee. Maar volgens mij zitten de meeste banden achter op ca 77mm en dat is goed te doen. m.i. zijn er leveranciers die gewoon helpen met de uitgifte van banden en ook de financieele afwikkeling voor hun rekening nemen ,je betaald dus rechtsstreeks aan de leverancier .
Dus je gaat naar de plek waar je de auto mag starten , krijg daar een set banden die je gelijk onder je auto zet en gaat de baan op ,simpel toch ?

Met het 1 finale systeem kan je ook meer rijders verwerken ,minimaal 60 totaal.
De finale's zo indelen dat het aantal rijders in elke finale nagenoeg gelijk is .
Bij regen ;
Als de weersomstandigheden (lees regen) slechter worden na aanvang van de finale series kom je uit op een plaatsbepaling zoals bij a/b/c/ finales . Wordt de weersomstandigheden beter (drogende baan ) zou je toch een totaal uitslag kunnen maken . De hogere finales worden niet benadeeld en in een a/b/c/ eindranking komt de lagere finales ook niet hoger .
Moet toch ook nog opgemerkt worden dat je onder natte omstandigheden haast nooit een race krijgt waarbij de omstandigheden voor een ieder gelijk zijn ,geluk speelt hier ook een rol evenzo de feeling de juiste banden te kiezen want je ontkomt er niet aan om bij natte omstandigheden de banden keuze vrij te laten. Maar hoe vaak komt het voor dat we een natte race rijden ,gelukkig komt een droge veel meer voor. Ik zou er overigens geen moeite mee hebben als bij natte omstandigheden altijd de A/B/C ranking gebruikt wordt.
 
De baaninzet zoals het nu is betekent dat je in de finales maximaal 2x baaninzet, hou je de standaard volgorde aan wordt het max 3x met voor enkelen krap tijd om de auto te prepareren.
Probleem is dat wanneer mensen klaar zijn ze naar huis willen en niet nog eens een finale verder moetern baaninzetten. De vraag is of dat een probleem voor de wedstrijd opzet moet zijn. Het is dat je de zender nu bij je mag houden maar voorheen moesten eigenlijk alle zenders op de stelling blijven tot na de laatste finale en eigenlijk wordt iederen geacht bij de prijsuitrijking te zijn.

Men zegt altijd een foto zegt meer dan duizend woorden.
Hierbij mijn voorstel qua timing inclusief baaninzet en onderaan een paar regels die er bij horen :-)

20131022_180119_zps6c0605a9.jpg
 
Mbt. die handout banden, Je kan het toch zo regelen dat een ieder bij het inschrijfgeld voor het gehele jaar extra betaald voor de setjes banden van NK1.

Dan kan je ten tijden van NK1, iedereen laten betalen voor de banden van NK2, etc..

Dan is alles betaald en hoeft niks voorgeschoten te worden.
 
Hallo Hans,
Ik vind persoonlijk het voorstel van A/B/C finales veel logischer. Je gaat dan veel meer belang geven aan de kwalificaties en je gaat op elk moment een goede strijd krijgen.
Bovendien vind ik dat je op basis van je prestaties in de kwalificaties best wel iets mag verdienen in de zin van een plaats in bvb de top 10 indien je in de A finale start.
Het is ook een waterdicht systeem bij plotse regen in één of meerdere finales.

Tevens ben ik voorstander van behoud van de opdeling Nomac/NK doorheen de ganse wedstrijd. Een plek in het NK moet je verdienen.

Lijkt mij gewoon het beste voorstel maar uiteraard mag iedereen zijn mening hebben :-)

Qua banden blijf ik bij mijn standpunt van 76/69 1° conisch. Dat rijdt gewoon aangenamer en is dus leuker.
 
Heren,

Na vluchtig e.e.a. in dit topic tot me genomen te hebben en komend seizoen hopelijk mijn entree in de 1/8 te mogen maken, is er voor een "gezondere en eerlijkere" competitie in mijn ogen de overgang naar "handout" banden een must.
Om een beeld te krijgen wat er voor nodig is om het organisatorisch en financiëel goed op te rit te zetten zullen er een aantal aspecten getackled dienen te worden alvorens dit überhaupt te verwezenlijken is.

1) Er zal een leverancier gevonden moeten worden die bereid is om voor een heel seizoen voldoende op maat gedraaide sets te leveren. Per wedstrijd, uitgaande van 6 sets per rijder (1 per kwali, 1 per halve finale en 2 per finale), zijn ca. 350 sets nodig om het rijdersveld te voorzien van banden. Buiten de investering is voldoende opslagcapaciteit nodig.
Daarnaast moeten we ons de vraag stellen of wij als rijdersgroep kunnen garanderen dat de banden ook afgenomen worden, kortom hoeveel risico loopt de leverancier.
Kan de leverancier garanderen dat er voldoende banden leverbaar zijn voor de wedstrijden en als "trainingsmateriaal".

2) Zijn de rijders bereid om voor elke wedstrijd ca. 100 à 120 euro neer te leggen voor de sets banden.

3) Organisatorisch werkt het alleen als de rijder de pit betreedt ZONDER banden en daar de set(s) uitgereikt krijgt. Het is dan alleen nog voor montage toegestaan om een 12mm ruimer voor de velgen te gebruiken. Na afloop van heat/finale verlaat de auto inclusief banden de pit richting technische controle.
De banden mogen niet "hergebruikt" worden. Hierdoor voorkomen we dat rijders in het rennerskwartier nog "veranderingen" aan de banden kunnen doen.
Bij de volgende heat/finale krijgt de rijder uiteraard weer een nieuwe set banden uitgereikt.

4) Tijdens een door de wedstrijdleiding nat verklaarde heat/finale mag de rijder gewoon zijn/haar eigen regenbanden gebruiken.

5) Per rijder zal bijgehouden worden hoeveel sets banden hij/zij tijdens de wedstrijd gebruikt heeft en kan aan het einde van de wedstrijddag de overige, niet gebruikte sets, ophalen. Tenslotte betaal je voor 6 sets banden. Dit vergt dus enige administratie.

6) In geval van stuk gereden banden tijdens een finale dienen er voldoende "reserve" sets beschikbaar te zijn. Indien men hierdoor meer dan 6 sets verbruikt zal na afloop nog extra betaald moeten worden.


Voor de organiserende vereniging betekent dit dat er ca. 2 extra vrijwilligers nodig zijn om de banden uitgifte soepel te laten verlopen.


Ik begrijp dat er een concept is waarbij iedere rijder 's morgens de sets afgedraaide banden aanlevert. Mijns inziens werkt dat niet omdat dan de organiserende vereniging ook nog voor aanvang van de wedstrijd moet gaan controleren of de juiste banden (merk, hardheid) aangeleverd zijn, de juiste diameter hebben en geen "beschadigingen" heeft.
Deze groep mensen heeft het al druk genoeg om voor ons te zorgen dat de wedstrijd goed verloopt.

Om dit komend seizoen al te introduceren lijkt me nog niet haalbaar. Belangrijk is om te weten of de huidige rijders het zien zitten om de overstap te maken, de verenigingen voldoende mankracht hebben om het te organiseren en er een leverancier bereid is om banden te leveren en te zorgen dat deze op de wedstrijddag beschikbaar zijn.
Om een goed uitgewerkt voorstel in te dienen is tijd nodig. Daar er naast het benaderen van leveranciers ook zeker getoest zal moeten worden of het organisatorisch niet een te grote belasting voor de verenigingen is.
Een droomscenario zou zijn als we een leverancier kunnen vinden die ons een deel van het werk uit handen zou willen nemen.

Genoeg stof tot nadenken.


Groeten,

Koen Geurds.
 
Leuk tijdschema. maar doe er maar per kwali heatt minimaal 1 minuut bij.
das de realiteit. en tussen de finale runs 5 minuten. das ook de realiteit.

En dan heb ik nog niet eens over de uitstel aanvragen die er zeker zullen zijn.

al met al, kom je dan voor bij de 17 uur. moet je ook rekening mee houden bij een aantal circuits.
 
Kan ik alleen maar onderstrepen Hugo, dat is ook exact mijn ervaring als WL. Tussen de kwalies 3 minuten, er is tijd nodig voor de laatste rijders om hun ronde af te maken, de pits binnen te rijden en hun auto uit te zetten en afgeven bij de TC. dan duurt het opstellen voor de kwalies ook tijd, etc. voordat de volgende kwalie gestart is. Geldt dito voor de 5 minuten tussen de finales, en dan hou je het allemaal nog heel erg strak aan, idd moet je dan altijd nog reserve inbouwen voor uitstel aanvragen.
 
tussentijd

Correct Richard.
We gaan al een tijdje mee hé :-)

Uiteraard moet ik wel zeggen; dat die 3 minuten wel goed gaat bij een elektro WK/EK/NK.
Heb ook daar genoeg ervaring in.
Daar staan ze gewoon op tijd klaar. Zeker bij een WK en EK.

Maar zo krap werkt bij de brandstof echt niet. helaas.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Hugo en Richard voor de input.
Ik had me gebaseerd op het tijdschema zoals het op MyRcm stond van het NK dit jaar in Apeldoorn.
Maar ik zal het morgen eens opnieuw bekijken waar er nog kan aan gesleuteld worden qua tijd tussen de heats en finales.
 
Dag Koen ,leuk dat je in de 1/8 mee gaat doen . Stop je de 1/10 of ga daar af en toe eens mee doen ?

Ohh ,nog even wat de banden betreft , gewoon 1 setje voor de finale ,gaat precies met een beetje rijstijl kan je ook nog wat overhouden. Desnoods ga je naar 25 min finales. Voor de uitvoerbaarheid van het de handout tyres is het van belang dat iedereen evenveel rijdt zodat ook iedereen evenveel moet betalen voor de race . Ik zou ook de 3e heat op de reeds afgegeven banden rijden met de eerder genoemde sanctie . Mocht toch blijken dat het niet goed gaat kan je altijd nog naar nieuwe banden voor alle heats . Liefst de kosten en aantal benodigde sets banden zo laag mogelijk houden.

Ook in voor een plaats in het sectie bestuur , je heb ervaring zat ... :) nogmaals ,leuk dat je erbij bent.
 
Qua banden denk ik dat je moet beseffen dat weinig mensen hier een probleem mee zullen hebben want vandaag zijn die kosten er ook al.

Ik vraag het me werkelijk af Patrick.
Ik denk echt dat er best een redelijk aantal rijders zijn, die hooguit 3 sets verbruiken in een weekend.....


1) Er zal een leverancier gevonden moeten worden die bereid is om voor een heel seizoen voldoende op maat gedraaide sets te leveren. Per wedstrijd, uitgaande van 6 sets per rijder (1 per kwali, 1 per halve finale en 2 per finale), zijn ca. 350 sets nodig om het rijdersveld te voorzien van banden.

Koen!, leuk als je 1/8 komt rijden! Wel met dat ene merk toch?
En, gaat dat lukken, half uur finales?.....

Maar ff terug op je berekening, daar schat je alles een beetje hoog in.
Niet alle 54 man rijden een finale natuurlijk.
Dus, uitgaande van de huidige wedstrijd opzet:
Kwalificaties:
3x54 sets banden voor de kwalificaties = 162 sets
Finales Nomac:
2x 1/4 finale a 6 man = 12 sets
2x 1/2 finale a 10 man = 20 sets
1 finale a 10 man = 10 sets

Finales NK:
1x 1/4 finale a 10 man = 10 sets
2x 1/2 finale a 10 man = 20 sets
1x finale a 10 man = 10 sets

Totaal = 244 sets banden.

Iedereen een bandenwissel?, prima, dan komen er 20 sets bij.
 
Correct Richard.
We gaan al een tijdje mee hé :-)

Uiteraard moet ik wel zeggen; dat die 3 minuten wel goed gaat bij een elektro WK/EK/NK.
Heb ook daar genoeg ervaring in.
Daar staan ze gewoon op tijd klaar. Zeker bij een WK en EK.

Maar zo krap werkt bij de brandstof echt niet. helaas.

Even een verduidelijking hierop, voor het geval iemand dit verkeerd opvat.
De brandstofrijder staat ook op tijd klaar, maar een brandstofauto heeft opwarmtijd nodig, dat wil de electro juist niet, want die komen warm en met volle accu's de baan op, die willen zo snel mogelijk starten!
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag het me werkelijk af Patrick.
Ik denk echt dat er best een redelijk aantal rijders zijn, die hooguit 3 sets verbruiken in een weekend.....

Dat denk ik inderdaad ook Martin maar het voordeel van deze werkwijze is dat je het uitdelen sterk vereenvoudigd.
Als je alles met 3 sets wil organiseren dan wil dat zeggen dat je na elke kwalificatie ook steeds alles terug in beslag moet nemen en op naam bijhouden.
Denk dat je het je wel kan voorstellen als ze straks voor 54 man de banden moeten beginnen bijhouden en correct terug uitdelen. Dat zie ik helemaal niet organiseerbaar op een NK noch qua personeel en opslagcapaciteit noch qua tijdsbestek.

Langs de andere kant kun je je ook als rijder afvragen of drie sets versus vijf sets de discussie waard is als je deze kan aankopen tegen een competitieve marktprijs.
Zoals gezegd kan je de sets uit de kwalificaties perfect de volgende keer gebruiken om op te trainen. Als je van de 2 sets uit de finale slechts één set gebruikt dan heb je ook weeral een trainingsset voor volgende keer. Samen ben je dan misschien al perfect voorzien voor de training op zaterdag voor het volgende NK.
 
Je hebt minimaal 4 sets per rijder nodig voor alleen de wedstrijddag, hou er rekening mee dat men op de zaterdag ook banden wilt hebben. Daarom is 5 sets per rijder een prima start want wat je niet gebruikt zal de volgende keer toch tijdens de training gebruikt worden.

Wij kwamen op 300 sets om zeker uit te komen want je wilt niet te krap zitten.

Alleen om de leverancier zijn zekerheid te geven en dat wij een maximale korting op de order kunnen krijgen zijn we tot de conclusie gekomen om de banden gedurende de winter te bestellen waarbij de licentieaanvraag veel eerder gedaan moet zijn om zo ook de financiën te hebben. Een licentie gaat dan naar een 600 euro met daarin ongeveer 500 euro voor 30 sets banden.
Deze constructie is misschien erg duur maar ontlast wel de organisatie in het betalen van de banden dan alleen nog wat er extra nodig is.

Ik persoonlijk zou het liefst ook een BTW bon willen zien, als je dergelijke onkosten als sponsoring of PR kunt wegboeken is dat toch even nog een leuk bedrag wat je terug kunt krijgen. Ik denk dat velen onder ons met speciale dealtjes bij hun winkelier of een eigen BTW nummer daar graag gebruik van willen maken
 
Dat denk ik inderdaad ook Martin maar het voordeel van deze werkwijze is dat je het uitdelen sterk vereenvoudigd.
Als je alles met 3 sets wil organiseren dan wil dat zeggen dat je na elke kwalificatie ook steeds alles terug in beslag moet nemen en op naam bijhouden.
Denk dat je het je wel kan voorstellen als ze straks voor 54 man de banden moeten beginnen bijhouden en correct terug uitdelen. Dat zie ik helemaal niet organiseerbaar op een NK noch qua personeel en opslagcapaciteit noch qua tijdsbestek.
Helemaal met je eens, maar:
Langs de andere kant kun je je ook als rijder afvragen of drie sets versus vijf sets de discussie waard is als je deze kan aankopen tegen een competitieve marktprijs.
Zoals gezegd kan je de sets uit de kwalificaties perfect de volgende keer gebruiken om op te trainen. Als je van de 2 sets uit de finale slechts één set gebruikt dan heb je ook weeral een trainingsset voor volgende keer. Samen ben je dan misschien al perfect voorzien voor de training op zaterdag voor het volgende NK.
Dat was mijn insteek inderdaad, ik ben nl bang dat die gedachtegang er wel is, maar maakt niet uit, ik wil het alleen maar aangeven.


Alleen om de leverancier zijn zekerheid te geven en dat wij een maximale korting op de order kunnen krijgen zijn we tot de conclusie gekomen om de banden gedurende de winter te bestellen waarbij de licentieaanvraag veel eerder gedaan moet zijn om zo ook de financiën te hebben. Een licentie gaat dan naar een 600 euro met daarin ongeveer 500 euro voor 30 sets banden.
Als je volgend jaar met een hele kleine 1/8 klasse wil starten, moet je dat zeker zo doen ja....
 
Back
Top