Bouwverslag Junkers Ju-87 B2 Picchiatello ⇨ W.Nr.0353 | 236 Sq. 96 Gr. Aut. B.

.
@ Ralf en Femmo: Bedankt! :D

Pfiiiiiiiieeeeeuuuuww BOEM!

Ik heb een relevante maar vrij sinistere "kerstkaart" gevonden...

full


Buon Natale = Vrolijk Kerstfeest ;)

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Ramses ;) ondanks de sinistere history toch een mooie foto !

Als je dit model met glasdoek gaat afwerken , zou je dan wat stap voor stap foto's kunnen maken? ik ben bezig met mijn wal maar het wil nog niet helemaal naar mijn zin gaan.

Mvg,

Bart
 
.
@ Bart: Doe ik, hier wat foto`s van `t glassen van m`n Chipmunk romp:

full


Ik gebruik PU-lak om het glasweefsel vast te zetten en na te lakken en zet alles op met een rollertje voor de oppervlakten en een kleine kwast voor de scherpe vouwen, hoekjes, etc.

full


Alle overmaat van het weefsel is eenvoudig met een velletje fijn schuurpapier langs de randen af te schuren

full


Ik twijfel gezien de schaal van de kist nog of ik de Picchiatello ga bekleden met "tissue + PU-lak" of "glasweefsel + PU-lak". Glasweefsel is natuurlijk sterker maar tissue lichter. Ik blijf nog even twijfelen totdat de klus gedaan moet worden ;)

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Ramses ,

Mijn Wal heb ik met 25 en 17gr/m2 glasdoek bekleed. Het 17gr/m2 komt van hobbyking maar dit is wel erg teer spul , als je een velletje aan je vingers hebt maak je het al stuk.

Ik heb het balsa eerst met een dun laagje poriën vuller behandeld en nadat dit droog was het glasdoek aangebracht met PS100. Eerst het doek er op en daarna met de roller de ps100 eroverheen. Is dit juist ? Hoeveel lagen PS100 moet ik aanbrengen ?

Beetje newbie op dit vlak :oops:

Cheers,

Bart
 
Update

.
@ Bart: Ik gebruik zelf geen porienvuller maar rol het weefsel gelijk met de PU-lak op het balsa. Het dunste weefsel welke ik gebruik is 25g/m2. Na het drogen schuur ik het licht en rol er nog een laag PU overheen. Nog een keer licht naschuren en daarna afwerken. PS100 heb ik zelf geen ervaring mee, ik gebruik 'gewone' PU-lak uit de dhz-zaak.

Update

Begonnen met de ailerons en flaps. Op tekening staan ze van massief balsa met het scharnierpunt in de neus. Ik heb een laminaat gemaakt zodat de scharnierlijn een stukje in de flaps en ailerons liggen, ongeveer als het orgineel.

Als basis een 1mm balsa laagje. Daarop een vuren neuslijstje en een litho achterlijst:

full


Een laagje balsa van 1,5mm daarover en de staaldraadjes en 16 aluminium scharnierpijpjes ingelijmd:

full


Daarover de deklaag van 1,5mm gelijmd en de rechter flap in vorm geschuurd:

full


full


Eén voor één de buisjes gefixeerd met CA en steeds controleren of de afstanden kloppen voor een mooie evenwijdige afstand tussen de roeren en de vleugel. De buisjes worden nog met houten zadeltjes definitief vastgezet:

full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
Nou is `t echt een Junkers Ju-87 :D

full


Het litho geeft lekker scherpe randen aan alle vlakken:

full


full


full


full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
@ Bart: Wat ik gebruik is inderdaad een transparante (1K) PU-lak ipv een PU-hars. Ik werk de kisten af met (1K) PU-kleurlak met als brandstofbestendige laag daarover een transparante 2K PU-lak.

@ Wouter: De ailerons zijn iets anders van vorm dan op tekening, maar toch even groot qua oppervlakte. De ailerons op tekening liepen taps naar de tip toe terwijl de orginele ailerons parallel lopen. De buitenste flaps moesten juist wat meer taps lopen dan op tekening. De ailerons hebben nu een bredere tip en een iets smallere wortel dan op tekening. Dat geeft een gelijk oppervlak dus zou voldoende moeten zijn.

Flaps up:

full


Flaps down:

full


Aileron down:

full


Aileron neutral:

full


Aileron up:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ailerons zien er wel klein uit.

Wouter, op deze foto kan je goed zien dat de ailerons bij het orgineel ook zo smal zijn (en parallel lopen):

full


En deze foto gewoon omdat ik `m zo mooi vind: ;)

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tis ook geen 3d kist he...
Ramses, je blijft me verbazen.....

Enige wat ik af krijg momenteel is van vlees en bloed en zelfs dat duurt negen maanden....

Edit..
Hoe ga je de landings verlichting maken??
Heb ik nog een mooi ideetje voor!
 
Gewicht: 588 gram

.
@ Femmo: Jouw nieuwste 'bouwsel' van vlees en bloed is wel een stuk gecompliceerder en fraaier, nogmaals gefeliciteerd man! :thumbsup:

Lampjes heb ik geen ervaring mee, maar na wat ik van je big-lift heb gezien ben ik benieuwd wat je hebt!


Ik heb de Picchiatello even op het weegschaaltje gezet en het gewicht tot nu toe is 588 gram

full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Ah zo gezien, daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar!
Qua oppervlakte zijn ze gelijk als de ailerons op de Marutaka tekening, alleen qua vorm iets anders. De orginele Marutaka Stuka heeft een span van 168cm en mijn Picchiatello een span van ca. 130cm

Ik hoop ondanks de kleine schaal toch de Junkers vleugeleigenschappen te krijgen op dit model. Door de naar achter liggende scharnierlijn t.o.v. de tekening varieert de spleet wanneer de ailerons en flap`s uitslaan net als bij de orginele Junkers vleugel. Ik ben ook erg benieuwd of dat op dit model in deze schaal in praktijk zal gaan werken!

A very interesting flap is the "Junker" type. It is a separate small airfoil under the wing trailing edge and hinged in such a way as to always create the "funnel effect" to reactivate the upper surface boundary-layer.

The Junker flap is especially interesting when used as ailerons. As already mentioned the usual boundary layer is quite thick over the rear part of the airfoil and 'normal' ailerons need a certain minimum deflection to be effective. This is usually small "ineffective" roll control deflection from its neutral position. With the Junker type aileron, this is not the case if full advantage of the possible "funnel effect" is achieved by careful design of the hinge point location and careful construction.

The drawback of this flap is that at high speed the funnel is always consuming some energy so that the drag coefficient is slightly higher than for a conventional flap.
But the 'Junker' flap is a very good compromise when excellent low speed in aileron controllability is desired, associated with high lift/low drag in climb configuration, and the top speed end is not so important.

The 'Junker' flap always, and the 'Fowler' flap when extended, provide a certain 'boundary layer' control, be cause they 'trim" this layer out by blowing accelerated air into it, thus allowing the airflow to adhere to the solid airfoil up to substantial deflections (30 to 45 degrees) without local stalling of the airflow

Ik weet het, het getal van Reynolds kan me in deze schaal tegenwerken... ;)

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Update

.
@ Pascal: Bedankt :D


Even een korte update. Ik ben momenteel bezig met verhuizen naar een tijdelijke woning. Gelukkig heb ik daar weer ruimte om een bouwplek in te richten en ik zal in januari dan ook weer verder gaan met de bouw van de Picchiatello.

De "vliegtuigwand" afgebroken een deel van de spullen op de lege kamer van m`n dochter gelegd, klaar om te verhuizen:

full


full


Nu eerst verhuizen/inrichten, kerst en oud & nieuw vieren.

Bedankt diegene voor alle reacties, opmerkingen en tips in m'n bouwdraadjes weer dit jaar! :thumbsup:

full


Ik wens een ieder vast fijne kerstdagen en oud & nieuw, de beste wensen voor 2014 en veel bouwplezier en fijne vluchten in het nieuwe jaar!

hamsterliefhebb.smilie.smiley_fireworks.gif


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jericho Trumpet

.
Vandaag was ik met m`n dochter Iris in een "feestwinkel" en daar lagen... sirenefluitjes, eindelijk gevonden!! In de vorm van een mondje, maar die kan ik er eenvoudig afsnijden:


Ik ben inmiddels verhuisd en wanneer het hier weer wat op orde is ga ik er eens eentje bewerken en onder m`n Hellcat maken. Ben benieuwd!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fluitje is perfekt Ramses, leuk dat je via de kids toch bij andere zaken komt dan modelbouw ;)
Mooie partij kisten heb je, welke is de romp die naast je gladiator ligt?
Succes met je verhuizing, hopelijk mag je snel weer verder met bouwen :D

Groeten, Ralf
 
Back
Top